De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Electrostaten vs. 'gewone' speakers

    Makkelijke vraag, minder makkelijk antwoord (gok ik):

    Stel: je hebt een budget van 3.000 euro en je wilt je fronts vervangen. Zijn electrostaten dan te verkiezen boven normale speakers?

    Mij bekruipt nl. nog wel eens het idee dat een electrostaat qua kostenplaatje voor een groot deel is opgebouwd uit lage productieaantallen en het 'gadget-gehalte'.

    Alle commentaar is meer dan welkom, bedankt alvast!
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronald Stiebolt Bekijk bericht
    Makkelijke vraag, minder makkelijk antwoord (gok ik):

    Stel: je hebt een budget van 3.000 euro en je wilt je fronts vervangen. Zijn electrostaten dan te verkiezen boven normale speakers?

    Mij bekruipt nl. nog wel eens het idee dat een electrostaat qua kostenplaatje voor een groot deel is opgebouwd uit lage productieaantallen en het 'gadget-gehalte'.

    Alle commentaar is meer dan welkom, bedankt alvast!
    Nee, elektrostaten zijn zo duur (meestal) omdat het membraan ultradun is en er een flinke voeding in de voet zit die het naar zo'n 10.000 volt omzet. Ander belangrijk punt is de basweergave, die alleen goed is als de membraan groot genoeg is, lees grote spekaers. Ze zijn dan ook niet klein.

    Voor elektrostaten of magnetostaten, kijk dan eens naar de magnepan speakers...relatied goedkoop, erg goed en hebben niet de problemen die elektrostaten hebben. het membraan van elektrostaten slijt langzaam...dure reparaties!

    Wil je echt goede, kijk eens naar quad elektrostaten, die mijns inziens niet alleen de detail hebben maar ook drive en muzikaliteit.

    Magnepan:
    http://www.magnepan.com/model_MG_16

    Ik zou gaan voor magnepan als je elektro/magnetostaten wilt hebben...ze zijn van het planar type. Quad zijn erg mooi en goed maar ook erg duur...

    Voor dynamische speakers heb je genoeg keuze.:wink:

    Voordelen:
    hoog/midden is erg gedetailleerd
    snel
    weinig tot geen vervorming.

    Nadelen:
    bas, je moet een vrij groot oppervlak hebben voor een goede bas...
    plaatsing is erg kritisch en lastig
    prijs...
    kan soms wat droog en emotieloos overkomen.
    slijten van het membraan, geldt niet voor magnetostaten...(die hebben daar schijnbaar geen last van)
    vaak zware versterker nodig, magnetostaten zijn 4 ohm, vergt veel stroom van de versterker...
    membraan is kwetsbaar (kijk uit met kleine kinderen)

    Dynamisch:
    voordelen:
    vaak meer drive en emotie in de muziek
    goede laag weergave
    slijt niet
    minder lastig (meestal) voor je versterker dus ook een lichtere versterker kan het meestal wel goed aansturen
    robuust.

    Nadelen:
    niet de articulatie in het laag als een elektrostaat (meestal, top dynamische speakers kunnen net zo gedetailleerd zijn)
    midden en hoog hebben meestal niet de detaillering als een elektro/magnetostaat
    timingsproblemen van de units
    waf, vaak grote kasten...en stands nodig....

    Mocht je voor magnetostaten gaan, kijk dan wel even naar je versterker!

    Mocht je een set goed hebben gematched en de speakers goed hebben geplaatst, kun je genieten van een enorme detailrijkdom en transparantie...

    Ga ze eerst wel beluisteren want elektro/magnetostaten zijn niet ieders cup of tea...een goede set is tot erg fijne dingen in staat!
    Laatst aangepast door hstadman : 30-04-2008 om 22:00

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •