Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 78 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard [REG] Stanley Kubrick

    Één van de geniaalste regisseurs aller tijden mag natuurlijk niet ontbreken hier...



    filmografie:

    Documentary/short films
    Feature Films

    - 1953 Fear and Desire

    - 1955 Killer's Kiss

    - 1956 The Killing
    Nominated for BAFTA Award: Best Film from any Source

    - 1957 Paths of Glory
    Nominated for BAFTA Award: Best Film from any Source

    - 1960 Spartacus
    Nominated for 6 Oscars, Won 4: Best Supporting Actor, Best Art-Direction, Best Cinematography, Best Costume Design, Best Editing, Best Original Score
    Nominated for 6 Golden Globes, Won 1: Best Drama Picture, Best Drama Actor, Best Director, Best Original Score, Best Supporting Actor
    Nominated for BAFTA Award: Best Film from any Source

    - 1962 Lolita
    Nominated for Oscar: Best Adapted Screenplay
    Nominated for 5 Golden Globes, Won 1: Most Promising Newcomer - Female, Best Drama Actor, Best Drama Actress, Best Director, Best Supporting Actor
    Nominated for BAFTA Award: Best Actor

    - 1964 Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
    Nominated for 4 Oscars:Best Actor, Best Director, Best Picture, Best Adapted Screenplay
    Nominated for 6 BAFTA Awards, Won 3: Best British Art-Direction, Best British Film, Best Film from any Source, Best British Actor, Best British Screenplay, Best Foreign Actor

    - 1968 2001: A Space Odyssey
    Nominated for 4 Oscars, Won 1 : Best Special Effects, Best Director, Best Art-Direction, Best Original Screenplay
    Nominated for 4 BAFTA Awards, Won 3: Best Art-Direction, Best Cinematography, Best Sound Track, Best Film

    - 1971 A Clockwork Orange
    Nominated for 4 Oscars: Best Director, Best Editing, Best Picture, Best Adapted Screenplay
    Nominated for 3 Golden Globes: Best Director, Best Drama Picture, Best Drama Actor
    Nominated for 7 BAFTA Awards: Best Art-Direction, Best Cinematography, Best Direction, Best Film, Best Film Editing, Best Screenplay, Best Sound Track

    - 1975 Barry Lyndon
    Nominated for 7 Oscars, Won 4: Best Art-Direction, Best Cinematography, Best Costume Design, Best Original Score, Best Director, Best Picture, Best Adapted Screenplay
    Nominated for 2 Golden Globes: Best Director, Best Drama Picture
    Nominated for 5 BAFTA Awards, Won 2: Best Cinematography, Best Direction, Best Art-Direction, Best Costume Design, Best Film

    - 1980 The Shining

    - 1987 Full Metal Jacket
    Nominated for Oscar: Best Adapted Screenplay
    Nominated for Golden Globe: Best Supporting Actor
    Nominated for 2 BAFTA Awards: Best Sound, Best Special Effect

    - 1999 Eyes Wide Shut
    Nominated for Golden Globe: Best Original Score


    en niet te vergeten de Spielberg-film : A.I.:Artificial Intelligence


    enkele sites:
    - http://www.kubrick.com/
    - http://www.archiviokubrick.it/
    - http://kubrickfilms.tripod.com/index.html
    - http://kubrickfilms.warnerbros.com/


    mijn top Kubrick-films (het zijn eigenlijk allemaal stuk voor stuk meesterwerken):
    1. A Clockwork Orange
    2. Barry Lyndon (meest ondergewaardeerde Kubrick film)
    3. Dr. Strangelove
    4. The Shining (imo beste horrorfilm ooit)
    5. Eyes Wide Shut
    6. 2001: A Space Odyssey
    7. Full Metal Jacket (hou persoonlijk niet zoveel van oorlogsfilms)
    8. The Killing
    9. Lolita
    10. Spartacus (hou persoonlijk ook niet zoveel van 'sandalenfilms' e.d.)


    nog te zien:
    - Killer's Kiss
    - Paths Of Glory
    - Fear And Desire
    - de drie kortfilms/documentaires...
    Laatst aangepast door Antonio 'Tony' Montana : 23-04-2008 om 15:40 Reden: Kubrick top aangepast (2001 gezien)
    Tony Montana: "Me, I want what's coming to me."
    Manny: "Oh, well what's coming to you?"
    Tony Montana: "The world, chico, and everything in it."

  2. #2

    Standaard

    Geniaal regisseur inderdaad. Een perfectionist wat wel betekende dat hij er erg lang over deed om een film te maken. Maar dat maken z'n films misschien juist dat speciaal. Hij had natuurlijk wel het genoegen om een studio achter zich te hebben waar hij min of meer de vrije hand kreeg om z'n films te maken.

    Mijn lijstje in favoriete Kubrick's:

    1. The Shining
    2. A Clockwork Orange
    3. 2001
    4. Full Metal Jacket
    5. Dr. Stangelove
    6. Paths of Glory
    7. Eyes Wide Shut
    8. Lolita
    9. Barry Lyndon
    10. The Killing
    11. Spartacus
    12. Killer's Kiss

    De oudere heb ik nog niet gezien.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  3. #3

    Standaard

    Zeker 1 van de beste regiseurs alle tijden. Ik heb nog niet alle films van Stanley gezien. Mijn favoriete zijn:

    1. The Shining
    2. Eyes Wide Shut
    3. Full Metal Jacket

    Hope is lost. Faith is broken. A fire will rise..


  4. #4

    Standaard

    Misschien wel mijn favoriete regiseur aller tijden. ongebrijpelijk dat hij niet meer oscars heeft gewonnen. Maar ja dat zegt wel weer genoeg over filmprijzen. Mijn toplijstje:

    1. A Clockwork Orange
    2. Barry Lyndon
    3. The Shining
    4. Eyes Wide Shut
    5. Dr. Strangelove
    6. Full Metal Jacket
    7. Lolita
    8. Spartacus
    9. 2001 - A Space Odyssey
    All the animals come out at night
    Robert de Niro | Taxi Driver

    My precious dvd collectie|Top20

  5. #5

    Standaard

    2001: A Space Odyssey wordt hier wel erg laag gewaardeerd, aangezien dat wat mij betreft toch de beste film ooit gemaakt, is. Stanley Kubrick blijft toch wel mijn meest gewaardeerde regisseur. Het is jammer dat de meester niet meer heeft kunnen maken. Het Napoleon- en Aryan Papers-project had ik toch maar wat graag gerealiseerd willen zien. Overigens vertoonden ze op de Stanley Kubrick Exhibition (die ik toentertijd bezocht heb in Gent) een erg mooie documentaire over het gebruik van muziek door Kubrick in zijn films. Hierbij werden dus door heel zijn oeuvre paralellen in gebruikte muziekstijl onder min of meer overeenkomende scènes uitgelicht. Jammer dat die documentaire niet op DVD verkrijgbaar is. Verder is het jammer dat de Special Edition-collectie zo lang op zich heeft laten wachten. Ik heb nu zo'n mooie rode collectors-box, die ik eigenlijk helemaal niet wil gaan vervangen. Die extra's lonken alleen zo.........
    Mijn lijstje:
    - 2001: A Space Odyssey
    - A Clockwork Orange
    - Barry Lyndon
    - Eyes Wide Shut
    - Dr. Strangelove
    - The Shining
    - Full Metal Jacket
    - The Killing
    - Lolita
    - Paths of Glory
    - Spartacus
    - Killer's Kiss
    Nu alleen Fear and Desire nog een keer zien te bemachtigen, al zal die toch nooit heruitgegeven worden.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door honeymaker Bekijk bericht
    2001: A Space Odyssey wordt hier wel erg laag gewaardeerd, aangezien dat wat mij betreft toch de beste film ooit gemaakt, is. Stanley Kubrick blijft toch wel mijn meest gewaardeerde regisseur. Het is jammer dat de meester niet meer heeft kunnen maken. Het Napoleon- en Aryan Papers-project had ik toch maar wat graag gerealiseerd willen zien. Overigens vertoonden ze op de Stanley Kubrick Exhibition (die ik toentertijd bezocht heb in Gent) een erg mooie documentaire over het gebruik van muziek door Kubrick in zijn films. Hierbij werden dus door heel zijn oeuvre paralellen in gebruikte muziekstijl onder min of meer overeenkomende scènes uitgelicht.
    Sluit ik me helemaal bij aan. Wat mij betreft is '2001' de beste film allertijden.

    En Kubrick de beste regisseur ooit

  7. #7

    Standaard

    Die Stanley Kubrick Exhibition in Gent heb ik ook bezocht, was zeer de moeite waard. Zou ook in Rotterdam vertoond worden dacht ik, maar nooit meer wat over gehoord. Mocht het alsnog doorgaan dan ga ik gewoon nog een keer.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  8. #8

    Standaard

    Ik vind persoonlijk dat Stanley ook veel te danken heeft aan zijn crew en met name cameraman John Alcott, zeker zijn klassiekers zijn door hem gefotografeerd met name Barry Lyndon is echt top. zou wat meer aandacht voor mogen vind ik..

  9. #9

    Standaard

    Gisteren was Eyes Wide Shut op televisie. Aangezien deze in breedbeeld was, en ik de nieuwe special editions nog niet heb, besloot ik een stukje te kijken. Het gematte breedbeeld is nergens storend, en je krijgt toch het idee dat het zo bedoeld was. Jammer was wel dat Net5 ervoor koos om de gecensureerde versie uit te zenden, met de digitale figuren voor de expliciete delen. Dat was wel erg duidelijk te zien, overigens.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  10. #10

    Standaard

    Ik ga binnenkort naar London en ik vroeg me af of iemand op dit forum een keer bij Kubrick's graf is geweest net net noorden van London.

    http://kubrickonia.blogspot.com/2007...-end-work.html

    Ik weet niet of het een openbare begraafplaats is, maar als ik naar Engeland ga wil ik zeker een aantal Kubrick spots bezoeken, waaronder zijn graf.

  11. #11

    Standaard

    Over dat perfectionisme, volgens mij lag dat toch anders. Het leek mij eerder dat hij vrij onzeker was, en niet goed wist wat hij wilde. Daarom ging hij gewoon door totdat hij iets zag wat hij goed vond. Dat zou ook verklaren waarom hij zijn eerdere werk niet meer wilde vertonen.
    Ik weet niet of dit waar is, maar ik vond het wel interessant. Het kan natuurlijk ook opgezet zijn, om hem minder als een controlfreak te doen lijken. Feit blijft, dat hij ontzettende goede films maakte. Ik moet echt nodig die box met The Killing, Killer's Kiss en Paths Of Glory halen.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrianB Bekijk bericht
    Ik moet echt nodig die box met The Killing, Killer's Kiss en Paths Of Glory halen.
    Waar kan je die kopen?
    -Aiya Eärendil Elenion Ancalima!-

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Earendil Bekijk bericht
    Waar kan je die kopen?
    Hier onder andere.

    Ik zou als ik jou was wel even wachten tot deze weer in de aanbieding komt, heb deze namelijk een week geleden bij play gekocht voor ongeveer 9 euro.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc Trip Bekijk bericht
    Ik ga binnenkort naar London en ik vroeg me af of iemand op dit forum een keer bij Kubrick's graf is geweest net net noorden van London.

    http://kubrickonia.blogspot.com/2007...-end-work.html

    Ik weet niet of het een openbare begraafplaats is, maar als ik naar Engeland ga wil ik zeker een aantal Kubrick spots bezoeken, waaronder zijn graf.
    Het graf is te vinden in de tuin van zijn eigen huis (waar Christiane Kubrick nog woont) dus ik denk niet dat het publiek toegankelijk is.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vd H. Bekijk bericht
    Hier onder andere.

    Ik zou als ik jou was wel even wachten tot deze weer in de aanbieding komt, heb deze namelijk een week geleden bij play gekocht voor ongeveer 9 euro.
    Hmm, is dat met NL subs?
    -Aiya Eärendil Elenion Ancalima!-

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Earendil Bekijk bericht
    Hmm, is dat met NL subs?
    Ik heb even voor je achter op de box gekeken en het antwoord is ja (bij alledrie)
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  17. #17

    Standaard

    Ze zijn volgens mij alledrie ook te vinden bij de 3 voor 25 bakken bij de FRS.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  18. #18

    Standaard

    1. A Clockwork Orange (beste film ooit)
    2. 2001: A Space Oddysee (2e beste..)
    3. Dr. Strangelove
    4. Full Metal Jacket
    5. Eyes Wide Shut
    6. The Shining
    nog op dvd liggen en niet gekeken:
    Barry Lyndon.
    op de nog te zien lijst:
    Lolita.

  19. #19

    Standaard

    Ik heb sinds vorige week alles gezien van Kubrick, of in ieder geval alles wat er voor zover ik weet te krijgen is op R2NL DVD (Fear And Desire en de kortfilms dus niet). Van de laatste 3 die ik moest kijken (en die dus als box verkrijgbaar zijn) vond ik vooral The Killing zeer leuk, al is Paths Of Glory wel de meest indrukwekkende film van de drie. Mijn favoriet blijft echter The Shining, gevolgd door Full Metal Jacket en 2001: A Space Odyssey.

    Je moet het hem maar nadoen, van de 12 langspeelfilms die verkrijgbaar zijn van hem zijn er zeker 10 een klassieker te noemen. Meer dan terecht wordt deze man dus algemeen beschouwd als één van de beste regisseurs ooit, en uit mijn top 10 van regisseurs zal hij ook wel nooit verdwijnen.

  20. #20

    Standaard

    Terrence Malick heeft vier uit vier...

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Terrence Malick heeft vier uit vier...
    Heb er maar 2 van gezien, maar Thin Red Line vond ik bijvoorbeeld al niet erg veel aan, The New World lag me wel veel beter.

    Maar laten we vooral naar de meningen van een iets grotere groep mensen kijken: Kubrick heeft van die 12 films er ook 8 in de IMDB Top 250 staan (en Barry Lyndon heeft ook nog een 8.0 maar staat er net niet in), en waarschijnlijk ook wel een aantal in de AFI Top 100 (al weet ik dat niet zo onmiddellijk met zekerheid te zeggen).

    Komt nog bij dat die Malick aan een tempo werkt van gemiddeld één film per decennium. Dan mag je ook wel iets degelijks afleveren als je eindelijk nog eens een film uitbrengt dunkt me Niet dat Kubrick er ieder jaar eentje maakte, maar toch heel wat meer dan dat. Het lijkt me niet dat die Malick nog lang genoeg gaat leven om een oeuvre op te bouwen dat nog maar in de buurt kan komen om de vergelijking met dat van Kubrick te doorstaan.

    Als ik niet op filmfora als deze kwam, had ik waarschijnlijk nooit gehoord van een film als Badlands. Maar je moet niet eens veel over films weten om op zijn minst een paar Kubrick-films te kunnen opnoemen. Die namen zijn begrippen op zich geworden en de man die ze gemaakt heeft is dan ook een legende. Niet dat ik Malick slecht wil noemen ofzo, ik denk gewoon dat er een paar regisseurs zijn zoals Kubrick en ook natuurlijk Hitchcock die een categorie apart zijn.

    Maar jij mag er natuurlijk anders over denken En als je hier nog over wil verder gaan, open dan maar een topic voor Malick zou ik zeggen

  22. #22

    Standaard

    Mijn lijstje:

    - 2001: A Space Odyssey
    - The Killing
    - Full Metal Jacket
    - The Shining
    - A Clockwork Orange
    - Dr. Strangelove
    - Spartacus
    - Barry Lyndon
    - Paths of Glory
    - Eyes Wide Shut
    - Lolita

    Killer's Kiss moet ik nog zien...
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  23. #23

    Standaard

    Full Metal Jacket (1987)
    Nu tweeënhalf jaar later naar de eerste kijkbeurt bevalt deze anti-oorlogspamflet me vele malen beter. Waar dat aan ligt weet ik niet precies. Maar waar ik de eerste keer problemen mee had zag ik dit keer niet als een probleem.

    De film is niet alleen verdomd grappig denk aan de manier hoe Stanley Kubrick een streek uithaalt met Disney. Als de mannen al zingend de duister in marcheren zingen ze het marcheerlied van de Mickey Mouse Club. Maar de film is ook genadeloos gruwelijk denk aan de scene als de wat klunzige dikkerdje zichzelf en de beul doodschiet. Diezelfde blik in de ogen van Pvt. Pyle viel me ook bij een eerdere film van Kubrick op. Denk aan de scene van Jack Nicholsen in The Shining als hij compleet doordraait en een waanzinnige blik in ze ogen heeft. Griezelig om aan te zien hoe mensen kunnen veranderen tot aan beesten. De schepper van dit alles de drilmeester Hartman hij is iemand die zijn rekruten het liefst schoffeert. Daarvoor heeft hij een voorkeur aan denigrerende verwijzingen naar anaal geslachtsverkeer. Hij is trots op mensen als Lee Harvey Oswald (JFK moordenaar) die bij de mariniers geleerd hebben om te schieten.

    Oftewel de herkijkbeurt heeft me goed gedaan niet alleen kijk ik nu anders tegen de film aan maar ook tegen de nog jongen acteurs die op het punt stonden om door te breken. Want zo was ik bijvoorbeeld de vorige keer totaal niet te spreken over het acteerwerk van Matthew Modine maar zie nu pas in dat zijn karakter zoveel humor in zich heeft dat dat alleen al een pluspunt op zich is. Dus een sterk verslag van een oorlog die nooit plaats heeft mogen vinden! 8.0

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Full Metal Jacket (1987)
    Nu tweeënhalf jaar later naar de eerste kijkbeurt bevalt deze anti-oorlogspamflet me vele malen beter. Waar dat aan ligt weet ik niet precies. Maar waar ik de eerste keer problemen mee had zag ik dit keer niet als een probleem.

    De film is niet alleen verdomd grappig denk aan de manier hoe Stanley Kubrick een streek uithaalt met Disney. Als de mannen al zingend de duister in marcheren zingen ze het marcheerlied van de Mickey Mouse Club. Maar de film is ook genadeloos gruwelijk denk aan de scene als de wat klunzige dikkerdje zichzelf en de beul doodschiet. Diezelfde blik in de ogen van Pvt. Pyle viel me ook bij een eerdere film van Kubrick op. Denk aan de scene van Jack Nicholsen in The Shining als hij compleet doordraait en een waanzinnige blik in ze ogen heeft. Griezelig om aan te zien hoe mensen kunnen veranderen tot aan beesten. De schepper van dit alles de drilmeester Hartman hij is iemand die zijn rekruten het liefst schoffeert. Daarvoor heeft hij een voorkeur aan denigrerende verwijzingen naar anaal geslachtsverkeer. Hij is trots op mensen als Lee Harvey Oswald (JFK moordenaar) die bij de mariniers geleerd hebben om te schieten.

    Oftewel de herkijkbeurt heeft me goed gedaan niet alleen kijk ik nu anders tegen de film aan maar ook tegen de nog jongen acteurs die op het punt stonden om door te breken. Want zo was ik bijvoorbeeld de vorige keer totaal niet te spreken over het acteerwerk van Matthew Modine maar zie nu pas in dat zijn karakter zoveel humor in zich heeft dat dat alleen al een pluspunt op zich is. Dus een sterk verslag van een oorlog die nooit plaats heeft mogen vinden! 8.0
    Die blik heet toepasselijk de 'Kubrick stare', en zit in praktisch al zijn films (openingshot van Clockwork Orange bijvoorbeeld). De meester zelf was er het beste in:


    Ik hoor je eigenlijk niet over de tweede helft van de film. Vond je die niet goed?
    Ik snap nooit zo goed wat er zo slecht zou zijn aan het tweede deel. Ja, het is anders, maar de film vervolgt gewoon. Hij wordt er absoluut niet minder goed door, integendeel.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrianB Bekijk bericht
    Die blik heet toepasselijk de 'Kubrick stare', en zit in praktisch al zijn films (openingshot van Clockwork Orange bijvoorbeeld). De meester zelf was er het beste in:


    Ik hoor je eigenlijk niet over de tweede helft van de film. Vond je die niet goed?
    Ik snap nooit zo goed wat er zo slecht zou zijn aan het tweede deel. Ja, het is anders, maar de film vervolgt gewoon. Hij wordt er absoluut niet minder goed door, integendeel.
    Dat wist ik helemaal niet dat dat bijna in al zijn films zat. Ik kon het toevallig herleiden tot The Shining verder niet.

    Verder had ik nu geen problemen met de tweede helft waarbij vooral de vrouwelijke schutter toch wel het hoogtepunt is plus dat Pvt. Joker een aantal zeer sterke opmerkingen heeft. En dan dat einde...

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •