Bekijk uitslag poll: Moet er een rakettenschild in Europa komen?

Stemmers
32. Je mag niet stemmen in deze poll
  • Ja

    12 37,50%
  • Nee

    18 56,25%
  • Andere optie (geef aan welke)

    2 6,25%
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 28 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Moet er een rakettenschild in Europa komen?

    De laatste tijd en vooral de laatste dagen is hier veel om te doen en vraag me af hoe er hier over gedacht wordt. Rusland is fel tegen het schild en heeft zelfs gedreigd om kernraketten op Europa te richten als America niet stopt met dit plan. Ik ben een beetje huiverig dat de mogelijkheid bestaat dat er een nieuwe wapenwedloop gaat komen hierdoor. Ook vraag ik me af wat er nu gaat gebeuren nu Iran door blijft gaan met het verrijken van Uranium.
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  2. #2

    Standaard

    Om Iran maak ik me niet zo'n zorgen, maar Rusland, bbbrrr.
    Poetin ziet zijn moedertje Rusland weer als een wereldmacht, nou zijn ze ook wel flink gegroeit sinds het uiteenvallen van de Sovjet Unie, maar inwendig is het alles behalve rustig. De misdaad viert hoogtij en mensenrechten komen op een tweede plaats na het "landsbelang", deze labiele vorm van nationalistische democratie (wat?) samen met de grootheidswaanzin en paranoia van Poetin zorgen voor een volatiel geheel.
    Het rakketschild is in mijn ogen niet nodig, het is weer een poging van Amerika om te domineren, want de enige rakketten die Amerika kunnen raken staan inderdaad in Rusland...en Israel... (en Pakistan en India moeten ook nog wat hebben liggen)
    Ze kunnen het ook af met detectie apparatuur in Europa en een schild op eigen bodem, dan is er ook genoeg reactietijd, hoewel de precisie er dan onder moet lijden...
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  3. #3

    Standaard

    Met m'n beperkte kennis van balistiek en ABM-systemen weet ik dat zo'n systeem weinig kan doen om Europa te beschermen tegen Russische raketten omdat er bijna geen tijd zit tussen het moment dat zij zouden lanceren en wij die dingen op ons dak krijgen. Aan de andere kant denk ik niet dat het verhaal van Bush klopt omdat de 'dreiging' van Iran en Zuid-Korea in de richting van Europa te verwaarlozen is. Mijn theorie: die systemen zijn bedoeld om de VS zelf te beschermen.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb geen problemen met een Amerikaans raketschild in Europa. Het gaat hier om de bouw van 10 onderscheppingsinstallaties in Polen en radarsystemen in Tsjechië. Dit raketschild is, vanwege de te korte afstand tot Rusland, niet in staat om eventuele raketten vanuit Rusland tegen te houden. De Russen hebben dus niets te vrezen.

    De dreiging van Iran komt volgens deskundigen op z'n vroegst vanaf 2015, als het nucleaire programma op volle toeren draaid. En reken maar dat Iran gewoon doorgaat met zijn programma. Dit land trekt zich niets aan van internationale afspraken en is niet onder de indruk van de sancties die er momenteel al zijn ingevoerd. We hebben het hier over een land dat openlijk (zowel door de bevolking als door de politiek) anti-westers is, de staat Israel 'van de kaart wil vegen' en diverse terroristische groeperingen steunt o.a. met het leveren van wapens. Dit land mag nooit beschikken over kernwapens, want ook al richt zich de haat voornamelijk op de VS, ook wij in Europa zijn onderdeel van die westerse wereld. Mocht de VS ooit aangevallen worden door Iran, dan zorgt dit ervoor dat ook Europa in dit conflict wordt meegetrokken. De VS is immers lid van de NAVO en in dit verdrag staat dat als een lidstaat wordt aangevallen, dit wordt gezien als een aanval op alle lidstaten en zullen zij gezamelijk reageren.

    De VN zie ik weer glansrijk falen door het eeuwige getouwtrek binnen de organisatie over welke sancties er moeten komen tegen Iran. Dus mocht Iran op de een of ander manier (en laten we hopen van niet) de beschikking krijgen over kernwapens, dan moeten wij daar op voorbereid zijn.
    Met dit in het achterhoofd is het alleen maar toe te juichen dat er een raketschild komt dat niet alleen de VS moet beschermen tegen de raketten uit schurkestaten als Iran, maar ook Europa in een eventuele confict-situatie.

    De VS hebben meerdere malen gevraagd aan Rusland om mee te doen met dit raketschild. Rusland weigert. Ook de NAVO staat positief tegenover het Amerikaanse raketschild.

    Dan hebben we nog Noord-Korea. Ook dit land is puur anti-westers en vooral anti-amerikaans. Sinds de ondergrondse kernproef een tijd geleden was er de roep om strenge sancties vanuit de VN. En wie blokkeerde keer op keer deze sancties met een veto? Juist, Rusland! Rusland is nl goede vriendjes met dit land en blijkt het niet erg te vinden dat Noord-Korea werkt aan een kernprogramma.

    We zitten hier dus met een 'global problem'. Iedereen heeft ermee te maken of gaat er mee te maken krijgen. Dat de VS zich aan het beschermen is met deze installaties en tevens Europa onder deze 'paraplu' wilt hebben, is alleen maar meegenomen. Ik zeg, laat maar komen die handel met of zonder de steun van de Russen.

  5. #5

    Standaard

    Een raketschild in Oost-Europa kan alleen maar averechts werken. Raketten uit Noord-Korea, Iran of Irak kunnen die streek helemaal niet bereiken. Het enige wat er nu gebeurt is dat Poetin zich aangesproken voelt (en terecht). Hierdoor ontstaat weer een koude oorlog situatie. Het maakt voor de zoveelste keer duidelijk dat Bush uit is op conflicten. Het wordt echt tijd dat er iemand anders in het Witte Huis terecht komt!
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  6. #6

    Standaard

    Wanneer is het plan ontstaan voor dit schild? Dat plan ligt er toch al vele jaren? Niet specifiek een Bush-plan?
    Aan de andere kant: die vent zit er nu een jaartje of 6 geloof ik. Langere tijd dus al.
    Iemand die weet hoe en wat het ontstaan van dit idee is?
    Persoonlijk heb ik geen probleem met het schild. Baat het niet dan schaadt het niet. Voor Rusland maakt het niets uit, dus die hoeven zich niet aangesproken te voelen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Een raketschild in Oost-Europa kan alleen maar averechts werken. Raketten uit Noord-Korea, Iran of Irak kunnen die streek helemaal niet bereiken. Het enige wat er nu gebeurt is dat Poetin zich aangesproken voelt (en terecht). Hierdoor ontstaat weer een koude oorlog situatie. Het maakt voor de zoveelste keer duidelijk dat Bush uit is op conflicten. Het wordt echt tijd dat er iemand anders in het Witte Huis terecht komt!
    Helemaal mee eens, Ludo. Zo'n defensieve actie zorgt alleen maar voor meer (meer) wrijving en het enige dat voor Amerika telt is de eigen veiligheid/werelddominantie.

  8. #8

    Standaard

    Het originele plan stamt al uit de Reagan tijd, toen het nog Koude Oorlog was. Maar sinds die voorbij is, is het plan in de ijskast gezet. Maar nu wordt het weer uit de ijskast gehaald omdat Bush zich bedreigd voelt . Die man moet echt altijd ergens iets achter zoeken.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer Bekijk bericht
    Baat het niet dan schaadt het niet. Voor Rusland maakt het niets uit, dus die hoeven zich niet aangesproken te voelen.
    Baat het niet dan schaadt het niet??? Als iemand zich aangesproken moet voelen dan is het Rusland wel. Dat is het enige land waarop zo'n schild effect kan hebben. Europa valt niet binnen de range van andere landen met lange afstandsraketten.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer Bekijk bericht
    Wanneer is het plan ontstaan voor dit schild? Dat plan ligt er toch al vele jaren? Niet specifiek een Bush-plan?
    Misschien iteressant om te lezen:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Strateg...nse_Initiative
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  10. #10

    Standaard

    Poetin kraamt ook wel onzin uit soms moet ik zeggen,dit stond gisteren op fok:

    Poetin: Ik ben de enige echte democraat

    De Russische president Vladimir Poetin heeft flink uitgehaald naar zijn Westerse collega's. In een vandaag verschenen interview, dat door de acht landen van de G8 werd gepubliceerd zegt Poetin: "Of ik een democraat ben? Absoluut! Ik ben de enige echte democraat ter wereld. Het is niet makkelijk om de enige zuivere democraat te zijn. Kijk maar eens naar wat er in Noord-Amerika gebeurt: martelingen, daklozen, Guantanamo, mensen die worden aangehouden zonder dat er een onderzoek of zelfs een proces aan vooraf is gegaan,... dat is verschrikkelijk", aldus de Russische president.

    Ook de Europese bewindslieden moeten het ontgelden. Poetin: "Hetzelfde geldt voor Europa: geweld tegen betogers, het gebruik van rubberkogels en traangas in de hoofdsteden, onschuldige demonstranten die het leven laten tijdens optochten enzovoort". Daarmee zinspeelde Poetin op de reactie van de Duitse politie op een betoging van anti-globalisten tegen de G8-top in Duitsland en de dood van een Rus tijdens een betoging in Tallinn (Estland) tegen de verplaatsing van een Sovjet-monument. Enige uitzondering is de voormalige Duitse bondskanselier Gerard Schröder, die een "democraat in hart en nieren" zou zijn.

    Oranjerevolutie
    Ook de oude Sovjet-staten hebben nog een flinke weg te gaan op de civilisatieladder, meent Poetin. "Maar dan heb ik het nog niet over de oud-Sovjetstaten. Eventjes was er hoop in Oekraïne, maar dat sloeg snel weer om in schandalen en tirannie".

    De Russische president zei tot slot dat er geen personen van zijn kaliber zijn overgebleven, waardoor hij met niemand kan babbelen. "Sinds de dood van Mahatma Gandhi, heb ik niemand meer om mee te praten". Opmerkelijk genoeg stierf Gandhi vier jaar voordat Poetin ook maar geboren was.
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  11. #11

    Standaard

    @ Dennis: bedankt. Zal de link eens doorlezen.

  12. #12

    Standaard

    Deze berichten word je niet echt vrolijk van, denk dat er toch op korte termijn verbetering in de banden tussen de V.S. en Rusland anders stevent dit weer op een ''koude oorlog'' af

    Rusland waarschuwt VS over raketschild

    Rusland zal het niet bij diplomatieke stappen laten als de VS de plannen voor een raketschild in Polen verder uitbreidt. Dat heeft Moskou woensdag gezegd.

    (Novum/AP) - Rusland zal het niet bij diplomatieke stappen laten als de VS de plannen voor een raketschild in Polen verder uitbreidt. Dat heeft het Russische ministerie van buitenlandse zaken woensdag gezegd. Dinsdag keurde de Poolse regering een akkoord goed dat premier Donald Tusk vorige week sloot met de Verenigde Staten, over plaatsing van een Amerikaans raketafweersysteem in Polen. Rusland ziet het schild als een bedreiging van zijn veiligheid. De VS houdt vol dat het schild niet tegen Rusland is gericht, maar het Westen moet beschermen tegen aanvallen door 'schurkenstaten' zoals Iran.

    En onderstaande zal ook wel meespelen met bovenstaande:

    'Rusland wil NAVO-banden bevriezen'

    Rusland heeft Noorwegen laten weten dat het de militaire banden met de NAVO wil opschorten. Dat heeft het Noorse ministerie van defensie woensdag laten weten.

    (Novum/AP) - Rusland heeft Noorwegen gezegd dat het de militaire banden met de NAVO wil opschorten. Dat heeft het Noorse ministerie van defensie woensdag laten weten. De Noorse ambassade in Rusland kreeg woensdag een telefoontje van het Russische ministerie van defensie, waarin werd gezegd dat Moskou van plan is 'de militaire samenwerking met de NAVO en haar bondgenoten te bevriezen'. Een geschreven verklaring zou vlug volgen. Russische functionarissen waren niet direct bereikbaar om de berichten te bevestigen en de NAVO liet weten niets van een dergelijk plan te hebben vernomen. De ministers van buitenlandse zaken van het bondgenootschap schortten de contacten met Rusland op om het land te straffen voor troepenzendingen naar Georgië.
    Laatst aangepast door Dennis Kuijper : 21-08-2008 om 00:27
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  13. #13

    Standaard

    Ik heb het zo langzamerhand wel een beetje gehad met Rusland. Ze doen waar ze zelf zin in hebben (Georgie) en menen nog altijd een grote speler te zijn op het wereldtoneel. Het hele gedoe in Georgie geeft weer aan dat ze uit alle macht buurlanden proberen te intimideren om zo hun 'machtspositie' te behouden. Die 'dreigende taal' van Rusland heeft meer iets weg van uitspraken van een kat in het nauw, dan van een verstandige natie.

    Rusland weet dondersgoed dat ze een eventueel (en ik hoop dat dit niet gebeurt) militaire confrontatie met het Westen nooit zullen kunnen winnen. Daarnaast is het zeer onverstandig, want de internationale betrekkingen zijn nu al tot een dieptepunt gezakt. Ze zullen het waarschijnlijk gaan spelen op de levering van gas aan het Westen (of beter gezegd het terugschroeven of wellicht stopzetten ervan). Ook dat is erg onverstandig, maar met een beetje geluk staan er ook nog wat verstandige mensen op in Rusland. Ben benieuwd...

  14. #14

    Standaard

    Ik denk dat Rusland en de VS hard op weg zijn om weer op zeer slechte voet met elkaar te komen. Geen ontwikkelingen om vrolijk van te worden.

  15. #15

    Standaard

    Ach, de Russen regelen wat voor hen een interne kwestie is op een wijze die ze al eerder en veel driester hebben laten zien in Tsjetsjenië. De Amerikanen laten wat stoere taal horen maar uiteindelijk gebeurt er toch niets.

    En over een rakettenschild, heb er niets op tegen maar er zijn denk ik wel betere middelen om je te beveiligen.

  16. #16

    Standaard

    Rusland in het nauw ?
    Rare sprongen zullen ze zeker maken, maar dat is uit vrije wil.
    Voor je het weet staan Rusland aan de andere kant van de lijn en voeren ze zelf blitzkriegs uit in Polen. Het verder werken aan het rakerschild zullen ze beschouwen als een oorlogsdaad waar ze zich preventief tegen moeten beschermen.
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  17. #17

    Standaard

    Zo'n schild is totaal nutteloos.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alexander D Bekijk bericht
    Zo'n schild is totaal nutteloos.
    Waarom?

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wo2-freak Bekijk bericht
    Waarom?
    Als Rusland (of wie dan ook) echt een raket gaat afvuren hebben we de poppen dusdanig aan het dansen dat het echt niet bij die ene racket gaat blijven. Zeg dan dus maar lekker dag met het handje.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  20. #20

    Standaard

    Hmm... als ik dit zo lees over Rusland... is het inderdaad dat ze zich gedragen als een groot wereldmacht.
    Het land dat smeekte om steun van de VS en GB tijdens WO2 om een nieuw front te beginnen omdat ze het alleen niet aankonden...

    Maar ja, de VS was toen al grote vijanden met Rusland (communisten).
    Als er een raket door Rusland afgevuurd wordt op Europa zullen andere Europese landen en de VS dat wel terug doen. (Frankrijk heeft toch ook kernwapens liggen en GB toch ook?)

    Maar ja... ik denk dat het gewoon bluf is van Rusland om zijn macht te lazen zien want met de koude oorlog kwam het ook niet zo ver dat er een kern oorlog kwam..

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wo2-freak Bekijk bericht
    Maar ja, de VS was toen al grote vijanden met Rusland (communisten).
    Dat is niet de reden dat de VS de Russen niet actief hielpen. De VS wilden zich überhaupt niet actief de oorlog mengen; ze steunden in eerste instantie ook de Engelsen, Fransen, Chinezen, enz. niet. Wel leverden ze via lend-lease-programma's steun in de vorm van materiaal aan landen die in oorlog waren met de Nazi's (waaronder ook de Russen). Hun afkeer van het communistische regime speelde hierin geen rol.

    Nadat Amerika hun neutrale houding moest laten varen, hadden ze nog een hele tijd nodig om hun troepenmacht op te bouwen en te verplaatsen. Daarom duurde het ook na de formele oorlogsverklaring nog een hele tijd voor ze zich actief in de strijd konden mengen. Gedurende die tijd bleef het lend-lease-programma doorlopen.

    De geallieerden hadden daarna nog een hele tijd hun handen vol, zodat het nog tot D-Day duurde voordat ze er echt aan toekwamen om in Europa een tweede front te openen. En ook toen bleef het lend-lease-programma doorlopen. Amerika was er immers bij gebaat dat alle tegenstanders van Hitler door konden blijven vechten.

    De afkeer jegens de communisten begon pas weer een serieuze rol te spelen toen er nagedacht moest worden over de politieke toekomst van Europa na de oorlog.


    Dat raketschild waarover nu gedacht wordt is een onzalig plan dat onnodig provoceert, terwijl de Russen van hun kant onnodig principieel reageren. Ik maak me minder zorgen over een eventuele militaire escalatie dan over de economische consequenties. Als de Russen bijvoorbeeld de gaskraan dichtdraaien, dan kon dat voor een aantal landen wel eens onaangenaam worden.
    Laatst aangepast door mark t : 22-08-2008 om 13:51
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  22. #22

  23. #23

    Standaard

    Past niet helemaal hier, maar goed:

    Woedende reacties na besluit Moskou
    Georgië heeft woedend gereageerd op het Russische besluit om de regio's Zuid-Ossetië en Abchazië te erkennen als onafhankelijke gebieden. In een verklaring spreekt de regering in Tbilisi van een "openlijke annexatie".

    Ook Groot-Brittannië wijst het besluit van president Medvedev af. We verwerpen dit categorisch en herbevestigen de Georgische territoriale integriteit, zei een Britse woordvoerster.

    Frankrijk liet weten het besluit van de Russische president te betreuren.

  24. #24

    Standaard

    Het is te zien of andere landen op termijn ook overgaan tot erkenning, uiteindelijk staat of valt het ontstaan van een nieuwe natie met de goodwill van andere landen om het te erkennen. Zie ook Kosovo.

    Het zal de relaties tussen de NAVO-landen en Rusland in ieder geval geen goed doen.

  25. #25

    Standaard

    Het komische is dat dit weer een politiek probleem is.
    De bevolking van desbetreffende regio's weten van niks. Al tig jaar leven en trouwen ze met elkaar zonder problemen, ook tijdens de oorlog ging het gewone leven zoveel mogelijk verder zonder enig teken van onderlinge strijd.
    Dit is dus weer zo'n voorbeeldje van politieke oorlogsvoering, weer eens wat anders dan religieuze onenigheid.
    Laat die mensen lekker met rust.
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •