Pagina 3 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 156 worden weergegeven.

Discussie: dB-meter

  1. #51

    Standaard

    (edit) mmm.. net te laat... iemand is me al voor geweest... maar ok

    Je kan waarschijnlijk per speaker het volume instellen.
    Doe dit als volgt:
    -Stel de db-meter op de plaats op waar je normaal luistert (ik gebruik altijd een statief).
    -Richt de db-meter omhoog zodat hij niet specifiek op een bepaalde speaker gericht staat.
    -Zorg dat je zelf niet tussen de speaker en de meter in zit en het geluid 'tegen houd'.
    -Zet dan een test dvd met roze ruis aan die per kanaal geluid geeft. (als je deze niet hebt kun je de test ruis uit je versterker gebruiken, als de versterker deze niet heeft... word het een beetje lastig... ja kan natuurlijk geen normale muziek gebruiken o.i.d.)
    -Dan begin je b.v. met links voor.. draai de volume knop open tot 75 db (of je normale luister volume).
    -Ga dan de volume settings voor de andere speakers langs en zorg dat deze op de luisterpositie ook op 75 db staan..

    da's alles...
    Je zal waarschijnijk zien dat je surrounds en evt sub te hard staan. da's meestal het geval.
    Als je nu alles afgesteld hebt dan heb je een veel harmonischer geluid.
    Post maar effe of t gelukt is
    Upgrading is a neverending story...

  2. #52

    Standaard

    Hmmmm, ook ik was dus net te laat

    Camille,

    Bij het afstellen middels een db-meter maakt het voor HTgebruik niet veel uit of dit een duurder (en dus nauwkeuriger) exemplaar is of niet. De eventuele onnauwkeurigheid welke gemeten wordt geldt voor ieder kanaal en is dus verder niet van invloed op het afstellen

    De bedoeling is dat elke speaker vanaf de luisterpositie even hard klinkt, afstellen middels een db-meter is hierbij essentieel (nauwkeuriger als het oor).

    Het gaat ongeveer als volgt:

    1. Voordat je met calibreren begint dien je in de speakerset-up van je versterker alle speakersversterking op "0" te zetten. Verder stel je de juiste vertragingstijden in voor elke speaker.

    Calibreren dien je te doen op het nivo waarop je normaliter je films bekijkt. Zet het volume dan ook voordat je begint op de gewenste stand.

    2. De db-meter dien je in de C-stand te zetten en op slow respons. Meet nu hoeveel db er geproduceert wordt. Stel de db-meter nu zo in dat deze waarde je referentie-waarde wordt (uitslag van wijzer zal dan op "0" staan). Zie hiervoor ook de gebruiksaanwijzing van de db-meter.

    3. Je moet meten vanaf de luisterpositie. Achter de luisterpositie (stoel/bank) gaan staan en de db-meter op de zitplek houden, ietswat schuin is vaak een uitkomst. Let op dat je de surroundspeakers hierbij niet te veel in de weg staat. Staan deze redelijk kort op de luisterpositie dan kan het ertussenin gaan staan een demping veroorzaken welke een negative invloed heeft op de te meten waardes.

    4. Laat nu door elke speaker een testtoon lopen. Maak gebruik van een zogenaamde pinknoise toon welke te vinden is op de meeste calibratie-dvd's. Indien het niet anders kan kun je ook gebruik maken van de interne testtoon van je versterker.

    5. Meet elke waarde van elke speaker en verander het volume van de speaker (middels de speaker set-up menu van de versterker) totdat het gewenste nivo bereikt wordt (de 0-lijn). Doe dit voor elke speaker.

    Je zult merken dat door de kamer-akoestiek elke speaker een andere waarde zal geven en dat je dus voor elke speaker een andere volume-waarde in het menu invoert.

    6. Ook de sub dien je met de db-meter af te stellen. Probeer hierbij het volume zo veel als mogelijk met de sub zelf te regelen en niet middels de versterker (sublevel zo veel mogelijk op 0 houden). Pas als de versterking van de sub ontoereikend blijkt te zijn (als je meer als 3/4 van het vermoge nodig hebt) kun je door middel van plaatsing en/of waardes in je versterker de resterende versterking regelen. Doorgaans kun je de sub zo'n 3 to 5 db harder afstellen als de rest van de speakers.

    Als er nog vragen zijn dan merk ik het wel

    Succes

    Patrick

  3. #53

    Standaard

    Hartelijk dank voor de uitleg allemaal!!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    Verder stel je de juiste vertragingstijden in voor elke speaker.
    Hoe weet ik wat de juiste vertragingstijd is??

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Camille
    Hoe weet ik wat de juiste vertragingstijd is??
    Camille,

    In principe is de juiste vertragingstijd gemakkelijk te berekenen mits je rekening houdt met het volgende.

    Op de attachement zie je de speakerplaatsing volgens het ITU-norm. Bij deze norm gaat men uit van een denkbeeldige cirkel om de luisterpositie waarbij de luisterpositie het middelpunt is. Op de cirkellijn staan dan de speakers opgesteld (volgens een bepaalde hoek tov de luisterpositie) waardoor de afstand van elke speaker tov de luisterpositie gelijk is.

    Tijdens de mix wordt rekeing gehouden met deze normering (bij DD en DTS wordt de vertragingstijd tussen de fronts en surrounds al gemixt) en indien de speakerplaatsing ook volgens deze ITU-nrom wordt gedaan behoef je geen vertragingstijd in te stellen (deze zit al in de mix). Echter in de meeste huiskamers is zo'n opstelling niet realiseerbaar en staan de surrounds vaak dichter bij de luisterpositie als de fronts. Om de surrounds dan toch op dezelfde afstand te zetten (virtuele plaatsing) wordt de vertragingstijd van de versterker gebruikt. Met deze instelling plaats je dus de surround als het ware op dezelfde afstand vanaf de luisterpositie als de fronts.

    Wat moet je dus doen om de juiste vertragingstijd te berekenen?

    Je meet de afstand van de luisterpositie tot de fronts. Dan meet je de afstand van de luisterpositie tot de surrounds. Afstand Fronts - afstand Surrounds = extra afstand in te voeren middels vetragingstijd.

    Bv. de afstand van de luisterplek tot de fronts is 4,2 meter terwijl de afstand van de surrounds tot de luisterplek slecht 3 meter is.
    4,2m-3m=1,2m welke je extra moet instellen middels de vertragingstijd. Vaak wordt de vertragingstijd weergegeven middels de eenheid m/s waarbij 1 gelijk is aan 30cm. Om dus een afstand van 1 meter te creeeren dien je 1,2 m : 30cm = 4 als vertragingstijd in te stellen.

    Mvrgr

    Patrick

    ps. doe dit ook voor de center

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    In principe is de juiste vertragingstijd gemakkelijk te berekenen
    Bij mijn receiver (Sony) en in elk geval op een Pioneer kun je gewoon de afstand van de luisterpositie tot de speakers instellen in meters. Dus in veel gevallen zal het maken van de berekening niet nodig zijn.
    Het is in ieder geval wél erg belangrijk om dit zo nauwkeurig mogelijk te doen. Op die Pioneer kun je namelijk ook een soort generieke instelling doen. Dit is voor mensen die niet vermoeid willen worden met metingen enzo. Toch maar doen. Je kunt naar een advanced setup (of zoiets) en dan de afstand precies opgeven.
    Het is net als met de Db-meter: de 5.1 mix is op die ideale instelling gebasseerd dus zal die ook goed tot zijn recht komen als het bij jou zo goed mogelijk in- en opgesteld is. Kost even wat tijd, maar het resultaat mag er zijn.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  6. #56

    Standaard

    Als we dan toch bezog zijn over instellingen nog even dit voor degene die nog dsp simulatie (bv. matrix, widescreen, sci-fi) gebruiken bij weergave. Stel ook hier evt. je kamergrootte en (extra) vertragingen goed in. Nog beter is gewoon dit soort opties niet gebruiken ivm puurheid van het geluid. Ook plaatsing wordt vaak minder van dsp simulatie's.

    Degenen die extra dsp opties gebruiken moeten eens een film kijken met deze functies uitgeschakeld, dan gaat een wereld voor je open

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door forzavado
    Degenen die extra dsp opties gebruiken moeten eens een film kijken met deze functies uitgeschakeld, dan gaat een wereld voor je open
    Inderdaad een beetje Spielerei opties. Ik gebruik alleen een 'virtual studio' stand voor gewone TV uitzendingen. Klinkt op zich wel redelijk. In elk geval iets 'lekkerder' als zonder. Maar voor een DVD of CD moet je gewoon met je klavieters van de filtering en DSP's afblijven. Het geluid wordt er nooit beter op. Anders is een bezoek aan de oorarts geen overbodige luxe. Of betere DVD's kopen...
    eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik het wel eens doe als ik een DVD te pakken heb met slechts een stereo of - God verhoedde het - een mooooono soundtrack.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  8. #58

    Standaard

    Hartelijk dank voor de tips allemaal.

    Ik laat jullie volgende week ergens (hoop ik) weten hoe het is afgelopen. Ik heb er nu nog ff helaas geen tijd voor.

  9. #59
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    na dit allemaal eens rustig te hebben doorgelezen ga ik gelijk zo,n db meter bestellen
    kan toch wel wonderen doen als ik zo lees(hetzij kleine wonderen)
    is een gewone db meter goed of is het beter om een digitale meter te nemen
    ben benieuwd wat voor verbeteringen dit gaat op leveren
    zijn er ondertussen nog meer mensen die dit zo hebben gedaan naar aanleiding van dit onderwerp??

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    is een gewone db meter goed of is het beter om een digitale meter te nemen
    Ik heb gewoon dat ding van Conrad genomen (€30), dat is degene die Eric B had aangeraden. Een digitale zal best beter zijn, maar het nu ook weer niet iets dat je elke dag gaat gebruiken. Ik heb het nu bij mezelf en bij 2 andere mensen gedaan en iedereen is razend enthousiast. Iedereen heeft soms wel eens het idee dat het bv achter harder of juist zachter moet. Nu het goed afgesteld is en er dan een bekend DVDtje ingaat zit iedereen meteen 'ahhhh....ohhhhh...veel beter zo!' te roepen. Je hebt nóg meer het idee dat het allemaal om je heen gebeurt.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  11. #61
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    Ik heb gewoon dat ding van Conrad genomen (€30), dat is degene die Eric B had aangeraden.
    deze word het bij mij ook ja
    als ie goed werk is het goed toch

  12. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    is een gewone db meter goed of is het beter om een digitale meter te nemen
    Zoals al gezegt voldoet een analoge dB-meter prima voor het calibreren van je geluidvolumes. Een digitale dB-meter mag en kan dan wel nauwkeuriger zijn dit heeft echter geen meerwaarde aangezien je geen metingen gaat verrichten. De afwijking welke een analoge meter kan hebben is namelijk op alle kanalen gelijk en dus verwaarloosbaar.

    Om de set te calibreren met de dB-meter is zeker aan te raden boven het gehoormatig instellen van de kanaalvolumes afzonderlijk. Gemiddeld genomen zit er een verschil van 2dB tussen de op het gehoor afgestelde volumes en met de dB-meter afgestelde volumes.

    Succes met het afstellen en laat zeker je bevindingen weten

    Mvrgr

    Patrick

  13. #63
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB



    Succes met het afstellen en laat zeker je bevindingen weten
    ja laat ik weten maar moet dus wel ff wachten tot ie binnen is
    hoop dat ik met een weekje meer weet en ben dus wel benieuwd naar het resultaat

  14. #64

    Standaard

    j.vandendool,

    Heb je tevens een calibratie-dvd erbij? Het gebruik van zo'n dvd (met pink noise tonen) is aan te raden boven de interne testtoon van de receiver/versterker zelf. Je test/meet zo namelijk de gehele keten (van dvd-speler tot luisterplek) en dat doe je middels de testtoon van de versterker/receiver niet.

    Mvrgr

    Patrick

  15. #65
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB


    Heb je tevens een calibratie-dvd erbij?
    neen,die heb ik niet
    maak dat echt zo,n verschil en zoja hoe kan ik daar aankomen dan?

  16. #66

    Standaard

    Het kan een enorm verschillen wanneer je alles gelijk stelt met de testtoon van de versterker of een calibratie-dvd. Omdat je de hele keten test (met de calibratie-dvd) neem je eventuele oneffenheden vanuit de dvd-speler en bekabeling al mee, dit doe je bij de interne testtoon niet. Tevens is de interne testtoon geen echte pink-noise (20Hz-20KHz toon) welke wel op de calibratie-dvd staat.

    Je kunt bv de Avia, Video Essentials, Platinum ed nemen welke wel bij de meeste online-shops te verkijgen zijn (kun je meteen je beeld calibrereb ).

    Mvrgr

    Patrick

  17. #67
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    Het kan een enorm verschillen wanneer je alles gelijk stelt met de testtoon van de versterker of een calibratie-dvd. Omdat je de hele keten test (met de calibratie-dvd) neem je eventuele oneffenheden vanuit de dvd-speler en bekabeling al mee, dit doe je bij de interne testtoon niet. Tevens is de interne testtoon geen echte pink-noise (20Hz-20KHz toon) welke wel op de calibratie-dvd staat.

    Je kunt bv de Avia, Video Essentials, Platinum ed nemen welke wel bij de meeste online-shops te verkijgen zijn (kun je meteen je beeld calibrereb ).

    Mvrgr

    Patrick
    ok bedankt voor de tip

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    ok bedankt voor de tip
    Even rekening houden met het feit dat Avia en Ultimate NTSC DVD's zijn. Als je je beeld afstelt, stel je het dus alleen voor NTSC af en niet voor PAL. Daarvoor kun je eigenlijk het beste de DVD Discovery van Burosch nemen. Ik heb nu effe geen tijd om te zoeken, maar er is een thread geweest waar ie ter sprake kwam. Ik heb de voorloper en die is al heel goed.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  19. #69
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    Even rekening houden met het feit dat Avia en Ultimate NTSC DVD's zijn. Als je je beeld afstelt, stel je het dus alleen voor NTSC af en niet voor PAL. Daarvoor kun je eigenlijk het beste de DVD Discovery van Burosch nemen. Ik heb nu effe geen tijd om te zoeken, maar er is een thread geweest waar ie ter sprake kwam. Ik heb de voorloper en die is al heel goed.
    ook bedankt voor de tip maar het gaat me nu echt alleen om het geluid
    het beeld ben ik heel tevreden mee zo als het nu staat
    of het juist is ingesteld weet ik dus niet(volgens de normen)maar zo vind ik persoonlijk mijn beeld het mooist vandaar
    ik schrijf het wel even op want ik wil het wellicht een keertje proberen om te kijken hoe het dan is

  20. #70

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    het beeld ben ik heel tevreden mee zo als het nu staat
    of het juist is ingesteld weet ik dus niet(volgens de normen)maar zo vind ik persoonlijk mijn beeld het mooist
    Lees er deze thread maar eens op na. Ook qua geluid is die DVD Discovery heel erg goed. Niet alleen staan er de verplichte testsignalen op, maar ook veel voorbeelden van muziekstukken mét uitleg hoe je het moet beoordelen. En wat het beeld betreft, wie weet is het tóch nuttig. Behalve de testpatronen zijn er ook legio voorbeeldfoto's waar een stem uitlegt hoe je het beeldje moet beoordelen. Bijvoorbeeld een glanzend blad; de comentator legt dan uit dat de glans niet mag reflecteren, maar echt een glans moet zijn. Ik dacht eerst ook dat alles best goed stond nav de testpatronen van Ultimate DVD, maar hiermee heb ik toch een beetje fijnafstemming kunnen doen.

    Kijk maar wat je doet; ik heb er in elk geval erg veel aan gehad. Succes ermee, en laat weten hoe het resultaat is!
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  21. #71
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    Ik dacht eerst ook dat alles best goed stond nav de testpatronen van Ultimate DVD, maar hiermee heb ik toch een beetje fijnafstemming kunnen doen.
    begrijp me niet verkeerd maar ik zeg dus niet dat mijn beeld ,,goed,,staat maar het staat zoals ik het mooi vind
    maar nogmaals het geluid ben ik wel benieuwd naar want dat kan dus wel beter denk ik
    en wellicht probeer ik dat beeld ook wel uit
    ik ga dus eerst aan het geluid werken om de kleine puntjes op de i te zetten

  22. #72
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    oke de db meter is binnen
    morgen ff alles uitproberen en afstellen dus ik ben wel benieuwd

  23. #73
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    de set dus opnieuw afgesteld met de db meter
    scheel dus best wel en is dus zeker de moeite waard om zo,n meter aan te schaffen
    ik heb nog geen calibratie dvd dus ik heb het nu met de test toon van de receiver gedaan
    wanneer ik nieuwe speakers heb wil ik dus wel die calibratie dvd gebruiken
    het geluid is nu meer een geheel geworden
    met name de surround is beter geworden en vullen de fronts nu beter aan zodat het dus meer een geheel is
    het gaat allemaal vloeiender zeg maar
    ben dus zeer blij dat ik die meter heb genomen en zeker ook met het resultaat en dat met zo,n simpel en goedkoop hulpmiddel

  24. #74

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    ik heb nog geen calibratie dvd dus ik heb het nu met de test toon van de receiver gedaan
    Mooi! Ik stond er op zich wel even van te kijken wat een verschil het is nadat je de zaak hebt afgesteld. Inderdaad veel meer één geheel.
    Je kunt trouwens ook kijken of je in je collectie een THX dvd hebt. Die hebben allemaal zo'n THZ optimizer. Terminator2, Star Wars1 enzo hebben dit onder andere. Zo test je in ieder geval de hele keten ipv alleen de receiver en speakers.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  25. #75
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    THX optimizer. T
    heb ik ja
    tot nu toe ben il al heel tevreden met het resultaat
    zit er veel verschil in als ik die thx optimizer gebruik?

Pagina 3 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •