De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 5.1, 6.1 of 7.1? en eventueel speakers vervangen?

    Hallo,

    ik heb een huis gekocht en ben nu volop bezig met verven etc. ik wil volgend weekend laminaat gaan leggen en wil dus de speakerdraden gaan kopen en gelijk wegwerken.

    zit ik dus met hetvolgende:

    ik heb momenteel de opstelling in 6.1 staan.

    onkyo 905:
    wharfedale diamon 9.6 fronts
    wharfedale diamond 9 centre

    magnat professional surround rears
    magnat motion 200 centre rear

    de magnats stammen nog uit mijn vorige opstelling die compleet magnat was. toen ik de onkyo heb aangeschaft heb ik de wharfedales gekocht

    mijn vraag:

    is het misschien handiger met het oog op blu rays etc om de set 7.1 aan te sluiten? en dus 2 speakers erbij te kopen en mijn achtercenter af te danken?

    of gewoon weer 6.1 aansluiten zoals nu met wharfedale voor en magnat achter?

    muziek luister ik alleen in stereo.

    het is dus voor films

    alvast bedankt
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  2. #2

    Standaard

    Dat ligt eraan in hoeverre je daar financieel trek in hebt en de ruimte er voor hebt, 7.1 komt volgens mij op BR ook nog niet heel veel voor dus hoeveel nut heeft het dan?
    In hoeverre heb je ook de ruimte om daadwerkelijk 7.1 goed op te stellen?

  3. #3

    Standaard

    mijn woonkamer is 7m bij 4,5m daar moet wel iets mee te doen zijn denk ik?

    dan zou het voor de 2 fronts en centre worden
    2 aan de zijkant en 2 achter toch?

    moet ook nog een goede subwoofer aanschaffen aangezien de sony die ik nu heb amper boven mijn zuilen uitkomt of iets extra's toevoegt aan de set

    is het aan te raden alles wharfedale te doen of maakt dat voor de surroundspeakers niet uit? nogmaals muziek luister ik alleen in stereo over de fronts
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pretorian22 Bekijk bericht
    mijn woonkamer is 7m bij 4,5m daar moet wel iets mee te doen zijn denk ik?
    op zich wel, maar er zullen ook nog meubels, planten etc in moeten denk ik? hoe zit je met de ramen en deuren? hoe is de ruimte na het plaatsen van het meubilair? Ik maak altijd een tekening op schaal en daarna teken ik de meubels op schaal, knip ze uit en ga er mee schuiven. zo weet je ook hoeveel ruimte je over houdt na het indelen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pretorian22 Bekijk bericht
    dan zou het voor de 2 fronts en centre worden
    2 aan de zijkant en 2 achter toch?
    en een front, inderdaad, maar zie mijn antwoord hierboven, in principe zou je voor een goede filmopstelling alle speakers in een cirkel om je heen moeten hebben en allemaal op dezelfde afstand. Met de instellingen van je receiver kun je dat vaak corrigeren omdat zo'n opstelling in een woonkamer bijna onmogelijk is. Maar klinkt het dan nog wel zoals je het wil?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pretorian22 Bekijk bericht
    moet ook nog een goede subwoofer aanschaffen aangezien de sony die ik nu heb amper boven mijn zuilen uitkomt of iets extra's toevoegt aan de set
    maat is niet perse bindend voor de kwaliteiten van een sub, maar als er niet al te veel meubels etc in de kamer komen zou ik toch wel aan een 12inch model gaan denken of eventueel een 10inch uit de hoge klassen (bijv Velodyne)

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pretorian22 Bekijk bericht
    is het aan te raden alles wharfedale te doen of maakt dat voor de surroundspeakers niet uit? nogmaals muziek luister ik alleen in stereo over de fronts
    Dat ligt aan hoe jij de combinatie nu ervaart. Als het je totaal niet stoort, waarom zou je er dan geld instoppen, aan de andere kant, wie weet hoeveel beter het klinkt als je alles van wharfedale zou kopen? Bij een goede speakerboer kun je, soms tegen een borg, speakers thuis proberen, dan weet je waar je aan toe bent. Voor een goed homogeen geluid si het wel aan te raden, maar hoe kritisch ben je zelf met film?

  5. #5

    Standaard

    zeker de moeite waard er zijn al een paar reference films op 7.1 op blu ray
    de ruimte heb je er voor dus....
    go for it
    Blu rays: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/johnsmeets
    Hometheater:
    SONY LED TV 55 HX850, Receiver Yamaha RX-V663, Sony BDPS790B Blu-ray Speler, Sony hd recorder RDR-HX750. UPC hdtv dvr Horizon Speakers: Teufel Theather 3 Hybride 7.2 (2 intergraded subwoofers 2 rear 2 surround 2 front 1 center) cables monster

    Te koop sony 40 inch tv d3500 receiver yamaha rx v663 Pana BD50 blu ray speler afhaalprijs 300 euri(wegens overcompleet lokatie apeldoorn

  6. #6

    Standaard

    bedankt voor de reacties en tips tot dusver

    ik denk dat ik idd maar wharfedale speakers ga zoeken voor de zijkant en achterkant.
    wat betreft de ruimte voor het indelen maak ik me geen zorgen aangezien ik alle speakers behalve me fronts uiteraard gewoon aan de muur hang en dus met meubels nie veel temaken heb. waar de speakers hangen aan de zijkanten komen uiteraard geen kasten

    de subwoofer is het beste om die in de hoek te plaatsen geloof ik he?

    maakt het verder nog uit of je dipol speakers koopt ofzo? wat is het nut hier eigenlijk van? (geen kritiek maar vraag over de speaker )
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  7. #7

    Standaard

    A) de subwoofer plaatsing, er wodt vaak gesuggereerd om hem links of rechts in een hoek te zetten, maar de enige goede manier om de beste plaatsign van ej sub te krijgen is een hele vreemde, maar wel een die zeer betrouwbaar is: Zet je sub aangesloten op je luisterplek en kruip op je knieen rond om overal de bas/LFE te beluisteren,. Op de plek waar je het beste geluid hebt moet je je sub plaatsen. Klinkt enorm debiel, maar het werkt echt.
    B)dipools, dit zijn speakers di opzettelijk afstralen naar twee (of meer) kanten om zo een breder geluidsveld te creeéren. Als je bijvoorbeeld 2 rears hebt die achter de bank moeten maar je bank staat tegen de muur, dan heb je een klein probleem. e kunt dit dan ondervangen door aan de muur dipoolspeakers te hangen, zodat het geluid toch breed uitstraalt in tegenstellign tot een gewone speaker, die voornamelijk recht vooruitstraalt (maar wel steeds breder).

    ik hoop dat het zo duidelijk is voor je.

  8. #8

    Standaard

    dipool speakers hebben zeker nut(afhankelijk van hoe je je opstellingen maakt)
    stel dat je links en rechts van je luisterpositie de zijspeakers aan de maar hangt dan moet je voor dipools gaan.
    De achterspeakers als je maar 1 meter ruimte achter de luisterpositie hebt is het ook aan te raden voor dipools te gaan.(beiden in verband met de goede spreiding van het geluid,vaak hebben goede dipools ook nog eens een aparte speaker voor laag die zich naar de muur richt)
    De SUB maakt geen drol uit war die staat. meestal ergens links of rechts bij de frontspeakers
    Blu rays: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/johnsmeets
    Hometheater:
    SONY LED TV 55 HX850, Receiver Yamaha RX-V663, Sony BDPS790B Blu-ray Speler, Sony hd recorder RDR-HX750. UPC hdtv dvr Horizon Speakers: Teufel Theather 3 Hybride 7.2 (2 intergraded subwoofers 2 rear 2 surround 2 front 1 center) cables monster

    Te koop sony 40 inch tv d3500 receiver yamaha rx v663 Pana BD50 blu ray speler afhaalprijs 300 euri(wegens overcompleet lokatie apeldoorn

  9. #9

    Standaard

    Sorry John, maar waar de sub staat is wel van belang. Afhankelijk van de inrichting en indeling van je kamer kun je soms in het LFE gebied gaten krijgen waardoor je sub gewoon niet lekker klinkt of soms zelfs echt bagger klinkt.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tim De Gras Bekijk bericht
    Sorry John, maar waar de sub staat is wel van belang. Afhankelijk van de inrichting en indeling van je kamer kun je soms in het LFE gebied gaten krijgen waardoor je sub gewoon niet lekker klinkt of soms zelfs echt bagger klinkt.
    Wat john waarschijnlijk bedoeld is dat de lage tonen minder richtinggevoelig zijn dan de hoge en de midden tonen.

    De plaasting van een sub is inderdaad minder van belang, maar uitproberen op verschillende plekken (dicht bij een muur of in een hoek of net niet) kan het geluidsbeeld inderdaad negatief/positief beïnvloeden.

    Grt Bill.
    Onze site : www.BillyGates.nl

    LG 50PV350 | Onkyo TX-SR806B | Denon DVD/SACD 1930 | A.C. RYAN PLAYON HD mini | Cisco 8455 DVB HD PVR |
    JBL Northridge E100 | JBL Northridge EC35 | JBL Northridge E80

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roger Weerts Bekijk bericht
    Wat john waarschijnlijk bedoeld is dat de lage tonen minder richtinggevoelig zijn dan de hoge en de midden tonen.

    De plaasting van een sub is inderdaad minder van belang, maar uitproberen op verschillende plekken (dicht bij een muur of in een hoek of net niet) kan het geluidsbeeld inderdaad negatief/positief beïnvloeden.

    Grt Bill.
    Bill, ik snap wat je bedoelt, maar dat haal ik hier echt niet uit:
    Citaat Oorspronkelijk gepost door johnsmeets Bekijk bericht
    De SUB maakt geen drol uit war die staat. meestal ergens links of rechts bij de frontspeakers

  12. #12

    Standaard

    hahaha ok dat wordt kruipen dan

    ok dipools kopen wordt het dus dan maar. maar zijn die beter voor de zijkant dan of achterkant of beiden? minder dan 1m ruimte achter beter voor achter?

    en zo ja moet je die dan nog een beetje naar beneden (lees naar de bank) richten


    wat is nou trouwens de ideale hoogte voor achterspeakers want ik vind het echts storend als ze vlak achter me oren hangen
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  13. #13

    Standaard

    lol
    was een beetje kort door de bocht
    blijf bij het punt dat ergens links of rechts meestal de beste positie is
    uiteraard moet je ,m niet tegen de muur zetten zodat je een bas van hier tot tokio krijgt haha , op zijn kop ergens achter in een hoek zal ook niet de beste optie zijn.
    Punt is alle speakers behoven nauwkeurige opstelling en uitmeting , met het doel beeldvullend geluid te hebben en niet geluid uit de speakers zelf, dan doe je het goed, als je dan mijn eerste verhaal bekijkt maar de plaatsing van de subs niet veel uit, mist je dat niet op een idiote plaats doet.
    Blu rays: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/johnsmeets
    Hometheater:
    SONY LED TV 55 HX850, Receiver Yamaha RX-V663, Sony BDPS790B Blu-ray Speler, Sony hd recorder RDR-HX750. UPC hdtv dvr Horizon Speakers: Teufel Theather 3 Hybride 7.2 (2 intergraded subwoofers 2 rear 2 surround 2 front 1 center) cables monster

    Te koop sony 40 inch tv d3500 receiver yamaha rx v663 Pana BD50 blu ray speler afhaalprijs 300 euri(wegens overcompleet lokatie apeldoorn

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pretorian22 Bekijk bericht
    hahaha ok dat wordt kruipen dan

    ok dipools kopen wordt het dus dan maar. maar zijn die beter voor de zijkant dan of achterkant of beiden? minder dan 1m ruimte achter beter voor achter?

    en zo ja moet je die dan nog een beetje naar beneden (lees naar de bank) richten


    wat is nou trouwens de ideale hoogte voor achterspeakers want ik vind het echts storend als ze vlak achter me oren hangen
    alle 4 dipols
    ideale hoogte men zegt oorhoogte maar daar zit een behoorlijke marge in mag best een stuk hoger, de mijne (geen dipools)staat 1 meter achter me en links en rechts 50 cm van mijn stoel.
    en nee ik heb ze niet naar binnen gericht.
    zou bij dipols ze effe uittesten vooor je ze uiteindelijk ophangt voor wat betreft de hoogte(is vast iets op te vinden) en niet naar beneden gaan richten.
    Blu rays: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/johnsmeets
    Hometheater:
    SONY LED TV 55 HX850, Receiver Yamaha RX-V663, Sony BDPS790B Blu-ray Speler, Sony hd recorder RDR-HX750. UPC hdtv dvr Horizon Speakers: Teufel Theather 3 Hybride 7.2 (2 intergraded subwoofers 2 rear 2 surround 2 front 1 center) cables monster

    Te koop sony 40 inch tv d3500 receiver yamaha rx v663 Pana BD50 blu ray speler afhaalprijs 300 euri(wegens overcompleet lokatie apeldoorn

  15. #15

    Standaard

    dipools idd gewoon eerst testen qua hoogte, da's het beste.
    @John, duidelijk wat je bedoelde, we zitten op 1 lijn

  16. #16

    Standaard

    ok dus moet ik dipols kopen. maakt wharfedale trouwens wel dipols?

    weet iemand misschien een goede wharfedale dealer? liefst omgeving Rotterdam?


    ik wil de speakers aan de zijkanten wel op tamelijke hoogte hangen zodat ze niet teveel in de weg hangen.

    en achter het liesft eigenlijk ook boven de bank maar dan is mijn vraag weer. de bank staat vrij dicht tegen de muur. moet ik die achterspeakers dan echt niet een klein beetje naarbeneden richten? heb namelijk het idee dat het geluid anders behoorlijk "over je heen gaat" ?
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  17. #17

    Standaard

    gewoon uitproberen dipols (goede) hebben een brede uitstraling , en nee niet naar beneden richten desnoods iets lager hangen je moet geen geluid precies uit de boxen horen komen gaat om ruimtevullend beeld te krijgen met uiteraard goede plaatsing van waar het geluid vandaar moet komen
    Blu rays: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/johnsmeets
    Hometheater:
    SONY LED TV 55 HX850, Receiver Yamaha RX-V663, Sony BDPS790B Blu-ray Speler, Sony hd recorder RDR-HX750. UPC hdtv dvr Horizon Speakers: Teufel Theather 3 Hybride 7.2 (2 intergraded subwoofers 2 rear 2 surround 2 front 1 center) cables monster

    Te koop sony 40 inch tv d3500 receiver yamaha rx v663 Pana BD50 blu ray speler afhaalprijs 300 euri(wegens overcompleet lokatie apeldoorn

  18. #18

  19. #19

    Standaard

    bedankt voor alle tips!

    bedankt ook voor de tip van de wharfedale staande speaker. zou idd perfect zijn kwa aanvulling maar ik heb een hoekbank en hij zou dus aan 1 kant achter de bank verdwijnen en als ik ze aan de zijkant zou zetten zou hij dus achter de zijkant van de bank en aan de andere kant of in het midden van de kamer staan of achter de eettafel verdwijnen.


    heb trouwens nog een vraag. speakers moeten normaal op dezelfde afstand van elkaar af hangen maar aan de rechterzijkant zou hij een stuk verder van het luistergedeelte komen dan aan de linkerkant. de kamer is 7m breed dus zeg ongeveer 2,5m naar de ene kant en 4,5 naar de andere kant
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  20. #20

    Standaard

    Juist om dat soort situaties te corrigeren heb je instellingen in je versterker mbt afstand en volume van elke speaker .
    Dus, na het opstellen met behulp van een test DVD of het test geluid van je versterker zelf en een Db Meter (of op gehoor) zorgen dat je vanaf je luisterplek elke speaker even hard hoort.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pretorian22 Bekijk bericht
    bedankt voor alle tips!

    heb trouwens nog een vraag. speakers moeten normaal op dezelfde afstand van elkaar af hangen maar aan de rechterzijkant zou hij een stuk verder van het luistergedeelte komen dan aan de linkerkant. de kamer is 7m breed dus zeg ongeveer 2,5m naar de ene kant en 4,5 naar de andere kant
    mmhh ondanks dat receivers tegenwoordig een microphone hebben om alles goed in te regelen vanaf de luisterpositie, vind ik het verschil van 2 meter toch wel veel.
    bij mijn zijspeakers is er ook verschil tussen de afstand links en rechts maar dat scheelt 40 cm
    Blu rays: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/johnsmeets
    Hometheater:
    SONY LED TV 55 HX850, Receiver Yamaha RX-V663, Sony BDPS790B Blu-ray Speler, Sony hd recorder RDR-HX750. UPC hdtv dvr Horizon Speakers: Teufel Theather 3 Hybride 7.2 (2 intergraded subwoofers 2 rear 2 surround 2 front 1 center) cables monster

    Te koop sony 40 inch tv d3500 receiver yamaha rx v663 Pana BD50 blu ray speler afhaalprijs 300 euri(wegens overcompleet lokatie apeldoorn

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •