Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 78 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Franklin1975 Bekijk bericht
    Ik heb een zooitje films van Kubrick op dvd en helaas zijn mijn favoriete in 4:3 beeldformaat (The Shining, EWS).
    Dat is omdat Kubrick zelf een voorstander van dat formaat was:

    Why are Some Kubrick films only available in the "full frame" aspect ratio (1) on VHS video, DVD and Laserdisc?

    It seems to have been Kubrick's preference for his films to be shown in the 4:3 or "full frame" aspect ratio, because, according to his long-standing personal assistant Leon Vitali, that was the way he composed them through the camera viewfinder and if it were technically still possible to do so, he would have liked them to be shown full frame in cinemas as well. As Vitali said in a recent interview (2): "The thing about Stanley, he was a photographer that's how he started. He had a still photographer's eye. So when he composed a picture through the camera, he was setting up for what he saw through the camera - the full picture. That was very important to him. It really was. It was an instinct that never ever left him. [...] He did not like 1.85:1. You lose 27% of the picture, Stanley was a purist. This was one of the ways it was manifested."

    The decision to release Kubrick's back catalogue as full frame only has been very controversial.

    bron en meer: http://www.visual-memory.co.uk/faq/

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Franklin1975 Bekijk bericht
    Ik heb een zooitje films van Kubrick op dvd en helaas zijn mijn favoriete in 4:3 beeldformaat (The Shining, EWS).
    Prima toch? Zo komen ze het best tot hun recht.

    Alleen Spartacus en 2001 zijn widescreen.

  3. #53

    Standaard

    Maar wie kijkt er op een widescreen tv nog naar fullscreen films? De Nederlandse Kubrick-bluray's zijn ook widescreen. En dat kijkt ook een fijnst, nietwaar? Bedoeld of onbedoeld.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Franklin1975 Bekijk bericht
    De losse delen bevatten genoeg extra's, maar hoe is dit met de bluray-box met de 5 films 2001, Clockwork, Shining, FMJ en EWS? En is de NL box (die FRS voor 116 euro aanbied online! en Bol.com voor 80 euro en een 8-discer volgens de info op de site) hetzelfde als de Duitse versie op Amazon.de (40 euro)?

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rrrick Bekijk bericht
    Dat is omdat Kubrick zelf een voorstander van dat formaat was:

    Why are Some Kubrick films only available in the "full frame" aspect ratio (1) on VHS video, DVD and Laserdisc?

    It seems to have been Kubrick's preference for his films to be shown in the 4:3 or "full frame" aspect ratio, because, according to his long-standing personal assistant Leon Vitali, that was the way he composed them through the camera viewfinder and if it were technically still possible to do so, he would have liked them to be shown full frame in cinemas as well. As Vitali said in a recent interview (2): "The thing about Stanley, he was a photographer that's how he started. He had a still photographer's eye. So when he composed a picture through the camera, he was setting up for what he saw through the camera - the full picture. That was very important to him. It really was. It was an instinct that never ever left him. [...] He did not like 1.85:1. You lose 27% of the picture, Stanley was a purist. This was one of the ways it was manifested."

    The decision to release Kubrick's back catalogue as full frame only has been very controversial.

    bron en meer: http://www.visual-memory.co.uk/faq/
    Dat is een misverstand wat allang de wereld uit geholpen is. Kijk eens naar dit plaatje:



    Een storyboard gemaakt door Kubrick zelf, die linksboven precies aangeeft wat het juiste aspect ratio is. Daaronder staat dat de cameraman de compositie moet maken in 1.85:1, maar moet beschermen voor 1.33:1. Ook heeft de editor van de film aangegeven dat de film in 1.85:1 op de montagetafel te zien was. Dat Kubrick toendertijd 1.33:1 prefereerde, was omdat hij zwarte balken op tv-schermen niet mooi vond (dat naar aanleiding van het gedoe met tv-uitzendingen van 2001: A Space Odyssey) en hij zijn films dus open matted liet maken. Maar als je naar de films kijkt, zie je dat ze in breedbeeld echt het beste tot hun recht komen, zowel de oudere zwart/wit films, als de laatste die hij maakte.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  5. #55

    Standaard

    Ik heb gisteren de bluray van Eyes Wide Shut ontvangen (geseald voor 7 euro incl. verzending en NL subs) en meteen de extra's zitten bekijken. Vooral het feit dat Kubrick heeft erg gadget-freak scheen te zijn en altijd het nieuwste van het nieuwste wilde hebben en gebruiken. Dan is het inderdaad niet logisch dat hij zijn films in 4:3-formaat wilde blijven filmen en dat het zo bedoeld zou zijn. 1.85:1 is dan gewoon veel logischer.

    De dvd van EWS uit de "witte" Kubrick Collection was 4:3 formaat (wat je op oude 4:3 tv's fullscreen noemde), maar gelukkig is het op bluray widescreen.

    Ik ben niet zo weg van 2001 en Clockwork, maar mijn volgende films die ik op bluray wil hebben zijn The Shining en Full Metal Jacket. Samen met deze EWS mijn 3 favoriete Kubrick's die je wat makkelijker opzet dan zijn andere werk.

  6. #56

    Standaard

    De 4:3 versies van Kubricks film waren open matte. Volgens mij heeft hij, uit angst dat in het 4:3 tijdperk zijn films in een Pan&Scan versie getoond zouden worden, verkondigd dat hij ze bedoeld had met het open matte 4:3 formaat. Op zich laat dat meer heel van de compositie dan de Pan&Scan en is dus 'the lesser of two evils'.

    Als Kubrick meegemaakt had dat nagenoeg iedereen een breedbeeld-tv zou hebben, zouden de uitspraken wel bijgesteld zijn. Ik ben dus voorstander van het bioscoopformaat en niet van de open mattes.

  7. #57

    Standaard

    Komende maanden is er een Kubrick expo in EYE in Amsterdam.

    Na het lezen van dit sneak peak verslag stiekem toch wel zin in: http://www.filmpjekijken.com/achterg...seum-amsterdam
    "All the money does is buy you the bed... it's getting out of it thats the problem" - Shane Black

  8. #58

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ToastedQB Bekijk bericht
    Komende maanden is er een Kubrick expo in EYE in Amsterdam.

    Na het lezen van dit sneak peak verslag stiekem toch wel zin in: http://www.filmpjekijken.com/achterg...seum-amsterdam
    Hierop inhakend;
    Van de week bij EenVandaag hadden ze een item erover.
    Zie hiervoor:
    http://www.eenvandaag.nl/binnenland/...oog_op_kubrick
    Homer Simpson:"Please don't eat me! I have a wife and kids. Eat them!"
    YAH AZZURRI 87
    Barney Stinson:"Legen...Wait for it...Dary!"

  9. #59

    Standaard

    Benieuwd of dit dezelfde tentoonstelling is als die in Gent een jaar of 5 terug. Was zeer de moeite waard.
    Maar ik ga er sowieso wel even kijken, wil het gebouw zelf ook wel eens bezoeken.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen Bekijk bericht
    Benieuwd of dit dezelfde tentoonstelling is als die in Gent een jaar of 5 terug. Was zeer de moeite waard.
    Het is inderdaad die tentoonstelling. 8 jaar geleden opende iemand er al eens een topic over en destijds was er sprake van dat de tentoonstelling naar het Nederlands Architectuur Instituut in Rotterdam zou komen. Het is dus uiteindelijk het filmmuseum geworden. Ik ga binnenkort ook maar eens een bezoekje brengen.

    Zie http://eyefilm.nl/kubrick en http://www.stanleykubrick.de/eng.php...brick=news-eng

  11. #61

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen Bekijk bericht
    Benieuwd of dit dezelfde tentoonstelling is als die in Gent een jaar of 5 terug. Was zeer de moeite waard.
    Maar ik ga er sowieso wel even kijken, wil het gebouw zelf ook wel eens bezoeken.
    Het is niet exact dezelfde tentoonstelling als het Caermerklooster in Gent. Ieder museum maakt / krijgt namelijk een selectie uit de archieven. Ik heb de tentoonstelling in Gent en in Parijs (2011) bezocht en beide waren erg verschillend. In Parijs was namelijk ongeveer twee keer zoveel te zien.

  12. #62

    Standaard

    Gisteren geweest, was weer eens interessant om te zien maar voor mijn gevoel was deze kleiner dan die in Gent.
    Het gebouw zelf is overigens wel een fraai architectonisch hoogstandje geworden.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  13. #63

    Standaard

    Ik heb de tentoonstelling vandaag gezien. In een woord: geweldig! Als je ook maar de minste interesse hebt in de films van Kubrick dan mag je dit niet missen.

    Ik heb flink wat foto's gemaakt die ik hier binnenkort zal posten.

  14. #64

    Standaard

    M'n foto's: Stanley Kubrick: The Exhibition

    Wat ik trouwens de meest indrukwekkende stukken vond waren de legendarische Zeiss-lens van 'Barry Lyndon', een brief van Audrey Hepburn aan Kubrick, de materialen voor 'Napoleon' en de Oscar die Kubrick ontving voor 2001. Maar er waren nog veel meer interessante zaken te zien.

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    M'n foto's: Stanley Kubrick: The Exhibition

    Wat ik trouwens de meest indrukwekkende stukken vond waren de legendarische Zeiss-lens van 'Barry Lyndon', een brief van Audrey Hepburn aan Kubrick, de materialen voor 'Napoleon' en de Oscar die Kubrick ontving voor 2001. Maar er waren nog veel meer interessante zaken te zien.
    Richard, je mocht foto's maken? Zonder dat men je de tent uit wilde trappen? In Gent en Parijs werd men woest toen ik foto's wilde maken (i.v.m. copyright).

    *edit* Laat je overigens niet wijsmaken dat de typemachine en het doolhof dezelfde zijn als de props in de film. Dat zijn ze namelijk niet. De typemachine in de film is donker en het doolhof is vele lagen dikker in de film.
    Laatst aangepast door Marc T. : 02-07-2012 om 11:35

  16. #66

    Standaard

    Mooie foto's Richard Dacht dat de exhibitie alleen over 2001 ging, maar als ik dit zo zie ga ik er op korte termijn toch ook een keer een kijkje nemen.

  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc T. Bekijk bericht
    Richard, je mocht foto's maken? Zonder dat men je de tent uit wilde trappen? In Gent en Parijs werd men woest toen ik foto's wilde maken (i.v.m. copyright).
    Bij de ingang staat dat je foto's mag maken, maar dan alleen als je geen flits gebruikt. Ik had wel de indruk dat ik in de gaten werd gehouden door suppoosten, maar niemand legde me een strobreed in de weg. Ik was ook niet de enige die foto's nam. Het is natuurlijk wel een ongeschreven wet dat je de andere bezoekers niet stoort terwijl je foto's neemt.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc T. Bekijk bericht
    *edit* Laat je overigens niet wijsmaken dat de typemachine en het doolhof dezelfde zijn als de props in de film. Dat zijn ze namelijk niet. De typemachine in de film is donker en het doolhof is vele lagen dikker in de film.
    Van het doolhof was met dat al duidelijk (op het bordje stond volgens mij ook niet dat ie origineel was) want dat is van een soort kunstschuim gemaakt dat er na zoveel jaren niet zo goed meer uit kan zien. M.b.t. de typmachine ben ik niet zo zeker: in de foto's uit de film die ik gezien heb lijkt ie er toch echt wel op.

    edit: o.b.v. dit filmpje durf ik wel te zeggen dat het de originele is. Het model lijkt me identiek en de kleur moet dat ook zijn. Omdat alle objecten uit Kubricks eigen collectie komen lijkt me dat ze niet een ander exemplaar hebben geëxposeerd.
    Laatst aangepast door Richard B. : 02-07-2012 om 12:08

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    M'n foto's: Stanley Kubrick: The Exhibition

    Wat ik trouwens de meest indrukwekkende stukken vond waren de legendarische Zeiss-lens van 'Barry Lyndon', een brief van Audrey Hepburn aan Kubrick, de materialen voor 'Napoleon' en de Oscar die Kubrick ontving voor 2001. Maar er waren nog veel meer interessante zaken te zien.
    Fraaie foto's. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat je ze niet mocht maken dus had niet eens een toestel meegenomen.
    Het voorwerk voor Napoleon, maar ook the Aryan Papers was inderdaad erg indrukwekkend. Erg jammer dat de films nooit gemaakt zijn.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  19. #69

    Standaard

    Yes, moet zondag toch in A'dam zijn voor kraamvisite en heb me een kaartje voor 2001 aangeschaft. Of ik de voorstelling ook ga zien is twijfelachtig, want die sluit om 18:00 en de film begint 20:15.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  20. #70

    Standaard

    Laat maar even weten als je hem toch bent gaan zien...ben wel benieuwd hoe jouw ervaring dan is geweest
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  21. #71

    Standaard

    Ben vandaag ook geweest en ook ik heb de tentoonstelling in Gent gezien. Ik vond deze niet echt beter. Grootste verschillen:
    - in A'dam veel grote schermen met filmfragmenten. Fijn!
    - het is overal wel erg donker. In Gent was het veel lichter. Punten voor Gent dus
    - in Gent stond ik echt oog in oog met het starchild uit 2001. In A'dam hing het aan het plafond. Jammer.
    - in mijn beleving was er in Gent een veel grotere replica van de ronddraaiende set van 2001 maar ik kan het mis hebben.
    - in Gent waren veel meer spullen te zien mbt de film Napoleon die overigens nooit is gemaakt.
    - grootste gemis in Amsterdam: niets over A.I. Ik vond dat ongelooflijk interessant in Gent omdat je daar ziet dat Spielbergs bijdrage helemaal niet zo groot is als iedereen altijd zegt. Ik heb in A'dam echt geen een verwijzing naar die film kunnen vinden of heb ik er nou overeen gekeken?
    - het mooie van de tentoonstelling in Gent was ook dat hij in Gent was. Die in Amsterdam bleek in Amsterdam te zijn.

  22. #72

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HAL Bekijk bericht
    - grootste gemis in Amsterdam: niets over A.I. Ik vond dat ongelooflijk interessant in Gent omdat je daar ziet dat Spielbergs bijdrage helemaal niet zo groot is als iedereen altijd zegt. Ik heb in A'dam echt geen een verwijzing naar die film kunnen vinden of heb ik er nou overeen gekeken?
    Ik ben er ook niets van tegengekomen. Toen ik later de catalogus doorlas bedacht ik me ook dat er niets van te zien was. Misschien dat er iets in het deel waarin de muziek uit Kubrick's films getoond werd van te zien was (en dat weet ik niet zeker) maar meer kan het niet geweest zijn.

    - het mooie van de tentoonstelling in Gent was ook dat hij in Gent was. Die in Amsterdam bleek in Amsterdam te zijn.
    Dat is heeeeel typisch: ik had namelijk precies de tegenovergestelde ervaring.

  23. #73

    Standaard

    In Parijs heb ik vorig jaar behalve een beetje artwork vrij weinig over A.I. kunnen vinden.

    In Gent hadden ze destijds een aantal stoelen uit 2001, zijn deze ook in Amsterdam te bewonderen?

  24. #74

    Standaard

    Nee, de Djinn stoelen staan er ook niet.

  25. #75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HAL Bekijk bericht
    Nee, de Djinn stoelen staan er ook niet.



    @ Richard: Volgens mij heb je gelijk over de typemachine. Toen ik bij de vorige 2 tentoonstellingen de typemachine zag leek hij mij dermate licht van kleur dat het wel een replica moest zijn. Feit is dat de typemachine in de film gewoon donkerder lijkt door de belichting etc. Het zal dus inderdaad de echte zijn. En dat is alleen maar mooi

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •