Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
De resultaten 76 tot 100 van 156 worden weergegeven.

Discussie: dB-meter

  1. #76

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Zit er veel verschil in als ik die thx optimizer gebruik?
    Geen idee, maar in principe stel je de zaak dan af zoals je ook een DVD afspeelt, dus met signaal dat door de speler wordt gegenereerd en niet door de receiver. Je kunt het proberen. Tis maar een ideetje...
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  2. #77
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    doe ik zeker binnenkort

  3. #78

    Standaard

    Ik zou het niet aanraden om het audiogedeelte van de THX-optimizer te gebruiken om de speakerlevels af te stellen. De toon welke THX in deze optimizer heeft gezet is daarvoor niet bedoelt (ze waarschuwen daar volgens mij ook voor) maar is bedoelt om fase en assignment te controleren. Indien je geen echte pink-noise testtoon (zoals je die op calibratie-dvd's vind) tot je beschikking hebt dan kun je het beste gebruik maken van de interne testtoon van de receiver/versterker.

    Mvrgr

    Patrick

  4. #79
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    kun je het beste gebruik maken van de interne testtoon van de receiver/versterker.
    heb ik gedaan en het resultaat beval mee heel goed
    wanneer ik andere speakers heb(eerst volgende op mijn lijstje)stel ik alles af met zo,n calibratie dvd
    waarschijnlijk (70%zeker,indien ze op mijn bod ingaan)wordt dit gelijk in een andere woning dus dan word het toch weer een kwestie van instellen,plaatsen en luisteren

  5. #80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    wanneer ik andere speakers heb(eerst volgende op mijn lijstje)stel ik alles af met zo,n calibratie dvd
    Waarom wachten Eigenlijk behoort een calibratie-dvd, dB-meter en een meetlint tot de standaarduitrusting van iedere HT-er. Ik zou er gewoon een aanschaffen en alvast calibreren (zowel beeld als geluid). Is in ieder geval al een goede oefening voor wanneer je straks alles opnieuw moet afregelen/plaatsen in je nieuwe woning (succes ermee trouwens ).

    mvrgr

    Patrick

  6. #81

    Standaard

    Ik heb mijn digitale DB meter van radio shack bij brammetje dump gekocht en deze voldoet aan alle eisen. Wat ik in voorgaande reacties lees over de Sub daar moet ik het gevoelsmatig mee eens zijn. Indien je de Sub afregel op dezelfde DB's als de overige speakers dan kom je voor je gehoor toch iets te kort. Ook moet ik het voor 1000 % eens zijn met iederéén, zonder DB meter krijg je je HT niet volledig afgeregeld. Hetzelfde geld voor licht, onze ogen zien wel contrastverschillen maar wij kunnen geen licht meten. Een heel mooi voorbeeld (in licht is de eenheid Lux) s'avonds kan het in de woonkamer met 500 lux heel fel zijn. Overdag kan het in de schaduw onder een boom 10000 lux zijn. Ik bedoel maar dit gaat ook op voor geluid, we hebben helaas geen ingebouwde meters in onze oren. BTW de DB meter bij brammetje dump had ik voor ongeveer 25 euro.

  7. #82
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB


    Waarom wachten Eigenlijk behoort een calibratie-dvd, dB-meter en een meetlint tot de standaarduitrusting van iedere HT-er. Ik zou er gewoon een aanschaffen en alvast calibreren (zowel beeld als geluid). Is in ieder geval al een goede oefening voor wanneer je straks alles opnieuw moet afregelen/plaatsen in je nieuwe woning (succes ermee trouwens ).

    mvrgr

    Patrick
    ik ga er ook zo eentje aanschaffen zo,n calibratie dvd maar als dat huis doorgaat is het nog dit jaar dat ik daar naartoe verhuis(zelfde straat overigens maar dan met een garage erbij)
    en er moet een hoop verbouwd worden(vandaar dat er een hoop van de vraagprijs afmoet)dus dan kijk/luister ik dit jaar niet veel meer dvd,s
    dit alles moet volgende week bekend zijn dus dat is de reden dat ik zij dat ik wel even wacht met dat afstellen op calibratie-nivo
    als dat vehuizen doorgaat komen die nieuwe speakers er gelijk en anders zo rond de zomer pas
    wil namelijk dezelfde B&W,s als jij pas heb aangeschaft en dat kost dus wel wat euro,s(maar weet je alles van toch
    )
    voorlopig ben ik ook al blij dat ik die db meter heb gekocht want dat scheelde al veel
    en dat voor nog geen 30 euro

  8. #83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    wil namelijk dezelfde B&W,s als jij pas heb aangeschaft en dat kost dus wel wat euro,s(maar weet je alles van toch
    )
    Even off-topic.

    Let wel op want de Nautilus speaker is een behoorlijk kritische speaker maw hij is zeer goed in staat om alles vanaf de bron te laten horen en vergt dus eigenlijk een behoorlijke versterker (en het liefst wordt íe aangedreven door een voor- en eindversterker). Neem dit dus in je budget mee als je voor de Nautilus-serie gaat (heb ik ook moeten doen ).

    Mvrgr

    Patrick

  9. #84
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB


    een voor- en eindversterker).
    gebruik je dit al en zoja welke heb je
    dit omdat dit ook op mijn lijstje staat maar dan pas echt als laatste
    en als laatste bedoel ik zo,n 3 jaar eer dit aan de beurt is

  10. #85

    Standaard

    Ik gebruik nog geen eindversterker maar deze zit wel in de planning (net zoals vele andere componenten ). Voordat ik de Nautilus speaker heb aangeschaft heb ik deze met diverse versterkers en seperates beluisterd. De ervaring welke ik hierbij heb opgedaan is dat deze speakers zich het lekkerst voelen bij een goede voor- en eindversterker maar ook met bv een Denon AVC-1SR of een Marantz SR14 is het nog goed te doen. Omdat ik uiteindelijk toch een eindversterker ga aanschaffen heb ik gekozen voor de Denon AVC-A10SE (welke als processor gaat fungeren wanneer de eindversterker er is). Een versterker in deze klasse is werkelijk het minimale wat je nodig hebt om de Nautilus speakers nog enigszins beluisterbaar aan te drijven. Weet je dat je de stap gaat maken naar seperates dan is een versterker uit deze klasse een goed alternatief als overbruggingsperiode. Weet je zeker dat je de stap naar seperates niet gaat zetten dan zou ik toch zeker in de klasse van een Marantz SR14 en Denon AVC-1SR gaan shoppen.

    Mvrgr

    Patrick

  11. #86
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    . Weet je zeker dat je de stap naar seperates niet gaat zetten dan zou ik toch zeker in de klasse van een Marantz SR14 en Denon AVC-1SR gaan shoppen.
    die stap staat zeker wel op de planning maar zoals gezegd pas als laatste maar ook dan is het wel goed om dit alvast te weten lijk me
    planning is nu eerst speakers(alle),betere kabels,betere sub(al ben ik zeer tevreden over mijn huidige),grotere tv/projector,mits kan vinden een betere dvd speler en dan pas die versterkers
    maar dit kan altijd nog veranderd worden en die versterkers na speakers en kabels

  12. #87

    Standaard

    Ik weet niet welke versterker je nu hebt maar als deze pas als laatste vervangen gaat worden dan doe je er zeker verstandig aan om de speakers met de huidige versterker te gaan beluisteren. Matched of draait het niet lekker dan weet je in ieder geval dat de versterker ook snel vervangen moet gaan worden (kabels zou ik pas als laatste doen als je toch al zeker weet dat alles weer vervangen gaat worden).

    Mvrgr

    Patrick

  13. #88
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    Ik weet niet welke versterker je nu hebt maar als deze pas als laatste vervangen gaat worden dan doe je er zeker verstandig aan om de speakers met de huidige versterker te gaan beluisteren. Matched of draait het niet lekker dan weet je in ieder geval dat de versterker ook snel vervangen moet gaan worden (kabels zou ik pas als laatste doen als je toch al zeker weet dat alles weer vervangen gaat worden).

    Mvrgr

    Patrick
    gebruik nu een yamaha 630
    dat alles vervangen gaat worden is wel zeker daar we toch opzoek blijven naar steeds beter spul
    gezien de kosten is het lastig om alles(speakers/versterker)gelijk tijdig te vervangen(moet ook mijn andere hobby,s nog bekostigen)
    maar dat ik ga luisteren is natuurlijk wel zeker

  14. #89

    Standaard

    luidspreker instellen op 75 db. Dit is het refentie volume. Een film zou eigelijk op dit volume volgens de regisseur/soundengineer afgespeeld moeten worden. In praktijk is dit voor veel mensen te hard.
    Als ik de pinknoise van mijn versterker op 75 dB afstel voor alle speakers, klopt dit dan met het geluidsniveau wat door de makers bedoelt is? Ik heb nog geen dB meter, maar ik weet wel dat het geluidsniveau per dvd heel erg kan verschillen. maar uit de bovenstaande quote maak ik dus op dat dit zo bedoelt is?

    Ik kan zonder dB meter dus ook niet inschatten hoe hard 75 dB precies is, daarom ga ik er ook 1 aanschaffen. want ik wil weleens weten hoe hard ik em normaal heb staan

    Verder ben ik ook wel benieuwd op hoeveel dB jullie je dvd's afspelen... Ik ben er zelf zo één die em bijna altijd lekker hard heb staan
    This Ain't Love... It's Sport Fuckin' Tyler Durden
    / MY COLLECTION /
    EXCEL SHEET

  15. #90

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lesley

    Verder ben ik ook wel benieuwd op hoeveel dB jullie je dvd's afspelen... Ik ben er zelf zo één die em bijna altijd lekker hard heb staan
    Hier staat em ook heel hard. Minstens 85dB in volle actie scenes, maar zal het volgende keer eens meten als ik een film opzet.

  16. #91

    Standaard

    Met veel belangstelling deze thread doorgelezen.

    Ook maar gelijk bij Conrad zo'n db-meter besteld
    dvd's *foto van verzameling*startrader/safetrader

  17. #92
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronald Dassen

    Ook maar gelijk bij Conrad zo'n db-meter besteld
    en het werk perfect,bij mij is het resultaat best wel verbluffend te noemen
    en dat voor die paar eurotjes
    volgens mij krijgen ze het druk daar bij conrad met al de db meter bestellingen
    maar nogmaal het is de moeite waard als je er even de tijd voor neemt

  18. #93

    Standaard

    Ok,

    ik heb gelezen en gemerkt dat een dbmeter best een verschil kan uitmaken (moet met mijn nieuwe speakers ff opnieuw instellen), maar nu heb ik nog eens even een vraagje: jullie hebben het de hele tijd ook over je beeld calibreren. Wat ik nu graag wil weten: merk je het verschil ECHT? Of is het wel zichtbaar, maar niet enorm? Want echt heel goedkoop zijn die dvdtjes niet, en eigenlijk vind ik persoonlijk dat ik de laatste tijd wel genoeg heb uitgegeven aan mijn set. Dus ik wil het alleen maar kopen als het dus ECHT helpt.
    Bvd,

    christiaan

  19. #94

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Wat ik nu graag wil weten: merk je het verschil ECHT? Of is het wel zichtbaar, maar niet enorm?
    Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe ie nu al staat. Je zou natuurlijk kunnen stellen dat als het naar tevredenheid staat, het al gauw goed is. Maar er komt meer kijken bij afstellen dan je zo zou denken. Meestal staat bijvoorbeeld contrast veel te ver open. Ook (als je de instelling hebt) scherpte is een gewraakt ding. Die moet eigenlijk gewoon op 0 staan.
    De moeilijkste instellingen zijn kleur, helderheid en contrast. Je kunt in feite niet zomaar een DVD'tje pakken want je weet niet hoe het bedoeld is. Extreem voorbeeld is natuurlijk een film die met een filter is gefilmd zodat de kleuren anders zijn als in werkelijkheid. Een test of referentiedvd is zeg maar een objectief ijkpunt en bij de Duitse DVD die ik heb hoor je bij de foto's en testpatronen een stem die je verteld waar je op moet letten. Zo'n testpatroon is natuurlijk leuk, maar als je niet weet waar je naar moet kijken heb je er niets aan. En de foto's zijn onontbeerlijk want die geven een 'echt' referentiekader. De foto's zijn dan ook zorgvuldig uitgezocht om verschillende aspecten uit te lichten. Als je je TV op die manier helemaal optimaal hebt ingesteld weet je zeker dat je een DVD zoveel mogelijk bekijkt zoals ze het erop hebben gezet. Net als bij de luidsprekerinstellingen.
    Ik denk dat je wel degelijk verschil zult merken. Ik heb de zaak op die manier naar mijn idee echt wel beter ingesteld. Bovendien is zo'n DVD handig als je ooit een andere speler of TV koopt, want je hebt de objectieve referentie waarmee je de zaak echt goed kunt vergelijken.
    Aan jou natuurlijk om te bepalen of het de €50 waard is... Ik vond het in elk geval de moeite waard.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  20. #95
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    Ik vond het in elk geval de moeite waard.
    ik ga het ook zeker een keertje proberen
    als je ook hiermee je kwaliteit omhoog kan halen dan is 50 euro niet te veel natuurlijk
    voorlopig laat ik het beeld zo omdat ik het zo mooi vind staan,goed of niet goed
    moet wel zeggen dat ik dacht dat het geluid ook goed stond maar dat blijk nog toch wel anders te zijn na zo,n db meter afstelling
    dat is dus ook de reden dat ik zeker ook het beeld een keer nader ga bekijken
    kan nooit geen kwaad lijk me want vind je het niks dan doe je het gewoon weer zoals het was

  21. #96

    Standaard

    Ik ga voor de tv van mijn ouders en die van mij geen dvd ervoor kopen, maar zogauw deze het begeven heeft, wat nooit al te lang meer kan duren gezien de grote problemen die het ding heeft, en ik een nieuwe heb zal ik ook eens zo'n dvdtje kopen. Kijken of het echt helpt.
    Niemand zeker die er eentje 2e hands te koop heeft? Kan best in geld schelen lijkt me, en uitmaken doet het niet.
    Maar als niemand er eentje heeft zal ik samen met een toekomstige tv zo eentje kopen zoals ik een paar regels geleden al schreef Bedankt voor het advies.

  22. #97

    Standaard Offie

    Nog even een vraagje over de vertragingstijd.
    Hoe moet ik deze nu precies meten?
    Vanuit de luisterpositie gewoon via de grond naar de standaard van de speaker of echt naar het midden van de speaker?

    En bij de surrounds dan? Die staan ongeveer 20 cm() schuin achter mij en ongeveer 65 cm boven mij, moet ik die dan ook gewoon via de vloer meten of ook weer naar het midden van de speaker?

    Alvast bedankt

  23. #98
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: Offie

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Camille
    Nog even een vraagje over de vertragingstijd.
    Hoe moet ik deze nu precies meten?
    Vanuit de luisterpositie gewoon via de grond naar de standaard van de speaker of echt naar het midden van de speaker?

    En bij de surrounds dan? Die staan ongeveer 20 cm() schuin achter mij en ongeveer 65 cm boven mij, moet ik die dan ook gewoon via de vloer meten of ook weer naar het midden van de speaker?

    Alvast bedankt
    als het kan rechtstreeks naar het midden van de speaker
    en die surrounds...tja.....20 cm achter je,daar kan je weinnig mee beginnen denk ik
    heb je echt niet de mogelijkheid om ze verder opzij te zetten
    je moet immers vanaf de luisterpositie rechtstreeks naar het midden van de speaker
    dus je fronts zijn misschien zo,n 2,5 meter van je af en je surrounds maar zo,n 60 a70 cm
    is een te groot verschil lijk mij,maar als het niet anders kan dan kan het niet anders
    maar kijk toch of er een mogelijkheid is om ze verder van je af te zetten

  24. #99

    Standaard

    Nee ik kan ze helaas niet verder opzij zetten, maar 20 cm is wel wat weinig, het is misschien wat meer maar nooit meer dan 50 cm.

    Maar ik moet ze dus gewoon meten vanaf waar ik zit naar het midden van de speaker?
    Dan zal het voor die surrounds wel zo'n 80 cm zijn ofzo

  25. #100
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Camille
    Nee ik kan ze helaas niet verder opzij zetten, maar 20 cm is wel wat weinig, het is misschien wat meer maar nooit meer dan 50 cm.

    Maar ik moet ze dus gewoon meten vanaf waar ik zit naar het midden van de speaker?
    Dan zal het voor die surrounds wel zo'n 80 cm zijn ofzo
    vanaf je oren naar de speakers
    dus waar normaal je oren zitten als je luister
    hoe dan ook,die 80 is voor het mooie ook te weinnig
    naar mijn idee moet je minimaal 1.5 meter(liefst meer natuurlijk) hebben voor het mooiste effect

Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •