De resultaten 1 tot 3 van 3 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard DVD speler aansluiten via HDMI: 2 Problemen

    Ik heb een probleem met het gebruik van mijn DVD speler in combinatie met een HDMI aansluiting.

    In eerste instantie dacht ik, ik sluit de DVD speler direct aan op mijn tv met enkel het HDMI snoer. Dit gaf wel een signaal, maar hij herkende de tv niet als HDMI ontvanger (de DVD speler heeft daar een LED voor). Ook was het beeld belabberd (flikkerend) wanneer hij op PAL stond. Om de een of andere reden herkende hij een NTSC signaal wel normaal, maar nog altijd slechts op 480p. Ook kan ik geen gebruik maken van de HDMI instellingen, omdat hij het signaal dus niet herkent en er is geen geluid.

    Hierna heb ik de DVD speler aangesloten met een SCART blok én het HDMI snoer. Wanneer ik hem aanzet, springt hij naar het AV kanaal, maar het beeld blijft zwart. Het LED lampje van het HDMI signaal brand nu echter WEL op de DVD speler, dus hij herkent het signaal van het HDMI snoer. Nu kan ik naar het HDMI kanaal schakelen, en de instellingen veranderen naar die van een HDMI aansluiting (720p, etc.). Het beeld is vrij goed, maar het blijft een NTSC signaal. Om de een of andere reden blijft het beeld flikkeren (niet een beetje, maar onkijkbaar) wanneer ik hem weer naar PAL schakel. Dus met en zonder SCART blijft het PAL signaal niet te gebruiken om de een of andere reden. En gevoelsmatig ziet de NTSC er niet optimaal uit wanneer ik PAL DVDs afspeel (kartelige randen bij pans).

    Nu heb ik dus eigenlijk twee vragen:

    1. Is het echt nodig om altijd het HDMI snoer EN de SCART te gebruiken wanneer je met een DVD speler gebruik wilt maken van de HDMI functionaliteit, of zou dit moeten kunnen met enkel het HDMI snoer?

    2. Heeft iemand enig idee hoe het zou kunnen dat hij het PAL signaal niet goed herkend, en enkel flikkerend beeld geeft? Hier begrijp ik werkelijk niks van.

    Simpele oplossingen als snoertjes controleren, ander snoertje, ander poortje proberen etc. heb ik allemaal al geprobeerd, dus daar ligt het niet aan. Ook in de instellingen van mijn DVD speler heb ik geen noemenswaardige instellingen kunnen vinden.

    De TV is een Panasonic TX-32LX70L van ongeveer een jaar oud, en de DVD speler is een iets oudere Pioneer DV-490V (de uitvoering met HDMI uitgang). Beide dus prima apperaten op zichzelf!

    Alvast bedankt voor eventuele hulp!

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark_B Bekijk bericht
    Ik heb een probleem met het gebruik van mijn DVD speler in combinatie met een HDMI aansluiting.

    Nu heb ik dus eigenlijk twee vragen:

    1. Is het echt nodig om altijd het HDMI snoer EN de SCART te gebruiken wanneer je met een DVD speler gebruik wilt maken van de HDMI functionaliteit, of zou dit moeten kunnen met enkel het HDMI snoer?

    2. Heeft iemand enig idee hoe het zou kunnen dat hij het PAL signaal niet goed herkend, en enkel flikkerend beeld geeft? Hier begrijp ik werkelijk niks van.
    1 Ik zou eerder zeggen dat de scart kabel in dit geval een bron van storing is, hij is absoluut niet nodig, deze zou ik dan ook verwijderen. Ik ken je speler niet, maar moest je niet iets instellen om de speler duidelijk te maken dat je via de HDMI uitgang kijkt en dat je een breedbeeld TV hebt enz ??

    2 Even voor de duidelijkheid, als je via de HDMI kijkt, dan spreken we niet meer van PAL of NTSC signalen, dat zijn immers analoge signalen. We kunnen wel spreken van de pal en ntsc resoluties, in het geval van ntsc 480i en in het geval van pal 576i. Al naar wat je afspeelt en ingesteld hebt zal naar je TV gaan, een 480i naar 720p geupscaled signaal zal er minder mooi uitzien dan een 576i signaal dat wordt geupscaled naar 720p, bij de laatste hoeven er minder beeldlijnen bij uitgerekent worden, je zou kunnen zeggen er is minder verlies.

    Je hebt al van alles geprobeerd, heb je al eens van iemand anders een knappe DVD speler geleend en deze eens geprobeerd op je scherm? Bij goed werkende apparatuur moet je gewoon een trillingvrij beeld krijgen via HDMI, maar zeker geen beeld dat je beschrijft als onkijkbaar.
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Als ik het dus goed begrijp dan is de SCART niet nodig voor de aansluiting/herkenning, en zou enkel het HDMI snoer genoeg moeten zijn. Dat is eigenlijk ook wel wat ik verwachtte.
    Het lijkt me echter niet dat de scart de oorzaak is van het probleem, want exact hetzelfde PAL probleem heb ik ook zonder de scart, alleen herkent hij dan de hele tv/dvd combinatie niet als HDMI.

    Wat ik er wellicht bij had moeten zeggen is dat deze DVD speler wel goed functioneerde in combinatie met een andere (Toshiba) TV. Logisch gedacht zou het probleem dus bij de TV zitten (of tenminste de combinatie).

    Over het PAL/NTSC probleem: Het feit dat mijn DVD speler nu om de een of andere reden alleen normaal werkt op de NTSC stand is dus geen reden dat de beeldkwaliteit 'niet perfect' (wat ik zei: kartelige randen bij pans enzo) is? Zoiets hoorde ik ook al ja, dit zou dan dus te maken hebben met slechte upscaling van de speler...? Zou dit ook te maken kunnen hebben met de (gebrekkige) kwaliteit van het snoer?

    In iedergeval bedankt voor de reactie!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •