Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 35 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Reden van hoofdpijn plasma tv ?

    Hallo iedereen !

    Hopelijk kan iemand mij hier helpen...

    Wij hebben zopas ( 3 dagen ) een 42 inch plasma tv van Panasonic aangeschaft. We wonen in een appartement en hebben dus geen supergrote woonkamer . Persoonlijk had ik voor de kleinere gekozen van 94 cm diagonaal, maar mijn wederhelft wou de grootste dus 106 cm diagonaal. Sinds wij die tv kijken, heb ik last van constant zeurderige hoofdpijn. Aan wat ligt dit nou ? Ik heb de scherpte en helderheid reeds aangepast , dus de enige mogelijkheid ligt aan de grootte volgens mij. We zitten er ongeveer 3.5 m vandaan, wat ik toch redelijk dicht vind en zeker s avonds vind ik dit vermoeiend ipv ontspannend .
    Kan dit echt hierdoor komen en wat kan ik doen om dit te verhelpen?

    Bedankt hoor !

    Tina

  2. #2

    Standaard

    Zoals je met onderstaande calculator kunt (laten) berekenen is de kijkafstand niet te dichtbij voor jullie schermgrootte:

    http://myhometheater.homestead.com/v...ncemetric.html

    Heb zelf geen plasma dus de nadelen daarvan ken ik niet. Heb wel een 256cm diagonaal projectiescherm op 3 meter (te dichtbij voor televisiekijken, prima voor films in HD enz.).

  3. #3

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tina Bekijk bericht
    Hallo iedereen !

    Hopelijk kan iemand mij hier helpen...

    Wij hebben zopas ( 3 dagen ) een 42 inch plasma tv van Panasonic aangeschaft. We wonen in een appartement en hebben dus geen supergrote woonkamer . Persoonlijk had ik voor de kleinere gekozen van 94 cm diagonaal, maar mijn wederhelft wou de grootste dus 106 cm diagonaal. Sinds wij die tv kijken, heb ik last van constant zeurderige hoofdpijn. Aan wat ligt dit nou ? Ik heb de scherpte en helderheid reeds aangepast , dus de enige mogelijkheid ligt aan de grootte volgens mij. We zitten er ongeveer 3.5 m vandaan, wat ik toch redelijk dicht vind en zeker s avonds vind ik dit vermoeiend ipv ontspannend .
    Kan dit echt hierdoor komen en wat kan ik doen om dit te verhelpen?

    Bedankt hoor !

    Tina
    Een klein lampje van 15 watt als backlight doet wonderen..van bovenaf achter het scherm plaatsen,gaat net !

  4. #4

    Standaard

    wat ik bij veel lcd en plasma opmerk is dat het contrast en kleuren pallet zo fucking hoog staat, puur om de bezoekers ff de kleuren te laten showen

    het kan natuurlijk ook zijn dat je signaal niet perfect is (geen hd-kanaal) zodat je brokkelig of wazig beeld krijgt die uitelkaar wordt getrokken

    alles wat boven de 82 cm valt vind ik voor een tv dan ook te groot, ik heb liever een crt

  5. #5
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het kan natuurlijk ook gewoon even wennen zijn.
    Je hersenen zullen zich naar verloop van tijd gewoon aanpassen.
    3 dagen is erg kort.

    Wij hebben een 61" en nooit geen problemen gekend.
    Maar niemand is hetzelfde natuurlijk.

    Pas na enige weken kan je een zinnig oordeel geven.
    Backlight is vaak ook minder vermoeiend voor de ogen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deTuinman Bekijk bericht
    alles wat boven de 82 cm valt vind ik voor een tv dan ook te groot, ik heb liever een crt
    Gelukkig dat het jou mening is

    Wij kijken op een 127cm plasma op een afstand van 3,5 meter en heb alleen hoofdpijn als ik de griep heb of teveel gedronken (maar dat doe ik gelukkig niet)

    Wellich moeten jullie een beetje wennen, want een plat scherm kijkt toch weer wat anders dan een "ouderwetse" beeldbuis. Twee weekjes en je weet niet beter.

    Groet BG

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor de antwoorden jongens !

    Tina

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Overigens, om dan stiekem toch even je wederhelft bij te staan.
    Mag je aannemen, dat het verschil tussen 94 cm en 104 cm ook geen verbetering van het phenomeen zou geven, indien dit de oorzaak zou zijn.

    En wie weet misschien gewoon een griepje!!
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 27-02-2008 om 22:36
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    Dus jullie denken echt dat ik moet wennen aan deze tv ?
    Vandaag heb ik weer barstende hoofdpijn
    Ik versta niet waarom ik en niemand anders .. mijn man heeft totaal hier totaal geen last van...pfff

    Misschien een raar vraagje maar dragen er hier mensen contactlenzen ?

    Ik geef het wel nog een paar dagen maar iedere dag hoofdpijn is niet leuk..ik heb anders zelden of nooit hoofdpijn.. echt raar

  10. #10
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Overigens hoor ik van veel mensen dat ze de afgelopen dagen geconfronteerd worden met aanhoudende hoofdpijn.

    Het zou zomaar toeval kunnen zijn.
    Probeer anders een avondje geen tv!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  11. #11

    Standaard

    Gisterenavond geen tv gekeken en hoofdpijn was weg. Ook deze morgen opgestaan zonder hoofdpijn. Ben nu weer thuis , tv staat aan en lap, weer hoofdpijn. Is dit nu nog normaal? Ik ben echt bang dat we die tv gaan moeten wegdoen ...Weinig mensen schijnen hier last van te hebben maar hoofdpijn was zo erg dat ik pijnstiller heb genomen ..ik wacht nog maar even af ..

  12. #12

    Standaard

    Heb het contrast , scherpte en helderheid op zo'n 40% gezet , kleur warm en cinemabeeld. Kleur staat op zo'n 60%. Wat meer kan ik doen ??

  13. #13
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Tja, dat is vreemd.

    Maar zou wel heel toevallig zijn als het niet door de tv komt.
    Heeft niemand anders in je kenissenkring z'n tv , dat je het daar kan testen.
    Ben wel bang dat als je lang wacht, je deze tv niet meer kan terugbrengen.
    Misschien heeft een ander type geen effect op jouw gestel.
    Wie weet is het een bepaalde straling waar alleen jij gevoelig voor bent.
    Zoals je merkt heeft men hier nog niet eerder over geklaagt, anders had je dat wel ergens gelezen.
    Ik ga er nog steeds vanuit dat het uiteindelijk een kwestie van wennen is.

    Niets persoonlijks, maar heb je wel eens een ogen test gedaan.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  14. #14

    Standaard

    Met mijn ogen is alles ok hoor.
    Het is echt telkens ik tv kijk en dan blijft de hoofdpijn ook lang aanhouden.

    Ik begin echt te denken dat ik niet tegen plasma's en lcd's kan :s
    want lcd was juist hetzelfde..

    Het beeld is wel mooi en vloeiend.

    Welke straling is dit dan , weet iemand dit ?
    Ik zeg dit heus niet allemaal om te zagen hoor sorry daarvoor .

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tina Bekijk bericht
    Met mijn ogen is alles ok hoor.
    Het is echt telkens ik tv kijk en dan blijft de hoofdpijn ook lang aanhouden.

    Ik begin echt te denken dat ik niet tegen plasma's en lcd's kan :s
    want lcd was juist hetzelfde..

    Het beeld is wel mooi en vloeiend.

    Welke straling is dit dan , weet iemand dit ?
    Ik zeg dit heus niet allemaal om te zagen hoor sorry daarvoor .
    Straling ? Ik heb er niet heeeeeeeel veeeeeeel verstand van,
    maar een crt (een "ouderwetse" tv) straalt met z'n kanon vanaf de achterkant,
    maar een plasma heeft lijkt me allemaal kleine gasgevulde "tl-buisjes" en een lcd
    een backlight met een groot "mechanische" filtermasker.

    Dus mij lijkt de crt het meest te stralen.

    TFT-monitoren hebben nog meer voordelen: ze geven over het hele scherm een helder beeld, zonder vervorming door beeldbuiskrommingen, produceren vrijwel geen electromagnetische straling en warmte, verbruiken minder stroom en nemen minder ruimte in.

    Het is volgens mij echt een wenperiode, kan me herrineren dat ik zelf ook wel 2-3 weekjes moest wennen, omdat het op de een of andere manier toch anders kijkt.

    Misschien iets met de frequentie (verversen) van het beeld(lijnen) ?

    Gr. BG.
    Laatst aangepast door Billy Gates : 29-02-2008 om 16:14

  16. #16

    Standaard

    Wennen ja, bij onze lcd had ik na 14 dagen nog steeds barstende hoofdpijn :s
    Tv weg en hoofdpijn was ook weg

  17. #17

    Standaard

    Is het een 100 Hz TV? Sommige mensen kunnen het flikkeren van een 50 Hz scherm (onbewust) als irriterend ervaren, plasma's zijn daar erg 'goed' in. Begint met vermoeide ogen en voor je het weet heb je koppijn.

  18. #18
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Dan is dit waarschijnlijk je enigste oplossing!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tina Bekijk bericht
    Tv weg en hoofdpijn was ook weg
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  19. #19

    Standaard

    Het lijkt er inderdaad op dat iets aan het scherm niet prettig voor je is. Het komt door het kijken zelf, heh? Geen pieptoontje ofzo?

    Vond met google zo gauw geen goede linkjes over dit soort hoofdpijn, wel diverse mensen die er last van hebben (een deel met DLP-projectie).

    Je kunt denk ik met wat logische stappen zelf achterhalen waardoor het komt, of wat het erger of minder erg maakt. Het contrast veranderen heeft een beetje te algemene invloed.

    1. Heb je voldoende achtergrondlicht in de kamer aanstaan? (maakt het uit voor je hoofdpijn of je overdag kijkt of 's-avonds?)
    2. Kijk of het puur met het formaat en de afstand te maken heeft door dichterbij en verderaf te zitten. Doe dit bij een druk bewegend scherm (actiefilm ofzo) en een rustig scherm (nieuwslezer/presentator/belspelletje oid).
    3. Ben je gevoelig voor het knipperen van het scherm? (stilstaand/rustig beeld van dichtbij is dan al storend als je een tijdje blijft kijken)
    4. Zijn bewegingen op het scherm al gauw schokkerig/wazig*** ? Stoort dit je? Vergelijk eventueel overdag met het scherm uit terwijl je (snel/ langzaam) heen-en-weer kijkt richting je televisie en omgeving. Dit laatste kun je doen om te testen hoe gevoelig jezelf al bent voor bewegingen op 3.5 meter, ongeacht het scherm.

    ***Veel platte schermen zijn schokkerig bij snelle veranderingen op het scherm. De schermen die hier minder last van hebben zijn vaak wel wat duurder.

    Ook hebben veel platte schermen een slecht contrast. Donker wordt al gauw zwart, wat dan deels gecompenseerd wordt door alles wat lichter te maken.
    Laatst aangepast door Ettepet : 01-03-2008 om 03:10

  20. #20

    Standaard

    Hebben winkels zoals bv Mediamarkt nog de gewone beeldbuistv 's ? Je moet die waarschijnlijk bestellen of zo ; weet er iemand een goede grote beeldbuis tv ?

  21. #21

    Standaard

    Of je besteld een 100Hz plasma of (beter) LCD.

  22. #22

    Standaard

    Het is een 100 Hz .
    Hebben onze living volledig veranderd we zitten nu 4.70 m van een 37'' scherm. Pfff meer probeer ik niet meer...

  23. #23

    Standaard

    Geen DECT telefoon/basisstation dicht bij je staan? ivm je woonkamerinrichting?
    Was bij mij de oorzaak, DECT weg, veel klachten weg.
    GIGASET van siemens is zeer krachtig.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  24. #24

    Standaard

    Neen , zo'n DECT station hebben we niet.
    Kzeg het , anders heb ik nooit hoofdpijn.
    Maar niemand anders schijnt hoofdpijn van een plasma tv te krijgen ...ben ik dan zo abnormaal ?

  25. #25

    Standaard

    Bijna alle draadloze telefoons zijn DECT, ook al staat het er niet altijd op. Maar in ieder geval erg vervelend probleem.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •