Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
De resultaten 26 tot 35 van 35 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    "Je moet je DVD speler gewoon op 16:9 zetten, en je TV ook, anders klopt er geen bal van het beeldformaat op je TV. Je hoort bij 2.35:1 films kleine zwarte balken boven en onder je beeld te hebben, bij 1.78:1 of 1.85:1 helemaal geen balken als je TV ook in 16:9 stand staat."

    Gister nog eens gestoeid met de beeldformaten en voor de juiste verhoudingen moet ik de dvd-speler toch echt op letterbox zetten en mijn JVC-BB op 'panoramic' (is de 16:9 stand). Kwestie van het beeld opmeten en alleen in deze stand is een 2.35:1 film ook echt 2.35 x breder dan dattie hoog is. Misschien is de BB-stand op mijn dvd-speler omgewisseld met de letterbox-stand of zo... En inderdaad, bijkomend voordeel is dat de ondertiteling nu in de zwarte balk staat en niet meer hinderlijk in het beeld!
    En Eric, natuurlijk heb je met een 1.85:1 film wel kleine zwarte balken op een BB, want een BB is maar 1.78:1 breed.
    Volgens mij is het vinden van de juiste beeldverhoudingen op een BB nog zo'n probleem omdat er wereldwijd maar zeer weinig BB's verkocht worden (in Azië of de USA zie je ze vrijwel niet), dus staat de techniek nog in de kinderschoenen. De eerste BB die elk beeld gewoon meteen in de juiste verhoudingen weergeeft, moet nog uitgevonden worden volgens mij...

    mzzl, Jeroen

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie


    Dat streepje is normaal.. Normaal geproken is dat streepje er ook, alleen zit hij dan boven het zichbare deel van je scherm. Deze streep is ter referentie voor de TV, aan de hand van die constante streep 'meet' de TV hoeveel spanning er op de kathode gezet moet worden om een constant beeld te genereren. Daar is dus niets tegen te doen.
    Tja, ook bij mijn Sony Trinitron 72cm (4:3 TV) treedt dit streepje op in de 16:9 stand. Maar ja, nu is in ieder geval de irritatie weg (of in ieder geval minder ) door deze kennis. Eric, wederom bedankt.

    Toch een aardige vervolgthread geworden dit, kennelijk leefde mijn vragen bij meerderen onder ons.

    DVD.nl bedankt maar weer!

    Greetz, Brutus

  3. #28

    Standaard

    Zeer duidelijk antwoord lijkt mij, alleen snap ik niet waarom ze het streepje niet een zo donker mogelijke kleur geven? waarom in godes naam WIT.
    Because i'm bad, i'm bad, you know it.....who's bad!

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jochem Huijg
    waarom in godes naam WIT.
    Sim-pel : Omdat alle drie de primaire kleuren 100% aangestuurd worden om iets aan dit 'testsignaal' te hebben.

    Jeroen:

    Je hebt op een TV altijd overscan, dat wil zeggen dat er links en rechts en boven en onder ongeveer 5% van het beeld wegvalt. Bij 2.35:1 films is het beeld wat je ziet dan ook niet 2.35:1, maar ongeveer 2.15:1. Dat is ook precies de reden waarom 1.85:1 films WEL beeldvullend zijn op vrijwel alle breedbeeld TV's.

    Hoe jij je TV instelt moet je uiteraard helemaal zelf weten, maar je gooit op de manier waarbij je hem nu ingesteld hebt wel 33% verticale resolutie weg, terwijl dat bij een breedbeeld TV juist niet de bedoeling was....... Maar goed, als jij er zo blij mee bent dan is het uiteraard prima.
    Eric van Ballegoie

  5. #30

    Standaard

    mijn ouders hebben een breeddbeeld waarop je de stand 14:6 kan zetten maar waar voor gebruik je dit?

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door M_KOS
    mijn ouders hebben een breeddbeeld waarop je de stand 14:6 kan zetten maar waar voor gebruik je dit?
    Ik heb een JVC breedbeeld TV die ook de 14:9 zoom stand heeft. Nu heeft de BBC tegenwoordig regelmatig een uitzending in 14:9 en voor dat soort uitzendingen is die stand dus perfect.

    Misschien dat die 14:9 uitzendingen een soort compromis is tussen 'ouderwets' 4:3 (12:9) en 16:9 ? De zwarte balken onder en boven zijn voor mensen met een 4:3 TV niet zo erg storend, en met een 16:9 TV met 14:9 zoom functie zijn de vertikale zwarte balken ook wat minder dan met 4:3 beeld...

  7. #32

    Standaard

    >>> Jeroen

    Ik heb ook een JVC breedbeeld TV (50Hz) en die Panoramic stand is NIET voor breedbeeld films, maar om een 4:3 beeld op een zo manier met zo weinig mogelijk vervorming tot 16:9 uit te rekken. Dat doen ze door aan de zijkanten meer uit te rekken dan in het midden. Kijk maar met een testbeeld van allemaal cirkels. De cirkels in het midden zijn rond, de cirkels aan de randen van het beeld zijn ovaal (horizontaal uitgerekt).

    Om anamorfic films op de juiste manier op die JVC BB TV te bekijken moet je de TV in het on-screen menu ook correct instellen. Als je je DVD-speler dan op 16x9 hebt gezet, dan moet je TV bij anamorfe signalen naar FULL mode springen. Doet hij dat niet vanzelf dan eventueel met de afstandbediening naar Full zetten.

    Ik heb sinds kort mijn 2e DVD speler na eerst 3 jaar met een Pioneer gedaan te hebben. Die Pioneer gaf blijkbaar het anamorfic stuursignaal niet door, dus in stand AUTO sprong de TV niet vanzelf naar FULL mode bij een anamorfic film en moest ik dat handmatig doen. Het beeld was wel anamorfic dus. Nu met mijn nieuwe Yamaha DVD speler wordt dat stuursignaal wel doorgegeven en springt de BB-TV wel vanzelf naar FULL mode.

    Ik zie echt zo'n groot verschil in scherpte tussen een anamorfic film die foutief letterboxed weergegeven wordt en diezelfde anamorfic film die correct in Full mode weergegeven wordt!

  8. #33

    Standaard BB

    "Om anamorfic films op de juiste manier op die JVC BB TV te bekijken moet je de TV in het on-screen
    menu ook correct instellen. Als je je DVD-speler dan op 16x9 hebt gezet, dan moet je TV bij anamorfe signalen naar FULL mode springen. Doet hij dat niet vanzelf dan eventueel met de afstandbediening naar Full zetten."

    Zenx voor de tip, al was ik er al wel achter dat inderdaad de stand full aanspringt bij anamorfic films. En welke stand bij niet anamorfic films??
    Vreemd genoeg zijn alleen regio 1 films niet altijd in de juiste verhouding (?), waarschijnlijk dan ook nog degene die niet anamorfic zijn. Een groot verschil in scherpte zie ik trouwens niet echt eigenlijk... Ik ga er vanavond weer ff mee spelen (ik zit tegenwoordig meer met de instellingen te klooien dan dat ik films kijk, bijna dan..).

    mzzl, Jeroen

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brutus
    Tja, ook bij mijn Sony Trinitron 72cm (4:3 TV) treedt dit streepje op in de 16:9 stand.
    Bij mij was dat streepje vooral in het begin een beetje irritant. Na een tijd ben ik er gewend aan geraakt en stoor ik me niet meer hieraan.

  10. #35

    Standaard

    Je dvd rekent dan het hele beeld terug naar 4:3. Bovenkant en onderkant worden daarna zwart (letterbox)

    maw je ziet meer doch op minder scherm

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •