Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 35 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard dvd op widescreens zetten hoeveel verlies je van je beeld?

    Op mijn dvd speler zit er een optie om hem op widescreen te zetten maar hoeveel verlies je dan van je beeld?

  2. #2

    Standaard Re: dvd op widescreens zetten hoeveel verlies je van je beel

    Citaat Oorspronkelijk gepost door M_KOS
    Op mijn dvd speler zit er een optie om hem op widescreen te zetten maar hoeveel verlies je dan van je beeld?
    Ik snap je vraag niet helemaal. Maar je verliest niks van je beeld door een speler alleen op widescreen (16:9) te zetten.
    Als je een 4:3 TV hebt, zie je alleen de film met uitgerekte hoofden, maar op zich mis je geen beeld.

    Maar misschien bedoel je deze vraag anders.

    Kijk in ieder geval ook eens even in mijn Flash-artikel over beeldformaten, dan weet je in ieder geval hoe de verschillende filmformaten eruit behoren te zien op een TV.

    Maar als je deze vraag anders bedoelt, laat het me dan ff weten ok?

  3. #3

    Standaard Re: Re: dvd op widescreens zetten hoeveel verlies je van je

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Ik snap je vraag niet helemaal. Maar je verliest niks van je beeld door een speler alleen op widescreen (16:9) te zetten.
    Als je een 4:3 TV hebt, zie je alleen de film met uitgerekte hoofden, maar op zich mis je geen beeld.

    Maar misschien bedoel je deze vraag anders.

    Kijk in ieder geval ook eens even in mijn Flash-artikel over beeldformaten, dan weet je in ieder geval hoe de verschillende filmformaten eruit behoren te zien op een TV.

    Maar als je deze vraag anders bedoelt, laat het me dan ff weten ok?
    ik heb zelf een 4:3 tv al laat ik hem staan op normaal heb ik en klein venster maar al zet ik hem op widescreen 16:9 dan is het beeld veel groter en niet ze lelijk maar ik kan me voorstellen dat er dan wat van afgeknipt is.
    Maar wat?

  4. #4

    Standaard Re: Re: Re: dvd op widescreens zetten hoeveel verlies je van

    Citaat Oorspronkelijk gepost door M_KOS
    ik kan me voorstellen dat er dan wat van afgeknipt is.
    Maar wat?
    Niets om precies te zijn.
    Ik zal het even uitleggen aan de hand van een aantal voorbeelden. Die 16:9 stand is namelijk alleen bedoeld voor breedbeeld TV´s.

    Als een DVD anamorf is opgenomen (zie mijn Flash-animatie), dan staat hij dus uitgerekt op de DVD. Dus in de verkeerde verhouding. Een breedbeeld TV zal dit signaal vanzelf op de juiste verhouding drukken, dus op een breedbeeld TV zet je de DVD-speler op 16:9 (breedbeeld).

    Als je een 4:3 TV hebt (zoals jij dus), dan moet de speler zelf die juiste beeldverhouding weer in elkaar drukken, dus dan zet je de DVD-speler op 4:3 (letterbox) zodat de speler weet dat jouw TV een 4:3 TV is.

    Doe je dit dus niet goed, dan krijg je rare vervormingen. Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande afbeeldingen.


    Dit plaatje komt van de DVD "Saving Private Ryan". Deze film is anamorf opgenomen en heeft een originele beeldverhouding van 1.78:1. (het beeld is 1,78 keer zo breed als hoog)
    Links zie je de speler goed ingesteld op een 4:3 TV en je krijgt de juiste beeldverhouding te zien. Rechts ziet het beeld er uitgerekt uit.
    Het ongebruikte deel van het beeld links is automatisch opgevuld met zwarte balken. Maar dit betekent dus NIET dat er beeld mist. Dit is noodzakelijk om de film in de juiste beeldverhouding weer te geven.



    Het plaatje hierboven komt van de DVD "Se7en S.E.". Deze film is anamorf opgenomen en heeft een originele beeldverhouding van 2.35:1. (het beeld is 2,35 keer zo breed als hoog)
    Links zie je de speler weer goed ingesteld op een 4:3 TV en je krijgt dus ook weer netjes de juiste beeldverhouding te zien. Rechts heb je weer dat lelijke, uitgerekte, beeld.
    Het ongebruikte deel van het beeld is weer opgevuld met zwart.

    Om de juiste beeldverhouding te behouden op een 4:3 TV, moet deze dus ten allen tijde ingesteld staan op 4:3 (letterbox).

    Dus zoals je aan de voorbeelden kunt zien, wordt er geen beeld weggeknipt, maar heeft het te maken met het onjuist weergeven van de beeldverhouding.

    Ik hoop dat het hiermee een beetje duidelijk is geworden voor je. Heb je (of iemand anders) nog vragen, post ze gerust hier. Mailen mag ook, maar op het forum hebben andere mensen er ook nog voordeel van.

  5. #5

    Standaard Re: Re: Re: Re: dvd op widescreens zetten hoeveel verlies je

    al zijn we toch bezig

    Ik heb ergens een film gezien op dvd(het einde van de romeinse tijdperk) maar die is in breedbeeld formaat maar ik d8 dat hij oorspronkelijk 2:35 was hoeveel is er dan van het beeld verloren gegaan.

  6. #6

    Standaard

    Makkelijk rekensommetje zou ik zeggen, bijna 25% (2.35:1 vs. 16:9)
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  7. #7

    Standaard

    Nathan bedankt voor de duidelijke info aan de hand van de plaatjes over SPR en Seven, ik wist dat er geen beeld verloren gaat bij mij 4:3 tv, maar ik wist niet hoe, nu wel!! Kan ik weer eens lekker met instellingen gaan pielen

  8. #8

    Standaard ... nog ff voortborduren... wat bij instelling 'wide'?

    Duidelijke uitleg in deze thread, met name door de toegevoegde afbeeldingen.

    Hierbij wordt, bij de juiste instellingen, steeds uitgegaan van een 4:3 instelling op TV en DVD-speler.

    Nou kan ik mijn DVD-speler (Lenco DVD-02) instellen op beeldformaat 'Wide', en mijn Sony 4:3 TV op beeldformaat 16:9. Mijn TV lijkt zo een breedbeeld TV te simuleren. Wanneer ik beide apparaten zo instel heb ik naar mijn mening duidelijk een kwalitatief beter beeld, in het oorspronkelijke formaat (1.78:1 of 2.35:1). Dit beeld lijkt meer lijnen te hebben, althans, bij de 4:3 instellingen lijken er minder, of duidelijker te onderscheiden, lijnen te zijn.

    Bijkomend nadeel van deze betere instellingen is dat de zwarte balken die bij cinemascope boven en oner het beeld optreden, niet meer echt zwart zijn, maar een donkergrijstint. Het beeld ziet er dan van boven naar beneden als volgt uit (kan momenteel helaas geen plaatje uploaden en linken):

    Zwart (niet gebruikt deel boven de 'breedbeeld TV simulatie')
    Donkergrijs (zwarte balk boven de film)
    Filmbeeld (in de betere kwaliteit )
    Donkergrijs (zwarte balk onder de film)
    Zwart (niet gebruikt deel onder de 'breedbeeld TV simulatie')

    Duidelijk???

    Kan iemand dit uitleggen? Waarom is de kwaliteit beter, en waarom is zwart geen zwart meer?

    Greetz, Brutus

  9. #9

    Standaard

    Brutus,

    Het feit dat de zwarte balken bij cinemascope niet zo zwart zijn als de 'echt' zwarte balken er boven en er onder betekend dat je je TV te helder hebt ingesteld. Zet een cinemascop film op en zet je TV op 16:9 stand zodat jet het verschil tussen 'grijs' en echt zwart goed kan zien. Zet nu de brightness (helderheid) zover omlaag dat de grijze balken ook zwart worden. Ja kan dit het beste doen als het vrij donker is in je kamer, dan is zijn klein verschillen nog duidelijk te zien. Zet de brightness zover naar beneden dat (als je erg goed kijkt) de grijze balken net 1 tikje grijs zijn en net niet helemaal zwart (wel bijna).
    Eric van Ballegoie

  10. #10

    Standaard

    Bedankt Eric!

    'k Zal dat eens doen, maar ben benieuwd naar het effect op het beeld bij gewone TV uitzendingen

    We hebben een behoorlijk zonnige huiskamer, wat er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat de helderheid momenteel wat aan de hoge kant staat ingesteld.

    DVD's kijken we meestal 's avonds, dan valt het dus meer op dat zwart geen zwart is

    Enige verklaring voor de kwaliteitsverbetering in het beeld zelf?

    Greetz, Brutus

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brutus
    Enige verklaring voor de kwaliteitsverbetering in het beeld zelf?
    Uiteraard!

    Als jet het beeld anamorf (in 16:9 modus) naar je TV stuurt dan worden alle beeldlijnen die door de DVD-speler verzonden worden echt gevuld met informatie die op de DVD staat. Alle 576 verticale lijnen worden dus gebruikt.
    Als je je DVD-speler in 4:3 instelt dan maakt de speler zelf zwarte balken boven en onder het beeld (rood in de afbeelding hieronder) waardoor het aantal 'echte' beeldlijnen omlaag gaat naar 433.



    Als je het beeld dus anamorf naar je TV stuurt dan heb je gewoon alle 'echte' lijnen. Zet je je TV nu in 16:9 stand dan schijft deze alle lijnen iets dichter op elkaar (het 'echte' zwart van de balken die je in deze modus ziet is zo zwart omdat hete electronenkanon in je TV dat deel van het beeld gewoon niet beschrijft). Je verliest op deze manier dus geen beeldlijnen
    Eric van Ballegoie

  12. #12

    Standaard

    Zie post boven was weer eens te laat

  13. #13

    Standaard

    Op mijn televisie zit volgens mij ook zo'n optie. Ik heb een stukje handleiding toegevoegd. Zouden jullie er eens naar kunnen kijken en mij willen vertellen of dit de mogelijkheid is waar jullie het over hadden?

    In combinatie met deze optie van de tv zou ik dan de DVD op 16:9 kunnen zetten en dus meer beeldlijnen krijgen?

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tossie
    Op mijn televisie zit volgens mij ook zo'n optie.
    Jep, dat is precies de optie waar we het over hebben! Zet je DVD-speler op 16:9 en schakel deze stand in bij widescreen films (sommige 4:3 TV's kunnen automatisch schakelen wanneer ze via SCART aangesloten zijn.
    Eric van Ballegoie

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie


    Jep, dat is precies de optie waar we het over hebben! Zet je DVD-speler op 16:9 en schakel deze stand in bij widescreen films (sommige 4:3 TV's kunnen automatisch schakelen wanneer ze via SCART aangesloten zijn.
    Ik heb het zojuist even geprobeerd. Mijn TV is via scart aangesloten. Wanneer ik nu op de knop met de BB functie druk, wordt het beeld uitgerekt (de zwarte balken boven en beneden worden kleiner). Betekent dit dat mijn TV dus automatisch schakelt?

  16. #16

    Standaard breedbeeld

    Hoi, ik zit ook al een tijdje te experimenteren met het beeldformaat. Ik heb een JVC-breedbeeld en als ik mijn dvd-speler (Hitachi) op de widescreen-stand zet, wordt het beeld toch iets ingezoomd en omscherper (een 1:2,35 film is dan niet in die verhouding op mijn tv te zien, of ik de tv nu op panoramic, full of 16:9 zoom zet). Ik heb de dvd-speler nu op letterbox staan en scherper beeld, goeie verhouding (wel grotere zwarte balken, effe wennen!) en een ondertiteling die net onder het beeld staat en niet meer in het beeld. De tv staat nu op de panoramic stand.
    Beetje irritant dat een tv niet gewoon een film automatisch in het goeie beeldformaat doorgeeft! Het klopt toch dat ook een film in de 16:9 verhouding kleine zwarte balken heeft op een BB?
    Iemand met dezelfde JVC-ervaringen?

    mzzl, Jeroen

  17. #17

    Standaard

    Zijn er ook televisies die wel automatisch op widescreen stand springen bij een dvdspeler, maar die geen knopje hebben zodat je dat handmatig kunt doen? Ik hoop van wel maar volgens mij denk ik wat te positief nu (ik heb namelijk gewoon een simpele 4:3 phillips (37 cm))

  18. #18

    Standaard

    Jeroen,

    Je moet je DVD speler gewoon op 16:9 zetten, en je TV ook, anders klopt er geen bal van het beeldformaat op je TV. Je hoort bij 2.35:1 films kleine zwarte balken boven en onder je beeld te hebben, bij 1.78:1 of 1.85:1 helemaal geen balken als je TV ook in 16:9 stand staat. Klopt die niet dan is er of iets met je DVD-speler of iets met je TV mis.

    Hendrik:

    Nee, er zijn geen 4:3 TV's die deze functie bezitten en er geen knop voor hebben. Bovendien is een 37 cm TV zodanig aan de kleine kant dat je het verschil waarschijnlijk toch niet of nauwelijks kan zien.. Ik weet niet of je al een DVD-speler hebt, maar 37 cm 4:3 is eigenlijk TE klein voor DVD. Omdat veel films in breedbeeld op DVD staan heb je vaak grote zwarte balken en maar een heel klein beeldje.
    Eric van Ballegoie

  19. #19

    Standaard

    Bedankt voor de info...

    heb een JVC 72cm met een knop om verschillende beeldinstellingen te kiezen en er nooit iets mee gedaan.

    het was ook nooit in me opgekomen om de TV op 16:9 en de DVD op 16:9 te zetten (pioneer DV444)

    ga het vanavond gelijk proberen.
    denk alleen dat het elke keer een hoop werk is om het in te stellen en dan weer voor TV

    toch bedankt --weer wat geleerd--

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie


    ]Ik weet niet of je al een DVD-speler hebt, maar 37 cm 4:3 is eigenlijk TE klein voor DVD. Omdat veel films in breedbeeld op DVD staan heb je vaak grote zwarte balken en maar een heel klein beeldje.
    Tja, hier hoor ik helaas nix nieuws. Wat mij betreft haal ik vanmiddag meteen een mooi flattron of wat dan ook. Maar het probleem is: het schijnt dat ik nog ouders heb die ergens bij mij rondlopen (ik woon nog thuis), en die staan dat niet toe. Ze houden nu hun mond erover dat ik vanmiddag mijn eerste set in huis ga halen, maar dat kun je dus wel voorstellen dat ik geen BB kan gaan kopen (maar: de wonderen zijn de wereld nog niet uit ).
    En trouwens: met die zwarte balken: dat weet ik: ik kijk mijn films nu op een 15" monitor, en dat gaat ook best redelijk. Zou beter mogen, maar het is te overleven.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie


    Zet je je TV nu in 16:9 stand dan schijft deze alle lijnen iets dichter op elkaar (het 'echte' zwart van de balken die je in deze modus ziet is zo zwart omdat hete electronenkanon in je TV dat deel van het beeld gewoon niet beschrijft). Je verliest op deze manier dus geen beeldlijnen
    Nadeel van deze manier is dat bij (volgens mij) 99 % van de gevallen de TV automatisch een klein wit streepje boven of onder projecteerd? Is hier een oplossing voor of gebeurt dit alleen bij mij thuis (you knevver know)
    Because i'm bad, i'm bad, you know it.....who's bad!

  22. #22

    Standaard Re: breedbeeld

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jeroen schortemeijer
    Ik heb een JVC-breedbeeld
    mzzl, Jeroen
    Als je een BB hebt zet je heb toch niet in de Letterbox stand, dat comprimeer je het beeld toch te veel? Of heb ik iets gemist?
    Because i'm bad, i'm bad, you know it.....who's bad!

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jochem Huijg


    Nadeel van deze manier is dat bij (volgens mij) 99 % van de gevallen de TV automatisch een klein wit streepje boven of onder projecteerd? Is hier een oplossing voor of gebeurt dit alleen bij mij thuis (you knevver know)
    Aha. Ben dus niet de enige die dat heeft. Ik heb vanavond een film gekeken met de 16:9 stand en ik heb een wit lijntje aan de bovenkant.

    Ik heb wel het idee dat het beeld er beter op geworden is. Dat kleine streepje moeten we dus maar voor lief nemen...

  24. #24

    Standaard

    Dat witte streepje heb ik ook in de 16:9-stand (Philips 4:3 TV).

    Ander (groter) nadeel vind ik dat de ondertiteling in de BB-stand omhoog schuift. Bij sommige films (Starship Troopers) is die veel te hoog, maar in de Letterbox-stand is het gelukkig wat lager.

    Bij 1.78:1-films heb ik de ondertiteling in de BB-stand (natuurlijk) in het filmbeeld. In de Letterbox-stand is dat meestal in de zwarte balk.


    Nathan en Eric bedankt voor de heldere uitleg en illustraties. Beeldformaat is helaas voor veel mensen een vaag iets. Voorlichting leidt hopelijker tot een kritischere houding van het kooppubliek, zodat de maatschappijen de film ook wat zorgvuldiger op de schijf gooien.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jochem Huijg


    Nadeel van deze manier is dat bij (volgens mij) 99 % van de gevallen de TV automatisch een klein wit streepje boven of onder projecteerd? Is hier een oplossing voor of gebeurt dit alleen bij mij thuis (you knevver know)
    Dat streepje is normaal.. Normaal geproken is dat streepje er ook, alleen zit hij dan boven het zichbare deel van je scherm. Deze streep is ter referentie voor de TV, aan de hand van die constante streep 'meet' de TV hoeveel spanning er op de kathode gezet moet worden om een constant beeld te genereren. Daar is dus niets tegen te doen.
    Eric van Ballegoie

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •