Bekijk uitslag poll: Wat vind je de meest indrukwekkende SFX techniek(en)?

Stemmers
20. Je mag niet stemmen in deze poll
  • Photogramatry

    2 10,00%
  • Bullet Time

    8 40,00%
  • Model Shots

    0 0%
  • CGI Animation

    7 35,00%
  • Matte Paintings

    2 10,00%
  • Slit Scan

    1 5,00%
  • Anders...

    0 0%
De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Meest indrukwekkende SFX-techniek

    Effe een kleine poll...
    Welke special effects techniek maakte indruk op je toen je het voor de eerste keer zag? Kan ook een oude techniek zijn dus.

    Kleine uitleg bij de gebruikte termen:

    - Photogramatry: (de techniek gebruikt door David Fincher in zijn films Panic Room en Fight Club waarbij de camera dwars door muren en door het handvat van de koffiekan heen gaat)

    - Bullet Time: (in The Matrix gebruikt... de actie gaat in slow motion en de camera draait om de personages heen)

    - Model Shots: (de special effects in onder andere de oude Star Wars films waarbij ruimteschepen voor een blauw scherm worden gefilmd om later in de achtergrond gezet te worden. Maar denk ook bijvoorbeeld aan het opblazen van het Witte Huis in Independance Day)

    - CGI Animation: (personages die digitaal zijn geanimeerd en daarna in scènes zijn toegevoegd.... populair geworden dankzij films als Terminator en Jurassic Park)

    - Matte Paintings: (het kunstmatig verlengen van de horizon door middel van een schilderij op een glasplaat of een computertekening. Denk aan films als Star Wars, Gladiator en Spartacus)

    - Slit Scan: (techniek gebruikt onder andere voor de "stargate" scène in 2001: A Space Odyssey)

    Dit zijn er zo een paar... weet je er meer, post ze dan vooral hier.

  2. #2

    Standaard

    ...Ik weet niet precies hoe de techniek heet, maar ik denk dat het met geheime signalen gaat ofzo die snel worden doorgegeven tydens de film, waardoor de kyker gehypnotiseerd wordt ofzo, of gebrainwashed, waardoor ze denken dat Julia Roberts een goede actrice is, of dat Ben Stiller grappig is...of Tom Cruise sexy en knap...
    Anyway...heel knap hoe ze dat doen...

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Yi-Long
    Anyway...heel knap hoe ze dat doen...
    LOL

  4. #4

    Standaard

    Stop motion, de techniek die door de befaamde Ray Harryhausen in menig avonturenfilm gebruikt is. Tegenwoordig wordt deze techniek nog steeds gebruikt voor bijvoorbeeld Chicken Run en Nightmare before Christmas.

    Een van de eerste films waarvan ik als klein jongetje diep onder de indruk was is The Thief of Bagdad. Hierin wordt deze techniek ook nog veelvuldig gebruikt. Hopeloos verouderd vergeleken met de hedendaagse technische mogelijkheden.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  5. #5
    Dane
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    Stop motion, de techniek die door de befaamde Ray Harryhausen in menig avonturenfilm gebruikt is. Tegenwoordig wordt deze techniek nog steeds gebruikt voor bijvoorbeeld Chicken Run en Nightmare before Christmas.

    Een van de eerste films waarvan ik als klein jongetje diep onder de indruk was is The Thief of Bagdad. Hierin wordt deze techniek ook nog veelvuldig gebruikt. Hopeloos verouderd vergeleken met de hedendaagse technische mogelijkheden.
    De stopmotion in Jason & the Argonauts niet te vergeten, echt super met die skeletten, zag er vrij professioneel uit.

    Ik denk dat de meest indrukwekkende SFX voor mij CGI is, de mogelijkheden zijn eindeloos, Bij bullit-time kun je natuurlijk veel dingen doen met de camera, en het gaat (nog) zeker niet vervelen, maar CGI kan op allerlei manieren worden gebruikt, dino's, "morfen" en natuurlijk complete films, Toy Story, Shrek, en meer geavanceerde CGI bij bijvoorbeel Final Fantsy, de mogelijkheden zijn eindeloos.

    Trouwens fftje off-topic Nathan, We hebben dus nu een breedbeeld tv(32inch) en ik heb zoals beloofd metteen SW episode 1 in de lade geschoven, maar de edge enhancement is mij niet opgevallen hoor. Als je de film gewoon kijkt en er niet speciaal op let is het beeld gewoon super.

  6. #6

    Standaard

    Wat vind je de meest indrukwekkende SFX techniek(en)?
    Star Wars Episode II: dat is een grote special effect.
    Hoe al die technieken heten, weet ik niet, maar mooi zijn ze wel!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Elwood Blues
    De stopmotion in Jason & the Argonauts niet te vergeten, echt super met die skeletten, zag er vrij professioneel uit.

    Trouwens fftje off-topic Nathan, We hebben dus nu een breedbeeld tv(32inch) en ik heb zoals beloofd metteen SW episode 1 in de lade geschoven, maar de edge enhancement is mij niet opgevallen hoor. Als je de film gewoon kijkt en er niet speciaal op let is het beeld gewoon super.
    Blij dat je nieuwe breedbeeld in ieder geval bevalt...

    En stom van me dat ik Stop Motion vergeten was te vermelden in het rijtje. Zeker een techniek die veel gebruikt is. En nu een beetje aan het doodbloeden is, op films als Chicken Run na dan.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Elwood Blues
    We hebben dus nu een breedbeeld tv(32inch)
    Je hebt het hier toch over die Sony hé, die je gehaald hebt! Ik ben van plan om dezelfde tv te halen! Ik weet niet hoeveel 32inch is, maar ik wil dan gaan voor de 71 cm! Bevalt de tv echt super goed( scherpte, geluid, gebruik, enz? Kan wel wat hulp gebruiken, want het is toch een hoop geld!
    Alvast bedankt!
    Three-Star Trader
    Grandpa, were you a hero in the war? Grandpa said, "No......but I served in a company of heroes".

  9. #9

    Standaard

    Voor mij was Bullit Time de laatste en beste SFX. Daarvoor GCI met name films als T2 en Abyss, waarbij morphing technick werd gebruikt. En dat te bedenken dat ze (ILM dus) zonder CGI moesten doen in Willow voor morphing. En als ik nog verder terug ga Model Shots. Doen het nog steeds goed, mist er genoeg details in zitten.
    Not just any turd, mind you, but the kind that breaks off,
    leaving a piece stuck up your butt, and you walk around all day with a bad itch.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marco
    En als ik nog verder terug ga Model Shots. Doen het nog steeds goed, mist er genoeg details in zitten.
    Daarom worden ze tegenwoordig nog best vaak gebruikt... vaker dan je denkt...
    Bepaalde gedeeltes van Moulin Rouge bijvoorbeeld zijn een mix van Model Shot en CGI.... Met name de gedetailleerdere dingen zijn d.m.v. Model Shots gedaan.
    Naar mijn mening zijn bepaalde shots namelijk mooier als Model Shot, dan als CGI... mits er inderdaad zoals Marco al zei genoeg aandacht is besteed aan de details.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    Stop motion, de techniek die door de befaamde Ray Harryhausen in menig avonturenfilm gebruikt is.
    Dit heeft van Ray de naam Dynamation meegekregen...

    Een aantal mooie voorbeelden waaraan Ray heeft gewerkt...:
    Jason and the Argonauts (1963)
    The 7th Voyage of Sindbad (1958)
    The 3 Worlds of Gulliver (1960)
    First Men In The Moon (1964)
    The Golden Voyage of Sinbad (1974)
    Sinbad and the Eye of the Tiger (1977)

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg
    Dit heeft van Ray de naam Dynamation meegekregen...
    Wow, da´s een veel mooiere benaming dan "stop motion".
    Leuk weetje...

  13. #13

    Standaard

    Hoe heet die techniek met Bluescreen of Greenscreen?
    Wordt toch ook heel vaak gebruikt.

    Lex.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A.W. van der Moolen
    Hoe heet die techniek met Bluescreen of Greenscreen?
    Kan me vergissen, maar heet Chromakey.

    Software genoeg om dat te bereiken. Voorbeeldjes:
    Chrome Imaging
    Zbig advanced chroma-key software


    Citaat Oorspronkelijk gepost door A.W. van der Moolen
    Wordt toch ook heel vaak gebruikt.
    O.a. bij Model Shots (is al verteld in deze thread).
    Not just any turd, mind you, but the kind that breaks off,
    leaving a piece stuck up your butt, and you walk around all day with a bad itch.

  15. #15

    Standaard

    Schiet me iets te binnen. Motion Control. Een bedrijf als Camera Control doet b.v. deze techniek.
    Not just any turd, mind you, but the kind that breaks off,
    leaving a piece stuck up your butt, and you walk around all day with a bad itch.

  16. #16
    Dane
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door The Dragon


    Je hebt het hier toch over die Sony hé, die je gehaald hebt! Ik ben van plan om dezelfde tv te halen! Ik weet niet hoeveel 32inch is, maar ik wil dan gaan voor de 71 cm! Bevalt de tv echt super goed( scherpte, geluid, gebruik, enz? Kan wel wat hulp gebruiken, want het is toch een hoop geld!
    Alvast bedankt!
    De 71 centimeter is 28 inch, 32 inch is 82 centimeter, maar de tv is perfect, niets op aan te merken, beeld is perfect, makkelijk in gebruik, geluid is prachtig, scherpte en alles is naar wens in te stellen, en wat me ook opvalt is dat er weinig tot geen last is van licht inval op het beeldbuis, kortom; een super tv, is het geld echt wel ward vind ik.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •