Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 36 worden weergegeven.

Discussie: Joel & Ethan Coen

  1. #1

    Standaard Joel & Ethan Coen

    Dan ook maar snel een topic van mijn favoriete regisseur, in dit geval twee..:

    Joel en Ethan Coen



    Sinds de kennismaking met "The Big Lebowski" zijn deze twee broertjes in rap tempo omhoog geschoten in mijn lijstje favo's. Tel daarbij de knallers "Fargo", "O Brother, Where Art Thou" en "Miller's Crossing" op en je hebt al een rijtje absolute topfilms!

    14 februari 2008 gaat de nieuwe Coen draaien in de Nederlandse bioscopen: "No Country for Old Men", met in de hoofdrollen o.a. Tommy Lee Jones, Woody Harrelson, Javier Bardem, Josh Brolin en Kelly Macdonald.

    Joel Coen werd op 29 november 1954 geboren in St. Louis Park, een buitenwijk van Minneapolis. Hij is al sinds 1984 getrouwd met actrice Frances McDormand en samen hebben ze twee kinderen, waaronder een geadopteerd zoontje, Pedro uit Paraguay. Ethan Coen werd geboren op 21 september 1957, ook in St. Louis Park. Hij is getrouwd met Tricia Cooke.

    De broers regisseren, produceren en schrijven hun eigen films, waarbij Joel over het algemeen de eer krijgt voor de regie van de films, en Ethan voor de productie. Ook nemen ze soms de montage voor hun rekening. Hierbij gaan beide broers schuil onder het pseudoniem "Roderick Jaines". Tricia Cooke monteerde ook drie films van de broertjes Coen, te weten "The Big Lebowski", "O Brother, Where Art Thou" en "The Man Who Wasn't There". In het filmwereldje worden ze ook wel de "tweekoppige regisseur" genoemd, omdat beide broers vaak zeer nauw met elkaar werken en dezelfde ideeën hebben over hoe hun films eruit moeten gaan zien.

    De geregisseerde films tot nu toe:
    • Blood Simple (1984)
    • Raising Arizona (1987)
    • Miller's Crossing (1990)
    • Barton Fink (1991)
    • The Hudsucker Proxy (1994)
    • Fargo (1996)
    • The Big Lebowski (1998)
    • O Brother, Where Art Thou (2000)
    • The Man Who Wasn't There (2001)
    • Intolerable Cruelty (2003)
    • The Ladykillers (2004)
    • Paris, je t'aime - segment "Tuileries" (2006)
    • No Country for Old Men (2007)
    • Chacun son cinéma - segment "World Cinema" (2007)
    • Burn After Reading (2008)
    En op dit moment in productie of aangekondigd:
    • A Serious Man (2009)
    • Hail Caesar (2009)
    • The Yiddish Policemen's Union (2010)
    Laatst aangepast door Dennis Oosterhuis : 25-11-2008 om 16:16
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  2. #2

    Standaard

    Ze hebben inderdaad een stel prachtige films gemaakt, ongelooflijk hoe verwante geesten elkaar kunnen aanvullen.
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  3. #3

    Standaard

    Met een Coen-film kan je bijna nooit fout gaan, ofwel zijn ze hilarisch ofwel zijn het erg knappe thrillers.

    De enige die me tot nu toe wat tegenviel is Miller's Crossing, ik was er op gegeven momenten echt niet uit of de film nu serieus bedoeld was of niet. Maar het is lang geleden, die verdient dus nog wel eens een herkijkbeurt

    Barton Fink en The Man Who Wasn't There staan nog op mijn must-see lijst, de rest heb ik ondertussen wel aangeschaft.

    En verder natuurlijk ook erg benieuwd naar No Country For Old Men aangezien het er naar uitziet dat die film één van de grote award-winners kan/zal worden dit award-seizoen.

  4. #4

    Standaard

    ik ben misschien één van de weinigen hier die de Coen bros. - films niet echt zo geweldig vind... het zijn wel aardige films maar ik zie er de meesterwerken niet in (zoals de meesten) (behalve The Big Lebowski, imo één van de grappigste films ooit.)

    degene die ik gezien heb:
    - The Big Lebowski, Fargo, O Brother...., Ladykillers, Intolerable Cruelty en Blood Simple.
    Tony Montana: "Me, I want what's coming to me."
    Manny: "Oh, well what's coming to you?"
    Tony Montana: "The world, chico, and everything in it."

  5. #5

    Standaard

    Intolerable Cruelty vind ik persoonlijk de minste,maar dat is ieder z'n smaak.
    Fargo vind ik de beste en ladykillers heb ik trouwens nooit gezien,heb ik iets gemist?

  6. #6

    Standaard

    Ladykillers is nog minder dan Intolerable Cruelty vrij flauwe remake...
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door intexor Bekijk bericht
    De enige die me tot nu toe wat tegenviel is Miller's Crossing, ik was er op gegeven momenten echt niet uit of de film nu serieus bedoeld was of niet. Maar het is lang geleden, die verdient dus nog wel eens een herkijkbeurt
    .
    In mijn beleving was deze itt Fargo wel serieus bedoeld. Kan me van herinneren dat hij vrij duister was en een geweldige Turturro, maar ja wanneer is hij dat niet in een Coen film? 8)

    Absolute favoriet is Big Lebowski die ik elk jaar wel één of twee keer opzet.
    Fargo en O Brother zijn ook geweldig.
    Barton Fink, weer met name door Turturro, maar ook Goodman zeer de moeite waard.
    Hudscuker proxy, lang geleden op tv gezien, vond ik wat minder.

    De rest heb ik nog niet gezien.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  8. #8

    Standaard

    De Coen Brothers kunnen weer een prijs toevoegen aan hun palmares, namelijk de prijs voor beste regisseur(s) voor No Country For Old Men van de Director's Guild of America. (lees ondermeer hier: http://www.deredactie.be/cm/de.redac...m/082701_coens)

    Van mij mogen ze het ook halen op de Oscars, No Country is voor mij hun beste film tot nu toe.

  9. #9

    Standaard

    Vandaag naar de Oscar uitreiking gekeken. De Oscar voor de Beste Film gaat naar ... No Country for Old Men van de Coen brothers. Ook hebben zij de Oscar voor Beste Regie in de wacht gesleept. Mijn felicitaties voor de Coen brothers.

  10. #10

    Standaard

    Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen Fargo geweldig vind. De rest vind ik OK maar niet wereldschokkend.
    Ben wel erg benieuwd naar No Country For Old Men..........

  11. #11

    Standaard

    Nu word ik alleen nog maar nieuwsgieriger naar "No Country for Old Men"!
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  12. #12

    Standaard

    Stond al soort van gepland, maar nu heb ik nog meer zin om zondag naar No Country For Old Men te gaan..
    "If a man can bridge the gap between life and death. I mean, if he can live on after he has died, then maybe he was a great man."
    ~James Dean

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Oosterhuis Bekijk bericht
    Nu word ik alleen nog maar nieuwsgieriger naar "No Country for Old Men"!
    Wat?! Nog niet gezien ?
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen Bekijk bericht
    Wat?! Nog niet gezien ?
    Tja, ik ken helaas niemand met een goede filmsmaak en de stap om alleen naar de bios te gaan neem ik nooit zo makkelijk... :wink:
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  15. #15

    Standaard

    Dat is begrijpelijk, ik vind het ook leuker om met een groep naar de bios te gaan. Aan de andere kant heb ik er ook totaal geen problemen mee om alleen te gaan. Redelijk vaak gedaan ook.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen Bekijk bericht
    Dat is begrijpelijk, ik vind het ook leuker om met een groep naar de bios te gaan. Aan de andere kant heb ik er ook totaal geen problemen mee om alleen te gaan. Redelijk vaak gedaan ook.
    Ik ga ook wel graag met een groep naar de bios, maar heb altijd schrik voor de reacties achteraf. Zit ik iedereen te vertellen hoe geweldig No Country wel niet is, maar kreeg ik toch opnieuw gemengde reacties toen we daarstraks de zaal uitwandelden.

    Maar zelf vond ik de film ook bij een tweede kijkbeurt weer helemaal top Ook één van hun volgende projecten (The Yiddish Policemen's Union) lijkt me weer heel interessant.

  17. #17

    Standaard

    Verbaasde me toch wel dat deze film de Oscar won. Zeker geen slechte film, maar kan me niet voorstellen dat er dit jaar geen betere zijn gemaakt (hoewel ik ze niet kan noemen ).

  18. #18

    Standaard

    Gisteren voor het eerst Barton Fink gezien. Zeker weer een goede Coen-film, maar ik ben de film blijkbaar met verkeerde verwachtingen beginnen kijken. Ik had me aan een hilarische komedie à la Raising Arizona of O Brother Where Art Thou verwacht, maar Barton Fink heeft toch een wat serieuzere toon. Een erg goede John Turturro en John Goodman maken de film echter helemaal de moeite waard om eens te kijken, en met studiobonzen Jack Lipnick en Ben Geisler zaten er toch ook nog twee zeer grappige bijrollen in deze film.

    Komt zeker nog wel eens in de collectie. Nu alleen nog The Man Who Wasn't There eens kijken en dan zijn de Coen-Brothers één van de eerste regisseurs van wie ik het hele oeuvre gezien heb (die anderen hadden meestal maar een handvol films in hun filmografie).

  19. #19

    Standaard

    Laatst Blood Simple (debuutfilm van de Coens) gezien, en die is ook enorm goed. Ik verwachtte er niet veel van (debuutfilms vallen vaak tegen, vind ik) maar hij viel enorm mee. Ook dit is een meer serieuze film dan Raising Arizona en The Big Lebowski, maar het is de gevarieerdheid van hun films die het zo goed maakt.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  20. #20

    Standaard

    Vandaag No Country for Old Men gezien en ik moet zeggen: hij overdonderde me niet. Morgen ga ik waarschijnlijk There Will be Blood kijken, en dan vorm ik me wel een mening over wie die Oscar nu het meest verdiende...
    Wel grappig dat ze op nog geen kilometer van elkaar aan het opnemen waren op een bepaald moment, en dat een in brand gestoken oliebron een heel wideshot van de Coens had verklooid
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  21. #21

    Standaard

    Ik twijfel eigenlijk best wel, wat ik nou de beste Coen vind. Ik vind zowel The Big Lebowski, O Brother Where Art Thou?, Barton Fink en No Country For Old Men geweldig. Op dit moment is het nog The Big Lebowski, maar dat kan nog veranderen.

  22. #22

    Standaard

    Valt Fargo er sowieso buiten dan? Ik heb veel mensen deze namelijk hun beste horen noemen...
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  23. #23

    Standaard

    Beetje laat maar zie het nu pas. Jah Fargo vond ik echt helemaal niks toen ik hem zag. Ik heb hem wel hier liggen, dus misschien ga ik hem weer eens herkijken. Misschien valt die nu beter.

  24. #24

    Standaard

    Ik lust die Coen films ook wel rauw. Schandalig dat ik er nog geen 1 op dvd heb
    Weet iemand waar ik de mooiste uitgaves vandaan kan halen? Maakt niet uit welke regio. Maar het zou mooi zijn als er misschien een serie met dezelfde soort uitagaves of boxset is

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennoman Bekijk bericht
    Valt Fargo er sowieso buiten dan? Ik heb veel mensen deze namelijk hun beste horen noemen...
    Fargo is imo een topper. Niet alleen als we het hebben over de Coens, maar gewoon in het algemeen. Redenen:
    - De casting van William H. Macy. Hij IS Jerry Lundegard.
    - De verhouding tussen Lundegard en zijn schoonvader. Zo goed geschreven. Ik denk dat er veel zijn die dit herkennen.
    - De badguys. Buscemi en Stormare. Oftewel de spraakwaterval en de zwijger. Dit levert ook weer talloze mooie situaties op.
    - De met een oscar bekroonde rol van Frances Mcdormand. Zo simpel, zo naturel. Daarom zo goed. De betutelende relatie met haar man staat in schril contrast met wat er buiten in de sneeuw allemaal gebeurd.
    - De sfeer van het desolate Minnesota is perfect getroffen.
    - De gecreeerde mythe dat het allemaal waar gebeurd zou zijn. ( en de gevolgen daarvan )

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •