De resultaten 1 tot 25 van 25 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hi-def en ISF-calibratie: een must

    Ik was altijd wel tevreden met de beeldkwaliteit van mijn Pana 50" Plasma (Full-HD).
    Vele uurtjes besteed aan het vergelijken van diverse instellingen op de tv; soms zelfs tijdens een film nog licht bijstellen, dit zijn ongetwijfeld dingen die velen herkennen.
    En dan heb je inderdaad films met scenes waarbij je mond openvalt: het lijkt allemaal niet mooier te kunnen.
    Maar....één ding bleef me dwars zitten: ik had het gevoel dat ik tijdens erg donkere scenes nog detail miste. Dus ik had na lang twijfelen besloten om een ISF-calibratie te laten doen. Vooraf toch wat twijfels, vanwege 2 redenen: de prijs, en de opbrengst (zal ik het resultaat wel genoeg zien?).

    Nou, gisteren is de calibratie gebeurd, en het resultaat is on-ge-loof-lijk. Eerst dacht ik dat ik een mooi beeld had, maar nu is het werkelijk subliem .
    De twee grootste winstpunten:
    -de diepte is sterk toegenomen; het 3D-effect is nu echt verbluffend
    -de "natuurlijke" kleuren zijn ongelooflijk mooi; nu had ik 'm al niet ingesteld zoals de vele winkels dat doen (veel te felle kleuren, constrast voluit), maar nu zijn de kleuren zo "echt"; voorbeelden zijn huidskleur, gras.
    Daarnaast is mijn probleem dat ik had met het gemis van details in de zwartgebieden opgelost .

    Echt waar, als je denkt dat je nu een mooi (kan-vast-niet-beter) beeld hebt, dan moet je eens kijken na een ISF-calibratie....dan weet je pas wat je gemist hebt.
    Ik heb bijvoorbeeld weer een stuk van Cars opgezet, eentje die toch demo-kwaliteit is qua beeld. Eerst zat ik al te kwijlen, maar nu.....dat stuk dat ze door de canyons rijden, en McQueen om zich heen en omhoog zit te kijken ....

    Je moet zo denken: je hebt al aardig wat aan je TV uitgegeven; die paar centen kunnen er ook wel bij :razz:.

    Zijn er meer mensen die een ISF-calibratie gedaan hebben? En heb ik al mensen over de streep getrokken ?

  2. #2

    Standaard

    Arnold van Oostrum heeft dit voor mij gedaan, zoals ik ook al heb vermeld in een ander topic. Ook ik heb er veel vooruitgang door geboekt. Met name het schaduwdetail is enorm toegenomen en ook ik ben zeer tevreden met de natuurlijkere kleuren. Ik moet wel een beetje wennen aan de lagere helderheid. Dit is soms wat vervelend als ik midden op de dag een film kijk, maar dit kan ook liggen aan het feit dat mijn TV alweer wat ouder is en de contrastratio dus niet optimaal is.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick van den Hul Bekijk bericht
    Arnold van Oostrum heeft dit voor mij gedaan, zoals ik ook al heb vermeld in een ander topic. Ook ik heb er veel vooruitgang door geboekt. Met name het schaduwdetail is enorm toegenomen en ook ik ben zeer tevreden met de natuurlijkere kleuren. Ik moet wel een beetje wennen aan de lagere helderheid. Dit is soms wat vervelend als ik midden op de dag een film kijk, maar dit kan ook liggen aan het feit dat mijn TV alweer wat ouder is en de contrastratio dus niet optimaal is.
    Nee, heeft niets met de leeftijd van je tv te maken. Wel met het feit dat de instellingen nu optimaal zijn voor het kijken bij een licht gedimde kamer. Jij hebt je scherm zodanig staan dat overdag, als je het licht niet met een gordijn dimt, je te veel achtergrondlicht hebt. Norm is een omgevingslicht dat ongeveer 60-65% is van de maximaal ingestelde lichtopbrengst van je tv.
    Bij bv. Pioneer zit een ISF dag- en nachtstand, wat niet meer betekent dat je twee instelopties hebt. De dagstand betekent dan meestal dat helderheid en in minder mate het contrast zijn verhoogd. Dit gaat dan wel weer ten koste van je zwartniveau.
    Je zou iets dergelijks ook met je eigen TV kunnen nabootsen. Maar beter is je TV zodanig neerzetten dat ook overdag geen (te) fel licht op het scherm valt of achter het scherm is.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb het nu opgelost door de helderheid iets te verhogen van 40 naar 50. Verder doe ik de gordijnen dicht als ik overdag kijk.

    Maar het heeft toch ook iets te maken met de specs (contrastratio) van de TV?
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  5. #5

    Standaard

    Zijn er ook goede media te koopom zelf een calibratie uit te voeren ? Aan welke prijzen moet je denken om zoiets te laten doen ?
    Epson TW-3200
    Onkyo TX-SR 605 Receiver
    Onkyo BD 606 Blu Ray Speler

  6. #6

    Standaard

    http://www.isfcalibraties.nl/

    zie hier voor prijzen van zulke calibraties. Op htforum.nl is meer te vinden hierover. Voor zo'n calibratie is speciale apparatuur nodig en ook kennis. De beste manier is dus om het te laten doen. Op bovenstaande site staan ook enkele tips om het zelf wat te verbeteren.
    Laatst aangepast door Axel de Mol : 27-08-2008 om 19:29
    Panasonic TX-P42S20E -- Panasonic DMP-BD65EG-K -- Pioneer DV490V-S -- QED SQART P2110
    Ripley: Micro changes in air density, my ass.
    IcheckMovies -- WhatIWatch

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fidelio Bekijk bericht
    Zijn er ook goede media te koopom zelf een calibratie uit te voeren ? Aan welke prijzen moet je denken om zoiets te laten doen ?
    Naast software heb je inderdaad ook apparatuur en (erg belangrijk) kennis en ervaring nodig.....ik ga ook niet aan mijn auto knutselen m.b.v. een boek en wat gereedschap .
    Het is het geld dubbel en dwars waard hoor, echt waar .

    Ik heb het trouwens bij de link van Axel de Mol laten doen.

  8. #8

    Standaard

    als ik het goed begrijp plaatsen ze een meter op je beeldscherm, zetten een test dvd op en met behulp van computer gegevens worden contrast, kleur, brightness en scherpte via de TV optimaal ingesteld

    wordt dit gedaan gewoon met de AB of linken ze computer aan de interne software van de tv , dus waar jezelf niet bij kan ?

    en de calibratie wordt gedaan op een bepaald tijdstip maar de externe omstandigheden (donker, licht, plaats TV kabels, speler etc ) zijn niet altijd hetzelfde in de loop van de tijd; dit betekent dus dat je in ieder geval 2 calibraties (donker, licht) moet doen en als ik het goed begrijp heeft alleen de Pioneer de mogelijkheid tot een dag/nacht setting;

    ik heb straks 3 verschillende spelers op m'n tv aangesloten, hoe moet je dan callibreren (gemiddelde ?)

    een ander probleem kan zijn dat niet iedereen kleuren ed op dezelfde manier waarneemt; wat voor de een licht rood is is voor een ander roze: is dus verstandig dat je zelf ook goed kijkt wat je ervan vindt en niet blindelings op een test dvd afgaat

    heb zelf nog een hdready tv die tzt vervangen gaat worden door een full HD (Pioneer ?!) en misschien zal ik callibratie overwegen maat ben nog niet overtuigd....
    When I die I don't want no part of heaven
    I would not do heaven's work well
    I pray the devil comes and takes me
    To stand in the fiery furnaces of hell

    from "Youngstown" by Bruce Springsteen

    mijn collectie mijn verkoop topic

  9. #9

    Standaard

    ik
    heb straks 3 verschillende spelers op m'n tv aangesloten, hoe moet je dan callibreren (gemiddelde ?)
    Dat hangt er vanaf vermoed ik. Als elke speler op een apart insgtelbaar kanaal is aangesloten kun je vermoedelijk al in de tv veel inregelen. Gaan jouw spelers via een receiver naar de tv, dan ligt het voor de hand in de speler de nodige extra instellingen te doen, natuurlijk indien mogelijk.
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  10. #10

    Standaard

    De Pioneer LX608D heb ik via het bedrijf ITC op htforum.nl laten calibreren. Deze raadt aan de film stand te laten calibreren en niet de aparte ISF standen omdat hert verschil tussen deze twee te verwaarlozen is en de film stand het voordeel heeft dat nog wat bij te regelen is door de gebruiker (bij bron met sterk afwijkende kleuren). Bovendien heeft het aanpassen van de 9 punt grayscale mogelijk bij-effecten. Deze aanpassing zou namelijk kunnen leiden tot andere afwijkingen (kleurdiepte) die niet weg te regelen zijn.
    Perfecte calibratie is niet mogelijk maar hoeft ook niet omdat je de heel kleine verschillen toch niet meer ziet.

    De calibratie heeft bij mij tot zichtbare verbeteringen geleid (iets rustiger beeld, iets beter donker detail en beter contrast en kleurverhouding).
    Toch was de verbetering in mijn ogen niet schokkend groot, maar voor een dergelijke TV wel de moeite waard.
    Dat de verbetering niet schokkend groot was komt mede doordat je zelf al een heleboel kunt bijregelen via de menu's die bij de LX standaard te benaderen zijn. De calibratie wordt ook gedaan via deze menu's (en niet nog een apart verborgen service menu).
    Laatst aangepast door Edwin V : 02-09-2008 om 16:44
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter van santbrink Bekijk bericht
    ..
    wordt dit gedaan gewoon met de AB of linken ze computer aan de interne software van de tv , dus waar jezelf niet bij kan ?...
    De meeste tv's, zo niet alle, hebben een zgn service menu. Hierin zijn doorgaans heel wat meer dingen in te stellen dan in het normale gebruikers menu van een tv.

    In het service menu zijn doorgaans alle drie de kleuren afzonderlijk in te stellen, greyscale, geometerie etc.
    Heelvaak zijn al deze settings in het service menu ook nog eens ingang afhankelijk. Dat wil niet zeggen per ingang in te stellen maar wel dat mede afhankelijk is op welk ingangkanaal je de tv hebt staan als je instelt. Zo kan ik bijv. mijn geometerie voor het HDMI kanaal helemaal perfect instellen, maar is die vervolgens voor het scart kanaal helemaal scheef. Stel ik die dan bij gaat het weer mis voor hdmi of component etc. Hier komt de ervaring vervolgens om de hoek kijken, eens te meer omdat je een "fout" niet zomaar herstelt. Doorgaans is er geen "reset" functie zover ik weet in het service menu.

    Ook worden er in het service menu vaak afkortingen gebruikt waardoor voor een leek het vaak onduidelijk is wat welke functie betekend en doet.

    Het is dus niet zo verstandig om zelf zomaar in het service menu wat te gaan "klungelen".
    De meeste mensen die calibraties uitvoeren weten hoe ze een tv moeten fine tunen, maar het weer in orde krijgen als iemand zelf te veel heeft zitten proberen is een hele andere kwestie.

  12. #12

    Standaard

    Is een calibratie aan te bevelen bij een nieuwe lcd-tv of moet je deze eerst, wat ik weleens lees, 200 uren 'inkijken' ?

  13. #13

    Standaard

    Voor alle nieuwe apparaten is het beter als ze een tijdje in gebruik zijn geweest. De 200 uur komt met name weg bij de plasma schermen, maar is ook wel een goede vuistregel voor LCD schermen. 2-3 maanden kijken en dan laten kalibreren.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Arnold van Oostrum Bekijk bericht
    Voor alle nieuwe apparaten is het beter als ze een tijdje in gebruik zijn geweest. De 200 uur komt met name weg bij de plasma schermen, maar is ook wel een goede vuistregel voor LCD schermen. 2-3 maanden kijken en dan laten kalibreren.
    Dank je wel voor het antwoord!
    Jij doet toch ook calibratie Arnold? Wat is jouw ervaring met Sony lcd tv's? Of is dat niet aan te geven, omdat de nieuwe serie (bijvoorbeeld W-serie) totaal anders kan zijn?
    Laat ik t anders zo stellen: heb je al ervaring met de W-serie van Sony?

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker Bekijk bericht
    De meeste tv's, zo niet alle, hebben een zgn service menu. Hierin zijn doorgaans heel wat meer dingen in te stellen dan in het normale gebruikers menu van een tv.

    In het service menu zijn doorgaans alle drie de kleuren afzonderlijk in te stellen, greyscale, geometerie etc.
    Heelvaak zijn al deze settings in het service menu ook nog eens ingang afhankelijk. Dat wil niet zeggen per ingang in te stellen maar wel dat mede afhankelijk is op welk ingangkanaal je de tv hebt staan als je instelt. Zo kan ik bijv. mijn geometerie voor het HDMI kanaal helemaal perfect instellen, maar is die vervolgens voor het scart kanaal helemaal scheef. Stel ik die dan bij gaat het weer mis voor hdmi of component etc. Hier komt de ervaring vervolgens om de hoek kijken, eens te meer omdat je een "fout" niet zomaar herstelt. Doorgaans is er geen "reset" functie zover ik weet in het service menu.

    Ook worden er in het service menu vaak afkortingen gebruikt waardoor voor een leek het vaak onduidelijk is wat welke functie betekend en doet.

    Het is dus niet zo verstandig om zelf zomaar in het service menu wat te gaan "klungelen".
    De meeste mensen die calibraties uitvoeren weten hoe ze een tv moeten fine tunen, maar het weer in orde krijgen als iemand zelf te veel heeft zitten proberen is een hele andere kwestie.
    duidelijke uitleg (was ook niet van plan om zelf in het servicemenu - geen idee hoe ik daarin moet komen - te sleutelen :wink maar wat je zelf aangeeft is volgens mij een probleem: instellingen van beeld van de verschillende aansluitingen - in jouw vb HDMI vs scart- is niet gelijk

    ik heb binnenkort 4 of 5 verschillende apparaten aan m'n TV hangen elk met hun eigen optimale instellingen... hoe los je dit op, door een soort gemiddelde te nemen ?
    When I die I don't want no part of heaven
    I would not do heaven's work well
    I pray the devil comes and takes me
    To stand in the fiery furnaces of hell

    from "Youngstown" by Bruce Springsteen

    mijn collectie mijn verkoop topic

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Darth Sith Jessie Bekijk bericht
    Dank je wel voor het antwoord!
    Jij doet toch ook calibratie Arnold? Wat is jouw ervaring met Sony lcd tv's? Of is dat niet aan te geven, omdat de nieuwe serie (bijvoorbeeld W-serie) totaal anders kan zijn?
    Laat ik t anders zo stellen: heb je al ervaring met de W-serie van Sony?
    De W-serie van Sony heb ik zelf nog niet onder handen gehad.


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter van santbrink Bekijk bericht
    duidelijke uitleg (was ook niet van plan om zelf in het servicemenu - geen idee hoe ik daarin moet komen - te sleutelen :wink maar wat je zelf aangeeft is volgens mij een probleem: instellingen van beeld van de verschillende aansluitingen - in jouw vb HDMI vs scart- is niet gelijk

    ik heb binnenkort 4 of 5 verschillende apparaten aan m'n TV hangen elk met hun eigen optimale instellingen... hoe los je dit op, door een soort gemiddelde te nemen ?
    In principe stel je de TV op zichzelf optimaal in, daarna doe je een finetuning met de apparaten die erbij aangesloten zijn. Meest bepalend is natuurlijk het apparaat waar je het meeste naar kijkt, indien er maar één instelling voor alle ingangen is.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Arnold van Oostrum Bekijk bericht
    Voor alle nieuwe apparaten is het beter als ze een tijdje in gebruik zijn geweest. De 200 uur komt met name weg bij de plasma schermen, maar is ook wel een goede vuistregel voor LCD schermen. 2-3 maanden kijken en dan laten kalibreren.
    200 uur? 2/3 maanden?
    Ik heb het makkelijk binnen een maand gehaald .

  18. #18

    Standaard

    [quote=Arnold van Oostrum;1464903]De W-serie van Sony heb ik zelf nog niet onder handen gehad.

    Arnold, stel ik koop een lcd-tv van 1000 euro, kan jij m dan calibrereren waardoor de tv eigenlijk een tv van 1400 euro wordt?
    Ik stel de vraag misschien een beetje krom, maar je begrijpt wel wat ik bedoel?

  19. #19

    Standaard

    [quote=Darth Sith Jessie;1465407]
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Arnold van Oostrum Bekijk bericht
    De W-serie van Sony heb ik zelf nog niet onder handen gehad.

    Arnold, stel ik koop een lcd-tv van 1000 euro, kan jij m dan calibrereren waardoor de tv eigenlijk een tv van 1400 euro wordt?
    Ik stel de vraag misschien een beetje krom, maar je begrijpt wel wat ik bedoel?
    Ik begrijp dat je mij 400 euro voor de kalibratie wilt betalen?

    Even zonder gekheid. Ik snap wat je vraagt. Goed beschouwd kan een gekalibreerde 'goedkope' televisie een beter beeld geven dan een niet gekalibreerde 'duurdere' televisie. Elke televisie verbetert flink door een kalibratie. Maar een tv van 1000 blijft een tv van 1000. Het is een kwestie van de optimale instellingen vinden om zo het maximale eruit te halen. De interne software van een scherm of andere onderdelen kan ik niet verbeteren. Snap je wat ik bedoel?

  20. #20

    Standaard

    [quote=Arnold van Oostrum;1465425]
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Darth Sith Jessie Bekijk bericht
    Ik begrijp dat je mij 400 euro voor de kalibratie wilt betalen?

    Even zonder gekheid. Ik snap wat je vraagt. Goed beschouwd kan een gekalibreerde 'goedkope' televisie een beter beeld geven dan een niet gekalibreerde 'duurdere' televisie. Elke televisie verbetert flink door een kalibratie. Maar een tv van 1000 blijft een tv van 1000. Het is een kwestie van de optimale instellingen vinden om zo het maximale eruit te halen. De interne software van een scherm of andere onderdelen kan ik niet verbeteren. Snap je wat ik bedoel?
    Uhm... 400 euro is wel veel
    Arnold, ik lees ook dat je een lcd-tv jaarlijks dient te calibreren... klopt dit wel?
    Want dan is het best prijzig....

  21. #21

    Standaard

    [quote=Darth Sith Jessie;1466725]
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Arnold van Oostrum Bekijk bericht

    Uhm... 400 euro is wel veel
    Arnold, ik lees ook dat je een lcd-tv jaarlijks dient te calibreren... klopt dit wel?
    Want dan is het best prijzig....
    Eh ... 400 was een grapje hè

    Een jaarlijkse kalibratie.. tja. Ja, na verloop van tijd zijn door het gebruik en daarbij horende slijtage de instellingen niet meer zo optimaal als mogelijk. Het zou goed voor mijn portemonnee zijn om te zeggen dat een jaarlijkse herkalibratie nodig is. Wil je het altijd zo optimaal mogelijk, ja dan moet je regelmatig herkalibreren. Zie je het verschil als je het elk jaar doen? Denk het niet. Na een jaartje of 3 tot 5, vast wel. Maar dan is het misschien alweer tijd voor je volgende scherm. Dus ...

  22. #22

    Standaard

    Ik begin er wel erg warm voor te lopen als ik dit allemaal lees, even overleggen met de missus maar, hehe
    Dat gaat me weer een fix aantal voetmassages kosten vermoed ik.

  23. #23

    Standaard

    Hoe zit het met de kalibratie als je daarna een software-update van je TV doet? Blijft die behouden, kan je zelf opnieuw de eerder berekende waarden instellen of is het raadzaam een volledige herkalibratie te doen na een update?

  24. #24

    Standaard

    Dat is een lastig issue.
    Niet elke software update doet namelijk hetzelfde.

    De ene update doet alleen maar iets met bijv. het klokje dat niet goed met de zomertijd om kan gaan, of enkele linkjes aanpassen in een webbrowser.

    Een andere update zou iets met de handshake kunnen doen.

    Een derde update zou iets met bijv. het kleuren managment kunnen doen.

    In de ideale gevallen zou ik voor alle drie zeggen, je hoeft niks te doen na de update. Ik hoop dat in alle drie de geval de fabrikant ervoor zorgt dat er aan de beeldweergave niks veranderd zolang je zelf na de update niks veranderd.
    In het laatste geval is het leuk voor sommigen als ze het mogelijk maken dat de kleuren nog meer van het scherm spatten ( en dus nog onnatuurlijker zijn), maar ik als reeds tevreden kijker zou niet willen dat ongevraagd mijn settings verloren gaan.

    Ik kan me echter indenken dat bij de laatste versie van aanpassingen er misschien toch wat wijzigt, in geval 2 zou dit minder het geval moeten zijn maar het zou toch wel kunnen.
    In geval 1 zou het echt niet het geval mogen zijn.

    Bij mijn weten blijven bij een software update de ingestelde waarden doorgaans behouden en hoef je dus niks te doen, maar ik kan je geen garantie hierop geven.

    Grote afwijkingen zie je natuurlijk zelf en dan weet je dat je opnieuw kan beginnen.

  25. #25

    Standaard

    Laat ik dan hier nog maar even mijn recente calibratie ervaring plaatsen.

    Inleiding
    Na iets meer dan een jaar mijn Panasonic TH 42PF11 plasma scherm (een uit de prof serie met de "inhoud" meest gelijkend op die van 2 model jaren terug geloof ik) mocht mijn scherm er dan toch eindelijk aan geloven.
    Het heeft een goed jaar op zich laten wacht niet ivm de 200 uur inspeel tijd maar omdat ik wilde wachten tot ik de apparatuur in huis had die ik er mee wenste te gebruiken.
    Nu mijn zilveren Cambridge Audio Azur 650R (receiver) en 650BD (blu-ray) dus goed en wel hun plekje hebben gekregen was het dus tijd om te calibreren.

    Ervaring
    In het verleden heb ik mijn oude CRT tv's door Frank Doorhof / ITC laten doen in een tour.
    Dit maal heb ik echter gekozen om het iets dicht bij huis te zoeken en kwam uit bij Hooymans in Kerkdriel. Deze had een voor mij zeer schappelijke prijs en omdat ik in een beperkte straal van hen af woon kwamen hier geen extra kosten voor en hoefde ik niet op een tour te wachten, helemaal top van ze! Geloof overigens ook niet dat ze aan tours doen.

    Daar waar ITC alles via mijn eigen apparatuur deed, dvd in speler en oog op het scherm en via de laptop de resultaten bekijken en aanpassen via het menu in de tv, werkt Hooymans net iets anders.
    De eerste afstelling wordt op dezelfde wijze uitgevoerd, dvd in speler en op het oog afstellen maar. Daarna gaat echter de kabel uit de tv en wordt dezelfde input nu gekoppeld aan de laptop.
    Het verschil hiermee is / was dat het nu veel gemakkelijker wordt om heel nauwkeurig alles af te stellen. Er kan makkelijk meersmaals naar de gewenste slides gegaan worden. Er werd dan ook heel vaak heen en weer geschakeld tussen de verschillende grijs tinten, met name die rond 30% en 80%.

    In het geval van mijn scherm was de grootste aanpassing te vinden in die van de gamma. Deze was over de hele line te hoog, dit is nu verlaagd en nu loopt hij zeer goed in de buurt van het gewenste. In het midden gebied is hij nog iets te hoog maar veel minder dan voorheen.
    Verder is ook de greyscale licht aangepast. Het contrast is tov mijn eigen instelling iets verhoogd, van -30 naar -25. Bij het instellen via de laptop kon ook aangeven worden of HD-TV of SD-TV als referentie gebruikt moest worden, meer optie waren mogelijk maar deze waren even gedemonstreerd.

    Aan het eind van de calibratie met de laptop werd de blu-ray weer aangesloten en werd opnieuw het hele controle verhaal vanaf die bron nagelopen. Opzich leverde dit bij mij geen wijzigen meer op. De controle foto's op het eind werden ook nog even aandachtig bekeken en ook deze zagen er prima en natuurlijk uit.

    Ik kreeg daarna uiteraard nog de gelegenheid om zelf even een blu-ray of dvd uit te testen.

    Het rapportje ga ik nog per email toegestuurd krijgen.

    Er is nog een klein verschil tussen de oude calibratie door ITC en deze nieuwe van Hooymans. Bij ITC kwam zowel voor als na de calibratie in het rapport bij Hooymans zal dit alleen na zijn. Je ziet op papier dus niet direct de wijzigingen, niet dat het uitmaakt.

    Nu ben ik er zelf ook erg in geintresseerd en heb dan ook tijdens de calibratie meegekeken en redelijk wat besproken. Erg leerzaam en hij nam rustig de tijd om het me ook uit te leggen.

    Zijn bevinding
    Hoewel er nog redelijk wat gewijzigd is bij de calibraties waren het in verhouding tot normale consumenten schermen maar beperkte wijzigigen. Uit de doos, met eigenlijk alleen aangepaste contrast, was hij al heel redelijk. Dit is ook wat Panasonic over deze modellen verkondigd en wat op internet terug te vinden is over de prof serie van Panasonic in de beperkte externe reviews die er van zijn.

    Mijn bevinding
    - Doordat het geen tour maar een "privé" afspraak betrof met een bedrijf uit de buurt was er zo wie zo als het gevoel van net wat meer rust en gemak bij het afstellen.
    - Goede uitleg en uitgebreide calibratie met herhaaldelijk controles op alle vlakken na wijzging op een punt.
    - Goede prijs tov mij andere bekende bedragen.
    - Na calibratie een iets minder wow effect dan na de oude calibratie van de toenmalige crt maar dat heeft te maken met het feit dat ik wist wat ik kon verwachten en met het feit dat de wijzigingen gewoonweg kleiner zijn voor dit scherm.
    Het heeft echter zeer zeker wederom een zeer positief effecdt op het beeld gehad.
    Na de calibratie, deels natuurlijk omdat je er ook meer op focust, vielen me meer details in het beeld op. Zowel in lichte als in donkere partijen vielen gewoon meer details op. Zowel bij blu-ray formaat als dvb-c sd uitzendingen.

    Eind oordeel
    Calibratie: Zeker doen!
    Hooymans: Prima bedrijf om mee in zee te gaan voor calibratie, maar ook voor aanschaf van apparatuur.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •