De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Concrete vraag over plaatsing boxen van home cinema.

    Ik ben hier bezig met de electr. bekabeling van onze nieuwbouw living.
    Het is dus ook de moment om mijn speaker kabels etc. al klaar te steken.
    Maar ik zit met een paar problemen (vragen).
    FF wat plannetjes erbij ;D

    Voor de basbox heb ik twee opties, ofwel in het zijkastje 35x35x60 (1) ofwel rechst onder 35x68x60. Zijn er bassboxen die hier trouwens in kunnen ?



    De meeste vrouwen zijn niet zo tuk op boxen in huis :, dus de beste oplossing leek mij inbouwspeakers.
    Maar ik weet niet zo goed waar ze te plaatsen, voor de surround speakers ik heb 2 mogelijkheden (3,4) in het blafond-> dit gaat een spanblafond worden, of een beetje verder in de muur, (3a,4a) als speakers stelde ze me hier de CI160.20s/QR van Kef voor.


    De front speakers L/R zou ik ook moet inbouwen vrees ik, want er zit een kastje in de haard links van de TV.

    Kan dat met de zelfde Kef speakers ?
    Of zou ik beter boven de hoogte van de kast speakers aan de muur hangen, de tv komt aan een valse wand te hangen die nog ongeveer 10cm van de muur staat.


    Iemand tips ?

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum hebus!

    Het is niet de meest optimale basis voor een HT setup in jouw woonkamer, maar we zullen proberen er wat van te maken. Belangrijk is in ieder geval dat je een keuze maakt tussen alles opbouw of alles inbouw.

    Wanneer je er voor kiest om inbouwluidsprekers te gebruiken voor "front" en "centre", zou ik er voor kiezen om de TV minder diep in het meubel te plaatsen. De zijkanten van dit verdiepte gedeelte kunnen het geluid makkelijk reflekteren waardoor je dan een minder mooie spreiding hebt. Daarnaast maken de ze ook de opstelling veel smaller wat de weergave van de muziek minder ten goede komt.

    Wanneer het gedeelte van de TV niet minder diep gemaakt kan worden, zou ik kiezen voor opbouw en de "front" luidsprekers voor het meubel op een standaard te plaatsen.

    Voor de surround luidsprekers heb je de volgende mogelijkheden:
    1. Inbouwluidsprekers in het plafond.
    2. Inbouwluidsprekers in de wand.
    3. Inbouwluidsprekers in de wand en het plafond (7.1 opstelling)
    4. Luidsprekers op een standaard schuin achter de bank en de kabel van de linker surround luidspreker proberen weg te werken onder het vloerkleed waar de salontafel op staat.
    Voor 5.1 heeft de 4e mijn voorkeur vanwege de gunstige plaatsing van de "surround" luidsprekers en de 7.1 voor inbouw.

    Zelf zou ik het heel anders doen:
    Ik zou dan onder de vide een halfhoge wandplaatsen met ruime doorloop. Voor deze wand zou ik dan een TV meubel plaatsen met daarnaast de "front". De "centre" dan bij de TV en de surround luidsprekers dan ergens ophangen aan de wand met de schuifpuien. De ruimte naast de haard kan dan gebruikt worden voor bvb een kunstwerk.

    Maar dat is natuurlijk mijn mening.:wink:
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor de reactie.
    Dat het geen ideale setup is wist ik al daarom mijn vraag hier

    Dat met de vide is geen oplossing de boel is daar open tot het 2 verdiep, en er komt een vrij groot venster in dat knal naar het zuiden staat, heb niet direct nog een tekeningetje bij de hand, is nogal moeilijk uit te leggen zo. ons meubels zijn als besteld ... en we wouden een open ruimte , maar wel een goed idee, waarrom heb ik niet eerder hier gepost

    - optie 4 geen optie voor mij, we willen een lege ruimte , er komt geen voerkleed , en het belangrijkste we hebben 2 prutsen van kinderen, ik geef die boxen dus 1 week te leven .

    - Ik veronderstel dat de beste opstelling dan is in of op de muur (voor de achter surround boxen) inplaats van in blafond? btw is die box iets ?

    - Voor de front speakers,
    Ik zou werken met een losse centerspeaker , onder de tv die ik naar voor kan plaatsen, aan de wand rechts van de tv komt een zwaar gordijn ,pakt al een boel reflectie weg,

    Ik blijf dan nog wel zitten met die l/R front boxen. die zitten wel erg in dat hoekje ,
    beter hier dan ergens hangen, ?

  4. #4

    Standaard

    Die front luidsprekers op de plaatsen die je aangeduid hebt met blauw cirkels, lijkt mij meer geschikt voor weergave van achtergrond muziek.

    Misschien leven die surround luidsprekers dan wel langer als ze horen waarom ze daar staan?

    Of die box wat is? Op zich wel maar dan meer muziek-distributie systemen. Bij een platte TV is het vaak mooier om luidsprekers te gebruiken die lang en smal zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Denk dat ik het probleem met het deurtje heb opgelost, gewoon in twee delen maken, in de onderste kast gaan toch dingen komen die minder nodig zijn , of de basbox.
    Dus is zou daar werken met losse speakers.
    Het mag wel wat design zijn iets zoals deze.


  6. #6

    Standaard

    boxen????.....ohh speakers

    Hangen van speakers is ook geen ideale optie. Misschien toch kijken naar de design speakers. Als je daarmee iets moois in huis kan halen...meteen doen!

  7. #7

    Standaard

    De subwoofer kun je beter niet in een kast plaatsen. Op de vloer is nl. ruimte genoeg en wanneer je die hoger plaatst zal die ook meer opvallen in het geluidsbeeld en dat nou niet de bedoeling.

    Het lijkt mij daarom verstandig om aan de monteurs te vragen die jouw meubel komen plaatsen te vragen of zij ervoor kunnen zorgen dat zij voldoende ruime opening maken zodat jij ook kabels onder de kast door kunt leggen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Zit hier net te denken , zou het iets geven als ik de bassbox in de hoek achter de zetels zet.

  9. #9

    Standaard

    Wanneer het zitmeubel op hoge pootjes staat, zal dit niet veel uitmaken als je een "down-firing" subwoofer hebt. Heb je een sub met "front-firing", dan zal je behoorlijk wat laag frekwentie energie kwijt raken omdat dit dan door het zitmeubel wordt geabsorbeerd of door de weerkaatsing van de geluidsgolven.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •