Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 26 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard IFFR 2008 (programma online)

    En jawel, het is weer zover. Het programma staat online en hij is weer uit de kluiten gewassen.

    http://www.filmfestivalrotterdam.com/ned/programma.aspx

    Wat gaan jullie bekijken?

  2. #2

    Standaard

    Voorlopig is dit mijn programma:
    Vrijdag 25 januari
    19.00 Le Voyage de Ballon Rouge (Hou, 2007)
    Zondag 27 januari
    19.00 In The City of Sylvia / Some Photos in the City of Sylvia (Guerin, 2007)
    Maandag 28 januari
    12.00 Aleksandra (Sokurov, 2007)
    Dinsdag 29 januari
    22.15 The Man from London (Tarr, 2007)
    Woensdag 30 januari
    16.15 Cinema Regained: Piece Unique
    • Anémic Cinéma (Duchamp, 1926)
    • Film (Beckett, 1965)
    • L'imitation du cinema (Mariën, 1959)
    Vrijdag 1 februari
    14.30 Der Verlorene (Lorre, 1951)
    17.30 Useless (Zhang, 2007)
    Zaterdag 2 februari
    22.00 I'm Not There (Haynes, 2007)
    En misschien nog: 16.15 The Honeymoon Killers (Kastle, 1970)

    Als iemand nog tips heeft, met name voor de wat minder bekende films, hoor ik het graag.

  3. #3

    Standaard

    Anche Libero va Bene is ook best mooi, heb deze zelf in sneak preview gezien.
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  4. #4

    Standaard

    Ben nog druk aan het plannen, maar ik laat denk ik toch wel een aantal 'grote namen' even links liggen, die komen toch binnenkort in de reguliere bioscoop uit. Dan denk ik bijvoorbeeld aan: No Country For Old Men; Paranoid Park (wel al gezien, dikke aanrader!); I'm Not There; Persepolis; Mio fratello é un figlio unico; Juno.

    Op dit moment springen deze films er voor mij al uit (in willekeurige volgorde):

    • Le Voyage du Ballon Rouge - Hou Hsiao Hsien
    • You the Living - Roy Andersson
    • Secret Sunshine - Lee Chang Dong
    • The Man From London - Bela Tarr
    • Aleksandra - Alexander Sokurov
    • Glory to the Filmmaker - Takeshi Kitano
    • Pièce Unique: Private Rituals (verzameling van shorts en dan met name Un Chant D'Amour wil ik graag zien)
    De rest ga ik nog overleggen, en inplannen. Laat me gewoon (tot op zekere hoogte) verrassen.

  5. #5

    Standaard

    • La france - Serge Bozon
      • De titel prikkelt genoeg om hem eens te bekijken.
    • TBS - Pieter Kuijpers
      • kijk altijd uit naar de nieuwe Kuijpers, belooft de rauwheid van van God Los
    • le Voyage du Ballon Rouge - Hou Hsiao Hsien
    • Glory to the Filmmaker - Kitano
      • Een nieuwe Kitano is altijd interessant
    • Secret Sunshine - Lee Chang Dong
    • Appleseed: Ex Machina - Aramak Shinji
      • Een ervaring op het grote scherm
    • Persepolis - Marjane Satrapi
      • Een ervaring op het grote scherm
    • Cargo 200 - Alexei Balabanov
      • Een intense thriller, hmmm....
    • Made in Rotterdam 3 - Nieuwe korte films van Rotterdamse bodem.
      • Bevat de nieuwe serie Kort Rotterdams en the Real Action Heroes. Altijd leuk om de producties te zien tussen al het speelfilm geweld en Heroes ziet er hilarisch uit. Een Nederlandse Team America???
    • This World of Ours - Nakajimo Ryo
    • Naissance des pieuvres (water lilies) - Celine Sciamma
      • Franse film met mooie meisjes
    • Alexandra - Alexander Sokurov
    • Go with peace jamil - Omar Shargawi
    • Shanghai Trance - David Verbeek
      • Een Nederlandse maker waar ik nog nooit van gehoord heb maakt Aziatische film, misschien een mooie ontdekking? Tiger Award competitie
    • the King of Ping Pong - Jens Jonsson
      • De titel spreekt me aan
    • Junk Films
      • Ziet er zo bizar uit, dat wil ik wel eens zien
    • True Stories - David Byrne
      • Met muziek van de Talking Heads
    En natuurlijk de bekendere titels:
    • Redacted
    • Diary of the Dead
    • Darjeeling Limited
    • No Country for Old Men
    • Juno
    Al met al een bomvol programma met voor mij een hoop onbekende titels. Het laatste rijtje 'grote' films is wel heel smaakvol ook. Als er kaarten zijn ga ik er zeker even heen.



  6. #6

    Standaard

    Ohja, zeker Dagen Zonder Lief gaan kijken (beetje sluikreclame voor ambachtelijke producten uit eigen land ) als je er tijd voor hebt.
    Heb hem zelf als deel van het allereerste niet-perspubliek in België mogen aanschouwen, en achteraf nog wat gepraat met de acteurs. Leuke bende jonge mensen, heel erg mooi project, en vooral niet té gehyped voordat hij uitkwam zeker de moeite, liefste noorderbuurtjes
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  7. #7

    Standaard

    Vanavond zal wel weer verschrikkelijk worden als ik die kaartjes online moet bestellen, want vorig jaar kon ik pas rond een uurtje of 2 fatsoenlijk die kaartjes bestellen.

    Goed, vooralsnog heb ik alleen nog kaartjes voor de openingsdag besteld (via de site). Die moeten nog binnen komen (in tegenstelling tot mijn tijgerpasje die ik al wel binnen heb).

  8. #8

    Standaard

    Oh wow.. Ticketverkoop ging totaal vlekkeloos. Had geen moeite de site te bereiken na middernacht, maar had geen kaartjes besteld omdat ik ze bij de kassa wou halen. Zoals voorgaande jaren nam ik me voor er vroeg te komen, maar zoals gewoonlijk werd het pas ergens in de middag .. Maar, tot m'n grote verbazing, waren er vrijwel geen rijen.. Ik ging even snel naar de Wah Kiu (vlak naast de ingang) en kwam terug, en kon meteen doorlopen. Tot m'n nog grotere verbazing, waren van de 32 films die ik in m'n schemaatje had staan, geen enkele nog uitverkocht.. Hieruit blijkt maar weer dat een goed werkende online ticket systeem erg scheelt.

    Ik heb m'n programma zo gevarieerd mogelijk geprobeerd te maken, volgens mij is dat redelijk gelukt:

    WO 23-01

    21.00 Juno (Pathé 1)

    DO 24-01

    16.45 El otro (Schouwburg grote zaal)
    21.45 Rec (Luxor)

    VR 25-01

    16.45 La France (Schouwburg grote zaal)
    19.30 My memories of old Beijing (Pathé 3)
    22.30 Un novia errante (Doelen Jurriaanse zaal)

    ZA 26-01

    16.45 The mourning forest (Schouwburg grote zaal)
    19.45 Nothing personal (Schouwburg grote zaal)
    22.00 Appleseed: ex machina (Luxor)

    ZO 27-01

    13.00 You, the living (Pathé 4)
    16.15 Hello, Stranger (Pathé 3)
    19.30 Remember back, remember when / The skyjacker (Pathé 6)
    21.30 Mithya (Pathé 1)

    MA 28-01

    16.00 Secret Sunshine (Pathé 4)
    19.00 Hotel Chavelier / The Darjeeling limited (Pathé 1)
    22.15 Dainipponjin (Cinerama 5)

    DI 29-01

    12.15 Persepolis (original version) (Cinerama 4)
    16.45 Mio fratello è figlio unico (Cinerama 5)
    19.00 Estômago - A gastronomic story (Pathé 1)
    21.30 The unseeable (Pathé 4)

    WO 30-01

    16.00 La graine et la mulet (Schouwburg grote zaal)
    DO 31-01
    16.45 TBS (Luxor)
    19.00 Un baisser, síl vous plaît! (Luxor)
    22.00 La tueur (Pathé 3)

    VR 01-02

    10.30 L'ora di punta (Doelen Jurriaanse zaal)
    13.00 Tale 52 (Pathé 4)
    16.00 The man from London (Pathé 7)
    19.15 Let the right one in (Luxor)
    21.30 Surprise film (Pathé 1)

    ZA 02-02

    16.00 Le ballon rouge / Le voyage du ballon rouge (Pathé 5)
    19.00 Cordero de Dios (Pathé 1)
    21.00 Slotfilm (Doelen grote zaal)

    Misschien dat ik de "gaten" nog opvul, maar eventjes "vrij" is ook lekker. Ik wou er dit jaar eens goed voor gaan, en met 32 films tegenover de 14 van vorig jaar, ben ik tevreden. Verder waren er enkele films die me ook interessant leken, maar die ik zo gauw niet meer in m'n schema kon plaatsen (ik wil ook weer niet te veel puzzelen), Shadow of Sand bv. Ik heb er zin in in ieder geval, hoop dat er weer wat pareltjes tussen zitten..
    N/A

  9. #9

    Standaard

    Ik ben uitgenodigd door een vriend om mee te gaan naar Juno (die me niet zo fantastisch lijkt) en Le voyage de Ballon Rouge. Waar ik echt naar uitkijk is om 1 feb. naar The Man From London te gaan, waar ik zojuist kaartjes voor besteld heb.
    Misschien ben ik wel een gokjunkie en een leugenaar, maar ik heb hulp nodig. Kan ik misschien wat geld van je lenen?
    Scorsese te ruil

  10. #10

    Standaard

    15 films, vandaag bij de kassa gehaald en het was inderdaad erg rustig daar.

    Overzicht:

    • vr 25-01 Mutum
    • vr 25-01 Magnus
    • za 26-01 Voyage du Ballon Rouge
    • za 26-01 Alexandra
    • za 26-01 You, the Living
    • ma 28-01 Sieben Tage Sonntag
    • ma 28-01 Secret Sunshine
    • ma 28-01 King of Ping Pong
    • do 31-01 881
    • do 31-01 Margot at the wedding
    • do 31-01 Pièces Unique: Private Rituals
    • vr 01-02 Glory to the Filmmaker
    • vr 01-02 The Man From London
    • vr 01-02 Persepolis
    • vr 01-02 Fears of the Dark
    Ben benieuwd, heb er zin in!

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DanielC. Bekijk bericht
    Ik ben uitgenodigd door een vriend om mee te gaan naar Juno (die me niet zo fantastisch lijkt) en Le voyage de Ballon Rouge. Waar ik echt naar uitkijk is om 1 feb. naar The Man From London te gaan, waar ik zojuist kaartjes voor besteld heb.
    Juno krijg wel hele goede kritieken. Ik weet niet of je Thank You for Smoking goed vond? Zo ja, dan heb ik zo'n voorgevoel dat deze ook wel gaat bevallen. Ik kijk er in ieder geval wel naar uit.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vd H. Bekijk bericht
    Juno krijg wel hele goede kritieken. Ik weet niet of je Thank You for Smoking goed vond? Zo ja, dan heb ik zo'n voorgevoel dat deze ook wel gaat bevallen. Ik kijk er in ieder geval wel naar uit.
    Thank You For Smoking heb ik niet gezien. Maar ik vermoed dat Juno een beetje The Little MIss Sunshine van 2008 zal zijn. Misschien zit ik er wel helemaal naast (dat hoop ik tenminste!), maargoed. Toch heb ik nog wel een beetje hoop, want Michael en George Michael zitten erin.
    Misschien ben ik wel een gokjunkie en een leugenaar, maar ik heb hulp nodig. Kan ik misschien wat geld van je lenen?
    Scorsese te ruil

  13. #13

    Talking

    Hallo,

    Ik heb deze films uitgekozen

    3 Days to forever
    Ana y los otros
    Appleseed: Ex Machina
    Centochiodi
    Cordero de Dios
    Dainipponjin
    Estômago- A Gastronomic Story
    Fear(s) of the Dark
    Flic
    Freaky Useless Spicy Story
    George A. Romero's Diary of the Dead
    Help me Eros
    Juno
    La France
    Le voyage du ballon rouge
    Let the Right One in
    L' ora di punta
    Nachmittag
    Of Monster Mode
    The Darjeeling Limited
    The Mourning Forest
    Unfinished Sky
    Uno de los dos no puede estar equivocado
    Wonderful town

    Beetje veel maar er was ook zoveel te kiezen

    Groeneg
    http://iffr2008.volkskrantblog.nl

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DanielC. Bekijk bericht
    Thank You For Smoking heb ik niet gezien. Maar ik vermoed dat Juno een beetje The Little MIss Sunshine van 2008 zal zijn. Misschien zit ik er wel helemaal naast (dat hoop ik tenminste!), maargoed. Toch heb ik nog wel een beetje hoop, want Michael en George Michael zitten erin.
    Zorg dan dat je eerst even Thank You for Smoking ziet, dat kun je daarop je keuze baseren of je Juno wel of niet gaat zien.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  15. #15

    Standaard

    Als ik tijd heb dan kijk ik 'm misschien wel. Maar Juno ga ik sowieso naartoe, de kaarten hebben we al.
    Misschien ben ik wel een gokjunkie en een leugenaar, maar ik heb hulp nodig. Kan ik misschien wat geld van je lenen?
    Scorsese te ruil

  16. #16

    Standaard

    DIT ZIJN ZE GEWORDEN!


    Recycle
    wo 30 jan 2008 19:30

    Forever
    wo 30 jan 2008 22:00

    El cielo, la tierra y la lluvia
    do 31 jan 2008 10:30

    The King of Ping Pong
    do 31 jan 2008 13:00

    Wonderful Town
    do 31 jan 2008 15:45

    Harvest
    do 31 jan 2008 19:30

    Stellet licht
    vr 01 feb 2008 10:00

    Redacted
    vr 01 feb 2008 13:30

    Useless
    vr 01 feb 2008 17:30

    Winter Story
    vr 01 feb 2008 19:45

    Wadley
    vr 01 feb 2008 22:30

    Zimbabwe
    za 02 feb 2008 10:45

    I'm Not There
    do 31 jan 2008 21:30

    The Wild Bull
    za 02 feb 2008 13:15

    Fujian Blue
    za 02 feb 2008 15:45

    REC
    za 02 feb 2008 19:00

    Vasermil
    za 02 feb 2008 21:45

    € 113.90
    Laatst aangepast door Oudlid_X5 : 22-01-2008 om 17:44

  17. #17

    Standaard

    Wie gaat er nog meer en naar wat???

  18. #18

    Smile

    @Verhoeven:
    Heb vandaag mijn kaartjes opgehaald. Gelijk maar wat biertjes gedronken in de Burger zaal van de Doelen.
    Hangt echt de sfeer al, was wel een beetje rustig nog. Morgen de openingsfilm Juno.

    Ik ga nu naar zo'n 24 films + op 2 februari een hele dag marathon short movies bij Lantaarn/Venster.
    Voor mijn definitieve lijst met de films waar ik heen ga, inclusief links naar beschrijving, klik hier.

    Iedereen veel plezier op het festival gewenst!
    Laatst aangepast door groeneg : 22-01-2008 om 22:32

  19. #19

    Standaard

    voyage du ballon rouge was bij mij al verdomme vol...

    Laat me weten wat je ervan vond...

  20. #20

    Standaard

    Heeft iemand nog aanraders, wil wel graag gaan, maar geen idee naar welke eigenlijk. Ik wou wel die David Lynch docu op me lijstje zetten.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bruce Lee Bekijk bericht
    Heeft iemand nog aanraders, wil wel graag gaan, maar geen idee naar welke eigenlijk. Ik wou wel die David Lynch docu op me lijstje zetten.
    Haha, kan die al niet meer meepakken. Volgeboekt voor de datum dat ik in Rotterdam ben.

    Ik weet niet waar je van houd anders check mijn lijst (hierboven!) naar waar ik ga daar zit alles tussen. Grote productie, horror, arthouse en wereldcinema...

  22. #22

    Standaard

    ok ok en hoe zit het nou met kaartjes want deze week kan ik niet meer, maar ik wou volgende week op maandag of woensdag gaan. Kan je die nog gewoon bestellen of moet je die daar halen (niet zo'n probleem voor mij aangezien ik zo in Rotterdam ben)?

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bruce Lee Bekijk bericht
    ok ok en hoe zit het nou met kaartjes want deze week kan ik niet meer, maar ik wou volgende week op maandag of woensdag gaan. Kan je die nog gewoon bestellen of moet je die daar halen (niet zo'n probleem voor mij aangezien ik zo in Rotterdam ben)?
    Kaartjes kan je online bestellen tot 08:00 uur op de dag dat je naar de film wilt. Je kunt ze uiteraard ook daar kopen en dan kun je tot een uur voor aanvang van de film terecht.

    Kijk anders ook even op de IFFR site, staat een en ander ook uitgelegd (onder het kopje tickets)

  24. #24

    Standaard

    Umm, ik heb alles via internet geregeld dus ook betaling en ga pas volgende week woensdag alle kaarten ophalen van alle voorstellingen. Staat nergens dat het persé meteen opgehaald moet worden...

    U dient uw gehele bestelling in een keer op te halen. De bestelling staat geregistreerd onder het bovenaan deze mail vermelde klantnummer. Wij verzoeken u een print van deze e-mail mee te nemen bij het afhalen van uw tickets. De bestelde tickets dienen uiterlijk 1 uur voor aanvang van de voorstelling te zijn afgehaald. Houdt u rekening met eventuele drukte aan de kassa’s.

  25. #25

    Standaard

    Heeft op zich laten wachten, maar ik wou nog even commentaar kwijt over de films die ik gezien heb. Met 32 (nou.. 31) films ga ik 't per film kort houden, misschien uitgebreidere beschrijvingen voor de films waar ik enthousiast over ben in hun desbetreffende topics. Verder laat ik waarderingen (in cijfers dus) denk ik maar achterwege, achteraf gezien wil ik ze denk ik soms wijzigen van wat ik ik daadwerkelijk gescheurd heb, laten bezinken en praatjes van directors hebben dat effect. Maar goed:

    Juno
    Leuke openingsfilm. 1 van de grotere films van het festival, maar had zeker z'n charme. Vaak erg grappig, met wat luchtige drama, en inderdaad leuke rollen voor Arrested Development vets. Zelfs Jennifer Garner kon ik waarderen als wanhopige moeder, ik moet over het algemeen niks van 'r hebben..

    El Otro
    Saaie Argentijnse film, over een man die z'n leven wilt ontvluchten, en de identiteit van een dooie aanneemt. Althans, dat was de IFFR beschrijving, die het spannender doet klinken dan het is. Ik snap precies het gevoel van de hoofdpersoon, maar denk niet dat het een boeiende film heeft opgeleverd..

    [REC]
    Spaanse horror, en fantastisch. Voor mij een grote verrasing, aangezien ik vrijwel geen horror kijk normaal gezien.. Misschien toch maar 'ns doen dan. Kleinschalig, maar uiterst effectief. Sommige shrikeffecten zie je mijlenver aankomen (veel ook niet hoor), desondanks schrok de zaal zich telkense collectief de pleuris. 1 van m'n favorieten van dit festival, en komt zeker in de DVD collectie.

    La France
    Hmm, ook niet zo'n boeiende film.. Wel erg sprookjesachtige beelden van Frankrijk, mooie bossen, erg mooie sfeer ook, maar er gebeurt me net iets te weinig. Wat misschien in dit geval niet zo heel erg was geweest, maar ik vond het einde ook teleurstellend.. Zo plots en makkelijk.

    My memories of old Beijing
    Chinese super melodrama, moet je van houden natuurlijk, maar ik kan 't af en toe wel waarderen. We zien simpelweg een aantal herinneringen van een meisje (en zo super schattig) uit haar jeugd. We zien niet hoe het verder gaat na de herinneringen, net zoals we zelf mensen uit het oog verliezen etc. Ik kon het wel waarderen.

    Un novia errante
    Hmm, Argentijnse drama komedie? Heeft me ook niet zo kunnen boeien. Een aantal grappige momenten, maar over het algemeen deden de belevenissen van een vrouw die gedumpt werd, in het vakantieplaatsje waar ze dus met haar vriend zou moeten zijn, me weinig.

    The mourning forest
    Ook weer zo'n visueel prachtige, maar desondanks saaie film. Misschien vind ik de relatie tussen de oude man en z'n verzorgster (?) wat ongeloofwaardig, misschien had ik wat meer achtergrondinfo over die man's leven (en die van z'n vrouw) willen zien, maar iets wat in principe bijna 1 grote boswandeling kon me niet erg boeien.

    Nothing personal
    Russische film over een man die voor z'n werk een vrouw moet bespioneren, maar in 1ste instantie de verkeerde in de gaten houdt. Hij corrigeert z'n fout, maar de 1ste vrouw blijft 'm boeien. Ik vond 't wel een aardige drama, met enkele komische elementen. Ach die arme vrouw!

    Appleseed: Ex machina
    Hmm. 3D animatie die erg tof geanimeerd is, misschien mede te danken aan John Woo. Zeker aan het begin hebben we erg toffe actie scenes. Helaas wordt 't einde wat minder, het einde is letterlijk een mash-up van Star Trek First Contact en Matrix Revolutions, wat van mij niet had gehoeven. Maar goed, in ieder geval de moeite waard om eens gezien te hebben ivm de eye candy.

    You, the living
    Ik weet niet hoe ik 't moet noemen, een aaneenschakeling van komedie en drama sketches? Ik vond 't over hel algeen erg de moeite waard, al vond ik soms de dramatische "sketches" wel erg plotseling de toon veranderen.. Maar er kan vaak gelachen worden.

    Hello, stranger
    Drama met komische elementen over een Noord-Koreaanse vluchteling in Zuid-Korea, die zich aan het nieuwe leven moet aanpassen. Ik vond 'm erg mooi. Het eenzame gevoel van de characters komt erg goed over vind ik.

    Remember back, remember when (short voor The skyjacker)
    Klinkt lullig, maar ik vond 'm te kort. Blijkbaar een echte dramatische gebeurtenis uit de director's leven, maar zo kort en zonder enige context, dat ik verder niet weet wat ik er van moet denken, behalve dan dat 't *** voor de director moet zijn geweest..

    The skyjacker
    Direct na de film was m'n mening wat matig, maar zo terug denkend, had de superminimalistische (aka low-budget) stijl wel z'n charme. Dat plus het feit, dat volgens de director, de films vrijwel alles vertelt wat er over deze ware gebeurtenis (het succesvol kapen van een passagiersvliegtuig ergens in de US in de jaren '70) bekend is, al is 't wat geromanticeerd (?) . Toch enigszins interessant.

    Mithya
    Ik koos deze film omdat een vorige film van deze Indiase anti-Bollywood director op het IFFR me wel beviel (en ik een zwak heb voor Hindoestaanse dames), maar deze viel tegen. Over het algemeen een misdaad film met wat komische elementen, echter in het midden lijkt het een soort familiefilm ofzo, omdat de hoofdpersoon z'n geheugen verliest en de familyman gebing uit te hangen, voordat het weer dramatisch eindigt. De toon van de film ging alle kanten op, wat ik niet echt kon waarderen. Gelukkig zat er wel inderdaad een prachtige Indiase actrice in, dus toch niet helmaal zonde .

    Secret Sunshine
    Hmm.. Ook een film die niet weet wat het wilt zijn. Een vrouw verliest naar haar man ook haar zoontje, klinkt dramatisch, en is 't ook.. Eerst. Dan "vind ze god", en krijgt de film een soort satirische toon.. Sowieso hou ik niet van sterk religieuze thema's, en hier vond ik 't ook gewoon erg misplaatst. Ik had geen idee of ik de films serieus moest nemen (als drama)

    Hotel Chavalier ((bijbehorende) short voor The Darjeeling limited, ik neem aan ook in de bios)
    Ehm.. Voor de Natalie Portman fans . Zelfde stijl als de film, dus is/lijkt je dat wat, dan is dit ook wat voor jou.

    The Darjeeling limited
    Ik denk niet dat ik hier veel over kwijt moet.. Ook 1 van de grotere films op het festival uiteraard. Ik vond 'm prachtig in ieder geval. Gewoon een goeie mix van humor en drama, leuke sfeer, leuke cast, gewoon erg mooi.

    Dainipponjin
    M'n andere topper van dit festival. Echt belachelijke Japanse humor. Over een (typische maar toch ook weer net niet) Japanse superhero, die niet meer zo populair is als vroeger. Aan de ene kant echt gortdroge interviews met de man in z'n normale, minder glorieuze leven, aan de andere kant, de over-the-top gevechten met de meest belachelijke (typische, maar toch ook weer net niet) monsters. In principe dus een soort parodie op typische Japanse superhero en monster films / series / anime. Het einde is echt geniaal, maar dat moet je maar gewoon gaan zien.

    Persepolis
    Bewust de originele versie gekozen, verstandige keuze. Prachtige animatie, die wat mij betreft terecht de publieksprijs won. Over een Iraans meisje die opgroeit in Iran maar haar land ook verlaat, en ook weer terug komt, 't is gebasserd op de autobiografie van de schrijfster. Zwaar onderwerp, maar de animatie heeft over toch een luchtige toon, niet al te dramatisch, en ook veel komische elementen. Erg mooi.

    Mio fratello è figlio unico
    Ging er heen omdat ik La meglio gioventù prachtig vond, maar ik vond deze enigszins teleurstellend. Aan het begin erg mooi om te zien hoe de broers opgroeien, totaal verschillend, maar 't blijven broers.. Maar het einde vond ik incompleet, en plots.. Ik vond dat ze best wat uitgebreider konden vertellen hoe het met alle personen verder ging.

    The Unseeable
    Hmm, Citizen Dog van dezelfde director was m'n favoriete film van IFFR 2006, maar deze horror viel tegen. Veel gebruik van de goedkope muziek en sound FX om de meest banale acties spannend te maken, maar eng wordt 't nooit dus. De prachtige set doet veel voor de minimale spanning die de film te bieden heeft. Wel redelijk goeie sfeer, en het (achtergrond)verhaal van de verschillende personen wordt uiteindelijk wel interessant, maar als horror niet geslaagd helaas.

    La graine et la mulet
    Hmm, had een prachtige film kunnen zijn, maar duurde naar mijn mening toch echt een half uur te lang. Als kijker hebben we minder nodig om toch de gevoelend van de personen te begrijpen, maar misschien wat 't niet alleen de bedoeling van de director dat we het begrepen, maar ook zelf ondergingen.. In dat opzicht is de director dan geslaagd. Ik kreeg bijna de neiging om de zaal uit te lopen en zelf voor de kous kous te zorgen.. De elementen voor een goeie film zijn er in ieder geval, ik zat echt te hopen dat dat restaurant van die arme man zou slagen, maar 't had dus iets korter gemogen.

    TBS
    Om de Nederlandse cinema in m'n lijstje te vertegenwoordigen . Kijk ik ook bijna nooit, Nederlandse films.. Niet spectaculair, maar viel me toch enigszins mee.. Waar ik vooral mee zat was het einde, ik vond de reactie van het meisje ongeloofwaardig. Een normaal persoon was dan toch inmiddels al vertrokken? Ik bedoel, hij gaf haar die kans.. Ik moet zeggen dat Theo's acteerprestaties me behoorlijk meevielen.

    Un baisser, s'il vous plaît!
    Ook weer een goeie, een tjah, romantische komedie achtig iets? Met de altijd erg leuke Virginie Ledoyen. Over de consequenties van een one-night-stand. Gekozen omdat ik de (opvallende) filmposter in Paris zag hangen in December. Erg droge humor die me wel beviel, en een erg mooi einde. Erg leuk hoe het het verhaal, en het verhaal in het verhaal, toch tegenstrijdig zijn, leuk thema.

    La tueur
    Hmm, huurmoordenaar geeft z'n target nog enkele dagen de tijd om z'n zaken af te handelen. Klinkt interessant, maar de clue van het verhaal is vaker gedaan toch? Ik vond het te makkelijk in ieder geval, en niet interessant. Ik had iets spannenders verwacht over wat die zaken hadden moeten zijn. Helaas.

    Tale 52
    Redelijk vage bedoening als je de film bekijkt, maar met een interessante ontknoping die 't wel de moeite waard maakt. Over een man die zich probeert te herinneren wat er met z'n vriendin is gebeurd. Interessant thema waar het tot het einde onduidelijk blijft wat herinneringen zijn, en wat z'n fantasieën..

    The man from London
    Argh. De meest saaie film ooit. Ach, op z'n minst dit festival voor mij.. De eerste en enige 1 die ik gescheurd heb. Over een man die een koffer met geld vindt en houdt, die gestolen is. Klinkt als iets dat spannend had kunnen zijn, maar damn, alles, maar dan echt alles, is onnatuurlijk uitgerekt en traag.. De inspector die langs komt, heeft enkele monologen (tjah,z'n gesprekspartners staan maar een beetje zielig voor zich uit te staren), en ik zweer het, dit is hoe de Ents in LotR hadden moeten praten als Peter Jackson zich letterlijk aan het boek had gehouden. De openingsshot, was simpelweg het van beneden naar boven pannen van een shot van de voorkant van een schip. Het zou me niks verbazen als dit alleen al 10 minuten duurde. Ik heb met moeite wakker kunnen blijven (uit principe), de personen links en rechts van me bleken hier minder goed in.

    Let the right one in
    Gelukkig een mooie film er achter aan ter compensatie. Als een drama met lichtelijke horror elementen zou ik het omschrijven.. Over een jongen die gepest wordt op school, die vrienden wordt met z'n nieuwe buurmeisje, die toevallig een vampier is, met natuurlijk haar eigen problemen.. Ik vond het een leuke mix, en interessante andere kijk op de vampieren legendes. Een aantal bekende typische vampieren mythen wordt uit de kast getrokken, echter niet allemaal, zodat de film toch meer een realistischere en dramatischere toon krijgt dan je misschien zou verwachten. ik vond 'm erg geslaagd.

    Lars and the real girl (Surprise film)
    Echt de meest bizarre film van dit festival, een Hollywood film die binnenkort ook gewoon uitkomt, terwijl ik toch ook gewoon Dainipponjin gezien heb! Ik heb er enigszins gemengde gevoelens over. Ik heb er zeker om gelachen, dus hij's zeker de moeite waard, maar ik blijf het gegeven (man wordt verliefd op een pop) zo bizar vinden, dat ik de film toch nooit echt serieus kon nemen, terwijl het toch ook dramatische elementen heeft. Dat gezegd, acteerprestaties van de hoofdpersoon waren top.

    Estômago
    Erg goeie Braziliaanse film, waar je aan de ene kant het leven van kok in de gevangenis volgt, en aan de andere kant de gebeurtenissen die daar aan vooraf gingen. De afwisseling is erg leuk, en het thema's over macht, sex/liefde en eten zijn eg leuk uitgewerkt. Blij dat ik 'm zaterdagmiddag toch heb kunnen zien, aangezien ik 'm aanvankelijk voor dinsdag gemist heb..

    Le ballon rouge (voorvertoning voor Le voyage de ballon rouge)
    Erg lieve (en klassieke) film over een jongetje die wordt gevolgd door de rode ballon. mensen uit z'n omgeving echter, kunnen de rode ballon niet zo waarderen.. Eigenlijk alleen al de moeite waard voor de prachtige shots van Paris uit de jaren '50.

    Le voyage de ballon rouge
    Hmm. Ook erg saai. Niet zonde van m'n kaartje vanwege de klassieker, maar de film zelf.. Het zou een soort tribute moeten zijn naar de vorige, maar wat de film met Le ballon rouge te maken heeft, behalve dat 't 'ns genoemd wordt, en er in het begin en op het eind een rooie ballon te zien is, geen flauw idee. De films hebben verder niks met elkaar te maken. Het gaat eigenlijk over een serie niet noemenswaardige gebeurtenissen uit het leven van een moeder, haar zoontje, en de Chinese oppas die afgestudeerd is van de Chinese film academie. Had het een andere naam gegeven dan?

    Cordero de Dios
    Mooi Argentijnse drama over een familie die we volgen in het heden, wanneer de opa wordt ontvoerd, en in de jaren '70 (?), wanneer de moeder/dochter wordt opgepakt.. Weer een film die afwisselt met in dit geval het heden en de jaren '70, en ook weer mooi uitgewerkt. Mooie ontknoping waar wordt uitgelegd hoe de 2 gebeurtenissen met elkaar zijn verbonden.

    The band's visit (slotfilm)
    Aardige komedie/drama, over een Egyptische fanfareband die in Israël 1 van hun weinige optredens heeft. Ze komen echter in het verkeerde stadje terecht, en moeten noodgedwongen daar blijven voor de nacht. Gelukkig worden ze opgevangen door de lokale bewoners. Hun tegenstellingen verzorgen de humor, terwijl hun overeenkomsen voor de drama zorgt. Had toch wel z'n charme.

    In het kort dus mijn aanraders:
    M'n absolute favorieten waren [REC] en Dainipponjin, en andere uitstekende films vond ik Persepolis, Estômago, Un baisser, s'il vous plaît!, Hello, stranger, The Darjeeling limited en Let the right one in.

    Hmm, lange post weer toch , maar ik ben benieuwd wat andere mensen nog vonden van de films op het festival in het algemeen, voor films die misschien niet hun eigen topic hebben of verdienen? Ik ben bv benieuwd naar L'ora di punta, een film die ik gemist heb (vrijdagochtend bleek toch te vroeg ). Verder had ik Lucky 7 en die film over die suicides willen zien. Maar goed.. Nog andere aanraders?
    Laatst aangepast door Sméagol : 13-02-2008 om 22:06
    N/A

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •