Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 36 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Ned. 1,2 en 3 in HD vanaf 2009

    Zojuist ontvangen: de nieuwsbrief van Hear met het volgende nieuws:

    Nederland 1,2 en 3 zenden alles (ook) in HD uit vanaf begin 2009.

    Goed nieuws !!!!
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark van Lieshout Bekijk bericht
    Zojuist ontvangen: de nieuwsbrief van Hear met het volgende nieuws:

    Nederland 1,2 en 3 zenden alles (ook) in HD uit vanaf begin 2009.

    Goed nieuws !!!!
    Op welke site kan ik dat vinden..?

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harrie van Geleuken Bekijk bericht
    Op welke site kan ik dat vinden..?
    Dat is al een beetje oud nieuws. Hier oa terug te lezen. Verder willen de SBS groep om de tafel met oa RTL:
    SBS Groep wil samenwerken met de Publieke Omroep en RTL Nederland om te zorgen dat HDTV versneld wordt geïntroduceerd in Nederland. Dat bleek tijdens het congres Media Distribution Day in Den Haag. De mediabedrijven en tv-producenten moeten een enorme investering doen om programma’s in deze kwaliteit te maken. “We willen met de publieke omroep en RTL om de tafel om ergens volgend jaar álle tien de zenders in HDTV te gaan aanbieden“, aldus een zegsman. SBS wil samenwerken met zijn concurrenten, maar ook met de kabelbedrijven. De zegsman van SBS licht toe aan Adformatie: “We moeten daar afspraken over maken. Maar het is een dure operatie, omdat tv-producties duurder worden. Het betekent dat de consument een paar euro per maand meer moet gaan betalen, zeg 2 à 3 euro. Anders gaat het nog jaren duren. Wij gokken er op dat de consument dat hogere bedrag per maand best wil ophoesten om tv in perfecte beeldkwaliteit te krijgen.
    Vous au moins, vous ne risquez pas d'être un légume, puisque même un artichaut a du cœur... [Amélie Poulain]

  4. #4

    Standaard

    Daar zit ik dan met mijn Digitenne
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TJ Weissel Bekijk bericht
    Daar zit ik dan met mijn Digitenne
    En je goede verstand Niks mis met Digitenne overigens, een goed en betaalbaar alternatief voor de niet te veel eisende kijker. Maar met oa de aankondiging van de publieke omroepen wordt het nu stukje bij beetje toch wel meer de moeite waard. Eerst eens kijken wat ze er van bakken tijdens de EK en de OS. Laat die HD DVR maar komen
    Vous au moins, vous ne risquez pas d'être un légume, puisque même un artichaut a du cœur... [Amélie Poulain]

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin van Tuijl Bekijk bericht
    En je goede verstand Niks mis met Digitenne overigens, een goed en betaalbaar alternatief voor de niet te veel eisende kijker. Maar met oa de aankondiging van de publieke omroepen wordt het nu stukje bij beetje toch wel meer de moeite waard. Eerst eens kijken wat ze er van bakken tijdens de EK en de OS. Laat die HD DVR maar komen
    en het is gratis .... ssst!

    Opzich zou HD via Digitenne mogelijk moeten zijn...
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TJ Weissel Bekijk bericht
    en het is gratis .... ssst!

    Opzich zou HD via Digitenne mogelijk moeten zijn...
    Vast wel, maar dan denk ik dat het z'n doel voorbij schiet als zijnde een (goedkoop) alternatief..
    Vous au moins, vous ne risquez pas d'être un légume, puisque même un artichaut a du cœur... [Amélie Poulain]

  8. #8

    Standaard

    Er spelen een paar problemen op met HD via Digitenne.
    De voornaamste is bandbreedte.
    In Nederland (ik weet niet of het in andere landen anders is) zijn maar een beperkt aantal frequentie beschikbaar voor DVB-T overdracht. Door dit beperkte aantal frequentie is de beschikbare bandbreedte ook maar beperkt.
    Om toch enige kwaliteit te behouden is dus per zender niet veel ruimte beschikbaar. Nu neemt een HD zender vervolgens nog eens veel meer ruimte in dan een SD zender en je ziet het probleem al ontstaan.
    Bij DVB-C, en ook DVB-S speelt dit ook, net als in de andere landen waar DVB-T toegepast wordt.
    De oplossing die elders echter toegepast wordt is het gebruik maken van MPEG4 ipv MPEG2 voor HD zenders. Hierdoor wordt de extra benodigde ruimte vor HD zenders binnen de perken gehouden, hoewel het ook dan nogsteeds meer ruimte is.

    Door de positie waar digitenne zich nu bevindt is het voor hen echter wat lastig geworden om nu nog zo kort voor het EK en de OS een aantal zenders te laten vallen om daar een kanaal in HD voor in de plaats te zetten en dan ook nog eens met geheel nieuwe decoders te komen die MPEG4 ondersteunen.
    De ingebouwde decoders voor DVB-T in de tv's in Nederland ondersteunen overwegend ook geen HD, op oa enkele Philipsen na die eigenlijk voor de franse markt bedoeld zijn, maar oa door diverse internet winkels geimporteerd worden.

    Daarnaast richt digitenne zich inderdaad op het feit van goedkoop alternatief, de beeldkwaliteit van digitenne is immers op de wat grotere schermen toch duidelijk minder dan die van kabel of satelliet. HD zenders zouden dan toch een rare eend in de bijt zijn.

  9. #9

    Standaard

    Duidelijk verhaal.
    Vous au moins, vous ne risquez pas d'être un légume, puisque même un artichaut a du cœur... [Amélie Poulain]

  10. #10

    Standaard

    Ach ja so be it.. lig er niet wakker van `
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  11. #11

    Standaard

    Ik kwam er bij toeval achter dat op de kabel van Ziggo Nederland 1 op dit moment al in HD wordt uitgezonden (op een ander kanaal dan de SD Nederland 1 uitzending). Ook is er een testscherm waarop Eurosport in HD wordt aangekondigd.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Arnold van Oostrum Bekijk bericht
    Ik kwam er bij toeval achter dat op de kabel van Ziggo Nederland 1 op dit moment al in HD wordt uitgezonden (op een ander kanaal dan de SD Nederland 1 uitzending). Ook is er een testscherm waarop Eurosport in HD wordt aangekondigd.
    Dat klopt, vanaf jl vrijdag. Bij UPC zit het er aan te komen op kanaal 14. Daar zat eerst RNN7, maar die is al weg. Bij Ziggo hebben ze nog steeds het probleem met de Samsung ontvanger die de stream van Eurosport HD niet aan schijnt te kunnen. UPC is in onderhandeling met Eurosport HD.
    Vous au moins, vous ne risquez pas d'être un légume, puisque même un artichaut a du cœur... [Amélie Poulain]

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Arnold van Oostrum Bekijk bericht
    Ik kwam er bij toeval achter dat op de kabel van Ziggo Nederland 1 op dit moment al in HD wordt uitgezonden (op een ander kanaal dan de SD Nederland 1 uitzending). Ook is er een testscherm waarop Eurosport in HD wordt aangekondigd.
    Gelukkig maar, ze beloven al sinds het WK dat je de wedstrijden in HD kan zien, dus hoop nu voor ze dat het we gaat lukken

  14. #14

    Standaard

    Ik heb zelf TV van canaldigitaal. Voor ontvangst van HD TV (National Geographic, Discovery enz) ga je € 9,95 extra betalen per maand. Is al bekend of je voor de HD ontvangst van de vrij te ontvangen zenders zoals Ned 1,2,3 ook extra moet betalen?

  15. #15

  16. #16

    Standaard

    Kan iemand mij vertellen of er sinds de overname van Ziggo van Casema er ook duidelijkheid komt in het Sport1 HD? Voorlopig was dat namelijk nog niet het geval.

  17. #17

    Standaard Digitenne HD

    Heb gehoord dat de spec voor Digitenne HD is goedgekeurd en dat de eerste uitrol in Q3 in Engeland wordt verwacht.

    Heb zelf de Samsung HD settop met 4 HD zenders van Ziggo. Oa. Discovery en NG. Met 1 woord geweldig

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door as.box Bekijk bericht
    Heb gehoord dat de spec voor Digitenne HD is goedgekeurd en dat de eerste uitrol in Q3 in Engeland wordt verwacht.

    Heb zelf de Samsung HD settop met 4 HD zenders van Ziggo. Oa. Discovery en NG. Met 1 woord geweldig

    Mooizo, geef mij maar minder zenders en betere kwaliteit!
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  19. #19

    Standaard

    Als ik mij niet vergis is TNT HD (MPEG4) in Frankrijk al een tijdje actief. En TNT is daar de naam voor DVB-T.

    Het grotere probleem voor DVB-T HD in Nederland is denk ik eerder band breedte. Zover ik tot nog toe weet heeft KPN alle beschikbare bandbreedte al vol op dit moment. Er zouden dus meer frequenties voor beschikbaar moeten komen als ze naast de huidige zenders ook nog HD zenders beschikbaar te kunnen maken.

    Alternatieven als Ned 1, 2 en 3 uitsluitend in HD doorgeven zijn niet haalbaar daar ze dan alle huidige decoders zouden moeten gaan vervangen.

  20. #20

    Standaard

    ik lees hierboven:
    hd via dvb-t mogelijk maar onwaarschijnlijk ivm band-breedte.
    mpeg4 ipv mpeg2 zou dit deels kunnen oplossen.

    maar kan de dvb-t die nu in de tv's zit wel een ander soort mpeg aan of dit dit questie van firmwareupdate?
    Zal ik ooit wat aan mijn dvb-t hebben?
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  21. #21

    Standaard

    Sommige merken / types tv met een DVB-T geintegreerde tuner kunnen naast MPEG2 ook MPEG4 aan, maar lang niet allen.
    Dit zal doorgaans niet opgelost kunnen worden met een firmware update omdat het mpeg encoderen bij deze tv's meestal hardware matig gaat en niet zomaar met een software update toegevoegd kan worden.

    De conversie naar MPEG4 helpt een beetje, maar lang niet alles. Een 576i doorgeven in MEPG4 ipv MPEG2 scheelt bandbreedte, maar een 720p of 1080i in MPEG4 is nog altijd groter dan een 567i in MPEG2, mits je wel redelijke bitrate voor redelijk (bij DVB-T spreek ik niet vlug over "goed") beeld wil hebben.
    Daarnaast heeft KPN heel wat decoders verkocht die uitsluitend MPEG2 aankunnen, alles omgooien naar MPEG4 om zo in het algemeen ruimte te winnen is hiermee geblokkeerd, daar zij anders er niet onderuit komen om al die "oude decoders" te moeten vervangen.

  22. #22

    Standaard

    dan is dat Switched digital video wat de kabelaars willen ook misschien wel wat voor dvb-t.
    of zeg ik nu iets heel stoms?
    hoe is de bandbreedte verhouding tussen nederlandse dvb-t en de kabel?
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  23. #23

    Standaard

    Dat switched digital video lijkt me niet echt toepasbaar op iets draadloos. Een dergelijke zendmast biedt immers meteen aan een hele grote groep ontvangst aan. De kans is dus erg groot dat men toch alle zenders tegelijk moet doorgeven en daarmee dus niks wint. hoe het bij de kabel gaat durf ik niet helemaal te zeggen, voor een deel zou het wellicht kunnen, maar ook hier verwacht ik toch enige beperking zonder aanpassingen aan de verdeel stations. Maar indeze materie ben ik totaal niet thuis.

    Op de kabel worden de Nederlandse publieke, en een deel van de commerciële zenders, in 8Mbit/s doorgegeven (SD uitvoering).
    Zover ik op internet kan vinden zou dit voor de Sat op 3 Mbit/s en voor KPN/Digitenne zegt de ene site minder (iets van 1,5 Mbit/s) en de ander weer meer (4 - 5 Mbit/s) dan Sat.

  24. #24

    Standaard

    Overigens iemand mogen spreken van de NOS redactie, Studio Sport is in 2009 waarschijnlijk al geheel HD, maar het nieuws kan nog wel even duren, de overstap naar XDCam is nog te duur, daar de NOS de afgelopen 7 jaar al overgestapt zou zijn op 'n ander "nieuw" opname medium: BetaCam IMX.

    Blijkt overigens ook weer 'n nadeel te zitten aan XDCam, daar deze montage niet zo soepel schijnt te verlopen (wel 'n nadeel voor Nieuwszenders, daar deze vaak met spoed werken).

    De tijd zal het leren!, gelukkig kijk ik zelden TV
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  25. #25

    Standaard eind 1e kwartaal 2009 een beetje HD

    Consument begrijpt HDTV niet

    11/11/2008


    In Beeld en geluid Hilversum werd 11-11-2008 een update-conferentie gehouden over de introductie van HDTV in Nederland. Een aantal dingen die mij opvielen;
    Ferry Kesselaar van de NOS keek terug op de ervaringen van afgelopen sportzomer, met HDTV tijdens EK Voetbal, Tour de France en de Olympische spelen. Hij ging in op de verschillen tussen 720p en 1080i, en de discussies op de diverse fora daarover. Zijn mening was dat op de UPC-decoder 1080i het beste resultaat gaf. Tekenend voor de toestand van HDTV in Nederland is dat hij na afloop van de sportzomer zijn HD-decoder weer heeft ingeleverd, bij gebrek aan interessant aanbod. Verder bleek er nog veel onduidelijkheid bij de consument over HD, gezien het voorbeeld van zijn buren die een HD-decoder aangesloten hadden op een Full HD-scherm d.m.v een vergulde SCART-kabel, en daarmee al blij waren met een prachtig beeld...
    Distributie

    Namens de distributiepartijen mochten Ivo Lochtman (UPC), Frans Schrijver (ZIggo) en Kees Färber (CDS) een verhaaltje vertellen. Alleen CDS kwam met concrete cijfers over het aantal HDTV-abonnees, en met 5.000 eind oktober gaf Kees Färber toe dat dat teleurstellend was. Ziggo vertelde dat er ongeveer 42.000 HD-geschikte decoders zijn verkocht, waarvan de meeste in Ziggogebied worden gebruikt. Verder bleek uit de ervaringen van zowel UPC als CDS dat de meeste HD-abonnementen verkocht worden als upgrade aan bestaande abonnees (met meestal uitgebreide pakketten), er worden dus weinig nieuwe klanten mee getrokken.
    Ziggo gaf aan dat extra financiële drempels de invoering van HD vertragen, en daarom worden HD-versies van reguliere zenders zonder extra kosten doorgeven in hetzelfde pakket.
    UPC wist verder te vertellen dat in 2009 in ieder geval MGM aan het HDTV pakket zal worden toegevoegd.
    Verder kwamen er vragen uit de zaal over het gebruik van CAM-modules om de in moderne TV's ingebouwde decoders te kunnen gebruiken, zonder aparte losse decoder. Ziggo gaf aan dat daaraan gewerkt wordt (zonder overigens de term CI+ te gebruiken, of in te gaan op de beperkingen daarvan). Aan UPC werd gevraagd of zij ook dit zouden gaan ondersteunen, maar dat lijkt niet waarschijnlijk. UPC hecht veel waarde aan de extra functies van interactiviteit, en dat ondersteunen TV's niet.
    Omroepen

    Egon Verharen van de Publieke omroep vertelde dat aan het eind van het eerste kwartaal 2009 de PO met de drie HD-versies van Ned 1, 2 en 3 gaat beginnen. Hij verwachtte dat na een jaar pas 15% van de content van deze zenders op prime-time echt HD zal zijn.
    MTV heeft al een Europees HD-kanaal, en is in onderhandeling met distributeurs over doorgifte daarvan. RTL wil als ze begint met HD dat direct voor alle vier de kanalen gaan doen, maar kijkt naar de kabelaars en/of kijkers om mee te betalen aan de extra kosten. Ook SBS wil dat de distributeurs gaan meebetalen. Als dat lukt zou Net5 als eerste in HD uitgezonden kunnen gaan worden, mogelijk rond eind Q1 2009.
    Conclusie

    Schermen zijn er genoeg verkocht voor HD, maar de kijker lijkt niet bereid extra te betalen voor HD-content. Sterker nog, de kijker snapt vaak niet wat HD is en denkt soms dat alleen de aanschaf van een nieuwe TV voldoende is. Distributeurs zeggen dat er te weinig content is. Omroepen willen extra betaald worden voor HD-content, maar het lijkt twijfelachtig of (uiteindelijk) de consument dat er voor over heeft. HD heeft nog een lange weg te gaan...
    bron:http://www.digitalekabeltelevisie.nl/nieuws/
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •