De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.

Discussie: DTS geluid

  1. #1

    Standaard DTS geluid

    Mijn brandende vraag is.

    Heb je een optisch kabeltje nodig om DTS geluid te krijgen??
    Dus dat kabeltje tussen de DVD speler en de versterker.

    Volgens mij wel want als ik DTS geluid instel dan krijg ik niks te horen en als ik dan over schakel naar D.D.S. 5.1 krijg ik weer wel wat te horen.

    Want als dat niet zo is dan koop ik zo een kabeltje voor niks.
    Op het moment zit er gewoon een composite kabeltje tussen.
    En zo een optisch kabeltje kost al gauw 20 euro.

    Alvast bedankt

  2. #2

    Standaard

    Je moet voor DTS geluid inderdaad een optisch of coax kabeltje hebben. Het moet in elk geval een digitale koppeling zijn, en sommige spelers hebben alleen een optische aansluiting. Anderen (zoals die van mijn) hebben ook nog een coax aansluiting. Dat is dan één enkele plug met een koperdraad ertussen (simplisties gezegd), dus geen stereo aansluiting.

    Je moet maar even met de zoekfunctie het forum afstruinen voor de verschillende discussies over optisch of digitaal als je geïnteresseerd bent in de technische achtergrond. Als je voor het beste geluid gaat, is de coax aansluiting het beste. Je zou er dan ook iets meer voor uit moeten geven als €20, maar dat is puur persoonlijk en het moet een beetje in verhouding zijn met de apparatuur. Als je een setje hebt van €500, moet je geen kabel van €100 gaan kopen. In dat geval moet je gewoon een optisch kabeltje pakken van €20-€40 en dan zit je goed.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  3. #3

    Standaard

    Let er wel even op dat je bij de instelling van je dvd speler je dts digital out op 'on' zet. Anders lukt het nog niet.

  4. #4

    Standaard

    Ja bedankt.

    Maare een coax kabeltje. Dat is toch zo een kabel waarmee je de zenders van de tv ontvangtl.

  5. #5

    Standaard

    En volgens mij ook niet geheel onbelangrijk; ondersteunt je TV/Hoofdtelefoon/Receiver (het apparaat waar je DVD-speler dus op aangesloten wordt) een DTS inputsignaal?

    Want volgens mij is het zo dat als bv. je receiver alleen maar Dolby Pro Logic o.i.d. ondersteunt je het DTS-verhaal wel kan vergeten......
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Stiebolt
    Want volgens mij is het zo dat als bv. je receiver alleen maar Dolby Pro Logic o.i.d. ondersteunt je het DTS-verhaal wel kan vergeten......
    Dat ligt er weer net aan, maar dat is weer een heel ander verhaal. Zo'n Caox kabel kun je vergelijken met een losse tulp kabel Headbanger.

  7. #7

    Standaard

    Oke laten we duidelijk zijn.

    Mijn DVD speler ondersteunt DTS en mijn versterker ook.
    Ik heb zo een JVC set ik weet niet zo welk type.

    Maar hoe kan een coax kabel nou beter zijn dan een optische (glasvezel)kabel. Ik heb het forum al eens rondgezocht (aleen niet goed genoeg zeker.)

    Op het forum hebben ze het allemaal over afstanden van 1 km om het echt te merken. (Dat de geluid kwaliteit beteris ).

  8. #8

    Standaard

    Ik denk dat je het allemaal moet relativeren. Als je nu echt al een goed set hebt van ettelijke duizenden euro's dan KAN het zijn dat je het verschil tussen een goede coax en een goede optische kabel hoort. In jouw geval zal het naar alle waarschijnlijkheid niks uitmaken. Het verschil tussen DTS en Dolby Digital is op een "goedkoop" systeem overigens ook niet gigantisch (op dure systemen ook niet ).

  9. #9

    Standaard

    ben ik niet met je eens...

    Zelfs op een goedkopere set is dit te horen... Een elektrische verbinding is nu eenmaal anders dan een optische verbinding.. daardoor 1 extra brug in de codering.. meer mogelijkheid op jitter.

    Hele goede optische kabels... (van den Hul,bijv.) kan het niet op tegen een redelijke coaxiale verbinding.

    Maar niet getreurd.. degene die geen coaxiale verbinding hebben kunnen er 1 laten inbouwen, bij www.hometheater.nl

    Groet Bjorn

  10. #10

    Standaard

    Ja Bjorn, het is maar hoe je het stelt. Ik vind het vrij dubbelop om op een goedkoopsysteem een goede digitale coax te zetten. Ik moet wel zeggen dat het verschil bij mijn systeem met optisch en coax wel groot was.

    Groeten!

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raskel
    Ja Bjorn, het is maar hoe je het stelt. Ik vind het vrij dubbelop om op een goedkoopsysteem een goede digitale coax te zetten. Ik moet wel zeggen dat het verschil bij mijn systeem met optisch en coax wel groot was.

    Groeten!
    Oeps... tja daar heb je wel gelijk... een systeem van 400 euro, met een kabel van 75 euro... hmm... dat is een beetje overdreven..!!

    ik had moeten lezen, dan was de opmerking nooit geplaatst....

    Tja.. ervaring leert, en wijsheid komt met ouderdom.. of komt ouderdom met wijsheid??

    Groet bjorn

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door bmateijsen
    ben ik niet met je eens...

    Zelfs op een goedkopere set is dit te horen... Een elektrische verbinding is nu eenmaal anders dan een optische verbinding.. daardoor 1 extra brug in de codering.. meer mogelijkheid op jitter.
    Over de coax kabel gaat een electrisch signaal wat (ongeacht wat voor mantel er omheen zit) storingen van buitenaf kan opvangen.
    Bovendien kunnen er spanningsverliezen optreden in de overgangen, niet in dat korte stukje van 20CM, maar wel in de overgangen.
    Let wel, het is geen digitale info in de vorm van 5v of 0v, maar 0v, 1v, 2v, 3v en ga zo maar door.
    Bij spanningsval of storingen van buiten af kan het zo 2,5v worden ... tsja, wat was dan het originele signaal ?

    Bij glasvezel is dat lichtintensiteit, en die wordt nergens door beinvloedt.

    Bij glas heb je welliswaar meerdere omzetters, maar geen verliezen en storingen die je met COAX wel kan krijgen.

    Dit kan ik technisch onderbouwen en dit is ook het verhaal van de TD van Yamaha.

    Yamaha raadt zelf aan om bij hun spullen glas te gebruiken, hoewel beide opties mogelijk zijn.
    Regards,
    Arjan.

  13. #13

    Standaard

    Ik denk zelf dat het gebruik van glas of coax zeer persoonlijk is en apparaat gebonden. Mijn motto is proberen en luisteren.

  14. #14

    Standaard

    Daar sluit mijn simpele ziel zich bij aan.
    Regards,
    Arjan.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ass-ware
    Over de coax kabel gaat een electrisch signaal wat (ongeacht wat voor mantel er omheen zit) storingen van buitenaf kan opvangen.Dit kan ik technisch onderbouwen en dit is ook het verhaal van de TD van Yamaha.
    Is allemaal heel goed mogelijk, en ik ben ook heel lang op zoek geweest naar de waarheid van het verhaal dat coax beter zou zijn. Je moet deze thread maar eens lezen. In een van mijn laatste posts geef ik een resumé van een speurtocht en uitzoekwerk, mede dankzij links van Scott.
    Ik denk dat het weinig zin heeft om de hele discussie weer opnieuw aan te wakkeren, maar heeeeeel in het kort komt het hierop neer:
    * voor de optische aansluiting moet het signaal 2x worden omgezet. In je speler van een electrisch signaal naar optisch. In de receiver weer het omgekeerde. Afhankelijk van de gebruikte electronica krijg je hier dus 2x kans op vervormingen en omzettingsfouten.
    * met een optische kabel heb je last van een fundamenteel probleem in de interface (de SP/DIF) en die veroorzaakt jitter. Bij de een meer dan de ander, maar dat kan invloed hebben op geluid.
    Of de problemen van een coax kabel ernstiger zijn dan die bij de optische kabel weet ik ook niet. Het verhaal van Yamaha zal ook niet uit de lucht gegrepen zijn. Ik denk echter dat een hele goede (dure) kabel met goede aansluitingen die invloeden kan minimaliseren. De tekortkomingen van een optische aansluiting kun je op geen enkele manier compenseren, omdat het in je apparatuur zit.
    Misschien is het ook allemaal gelul...
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  16. #16

    Standaard

    allemaal bedankt voor de info...

    ik heb het opgelost door even de instellingen van mijn dvdspeler te veranderen. Nu heb ik mooi dts geluid.(hij was al coaxiaal aangesloten)

  17. #17

    Standaard

    2x extra omzetting bij een optische kabel maakt volgens mij geen ene moer uit bij digitale signalen over korte afstand. Het enige dat gebeurt is een mimime vertraging (enkele nanoseconden voor alle sigalen). Voor dat dat digitale signaal uit je coax van je DVD speler komt is het in de DVD speler ook al een aantal keren omgezet om het juiste niveau te krijgen. Per slot van rekening is het beginsignaal ook optisch (de laser). Daarna wordt het elektrisch en vindt er foutcorrectie plaats, dan wordt het geluid en het beeld uit het signaal geconverteerd, vervolgens wordt er het juiste signaalniveau van gemaakt. Dus behalve allerlei tussenliggende chips e.d. heb je sowieso al 5 conversies voordat het signaal naar buiten gaat.

    Je krijgt alleen problemen met een digitaal signaal als de kabel de hoge frequentie niet aan kan (dit is niet het geval bij lage frequenties van de digitale audiocoderingen of je moet een heel slechte kabel gebruiken) en als de kabel een te hoge weerstand heeft (dit is alleen het geval over grote afstanden, optisch kan wat dat betreft verder, maar ook daar is verzwakking en is de kabelkwaliteit maatgevend voor de hoeveelheid data die er over heen kan).

    Overigens wordt jitter voornamelijk veroorzaakt door de converters die het digitale signaal weer analoog moeten maken.
    Ruis en demping kan ook jitter veroorzaken. Maar met korte kabels heb je nauwelijks demping en je moet wel een flinke ruis hebben (een heel slechte kabel) wil dit effect krijgen.

    Binnenin goedkopere spelers/versterkers kan ook meer jitter ontstaan door het gebruik van goedkopere componenten en het minder goed afschermen van de signaalverbindingen van externe invloeden. Wat dat betreft lijkt het beter niet ook nog eens het signaal optisch te maken, echter deze omzetting stelt volgens mij electronisch niet veel voor en zal dan ook niet zoveel invloed hebben op de jitter, tenzij het weer slechte componenten zijn of een slechte componentopstelling is.

  18. #18

    Standaard Re: DTS geluid

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HeadBanger
    Mijn brandende vraag is.


    Volgens mij wel want als ik DTS geluid instel dan krijg ik niks te horen en als ik dan over schakel naar D.D.S. 5.1 krijg ik weer wel wat te horen.


    Alvast bedankt
    Je moet ook in het menu van het DVD schijfje DTS selecteren.
    automatisch (meestal) selecteerd de speler de dolby digital track als je dit niet weet en je probeer op je versterker DTS teselecteren krijg je niks tehoren.
    Nad Masters M17 M12 M27 M22 M50.2 - OPPO UDP-205 - JVC RS400 isf -Samsung 55JU7500 - Paradigm Studio 100/Monitor series 7.1 Velodyne DD15+ - Audioquest

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •