De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Welke goede luidprekers voor zeer kleine kamer?

    Ik zit al een hele poos te prutsen om het geluid in mijn kleine woonkamer (3,5 x 3,5 meter) te verbeteren. Momenteel heb ik Mordaunt Short MS-914 frontspeakers, een MS-905 center en een MS-309 subwoofer.

    Als AV-receiver heb ik een Onkyo 875 waarmee ik zo'n 75% films bekijk en zo'n 25% muziekdvd's.

    De kamer is voorzien van gordijnen en vaste vloerbedekking. Verder staat er een stoffen driezitsbank en een lederen draaistoel. Het is dus bepaald geen echoput.

    Toch krijg ik het met deze speakers niet voorelkaar om een "lekker"geluid te krijgen. Zowel de basweergave klinkt niet lekker (wordt wat weggedrukt/gedempt heb ik het idee) en de stemmen klinken neuzelig/nasaal. Ook na na calibratie door de Audyssey equalizer klinkt het niet echt lekker.

    Ik wil mijn speakers dan ook vervangen, maar weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Er zijn een aantal vragen:

    - Is het in zo'n kleine kamer beter om het aantal geluidsweergevers te verminderen? (bijvoorbeeld de centerspeaker en subwoofer laten vervallen en hun taken over te laten nemen door de frontspeakers)

    - Ook gezien het ruimtegebrek wil ik eigenlijk van de subwoofer af. Ik heb dan ook speakers nodig die fullrange kunnen afspelen.

    -Verder wil ik graag dat de frontspeakers zo dicht mogelijk bij de wand kunnen staan. Betekent dit automatisch dat de baspoort dan aan de voorkant MOET zitten?

    - De speakers moeten zowel muzikaal zijn als kunnen knallen en brommen tijdens speelfims. (er zou immers geen subwoofer meer zijn)


    Nu is het aanbod in speakers enorm groot en de luisterruimtes in winkels komen geheel niet overeen met mijn kleine kamer. Ik denk dan ook dat het houden van luistersessies niet zoveel zin zal hebben.

    Ik zou graag advies (liefst gemotiveerd) willen hebben over welke luidsprekers ik in overweging zou kunnen nemen. Het budget is maximaal 1000 euro voor het gehele voorfront (dus frontspeakers + eventuele center)

    Volgens mij zoek ik geen wollig/erg warm klinkende speakers, omdat ik met de Mordaunt Shorts al zit met de weggedrukte, wollig klinkende stemmen.

    Zelf heb ik wat gezocht op specificaties en ik kom uit op speakers als
    Heco Metas 500 of 700,
    Klipsch Reference serie
    JBL Studio serie
    Magnat Quantum 6 of 7 serie

    Alvast mijn hartelijke dank voor het eventuele meedenken.

  2. #2

    Standaard

    Mmmm... zonder sub, maar dan wel met voldoende laag, front vloerstaanders en van een merk dat mij zelf nieuwsgierig maakt en waar ik zou gaan shoppen als mijn eigen zeer gewaardeerde speakers de pijp aan Maarten geven. In jouw omstandigheden en je vraag lijkt mij dit wel een leuke set:

    http://www.teufel.de/de/Heimkino/The....cfm?show=text

    Weet niet hoe dat klinkt.... maar het ziet er goed uit.
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Het kan ook zijn dat dit door Audyssey equalizer komt. Deze past nl. de weergave van de luidsprekers aan op de akoestiek van de ruimte. Om te kunnen bepalen of dit door de bovengenoemde equalizer komt, zou je kunnen proberen om deze niet door de 875 te laten gebruiken en het geluid zonder aanpassing naar de luidsprekers te sturen.

    Het is meestal niet verstandig om het aantal luidsprekers te veranderen, vaak helpt het wel als je voor niet al te grote luisprekers te kiezen. Je hebt dan nl. een grotere kans op overkill en te veel lage tonen in een kleine ruimte met een dode akoestiek. De grootte van de luidsprekers wordt dus vaak bepaald door de grootte en de akoestiek van de ruimte.

    Zelf zou ik geen vloerstaanders gebruiken in zo'n soort ruimte omdat:
    1. Door het grote kastvolume worden de lage (midden) tonen meer gedempt.
    2. De tonen tussen laag en midden zorgen vaak juist voor een voller geluid.
    3. Deze vaak vrijer opgesteld moet worden om diffractie te voorkomen. Dit betekent dat geluidgolven die door een objekt naar een bepaalde richting gereflekteerd worden versterkt of verzwakt.
    4. Een goed geplaatste en ingestelde subwoofer het geluid onopvallend dikker maakt.
    De middenluidspreker heb je nodig om de dialogen uit het scherm te laten komen en de subwoofer voor de weergave van de Laag frekwentie Effekten. Om de weergave wat kracht bij te kunnen zetten zou je bvb. een stel surrounds te plaatsen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    We kunnen ook adviseren om te gaan verhuizen

    Nu is mijn eigen woonkamer gelukkig wel wat ruimer, toch is de plek waar ik mijn films kijk en waarin de opstelling staat toch maar zo'n 4 bij 4 meter. In deze plek staat ook de sub en die zou ik toch niet graag willen missen. Ben erg blij met m'n 5.1 opstelling en zal er geen speaker van willen missen en tegelijkertijd zou ik er ook geen speaker meer bij willen hebben, 5.1 is prachtig.

    Ook ik kan mijn speakers niet optimaal plaatsen, in mijn geval staat mijn center net wat te laag en helaas niet op oorhoogte, maar ik kan hem anders niet kwijt. Het is soms wel eens geven en nemen, in mijn geval ben ik zeer tevreden

    Op de slaapkamer staat, en dat is dus wel om ruimtegebrek en omdat een 2e complete HTset nu eenmaal niet zoveel hoeft te kosten als de woonkamer set, een logitech Z5500 setje, en ik moet eerlijk zijn, dat gaat ook prima als je een filmpje ligt te kijken:wink: het hoeft niet altijd even duur te zijn om toch te kunnen genieten.
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    ed ik heb ook niet veel ruimte
    en toch een 7.2 systeem wat fantastisch klinkt
    de subs zitten in de voorspeakers 2 stuks
    alleen red je niet voor 1000 euri
    € 1550 voor een 7.2 setup 2voorincl sub, centeren 4 achterspeakers,incl 60 meter 4mm luidsprekerkabel en spikes, kabels voor de subaansluiting, en 4 stands voor de zij en achterspeakers.
    Blu rays: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/johnsmeets
    Hometheater:
    SONY LED TV 55 HX850, Receiver Yamaha RX-V663, Sony BDPS790B Blu-ray Speler, Sony hd recorder RDR-HX750. UPC hdtv dvr Horizon Speakers: Teufel Theather 3 Hybride 7.2 (2 intergraded subwoofers 2 rear 2 surround 2 front 1 center) cables monster

    Te koop sony 40 inch tv d3500 receiver yamaha rx v663 Pana BD50 blu ray speler afhaalprijs 300 euri(wegens overcompleet lokatie apeldoorn

  6. #6

    Standaard

    Hartelijk dank voor het meedenken tot zover. Ik heb verzuimd te vermelden dat ik mijn achterspeakers (ook Mordaunt Short MS914) al sinds enige tijd heb vervangen door Klips RS-25 dipole speakers. Dit was een bewuste keuze omdat de oude achterspeakers op een afstand van 75 centimeter rechtstreeks hun tonen in mijn oren stonden te stralen. Hier werd ik bekaf van, dus heb ik de speakers vervangen door de genoemde Klipsch. Deze hangen op 1.5 meter hoogte achter me en dit bevalt een stuk beter. (Kooptip: 69 euro per stuk bij Correct.nl of mag ik zo'n tip niet geven?)

    Het geluid dat van voren komt is zoals gezegd erg wollig, het is net of er een deken over de luidsprekers hangt. Vooral de centerspeaker is erg dof, waardoor de stemmen niet lekker klinken. Eerlijk gezegd klinkt mijn set eigenlijk beter zonder dan met centerspeaker.
    De Audyssey setup heb ik verschillende malen gedraaid en dit levert eigenljk geen verbetering op. Ook het uitschakelen van de equalizer zorgt niet voor een beter geluid.

    De sub levert alleen maar een rommelend geluid, zeker niet diep. Ik heb het gevoel dat de voorspeakers veel dieper gaan als de sub. Ook heb ik de sub op verschillende plaatsen uitgeprobeerd, maar ook dit helpt niet echt.

    Omdat eigenlijk niets echt helpt zit ik een beetje aan het eind van mijn mogelijkheden met de huidige apparatuur. Vandaar mijn idee om nieuwe speakers aan te schaffen.

    Omdat ik nu geen voordelen ondervind van een subwoofer en die in mijn kleine kamer alleen maar teveel ruimte inneemt leek het me wel een goed idee om deze te vervangen door vloerstaanders die voldoende laag kunnen geven. (ze hoeven niet te dreunen, want dat vinden mijn buren en kat weer niet fijn)

    De totale kamer is overigens wel groter als de 3,5 bij 3,5 meter hoor, maar dit is het zitgedeelte binnen de totale kamer van 28m2. Verhuizen zit er niet in.

    Is het in mijn geval beter om speakers te nemen met een baspoort aan de voorzijde of maakt dat niets uit voor de plaatsing?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door EdGnoj Bekijk bericht
    Hartelijk dank voor het meedenken tot zover. Ik heb verzuimd te vermelden dat ik mijn achterspeakers (ook Mordaunt Short MS914) al sinds enige tijd heb vervangen door Klips RS-25 dipole speakers. Dit was een bewuste keuze omdat de oude achterspeakers op een afstand van 75 centimeter rechtstreeks hun tonen in mijn oren stonden te stralen. Hier werd ik bekaf van, dus heb ik de speakers vervangen door de genoemde Klipsch. Deze hangen op 1.5 meter hoogte achter me en dit bevalt een stuk beter. (Kooptip: 69 euro per stuk bij Correct.nl of mag ik zo'n tip niet geven?)
    Ja, tuurlijk mag je zo'n tip geven, het is hier alleen verboden om reclame te maken voor je eigen bedrijf en bedrijven mogen hier ook geen reclame maken. Wij mogen wel tips geven, of een waarschuwing, we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen

    Een goed tip is altijd welkom

    Wat vond je trouwens van de set in mijn voorstel, als voorbeeld, een opstelling zonder aparte sub, maar de subs ingebouwd in de fronts
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Wat vond je trouwens van de set in mijn voorstel, als voorbeeld, een opstelling zonder aparte sub, maar de subs ingebouwd in de fronts

    Een probleem van mijn kamer is dat in het midden een tv/audiomeubel staat van 60cm diep en 100cm breed. Tussen de tv kast en de muur, resp bank zit ook zo'n 100cm ruimte. In die 100cm moet de speaker worden geplaatst. Ik ben bang dat als ik staanders neem met de basspeakers aan de zijkant het geluid nergens naartoe kan en gaat flipperen tussen tv kast en luidspreker of tussen muur en luidspreker.

    Daarnaast vraag ik me af of zulke zij-woofers (om het maar een naam te geven) geen overkill zullen zijn in die kleine kamer van me. (overheersende bas)

    Ik ga ervanuit dat je speakers bedoelt als de Canton Karat serie? Ik noem dit merk specifiek omdat de uitloopmodellen van merken als Canton, Magnat, Elac en Jamo goedkoop op Ebay.de te krijgen zijn.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door EdGnoj Bekijk bericht
    Een probleem van mijn kamer is dat in het midden een tv/audiomeubel staat van 60cm diep en 100cm breed. Tussen de tv kast en de muur, resp bank zit ook zo'n 100cm ruimte. In die 100cm moet de speaker worden geplaatst. Ik ben bang dat als ik staanders neem met de basspeakers aan de zijkant het geluid nergens naartoe kan en gaat flipperen tussen tv kast en luidspreker of tussen muur en luidspreker.

    Daarnaast vraag ik me af of zulke zij-woofers (om het maar een naam te geven) geen overkill zullen zijn in die kleine kamer van me. (overheersende bas)

    Ik ga ervanuit dat je speakers bedoelt als de Canton Karat serie? Ik noem dit merk specifiek omdat de uitloopmodellen van merken als Canton, Magnat, Elac en Jamo goedkoop op Ebay.de te krijgen zijn.
    Beste advies dat ik je kan geven is om bij een goede HiFi dealer je situatie te beschrijven en vervolgens te gaan luisteren naar waar zij mee komen. Niets is zo persoonlijk als luidsprekers. De een wil een spetterend hoog en knallend laag, de ander een meer "laid-back" geluid etcetera. Ik ben zelf destijds naar Multifoon in Rotterdam gegaan en heb een paar uitgebreide luistersessies gehad. Uiteindelijk klonk de DS-14 van Xanadu (nederlandse fabrikant) voor mij het prettigst en tot de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van.

  10. #10

    Standaard

    Fijne tent inderdaad multifoon, alleen jammer dat de instappers toendertijd voor mij te duur waren.
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •