Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 50 worden weergegeven.

Discussie: [REG] David Lynch

  1. #1

    Standaard [REG] David Lynch



    Zonder twijfel één van de meest eigenzinnige regisseurs die vandaag actief is in Hollywood. Is hij een man met een visie? Of doet hij gewoon maar waar hij zin in heeft? Voor velen zal het een eeuwige discussie blijven omdat deze man ons niet-alledaagse cinema brengt zonder er veel uitleg bij te geven. En het is net dat wat de fans aanspreekt natuurlijk, bijna al zijn films zijn voor meerdere interpretaties vatbaar en we zullen waarschijnlijk nooit weten welke interpretatie Lynch zelf voor ogen had. Een charlatan of een visionair, maar desalniettemin een regisseur wiens werk nog lang veel mensen zal bezighouden.



    De man die ons Erasherhead, The Elephant Man, Dune, Blue Velvet, Wild At Heart, Lost Highway, The Straight Story, Mulholland Dr., Inland Empire, een reeks shortfilms en de memorabele serie (en film) Twin Peaks bracht, verdient hier natuurlijk ook een eigen topic. Zijn oeuvre is relatief beperkt, maar Lynch is dan ook altijd iemand geweest die alleen zijn eigen projecten nastreefde. Met de serie Twin Peaks is hij wat meer mainstream gegaan, en series als Lost die vandaag zeer populair zijn hebben waarschijnlijk veel te danken aan het mysterieuze gevoel dat Twin Peaks reeds begin jaren '90 naar de kijker toe bracht en dat er zeker aan bijgedragen heeft dat televisiewerk tegenwoordig op quasi gelijke voet benaderd wordt met filmwerk. Een serie maken waarvoor de mensen echt thuisblijven om er naar te kijken, het is zeker niet iedereen gegeven. Maar misschien was de serie uiteindelijk toch iets te vreemd voor het grote publiek en heeft ze daarom maar 2 seizoenen gelopen. Er was in ieder geval zeker nog ruimte om verder te gaan.



    Fans of haters (maar eigenlijk liefst de eerste groep ), zet hier jullie gedachten neer over één van de meest exentrieke personen in de filmwereld die balanceert tussen het independent film genre en de studiofilms. Want wat bijvoorbeeld weinig mensen weten is dat Lynch het aanbod kreeg om Return Of The Jedi te regisseren, maar dat hij er uiteindelijk voor koos om Dune te verfilmen, wat jammer genoeg één van de grootste flops in de geschiedenis van de cinema is geworden. Toch ontbreekt het Lynch niet aan moed om verder te doen, al zijn de meeste van zijn films verre van toegankelijk voor een groot publiek.



    Wat mij persoonlijk het meest aanspreekt zijn de gestoorde droombeelden van Lynch. Ik denk niet dat iemand er ooit in geslaagd is om een droomwereld zo perfect weer te geven als Lynch dat deed in Eraserhead en later ook (zij het beperkt tot bepaalde scenes) in de rest van zijn oeuvre. Zijn meest recente film Inland Empire liet mij ook alleen met vragen zitten na een eerste kijkbeurt, maar zoals gewoonlijk zal het me allemaal wel wat duidelijker worden na enkele kijkbeurten. En dat is volgens mij de kracht van Lynch ook. Het is niet te obscuur om enkel de echte avant-garde filmkijkers aan te spreken, maar toch ook weer niet zo mainstream dat iedereen er van zal kunnen genieten.

    Tot zover deze kleine uiteenzetting over David Lynch, mijn favoriete regisseur en misschien ook van andere forumleden. Laat de discussie maar beginnen
    Laatst aangepast door intexor : 20-12-2007 om 02:38

  2. #2

    Standaard

    Er zijn al diverse discussies over Lynch hier op dit forum(zie zijn films).
    Hij is ook een van mijn favorieten, ik laat zijn films altijd op mijn eigen ikje inwerken.
    Wil ze ook helemaal niet analyseren.
    Lynch is Lynch.
    Wat ik altijd heel vermakkelijk vindt is dat ik elke keer in de bioscoop een film van hem zie, er mensen weggaan

  3. #3

    Standaard

    Ik had nog nooit van David Lynch gehoord toen ik hier op het forum kwam. Mede door advies ben ik enkele films van hem gaan bekijken. Zo heb ik bijna al zijn films gezien. Zijn films stralen soms een grimmige sfeer uit,en zijn prachtig om te volgen en je gedachtes op de vrije loop te laten. Mijn favoriete lynch films zijn dan ook de oude klassiekers: Blue Velvet & Lost highway.

    Hope is lost. Faith is broken. A fire will rise..


  4. #4

    Standaard

    I just love the damn guy ! !
    Ik hou van films waar je echt een eigenzinnig verhaal te zien krijgt...
    David Lynch weet dat altijd naar voren te brengen...
    Hij maakt geen films voor het grote publiek, daarvoor zijn ze een beetje te 'speciaal' laat ik maar zeggen.
    Maar daarom zijn ze niet minder mooi of intrigerend naar mijn mening.

    Mijn favorieten zijn dan ook:
    Mulholland Drive (heb die gewoon onmiddellijk twee keer na elkaar gezien)
    Lost Highway
    The Elephant Man (nog maar onlangs gezien by the way)
    en natuurlijk Twin Peaks mag ook niet ontbreken
    "It's only after we lost everything, that we are free to do anything."
    (Fight Club) ;)

  5. #5

    Standaard

    mijn absolute favoriet is 'Twin Peaks' (ook de film)
    en dan nog Blue Velvet, Mulholland Drive en Wild At Heart
    Tony Montana: "Me, I want what's coming to me."
    Manny: "Oh, well what's coming to you?"
    Tony Montana: "The world, chico, and everything in it."

  6. #6

    Standaard

    Min favo 'Lynches' zijn:

    -The Elephant Man
    -Mulholland dr.
    -The Straight Story
    -Blue Velvet
    -Eraserhead

    De enige Lynch film die me echt niet kan bekoren is Wild At Heart, kweet niet waarom, maar iets aan die film irriteert me mateloos.
    .....The Only Verdict Is Vengeance, A Vendetta.....

    V (Hugo Weaving)- V For Vendetta

  7. #7

    Standaard

    De films van Lynch die ik gezien heb:

    1. Mulholland Dr. (2001) 9.2
    2. Blue Velvet (1986) 8.5
    3. Lost Highway (1997) 8.5
    4. Wild at Heart (1990) 8.0

    Met andere woorden, een regisseur die me wel bevalt, maar van wie ik nog een behoorlijk aantal films moet zien...
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  8. #8

    Standaard

    Niemand heeft inland empire genoemd. Wil deze titel graag nog zien,maar valt Inland empire nou tegen met zijn voorgangers?

    Hope is lost. Faith is broken. A fire will rise..


  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Robintjuh Bekijk bericht
    Niemand heeft inland empire genoemd. Wil deze titel graag nog zien,maar valt Inland empire nou tegen met zijn voorgangers?
    Mijn opinie na een eerste kijkbeurt: Lynch gaat nog wat verder met zijn abstracte en non-lineaire manier van filmmaken. Inland Empire is dan ook vooral aan te raden voor de mensen die Lynch al van andere films kennen. Ik vond de film zeker niet tegenvallen, maar ik ga toch nog minstens 2-3 kijkbeurten nodig hebben om de film echt naar waarde te kunnen inschatten. Momenteel vind ik de film echter zeker niet zo goed als Mulholland Dr., Lost Highway of Eraserhead (de drie films van Lynch die qua stijl het dichtst aanleunen bij Inland Empire).

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door intexor Bekijk bericht
    Mijn opinie na een eerste kijkbeurt: Lynch gaat nog wat verder met zijn abstracte en non-lineaire manier van filmmaken. Inland Empire is dan ook vooral aan te raden voor de mensen die Lynch al van andere films kennen. Ik vond de film zeker niet tegenvallen, maar ik ga toch nog minstens 2-3 kijkbeurten nodig hebben om de film echt naar waarde te kunnen inschatten. Momenteel vind ik de film echter zeker niet zo goed als Mulholland Dr., Lost Highway of Eraserhead (de drie films van Lynch die qua stijl het dichtst aanleunen bij Inland Empire).
    Helemaal mee eens .
    .....The Only Verdict Is Vengeance, A Vendetta.....

    V (Hugo Weaving)- V For Vendetta

  11. #11

    Standaard

    Net als Robintjuh had ik voor het forum nog nooit van hem gehoord. En mede door het forum ben ik meerdere van zijn films wezen bekijken. Ik begon met Mullholland drive waar ik echt een WTF gevoel aan over hield en ondanks ik daar wel van houd, kon de film me toch niet heel erg bekoren. Daarna heb ik Blue Velvet gezien, die ik al een stuk toffer vind en mede door Dennis Hopper als Frank Booth ( 1 van mijn favo film personages aller tijden) 1 van mijn favoriete film is van Lynch. Daarna heb ik Wild at Heart gekeken die ik erg leuk vond, het is vrij makkelijk te volgen alleen er zitten weer echt van die absurde personages in wat het gewoon anders dan andere films maakt. Als laatste heb ik Lost Highway gezien, die ik tot nu toe eigenlijk de tofste Lynch vind, heel beklemmend maar ook erg stijlvol neergezet allemaal. Dus over het algemeen een goede en aparte regisseur waar ik graag films van kijk (vooral Inland Empire wil ik graag zien).

  12. #12

    Standaard

    Ik zie net op IMDB dat David Lynch vandaag 62 is geworden Hopelijk mogen we weer snel nieuw werk van hem verwachten (al kan het bij Lynch vaak wel even duren tussen 2 projecten ).

  13. #13

    Standaard

    http://www.filmtotaal.nl/module.php?...h_documentaire

    Draait ook op het filmfestival van Rotterdam misschien dat ik hem meepak!

  14. #14

    Standaard

    Iemand enig idee wat de man zijn volgende project is? Is hij zelfs al bezig met een volgend project? Op zijn IMDB-pagina staat bijv. helemaal niets voor 2008 of later.

    Ik hoop dat het niet weer een paar jaar wachten is op een nieuwe Lynch-film, zoals tussen Mulholland Dr. en Inland Empire.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door intexor Bekijk bericht
    Iemand enig idee wat de man zijn volgende project is? Is hij zelfs al bezig met een volgend project? Op zijn IMDB-pagina staat bijv. helemaal niets voor 2008 of later.

    Ik hoop dat het niet weer een paar jaar wachten is op een nieuwe Lynch-film, zoals tussen Mulholland Dr. en Inland Empire.

    Laat hem lekker de tijd ervoor nemen. Als elk product er dan uit komt te zien als Mulholland of Inland ben ik meer dan tevreden.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Laat hem lekker de tijd ervoor nemen. Als elk product er dan uit komt te zien als Mulholland of Inland ben ik meer dan tevreden.
    Natuurlijk, hij zal altijd wel wat langer bezig zijn aan een film dan andere mensen die op een normale manier (lees: met een script ) werken. Maar hij lijkt tussen films ook vaak pauze te nemen om zich bezig te houden met dingen als transcendentale meditatie en dat soort toestanden. Ongetwijfeld ook interessant, maar ik zie hem liever films maken

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door intexor Bekijk bericht
    Natuurlijk, hij zal altijd wel wat langer bezig zijn aan een film dan andere mensen die op een normale manier (lees: met een script ) werken. Maar hij lijkt tussen films ook vaak pauze te nemen om zich bezig te houden met dingen als transcendentale meditatie en dat soort toestanden. Ongetwijfeld ook interessant, maar ik zie hem liever films maken

    Er zijn toch wel behoorlijk wat regisseurs die zonder script werken. Dus daar hoef het niet aan te liggen denk aan Mike Leigh, Wong Kar Wai (Toch?)...

    Wat is transcendentale meditatie?

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Wat is transcendentale meditatie?
    Ik zou het niet kunnen uitleggen, gewoon een vorm van meditatie. Voor zover ik het begrijp heeft het vooral te maken met het beter ontwikkelen van de concentratie waardoor je tot grotere dingen in staat zou moeten zijn dan anders. David Lynch heeft er onlangs wel een boek over geschreven als ik me niet vergis En hij is echt serieus bezig met dat hele meditatie-gedoe. Zie ook dit project: http://www.davidlynchfoundation.org/
    Laatst aangepast door intexor : 10-05-2008 om 19:08

  19. #19

    Standaard

    Een van mijn favoriete regisseurs. De eerste film die ik zag was The Elephant Man, als twaalfjarig jochie. Enorme indruk heeft die gemaakt. Daarna een paar jaar later Mulholland Dr. gehuurd. Ook hier was ik enorm van onder de indruk (ik wist al dat er iets ging komen tijdens de scene achter het restaurant, dus ik schrok me niet helemaal wezenloos ).
    Oke, David Lynch moest ik in de gaten gaan houden. En hij heeft mij tot nu toe nog steeds niet teleurgesteld. Van het prachtige sobere The Straight Story tot aan het waanzinnige Inland Empire toe. Die laatste is overigens echt niet geschikt om op een groot doek te kijken, je kunt er hartklachten van krijgen. En 's avonds in het donker naar de tram lopen is dan echt niet leuk.
    De laatste film die ik gekeken heb is Eraserhead. Behoorlijk verontrustende film, die ik nodig nog een keer moet gaan zien.
    Verder moet ik nog alles van Twin Peaks (beide seizoenen en de film), Dune (Oke, die kan wel even wachten) en de dvd 'Short films' nog op dvd hebben. Maar Lynch kan nu al niet meer stuk bij mij, echt een geweldige regisseur.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrianB Bekijk bericht
    ..Dune (Oke, die kan wel even wachten) en de dvd 'Short films' nog op dvd hebben.
    Ik geloof dat Dune niet op DVD te krijgen is in R2NL, of althans al héél lang OOP is. De kortfilms van David Lynch zijn hier tot nu toe evenmin verschenen. Ik denk dat ik zelf tegen mijn principes in dan toch maar eens voor een R1 versie zal gaan binnen afzienbare tijd (die zijn gelukkig eenvoudig te verkrijgen via David Lynch z'n eigen website, maar zijn wel vrij prijzig).

    Eraserhead heb ik vorig jaar voor het eerst gezien, maar die moet ik dus zeker ook nog eens op DVD bestellen. Ongetwijfeld de meest gestoorde film die ik al gezien heb

  21. #21

    Standaard

    Ik ben absoluut niet regiogebonden, en ik ga zo veel mogelijk voor de beste versie, welke regio dan ook. Ik vind het eerder hinderlijk dat er totaal geen duidelijke winnaar is, wat Dune betreft.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrianB Bekijk bericht
    Ik ben absoluut niet regiogebonden, en ik ga zo veel mogelijk voor de beste versie, welke regio dan ook. Ik vind het eerder hinderlijk dat er totaal geen duidelijke winnaar is, wat Dune betreft.
    De film zal op DVD wellicht evenmin een succes zijn, waardoor het aantal beschikbare versies misschien wat beperkter is als voor een andere film? Ik dacht dat Lynch tussen nieuwe filmprojecten door bezig was met reconstructies van zijn oudere films voor op DVD, maar dat die in geval van Dune nog altijd niet is verschenen. De reconstructie van bijv. Eraserhead schijnt prachtig te zijn.

  23. #23

    Standaard

    Op DVDCompare zijn negenentwintig versies te vinden van dezelfde film, Dune. Het lijkt mij eerder dat de rechten totaal verspreid zijn, en niemand de film wereldwijd uit kan geven. En Dune was niet echt een favoriet van Lynch, ik betwijfel of hij een nieuwe versie op de markt wil brengen. Maar als hij The Elephant Man wil gaan restaureren, mag het van mij. Eraserhead zag er echt prachtig uit.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  24. #24

    Standaard

    David Lynch en Werner Herzog gaan samenwerken aan een horrorfilm gebaseerd op waargebeurde feiten, getiteld "My Son". Alleen is het me op basis van het persbericht niet echt duidelijk of ze nu samen gaan regisseren, of dat Lynch alleen zal produceren.

    http://www.hollywoodreporter.com/hr/...071ab74787867d

  25. #25

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •