Pagina 3 van 13 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 308 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Yep, in principe zijn alle HDMI kabels het zelfde en zouden ze ook allemaal in staat moeten zijn om het signaal door te geven, of zij nu goedkoop of heel duur zijn.

    Je hebt een stekker en een stopcontact, je hebt de bijtjes en de bloemetjes, en je hebt het voortplantingsverhaal met mannetjes en vrouwtjes.

    Het mannetje is degene met de langste.... en het vrouwtje is degene die dat kan ontvangen.

    Een HDMI kabel is male.... eigenlijk super male, hij heeft aan beide kanten een mannetje.
    Alle apparaten zijn vrouwtjes, een TV, een Receiver, BR Spelers, DVD spelers, Game consoles etc etc. Nu hebben ober het algemeen alle spelers uitgangen, receivers hebben zowel ingangen als een uitgang en een monitor heeft over het algemeen alleen maar ingangen.

    Daar waar een signaal uit een apparaat komt spreken we van uitgangen.
    Daar waar een signaal bij een apparaat ingaat spreken we van ingangen.


    De HDMI kabel doet niet meer en niet minder dan het signaal tussen beide apparaten doorsturen, ook kan er via HDMI heen en weer berichten verkeer zijn, maar dat is weer een ander verhaal.

    Hoop dat je het nu nog snapt na deze uitleg.
    Ja dit verhaal heb ik em ook al vertelt, hij heeft namelijk gedubbel post. Maar toch bedankt

  2. #52

    Standaard Geeft HDMI dolby 5.1 door?

    Heeej dat is al een stuk duidelijker thnx!

    De reden waarom ik het vroeg is de volgende:
    ik zit erover te denken een laptop (Dell Studio zonder s/pdif uitgang) met een blu-ray speler te kopen. Maar wanneer ik een blu-ray film afspeel wil ik uiteraard wel dolby 5.1 geluid. Zo'n set heb ik ook (Philips HTS 3367) maar daar zit maar 1 HDMI aansluiting op. Op mijn laptop ook. Het is dus niet mogelijk om de laptop via de versterker aan te sluiten op de TV (samsung LE-40a656), of op zowel de versterker als de TV.

    Dus mijn idee was om de laptop gewoon rechtstreeks aan te sluiten op de TV via HDMI, de TV staat in verbinding met de versterker, via HDMI, dus mijn vraag is of de TV dan het dolby geluid van de laptop doorgeeft naar de versterker?

    Groetjes Tom

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Thomas85 Bekijk bericht
    Heeej dat is al een stuk duidelijker thnx!

    De reden waarom ik het vroeg is de volgende:
    ik zit erover te denken een laptop (Dell Studio zonder s/pdif uitgang) met een blu-ray speler te kopen. Maar wanneer ik een blu-ray film afspeel wil ik uiteraard wel dolby 5.1 geluid. Zo'n set heb ik ook (Philips HTS 3367) maar daar zit maar 1 HDMI aansluiting op. Op mijn laptop ook. Het is dus niet mogelijk om de laptop via de versterker aan te sluiten op de TV (samsung LE-40a656), of op zowel de versterker als de TV.

    Dus mijn idee was om de laptop gewoon rechtstreeks aan te sluiten op de TV via HDMI, de TV staat in verbinding met de versterker, via HDMI, dus mijn vraag is of de TV dan het dolby geluid van de laptop doorgeeft naar de versterker?

    Groetjes Tom
    Nee.

    Het in en uitgaande verkeer van HDMI beperkt zich op dat gebied nog wel, het is geen scart kabel die zowel beeld als geluid in 2 richtingen kan versturen. HDMI heeft een copy protect systeem.... HDCP.... en dat verhinderd digitaal copieren.

    Je TV is een apparaat met enkel ingangen, een TV zal het signaal niet retour sturen zoals dat bij scart wel zou kunnen. Ook je Philips setje heeft een uitgang en geen ingang, je kan er dus wel een HDMI kabel instoppen, maar het set zal er enkel zijn eigen uitgaande signaal opzetten, als je er je laptop op zal zetten zal het waarschijnlijk op zwart gaan, HDMI communiceert namelijk wel met elkaar en "weet" wat er zich aan de andere kant bevind.
    Have fun and enjoy your collection

  4. #54

    Standaard

    Dat is eigenlijk precies de reactie waar ik NIET op hoopte maar toch heel erg bedankt voor de uitlet!!!

    Weet iemand dan misschien hoe ik dit dan wel aan moet pakken?

    Bedankt!

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Thomas85 Bekijk bericht
    Dat is eigenlijk precies de reactie waar ik NIET op hoopte maar toch heel erg bedankt voor de uitlet!!!

    Weet iemand dan misschien hoe ik dit dan wel aan moet pakken?

    Bedankt!
    controleer of je philips set een coaxial of SPDIF in heeft en zorg dat je laptop een coaxial of SPDIF out heeft, dan kun je je laptop voor het beeld via HDMI aan je TV koppelen en via de coaxial aan je versterker.

  6. #56

    Standaard

    Bedankt voor allle snelle reacties! Ben er heel erg mee geholpen!

    Maar als de laptop die aansluitingen niet heeft, is het dan op te lossen met een externe geluidskaart?

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Thomas85 Bekijk bericht
    Bedankt voor allle snelle reacties! Ben er heel erg mee geholpen!

    Maar als de laptop die aansluitingen niet heeft, is het dan op te lossen met een externe geluidskaart?
    Een externe geluidskaart ..... Mmmm...... wat denk je daar van te kunnen verwachten

    Hier een testje:

    http://www.computertotaal.nl/web/Art...-notebooks.htm

    In een PC kun je een externe geluidskaart aansluiten als je de geluidskaart die zit ingebakken op het moederbord niet voldoende vind, maar dat is wat anders als bijvoorbeeld een externe HDD die je buiten je laptop kan laten spelen. Nu zullen de meeste laptops wel een aansluiting hebben waarop je een PC speaker systeem op aan kunt sluiten, deze kun je wel gebruiken om aan te sluiten op je receiver, je hebt dan alleen geen 5.1 maar hooguit Dolby Prologic.

    Ik zou er niet teveel geld aan uitgeven, een beetje BR speler is al onder de 200 euro te koop, tegen het einde van het jaar zullen er ook wel van rond de 100 of misschien nog wel minder te koop zijn.
    Have fun and enjoy your collection

  8. #58

    Standaard

    Ik weet niet wat ik daarvan kan verwachten, heb helaas niet genoeg kennis van zaken om alles goed te kunnen uitzoeken. Vandaar dat ik hier wat antwoorden probeer te vinden. Wat tot nu toe heel erg meevalt!

    Op de Dell site, bij de algemene informatie van de Dell studio spreken ze van Surround sound audio. En ik ga er zelf vanuit dat wanneer een fabrikant een blu ray speler in een laptop stop, ze ook zorgen dat je op z'n minst 5.1 kunt afspelen. Of is dat heel naief?

    Ik kan er alleen niet achter komen op welke manier dat dan zou moeten. Voor zover ik weet kan dat alleen met een s/pdif uitgang en die zit er volgens mij niet op. Maar ja.. ik ben geen expert!

    http://www1.euro.dell.com/content/pr...hs1&l=nl&s=dhs

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Thomas85 Bekijk bericht
    Ik weet niet wat ik daarvan kan verwachten, heb helaas niet genoeg kennis van zaken om alles goed te kunnen uitzoeken. Vandaar dat ik hier wat antwoorden probeer te vinden. Wat tot nu toe heel erg meevalt!

    Op de Dell site, bij de algemene informatie van de Dell studio spreken ze van Surround sound audio. En ik ga er zelf vanuit dat wanneer een fabrikant een blu ray speler in een laptop stop, ze ook zorgen dat je op z'n minst 5.1 kunt afspelen. Of is dat heel naief?

    Ik kan er alleen niet achter komen op welke manier dat dan zou moeten. Voor zover ik weet kan dat alleen met een s/pdif uitgang en die zit er volgens mij niet op. Maar ja.. ik ben geen expert!

    http://www1.euro.dell.com/content/pr...hs1&l=nl&s=dhs
    Dvd ondersteund ook 5.1 maar de aansluiting is ook niet standaard zeker op een laptop.

    Ik heb nog wel een creative externe geluidskaart in de aanbieding(mooi ding. heb ik gebruikt toen mijn interne kapot was)
    Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD-EP-35 B&W 602S3, LCR600, ASW650 W & M LS-01, HD-01 Monster HDMI 400, HDMI-DVI 400, HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

    DVD: 156, HD-DVD: 17, BLU-RAYS: 28.

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Thomas85 Bekijk bericht
    Ik weet niet wat ik daarvan kan verwachten, heb helaas niet genoeg kennis van zaken om alles goed te kunnen uitzoeken. Vandaar dat ik hier wat antwoorden probeer te vinden. Wat tot nu toe heel erg meevalt!

    Op de Dell site, bij de algemene informatie van de Dell studio spreken ze van Surround sound audio. En ik ga er zelf vanuit dat wanneer een fabrikant een blu ray speler in een laptop stop, ze ook zorgen dat je op z'n minst 5.1 kunt afspelen. Of is dat heel naief?
    Je kan jezelf afvragen waarom de fabrikant dat doet.... op een laptop genieten van Full HD lijkt mij nu niet echt genieten, beeld te klein en het geluid van een laptop kan mij ook niet opwinden. Op een BR schijfje kan wel meer informatie. Zelf denk ik dat de fabrikant hebberige mensen probeert te lokken, een BR speler lijkt mij zonder wat uitgangen op de laptop die hem geschikt maken als multimediaapparaat toch wel een beetje zonde van je geld.

    Ik kan er alleen niet achter komen op welke manier dat dan zou moeten. Voor zover ik weet kan dat alleen met een s/pdif uitgang en die zit er volgens mij niet op. Maar ja.. ik ben geen expert!

    http://www1.euro.dell.com/content/pr...hs1&l=nl&s=dhs
    Zonder een knappe aansluitmogelijkheid is een laptop nu niet bepaald een geschikt apparaat om aan je home cinema set te koppelen.
    Have fun and enjoy your collection

  11. #61

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mortaza Bekijk bericht
    Ik heb bij ebay 2 HDMI kabels van 2 meter en 2 optische kabels van 2 meter voor 8,50 inclusief verzendkosten gekocht vanuit England en ze doen het prima.
    Als iemand interesse heeft kan ik de link laten zien.
    Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Telkens als ik een product toevoeg komt er ook 5,- pound verzendkosten bij (bovenop de 5,50).

  12. #62

    Standaard

    Ik heb onlangs een korte hdmi kabel van 1.5 meter gekocht voor € 4,-- bij de Action om eens te kijken of die nu net zo goed is als mijn duurdere Chord en Qed hdmi kabels.

    Verschillen zijn marginaal met duurdere kabels, maar de kabel van de action gaf echt meer staircases, iets mindere kleuren en ook smeerde het beeld licht meer. Best wel opmerkelijk vond ik, want je zou denken dat het alleen maar om nulletjes en eentjes gaat...

    Als je ergens een niet veel eisende verbinding wil maken kan die kabel van de Action best wel. Wil je het puntje op de i hebben zal ik toch voor een wat duurdere oplossing gaan. Zeker als je een verbinding van vele meters moet maken.
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  13. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Ik heb onlangs een korte hdmi kabel van 1.5 meter gekocht voor € 4,-- bij de Action om eens te kijken of die nu net zo goed is als mijn duurdere Chord en Qed hdmi kabels.

    Verschillen zijn marginaal met duurdere kabels, maar de kabel van de action gaf echt meer staircases, iets mindere kleuren en ook smeerde het beeld licht meer. Best wel opmerkelijk vond ik, want je zou denken dat het alleen maar om nulletjes en eentjes gaat...

    Als je ergens een niet veel eisende verbinding wil maken kan die kabel van de Action best wel. Wil je het puntje op de i hebben zal ik toch voor een wat duurdere oplossing gaan. Zeker als je een verbinding van vele meters moet maken.
    Geen hond die je meer geloofd.

    Jij hebt zeker banden met Chord en Qed

    Goedkope kabels doen het net zo goed als hele hele hele hele veel te dure kabels
    Have fun and enjoy your collection

  14. #64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Geen hond die je meer geloofd.

    Jij hebt zeker banden met Chord en Qed

    Goedkope kabels doen het net zo goed als hele hele hele hele veel te dure kabels
    Oh, ben jij het, dacht dat het een kundig iemand was...

    Maar jij koopt dus een projector hd projector van € 8000,-- met blu ray van € 2000,--- en laat dan de overdracht doen door een 10 meter hdmi kabel van € 25.--. Met alle respect, als ik € 10000,-- aan hd besteed kan er ook nog wel € 300.-- af voor een mooie hdmi kabel, al zal het zijn om er zeker van te zijn dat het daar niet fout kan gaan......

    Maar goed, ik projecteer al jaren en weet uit ervaring dat jij gewoon niet weet waar je het over hebt. Er zit gewoon verschil, zelfs in hdmi kabels. Ik wou dat jij gelijk had, zou veel geld besparen..echt!... maar shit man, ik zie helaas het verschil... blokjes, net wat meer ruis. zucht, het is er echt als je er goed naar kijkt. Zeker bij langere kabels...

    en dit gaat ook echt op voor audiokabels; waarom blubbert het geluid dan van mijn sub met een standaard kabeltje en is hij rete straks met dezelfde instelling, op hetzelfde geluidsniveau met mijn qed signature?? Maar goed, waar maak ik mij druk om; jij vertrouwd je installatie aan dropveters toe.......prima, maar val mij daar niet zo mee lastig....als je eens weet hoe raar dat klinkt als je dergelijke uitingen doet op een ht forum.....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  15. #65
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Qua digitaal is het niet zo belangrijk behalve in de lengtes die jij noemt Albert.

    Ik heb een kabeltje van 2 euro, hdmi en werkt perfect

  16. #66

    Standaard

    @DVDProfilersFilmgek:
    Accepteer het nou maar, er is gewoon verschil.
    Ooit gehoord van jitter?

  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door R Klemkerk Bekijk bericht
    Qua digitaal is het niet zo belangrijk behalve in de lengtes die jij noemt Albert.

    Ik heb een kabeltje van 2 euro, hdmi en werkt perfect
    Het is maar wat je set waard is voor je he....

    Edit:

    Wel dure blu ray spelers, plasma's, lcd's, projectoren, luidsprekers enz. kopen, wat gauw in de duizenden euro's kan gaan lopen, maar als er een kabeltje van 100 euro tussen moet is het ineens onzin en kan het wel een van € 2.-- worden....Vreemd
    Laatst aangepast door Albert Kostwinder : 11-03-2009 om 13:39
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Het is maar wat je set waard is voor je he....

    Edit:

    Wel dure blu ray spelers, plasma's, lcd's, projectoren, luidsprekers enz. kopen, wat gauw in de duizenden euro's kan gaan lopen, maar als er een kabeltje van 100 euro tussen moet is het ineens onzin en kan het wel een van € 2.-- worden....Vreemd
    De eeuwig voortdurende kabelruzies
    Ik ben het niet met je eens dat als je 1000 euro uitgeeft voor een receiver, dat je dan ook 300 euro voor HDMI kabels moet gaan uitgeven. Als jij wel verschil hoort met een kabel van 10 euro dan moet je vooral voor die duurdere kabels gaan
    Kan me trouwens niet voorstellen dat een kabel van 2 euro netjes is afgewerkt

  19. #69

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ago Bekijk bericht
    De eeuwig voortdurende kabelruzies
    Ik ben het niet met je eens dat als je 1000 euro uitgeeft voor een receiver, dat je dan ook 300 euro voor HDMI kabels moet gaan uitgeven. Als jij wel verschil hoort met een kabel van 10 euro dan moet je vooral voor die duurdere kabels gaan
    Kan me trouwens niet voorstellen dat een kabel van 2 euro netjes is afgewerkt
    Nee, ik zeg dat niet. 10 a 15% van de prijs van je gehele set is voldoende voor bekabeling. Al zal je het doen voor de juiste balans en op deze manier weet je zeker dat fouten niet aan bekabeling te wijten is. Plus; het ziet er gewoon veel netter en verzorgder uit. Het is toch kolder als je een set van 10000+ euro hebt en daar kabeltjes van 2 euro tussen gaat hangen?. Alleen om het feit dat ik duurdere kan kopen en de looks zou ik het al doen.....maar ook het feit dat ik echt verschil hoor en zie. Sorry, kan het ook niet helpen.
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  20. #70

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Nee, ik zeg dat niet. 10 a 15% van de prijs van je gehele set is voldoende voor bekabeling. Al zal je het doen voor de juiste balans en op deze manier weet je zeker dat fouten niet aan bekabeling te wijten is. Plus; het ziet er gewoon veel netter en verzorgder uit. Het is toch kolder als je een set van 10000+ euro hebt en daar kabeltjes van 2 euro tussen gaat hangen?. Alleen om het feit dat ik duurdere kan kopen en de looks zou ik het al doen.....maar ook het feit dat ik echt verschil hoor en zie. Sorry, kan het ook niet helpen.
    Ik wil m'n kabels uit zicht, dus alleen verschil horen of zien vind ik belangrijk. De looks van een kabel vind ik dus onbelangrijk. Maar goed, ik ben ik. Ik respecteer ieders mening

  21. #71

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ago Bekijk bericht
    Ik wil m'n kabels uit zicht, dus alleen verschil horen of zien vind ik belangrijk. De looks van een kabel vind ik dus onbelangrijk. Maar goed, ik ben ik. Ik respecteer ieders mening
    Looks, misschien beter gezegd, hoe ze gemaakt zijn, van welk materiaal enz.

    En yep, ook ik stop ze weg hoor. Hoe mooi ze er ook uit zien. Maar ik heb mooie apparatuur en daar ga ik geen goedkope kabels tussen stoppen. Kan het in ieder geval niet aan de kabels liggen toch
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  22. #72

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Looks, misschien beter gezegd, hoe ze gemaakt zijn, van welk materiaal enz.

    En yep, ook ik stop ze weg hoor. Hoe mooi ze er ook uit zien. Maar ik heb mooie apparatuur en daar ga ik geen goedkope kabels tussen stoppen. Kan het in ieder geval niet aan de kabels liggen toch

    Zeg vriendelijke vriend, anderen en honderdduizend testen zeggen ook dat er geen verschil is tussen een kabel van pak em beet 10 euro en meer dan 300 euro of hoeveeel meer de gek ervoor geeft. Maar wat tussen de oortjes leeft is heel iets anders dan een objectieve test.

    Een kabel van 2 euro zal best minder afgewerkt zijn als een kabel 10 euro en een kabel van 300 euro die niet netjes is afgewerkt is al helemaal een schande, toch zal de kabel van 10 euro absoluut zeker weten niet minder werken dan die van 300 euro

    Ik heb een aantal "gratis" kabels (zaten bij de apparatuur) en enkele niet te dure kabels, zo rond de 20 euro, van geen van de kabels zijn de pluggen eraf gevallen en ze doen het allemaal perfect, het digitale signaaltje van A naar B brengen, niet meer en niet minder.

    Van mij mag iedere kabelgek/liefhebber 300 euro voor zijn HDMI kabels gaan betalen of voor mijn part 3000, maar als hij zegt dat hij een beter beeld of andere flauwekul heeft verklaar ik hem voor leugenaar. Er is niet 1 kabelboer die het zelfs maar in zijn hoofd durft te halen om dat te zeggen over zijn HDMI kabels, hij weet dat dan zijn kop eraf gaat.

    Afwerking van de kabel ansich.... de kleur, een gouden stekkertje met diamantjes ingelegd, of wat je allemaal maar mooi en duur aan een kabel kunt maken zijn aan mij niet besteed, ook al heb ik weet ik hoeveel aan mijn set besteed, ik wil gewoon kwaliteit voor weinig en heb er absoluut geen zin om mij bij de BCC te laten naaien voor een paar dure kabels met onzin babbels dat hij beter zou zijn dan een kabel van een tientje.

    Ik heb er een bloedhekel aan als men mensen probeert centen uit de zak te kloppen als dat absoluut niet nodig is Als mensen zelf als liefhebber weten waarmee ze bezig zijn dan heb er vrede mee als te pas en te onpas vermogens uitgeven aan onzinnige dingen.... eigen keuze, maar probeer geen onzin aan anderen op te dringen met flauwekul praatjes. :x
    Have fun and enjoy your collection

  23. #73

    Standaard

    In welk gesticht wil je me proppen?
    Ik hoor WEL verschil tussen kabels, da's logisch.
    Waarom:
    Geleidingseigenschappen, reflecties etc, dit maakt allemaal verschil.
    Jij hebt volgens mij nog nooit zelf geluisterd naar verschillen, zeker niet bij analoge kabels, waar de verschillen behoorlijk kunnen zijn.

    Was het maar zo simpel: digitaal is digitaal, lekker makkelijk, geen gezeur, heerlijk toch?
    Maar dit is helaas niet zo.

    Theorie is leuk, praktijk is echt!

    Wel ben ik het met je eens dat BCC moet stoppen met dure Monster kabels aansmeren, die kabels zijn veel te duur.

  24. #74

    Standaard

    Laten we ook nog effe duidelijk stellen dat zeker bij hdmi kabels de lengte een rol speelt. Genoeg goedkope kabels krijgen problemen bij 10+ meter.

    Maar goed. Bij korte lengtes heb ik ook nog geen verschil kunnen ontdekken tussen dure/duurdere en goedkope kabels. Voor de 10m kabel naar mijn beamer heb ik geen goedkope kabel getest.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  25. #75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door -Jaap- Bekijk bericht
    @DVDProfilersFilmgek:
    Accepteer het nou maar, er is gewoon verschil.
    Ooit gehoord van jitter?

    Hoop jitter de jitter, maar bij een normale kabel van een normale lengte is er bij HDMI niets dat er op wijst dat je een kabel van 300 euro nodig zou hebben. Ook een normale(niet kapitalen kostende) kabel is prima in staat de HDMI signalen door te geven zonder die jitter de jitter de jitter problemen. Ligt echt niet aan de prijs van de kabel.....

    Kabel niet goed, kabel retour, of ie nu 10 of 3000 euro kost!

    Jitter de jitter, hier een bla bla over jitter, maar nergens een praatje dat je een kabel van 300 euro nodig hebt:

    http://www.audioholics.com/news/edit...-cables-matter


    Wel een reclame voor een kabel van 6,95
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 3 van 13 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •