Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 120 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard De grote 2de wereldoorlog film - en discussie thread!

    Ik doe nog een poging om de discussie levend te houden over dit onderwerp daar kortgeleden de thread gesloten is.

    Het blijft een veel besproken periode en onderwerp.

    Regels:
    kap niemand af
    laat elkaar in je eigen waarde
    word niet persoonlijk
    probeer een volwassen discussie te voeren.

    Als iedereen zich aan deze regels houdt, ben ik van mening dat we op een volwassen manier deze films en de geschiedenis kunnen bespreken!

    Breng een film in en vertel waarom je deze film wilt bespreken.

    Ik hoop dat we zo goede en leerzame dicussies op gang kunnen helpen.:wink:

    Romyyyy, je wilde graag een film inbrengen...bij deze, trap af zou ik zo zeggen.:wink:

  2. #2

    Standaard

    Hallo, dit is wel een goed idee, we beginnen met een schone lei en laten we ook met een schone lei eindigen bij elk afgesloten discussie!

    Ik zie dat Romyyyy mag aftrappen, dus we wachten even af!

  3. #3

    Standaard

    Nou dan wil ik hierbij officieel zeggen :

    Schijt aan Romy.
    Dat duurt me te lang.

    Wat is jullie Top 3 films (of series), en waarom, over Wereld Oorlog 2 of de directe nasleep ervan ?
    Mijne, als ik puur kijk naar kijkplezier en niet naar of alles wel klopt :

    - The Thin Red Line : Terrence Malick, ik bedoel, kom op. Pure poëzie. Prachtige beelden, heerlijke monologen, goed verhaal en Jim Caviezel z'n blauwe ogen, je zou er haast homo van worden. En natuurlijk een heerlijke cast.

    - Band of Brothers : Ik kocht hem puur voor de LE, ik dacht "Spielberg ? Hmm, die kijk ik nog wel eens op TV" Gelukkig keek ik hem ietsje eerder. Elke aflevering is even mooi, ze zitten vol actie, spanning, emotie. Heerlijk acteerwerk, boeiende verhalen, en gewoon heel erg mooi gemaakt.

    - Schindler's List : Ook een prachtig product. Het prachtige grijs zet een mooie sfeer neer, het goed en het kwaad zijn niet zwart en wit, er zitten allerlei grijstinten in, met een subtiel cameotje van rood, een sprankje hoop tussen al dat geweld en alle dood. Heerlijke, erg emotionele film. Prima acteren en een Spielberg einde.
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  4. #4
    Super Member
    Registratie datum
    Mar 2007
    Woonplaats
    What business is it of yours where I'm from, friendo?

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto Bekijk bericht

    - The Thin Red Line : Terrence Malick, ik bedoel, kom op. Pure poëzie. Prachtige beelden, heerlijke monologen, goed verhaal en Jim Caviezel z'n blauwe ogen, je zou er haast homo van worden. En natuurlijk een heerlijke cast.
    .
    Helemaal mee eens, behalve het gedeelte over die blauwe ogen

    die van mij blijven toch nog: A Bridge Too Far en The Longest Day


    @ wo2freak: lekker rustig
    Gekeken Films Dit Jaar

    Brian: Excuse me. Are you the Judean People's Front?
    Reg: Fuck off! We're the People's Front of Judea

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto Bekijk bericht
    Nou dan wil ik hierbij officieel zeggen :

    Schijt aan Romy.
    Dat duurt me te lang.

    Wat is jullie Top 3 films (of series), en waarom, over Wereld Oorlog 2 of de directe nasleep ervan ?
    Mijne, als ik puur kijk naar kijkplezier en niet naar of alles wel klopt :

    - The Thin Red Line : Terrence Malick, ik bedoel, kom op. Pure poëzie. Prachtige beelden, heerlijke monologen, goed verhaal en Jim Caviezel z'n blauwe ogen, je zou er haast homo van worden. En natuurlijk een heerlijke cast.

    - Band of Brothers : Ik kocht hem puur voor de LE, ik dacht "Spielberg ? Hmm, die kijk ik nog wel eens op TV" Gelukkig keek ik hem ietsje eerder. Elke aflevering is even mooi, ze zitten vol actie, spanning, emotie. Heerlijk acteerwerk, boeiende verhalen, en gewoon heel erg mooi gemaakt.

    - Schindler's List : Ook een prachtig product. Het prachtige grijs zet een mooie sfeer neer, het goed en het kwaad zijn niet zwart en wit, er zitten allerlei grijstinten in, met een subtiel cameotje van rood, een sprankje hoop tussen al dat geweld en alle dood. Heerlijke, erg emotionele film. Prima acteren en een Spielberg einde.
    prima, mercapto maar welke film wil je er nu specifiek uitlichten en over discussieren? We kunnen niet met 3 films tegelijk beginnen daar dan het overzicht snel zoek is!:wink:

    Verzoek, licht er eentje uit en begin hier een discussie over!

    Ik zal nog even uitleggen wat de bedoeling is:
    we bespreken 1 film tegelijk, dan blijft het wel zo duidelijk. Als we klaar zijn met de film, mag iemand anders een nieuwe film inbrengen en een nieuwe discussie starten!

    Je mag een top 3 posten maar omwille van een discussie mag je er eentje specifiek uitlichten en daar dieper op ingaan, zodat anderen ook kans zien om hun gedachten over de film te laten gaan! Discussies over de periode en de achtergronden waarin de film zich afspeelt is ook toegestaan, mits op een normale manier gediscussieerd kan worden!

    Als de discussie klaar is over een film wordt gestart met een nieuwe discussie over een andere film! Dit verhoogt de overzichtelijkheid van de thread en de gaande discussies!
    Laatst aangepast door hstadman : 09-05-2008 om 00:04

  6. #6
    Super Member
    Registratie datum
    Mar 2007
    Woonplaats
    What business is it of yours where I'm from, friendo?

    Standaard

    nou kom op mercapto... lullen kan je, dus laat eens wat zien
    Gekeken Films Dit Jaar

    Brian: Excuse me. Are you the Judean People's Front?
    Reg: Fuck off! We're the People's Front of Judea

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door InfamousGeorge Bekijk bericht
    nou kom op mercapto... lullen kan je, dus laat eens wat zien
    Als mercapto er niet eentje uitpikt binnen afzienbare tijd, mag je van mij beginnen met je favoriete film.:wink:

  8. #8
    Super Member
    Registratie datum
    Mar 2007
    Woonplaats
    What business is it of yours where I'm from, friendo?

    Standaard

    ik ga nu in ieder geval lekker slapen, misschien morgen of mercapto is een boekwerk aan het typen over de ogen van James Caviezel
    Gekeken Films Dit Jaar

    Brian: Excuse me. Are you the Judean People's Front?
    Reg: Fuck off! We're the People's Front of Judea

  9. #9

    Standaard

    Oke, ik kan me dus écht niet inhouden
    Ik kijk al 5 minuten en typ niets, maar duurt me te lang

    Ik begin wel met een oorlogsklassieker dan:

    Where Eagles Dare

    Ik vond het een zeer goede film, ondanks de fele fouten die er in zaten was het een goede film, erg vermakelijk. Ik stoorde me totaal niet aan dat b.v. Clint Eastwood in zijn eentje 50 Duitse soldaten af kon maken, het is een film, het blijft een film en is van Amerikaanse productie dus je moet wel het een en ander verwachten.
    Ik heb de film in mijn persoonlijke top-10 staan en twijfel tussen Nummer 4 of 5. Ik vond en vind het een prachtige film! Lekker vermakelijk voor een koude winternacht, met een kop lekkere warme chocomelk en dan maar aan een stuk door kijken zonder pauzes, wat waren die tijden toch mooi

  10. #10

    Standaard

    Ga je gang, het ging mij om de films, niet om de geschiedenislesjes die voor 80% van de lezers geen eigen kennis zijn
    Ik wil wel zeggen : The Thin Red Line, en dan via wikipedia of IMDB het hebben over het sturen van veteranen die nog nooit gevochten hebben en ineens een kale heuvel op moeten rennen om daar afgeschoten te worden... Of over het strategische element van die heuvel op Guadalcanal in de strijd om de Pacific...
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wo2-freak Bekijk bericht
    Oke, ik kan me dus écht niet inhouden
    Ik kijk al 5 minuten en typ niets, maar duurt me te lang

    Ik begin wel met een oorlogsklassieker dan:

    Where Eagles Dare

    Ik vond het een zeer goede film, ondanks de fele fouten die er in zaten was het een goede film, erg vermakelijk. Ik stoorde me totaal niet aan dat b.v. Clint Eastwood in zijn eentje 50 Duitse soldaten af kon maken, het is een film, het blijft een film en is van Amerikaanse productie dus je moet wel het een en ander verwachten.
    Ik heb de film in mijn persoonlijke top-10 staan en twijfel tussen Nummer 4 of 5. Ik vond en vind het een prachtige film! Lekker vermakelijk voor een koude winternacht, met een kop lekkere warme chocomelk en dan maar aan een stuk door kijken zonder pauzes, wat waren die tijden toch mooi
    Ok, we beginnen dus met Where Eagles Dare...

    Wat spreekt je met name aan in deze film? De actie, de achtergronden...het verhaal, de periode of hetgeen ze gaan doen in de film. Probeer ons eens duidelijk te maken waarom iedereen deze film moet zien! je mag ook discussieren over de film zelf, dus de inhoudt, of het wel of niet waarheidsgetrouw is en of dat afbreuk doet aan de kwaliteit van de film e.d.:wink:

    Ik ben benieuwd.

  12. #12

    Standaard

    Ikzelf keek hem voor het hoge popcorn gehalte
    wo2-freak zegt het al...50 Duitsers...
    Good old Clint.
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto Bekijk bericht
    Ga je gang, het ging mij om de films, niet om de geschiedenislesjes die voor 80% van de lezers geen eigen kennis zijn
    Ik wil wel zeggen : The Thin Red Line, en dan via wikipedia of IMDB het hebben over het sturen van veteranen die nog nooit gevochten hebben en ineens een kale heuvel op moeten rennen om daar afgeschoten te worden... Of over het strategische element van die heuvel op Guadalcanal in de strijd om de Pacific...
    Je mag verder met deze film als de discussie over where eagles dare afgelopen is.:wink:
    dan mag je je helemaal uitleven...

    Nog even over wikipedia: soms is het ook een aanvulling op eigen gedachten of controle voor hetgeen besproken wordt. daar is niets mis mee, om zo voldoende inzicht te krijgen!:wink: Je kunt niet overal iets vanaf weten.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Ok, we beginnen dus met Where Eagles Dare...

    Wat spreekt je met name aan in deze film? De actie, de achtergronden...het verhaal, de periode of hetgeen ze gaan doen in de film. Probeer ons eens duidelijk te maken waarom iedereen deze film moet zien! je mag ook discussieren over de film zelf, dus de inhoudt, of het wel of niet waarheidsgetrouw is en of dat afbreuk doet aan de kwaliteit van de film e.d.:wink:

    Ik ben benieuwd.
    De actie natuurlijk wel! De actie stopt niet gedurende de hele film eigenlijk, er is een soort van mysterie aan de gang onder de geallieerden commando's die een Duitse fort binnen willen dringen hoog in de besneeuwde bergen gelegen.
    Met achtergronden, weet ik niet precies wat je bedoeld: De sfeer van de film (dus de achtergrond, de mooie besneeuwde landschappen, een uitkijk vanaf een berg op het kasteel, de vlucht met de lift en de op de grond, alles is mooi aan de film). Het verhaal is niet echt super origineel ofzo, maar het is goed bewerkt (vind ik) en het is mooi om te zien, de film verveelt echt niet! De periode natuurlijk ook: De Tweede Wereldoorlog en het geen wat zich afspeelt: Een generaal proberen te redden met een aantal commando's tegen over een groot groep goede getrainde soldaten, ongemerkt in bezet gebied kunnen landen een vliegtuig kunnen stelen met de generaal ook erin. Een heel ''stout'' idee wat in het echt nooit kan natuurlijk.

    Iedereen moet de film zien vanwege bovenstaande, gewoon een echte oorlogsklassiekers zoals die niet meer gemaakt worden. Deze films kunnen niet met SPR of The Thin Red Line vergeleken worden, die films zijn niets vergeleken met deze klassiekers, die waren er en blijven er. De films van nu zijn van deze generatie en zullen zeker geen klassiekers worden (op een aantal na).
    Richard Burton en Clint Eastwood schiterren in hun rollen als geallieerden soldaten!

  15. #15

    Standaard

    where eagles dare heeft een combinatie van een thriller en een oorlogsfilm in een. Wie is de verrader en gaat de uiteindelijke missie lukken. Dit alles is een mooie actie jasje gestoken die je de volledige lengte van de film in zijn greep houdt.
    Over de realiteit kunnen we kort zijn: het is een actie oorlogsfilm met een fleugje thriller die hier en daar wel erg veel van je fantasievermogen vraagt...omdat het zo mooi verpakt is, zijn velen geneigd om deze plotgaten te vergeven.

    Missie van de film: een hoge officier redden uit een kasteel die zwaar bewaakt wordt omdat hij geheime details kent over de invasie van Normandië. Daarom acht het leger het verstandig om een reddingsoperatie op testarten om hem te bevrijden en de plannen niet in gevaar te brengen.

    Over deze film is trouwens op discovery channel een special geweest hoe de echte helden daar in de bergen overleefd hebben!

  16. #16

    Standaard

    topic regel erbij: kritisch zijn

    zo maakt het de info interessant en formeel

    tip voor wo-2 freak

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wo2-freak Bekijk bericht
    De actie natuurlijk wel! De actie stopt niet gedurende de hele film eigenlijk, er is een soort van mysterie aan de gang onder de geallieerden commando's die een Duitse fort binnen willen dringen hoog in de besneeuwde bergen gelegen.
    Met achtergronden, weet ik niet precies wat je bedoeld: De sfeer van de film (dus de achtergrond, de mooie besneeuwde landschappen, een uitkijk vanaf een berg op het kasteel, de vlucht met de lift en de op de grond, alles is mooi aan de film). Het verhaal is niet echt super origineel ofzo, maar het is goed bewerkt (vind ik) en het is mooi om te zien, de film verveelt echt niet! De periode natuurlijk ook: De Tweede Wereldoorlog en het geen wat zich afspeelt: Een generaal proberen te redden met een aantal commando's tegen over een groot groep goede getrainde soldaten, ongemerkt in bezet gebied kunnen landen een vliegtuig kunnen stelen met de generaal ook erin. Een heel ''stout'' idee wat in het echt nooit kan natuurlijk.

    Iedereen moet de film zien vanwege bovenstaande, gewoon een echte oorlogsklassiekers zoals die niet meer gemaakt worden. Deze films kunnen niet met SPR of The Thin Red Line vergeleken worden, die films zijn niets vergeleken met deze klassiekers, die waren er en blijven er. De films van nu zijn van deze generatie en zullen zeker geen klassiekers worden (op een aantal na).
    Richard Burton en Clint Eastwood schiterren in hun rollen als geallieerden soldaten!
    Met achtergronden bedoel ik:

    waarom is deze film gemaakt...
    wat is nu precies de missie
    waarom werden juist deze mannen gekozen voor de missie e.d.
    hoe kon het dat er een verrader in het midden was...wisten de duitsers al van deze missie?!

    Waarom is de film gemaakt: ode aan de helden die echt bestaan hebben en zonder blikken of blozen hun eigen leven in de waagschaal hebben gesteld!

    Missie: een generaal bevrijden die anders vitale informatie aan de duitsers zou kunnen lekken! Dit zou voor de geallieerden fataal zijn en vele levens op het spel zetten.

    Waarom deze mannen: de mannen die werden geselecteerd kenden het terrijn en de omgeveing en waren erg goed in het skien...Ook zijn ze gewend aan de winters in dat gebeidt. (dit is ook al eens op discovry channel besproken).

    verrader: is er natuurlijk voor om informatie los te krijgen en de missie te saboteren. kan hij de Duitsers inlichten zodat de missie mislukt of slagen de helden erin om de verrader op tijd te ontmaskeren!
    Laatst aangepast door hstadman : 09-05-2008 om 00:37

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht

    Over deze film is trouwens op discovery channel een special geweest hoe de echte helden daar in de bergen overleefd hebben!
    Is dat niet The Heroes of Telemark met Kirk Douglas en Richard Harris ?
    Over het Noorweegse verzet dat een fabriek aanvalt waar de Duitsers aan atoomwapens werken...
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto Bekijk bericht
    Is dat niet The Heroes of Telemark met Kirk Douglas en Richard Harris ?
    Over het Noorweegse verzet dat een fabriek aanvalt waar de Duitsers aan atoomwapens werken...
    Ho ho ho!!!
    The Research Of The Telemark (Operation). Was een heel andere missie volgens mij, dat ging om het vernietigen van de zwaar-water bronnen (waar atoombommen van gemaakt werden) in Noorwegen door de Duitsers opgezet. Niet het redden van een generaal (dacht ik, wel iets daar van gehoord dat er mensen bevrijd werd, maar het is niet te vergelijken met Where Eagles Dare, dat speelt zich af op de bergen, dat van Telemark was gelegen in een diep dal (uiteraard met bergen eromheen, de plaats waar het om ging lag laag gelegen).

    Maar dat is een andere discussie

    - Er waren meerdere instalatie plaatsen van zwaart-water bronnen in Noorwegen en de plaatsen waren er goed voor, dat is 1 van de redenen dat Duitsland Noorwegen innam (ook grondstoffen zoals ijzer).
    Niet alle plaatsen waren laag gelegen, hier zie je b.v. installatie hoog gelegen, en een minder hoog gelegen installatie:
    LINK!
    Laatst aangepast door wo2-freak : 09-05-2008 om 00:36

  20. #20

    Standaard

    Dat zeg ik
    hstadman is in de war en denkt dat W.E.D. die Telemark film is waar Discovery samen met die overlevingsknakker een programma over maakte...uhm, Ray Mears ?
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto Bekijk bericht
    Is dat niet The Heroes of Telemark met Kirk Douglas en Richard Harris ?
    Over het Noorweegse verzet dat een fabriek aanvalt waar de Duitsers aan atoomwapens werken...
    Dat zou zo maar kunnen...echter zijn de skills en de technieken hetzelfde...ray mears belicht de overlevingstechnieken in deze barre omstandigheden en waarom deze missies zo zwaar zijn.

    Dus, ik heb het eigenlijk niet specifiek over die film maar over de technieken die je moet bezitten om te overleven en die missies te kunnen uitvoeren. Beide films, missies hebben wel elementen van elkaar! des te opmerkelijker dat de helden het overleefd hebben en de missie tot een goed einde hebben gebracht.
    Laatst aangepast door hstadman : 09-05-2008 om 00:43

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto Bekijk bericht
    Dat zeg ik
    hstadman is in de war en denkt dat W.E.D. die Telemark film is waar Discovery samen met die overlevingsknakker een programma over maakte...uhm, Ray Mears ?
    Daar ben ik mij van bewust maar het gaat mij om de technieken e.d. lees ook mijn andere post.:wink: voor zover ik weet, zijn de situaties niet zo heel erg verschillend...beide films spelen zich af op onherbergzame plaatsen en barre omstandigheden.
    Laatst aangepast door hstadman : 09-05-2008 om 00:47

  23. #23

    Standaard

    Uhuh.
    Ging mij er meer om dat het ene fictief is en het ander autobiografisch.
    Eastwood en Burton waren nep, Douglas en Harris zijn gebaseerd op echte mensen die volgens mij nu nog leven...althans een paar van de groep.
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto Bekijk bericht
    Uhuh.
    Ging mij er meer om dat het ene fictief is en het ander autobiografisch.
    Eastwood en Burton waren nep, Douglas en Harris zijn gebaseerd op echte mensen die volgens mij nu nog leven...althans een paar van de groep.
    Dat is waar. de film waar jij het over hebt is inderdaad een echte missie geweest en er leeft of leven nog een paar mensen van. Where eagles Dare permitteerd zich enige vrijheden, waardoor het meer thriller en actie elementen kan toepassen, daar het niet gebonden is aan een vaststaand script.:wink:

    Daarom zeg ik ook, je kan ook discussieren over het waarheidsgehalte van de film.
    Die is soms wel wat ver te zoeken maar levert waarschijnlijk daarom een zeer vermakelijke actie oorlogsfilm op!:wink:

    En Clint is hier ook weer de oude Clint als in de westerns: de echte held die alles en iedereen neerknalt.:wink:

    Wat maakt deze film waarschijnlijk toegankelijker dan sommige andere oorlogsfilms: niet echt realistisch, dus niet echt heel expliciet in oorlogsgeweld...het ligt er allemaal wat te dik op en de actie.

    mercapto:

    welke van de 2 films vind je beter? En waarom? Is het het waarheidsgehalte of is het juist de actie?
    Laatst aangepast door hstadman : 09-05-2008 om 01:05

  25. #25

    Standaard

    Aangezien dit topic echt over films gaat, verplaats ik hem naar Film Discussies.

    En complimenten aan iedereen. Inhoud ziet er nu al beter uit dan die zooi die me gisteravond uit mijn slaap hield.

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •