Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 75 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Loft (Erik Van Looy, 2008)

    Gisteren had ik het genoegen deze film te mogen aanschouwen op een andere plaats dan de grote avant-première in de Antwerpse Metropolis, namelijk de kleine buurtbioscoop vlakbij mijn studentenkamer. Loft is één van de meest ambitieuze filmprojecten die ooit in Vlaanderen ondernomen werden, en na hem gezien te hebben weet ik heel zeker dat hij ook internationaal hoge toppen zal scheren.

    Erik Van Looy is zo'n man die af en toe nog eens positief uit de hoek wil komen door een hoop artistieke integriteit te tonen. Zoals iedere filmminnende Vlaming wel weet, heeft hij de kans gehad om in Hollywood "de interessante" te gaan uithangen, maar toen zijn project - een boekverfilming van James Ellroy's The Night Watchman (uiteindelijk werd dit Street Kings met Keanu Reeves, Hugh Laurie en Forest Whitaker) - voor hem te vroeg aan zijn einde kwam, keerde hij ondanks een royaal nieuw aanbod terug naar het natte platte België. Hier plunderde hij de kluis bij productiestudio Woestijnvis, en boetseerde er iets mee dat kan gelden als één van de meest ambitieuze projecten in de Vlaamse filmgeschiedenis. Een bonte verzameling van de bekendste acteurs van het moment werd samengebracht in deze prent die voortkomt uit de pen van niemand minder dan Bart De Pauw (Buiten de zone, Schalkse ruiters, Mannen op de rand van een zenuwinzinking, ...), die hiermee nogmaals bewijst wat voor een talentvolle verhaaltjesverzinner hij wel niet is.

    Vijf vrienden - allemaal al dan niet gelukkig getrouwd - huren een luxueuze loft in het midden van Antwerpen om er hun minnaressen te ontvangen. Geen gedoe met hotels of kredietkaartafschriften waarmee ze betrapt kunnen worden, helemaal waterdicht. Tenminste, dat is het, tot er plots een behoorlijke kink in de kabel sluipt: op een ochtend treffen ze een lijk aan in het bed, met een snee in de arm en een boodschap in grammaticaal fout Latijn in haar eigen bloed op de muur. Wanhopig het hoofd koel proberend te houden begint het vijftal de gebeurtenissen van de afgelopen dagen te herkauwen en graven daarbij dieper in de ontstaansgeschiedenis van hun broederschap in de loft.

    Erik Van Looy mag zich dan wel net iets té vaak op de Vlaamse televisie vertoond hebben als presentator van het quizprogramma "De slimste mens ter wereld", dat overigens ook even aan onze noorderburen werd uitgeleend, maar toch laat hij met Loft zien dat hij als regisseur nog het meeste in zijn mars heeft. Met Loft levert hij dan ook meteen zijn beste product af, een thriller die eigenlijk een prima metafoor is voor het plan dat het vijftal met hun loft heeft opgevat. In het begin waterdicht en volledig onmogelijk te betrappen op foutjes, later toch met hier en daar een paar lekjes.

    De cast is één van de grote steunpilaren van Loft, en het is er echt eentje die zijn weerga niet kent. Scenarist De Pauw, die er anders om bekend staat maar wat graag mee te spelen in de producties die hij zelf schrijft, liet het deze keer echter lopen en koos ervoor om achter de camera's te vertoeven. Verder krijgen we natuurlijk rasacteur Filip Peeters - naast ons Vlamenland vooral "big" in Duitsland - Koen De Bouw, Koen De Graeve, Bruno Vanden Broucke en jonge belofte Matthias Schoenaerts. Ook de vrouwen laten zich duidelijk niet kisten, want Veerle Baetens, Maaike Cafmeyer, Sara de Roo, Wine Dierickx, An Miller, Tine Reymer, Charlotte Vandermeersch, Laura Verlinden en Marie Vinck komen fijn meedoen. Zelfs indien de naam je iets minder bekend voorkomt, zul je voornoemde dames en heren toch minstens een keer bezig gezien hebben in één of andere film of serie. Zo zette Veerle Baetens heel soapkijkend Vlaanderen op zijn kop als titelrol in de Vlaamse "telenovela" Sara en kennen we de mooie Laura Verlinden als cyberliefje Scarlite uit BenX, een film die ik hier al eerder besprak.

    Vijf jaar lang heeft Bart De Pauw in alle intimiteit aan zijn scenario kunnen sleutelen en dat is eraan te merken. De mediahype die aan Loft voorafging liet weinig aan het toeval over. Of de Vlaamse filmkijker het nu wilde of niet: hij moest en zou overstelpt worden met nieuws over hoe gewéldig hard en lang De Pauw wel niet gewerkt heeft aan het verhaal. Gelukkig wel tegen wil en dank van het schrijversduo, aangezien Van Looy niet meteen een man is die erom bekend staat naar de pijpen van de pers te dansen. Het verhaal zit mooi in elkaar met een heldere chronologie waartussen men tijdens de film afwisselt met beeldovergangen die men enkel in high-budget Amerikaanse thrillers te zien krijgt. Het grote handelsmerk van Loft zou echter zijn kronkende verhaallijn moeten zijn, en die verwachtingen zijn meer dan waargemaakt. Het wrange gevoel dat men in de laatste twintig minuten wel heel erg met plotwendingen naar je kop smijt wil echter niet snel wegebben. Men had vast en zeker een paar stappen kunnen weglaten, of misschien overslaan om tot het uiteindelijke (sterke) einde te komen.

    Een ander klein puntje van kritiek dat toch gegeven moet worden is het feit dat de acteerprestaties nogal durven fluctueren. Ik ben nooit een groot fan van Koen De Bouw geweest, die meestal zodanig staat te stralen met zijn "boyish good looks" dat de rest van de cast er een zonnebril moet door dragen, en ook hier staat hij soms toch iets te automatisch te acteren. Dat kan niet gezegd worden van Filip Peeters en Bruno Vanden Broucke (mijn twee favoriete Vlaamse acteurs samen in een film, kan niet mislopen), die de rest van de cast een lesje geeft in method acting. De dames doen het ook sterk, hoewel ik het personage van Veerle Baetens (An) niet echt wilde geloven als verleidelijke femme fatale. Daar gaat het jammer genoeg net allemaal iets te houterig voor. Dirk Roofthooft (zowel Belgen als Nederlanders bekend als Lambik uit de Suske & Wiske-verfilming De duistere diamant) doet het niet slecht als "bad cop", maar doet toch net iets te vaak terugdenken aan Witse (Hubert Damen), die andere groffe maar toch mooi algemeen Nederlands pratende flik uit de gelijknamige tv-serie.

    Loft zal de geschiedenis ingaan als "de film waarvoor Erik Van Looy Hollywood de rug toekeerde", en dat is te merken aan de tijd en liefde die men heeft gebruikt om deze prent tot stand te brengen. Elke Vlaamse film die men op internationale festivals probeerde af te vuren in de voorbije jaren was slechts een opwarmertje voor deze monsterproductie, die ongetwijfeld met een hoop prijzen zal mogen gaan lopen op de internationale festivals, ondanks zijn nogal vreemde releasedatum. Of Loft een Oscar kan binnenrijven (en of hij daartoe ingezonden zal worden), is nog maar de vraag, maar we mogen er verdomd zeker van zijn dat het onze beste kandidaat is die we sinds vele jaren gehad hebben.

    Een mooi afgewerkt product, met de kleine gebreken vandien. Kijken!
    9,0
    Laatst aangepast door Dennis Vansant : 17-10-2008 om 15:05
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  2. #2

    Standaard

    Na je "recensie" gelezen te hebben in dit topic ( http://www.dvd.nl/forum/showthread.p...49#post1467149 ), ben ik zeker en vast benieuwd geworden naar deze film...ik ga niet zo vaak (bijna nooit) meer naar de bioscoop, maar als ik er nog een keer kom ga ik m'n vriendin zeker proberen te overhalen om naar deze film te gaan kijken.
    Sonny: "What the hell is this?"
    Clemenza: "It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes."
    - The Godfather (1972) -


    whatiwatch

  3. #3

    Standaard

    Het zal hopelijk wel weer een goede film zijn zoals zijn vorige. De films van Van Looy blijven toch bij de weinige benelux-producties die ik kijkbaar vind. Ik vind het wel spijtig dat hij het zo snel heeft opgegeven in Hollywood, vandaag stond ook nog een interview met hem in Het Belang Van Limburg waarin hij in feite zegt voorlopig geen zin te hebben om iets in Hollywood te doen omdat hij al genoeg plezier heeft met wat hij hier kan bereiken.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb de film gisterenavond gezien.

    Al jaren verkondig ik dat als Bart de Pauw ooit een filmscenario ging maken, wat hij zelfs al langer dan 5 jaar vertelt in interviews, dat hij daar de dromen toe had, dat het straf ging worden. En ik heb gelijk gekregen. In Hollywood gaan ze miljoenen bieden om dit scenario te kopen, ik ben het zeker.

    Nu, de film zelf: ik was niet teleurgesteld. Het is een erg strakke (naar internationale normen, niet naar Benelux normen) thriller geworden, met fantastische kronkels.
    De acteurs deden grotendeels hun werk goed, vooral Koen de Bouw en Mathias Schoennaerts vond ik intens, en Filip Peeters ook van tijd tot tijd. Hoewel ze het af en toe een beetje moeilijk leken te hebben om hun dialogen helemaal natuurlijk te brengen, maar die momenten waren er in de minderheid.

    Visueel is de film een absoluut pareltje.
    Ik vond hem op dat vlak stukken beter dan De Zaak Alzheimer. Waar ik de vorige film af en toe last vond hebben van een blauwfiltertje te veel, of een iets té onnatuurlijke look, is het in Loft OOK zeer gestileerd, maar met een uitgebreider pallet. Met ook veel aandacht aan de kleuren van decors en kostuums. Het uiterlijk is alleszinds erg strak.

    Muziek was adequaat, maar ook niet superbijzonder. Verricht zeker goed werk, maar het had voor mijn part wel wat ietsje bijzonderder mogen zijn.

    Dan naar de mindere puntjes van de film: je voelt vrij weinig emotionele betrokkenheid bij de personages. De film draait helemaal om de plot (wie heeft het nu gedaan?) en dat merk je. Op zich is dat niet zo storend, zoals ik ook al elders zei: De film wil een erg spannende whodunnit zijn, en slaagt daar ook in. Misschien had een grotere emotionele betrokkenheid het helemaal een meesterwerk gemaakt, maar misschien had het ook het strakke tempo kunnen kapot maken.

    En tot slot: het einde. Er zit op het einde inderdaad nog 1 plotwending te veel in, en het halve happy ending (ik denk dat dit vaag genoeg is om niks te verklappen), pastte voor mij niet helemaal meer bij de rest van de film. Als de film 10 minuten eerder had geëindigd, op zijn donkerste punt, dan was het voor mij écht sterk geweest. Nu vind ik het einde 'oké, maar onnodig'.

    Al bij al: zeker gaan zien op het grote scherm! Een zeer afgelikte thriller, waar we ongetwijfeld binnen een paar jaar een Amerikaanse remake van zullen zien.

  5. #5

    Standaard

    Ik kom net terug van de bioscoop en dit is inderdaad weer een kwalitatieve thriller geworden, goed geschreven en mooi geregisseerd. Helaas was mijn filmervaring wel verre van optimaal aangezien ik op één van de voorste rijen helemaal in de hoek zat. Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog zoveel volk in de bioscoop heb gezien, twee zalen voor Loft en die zaten helemaal vol voor de late vertoning. Maar de film is zijn hype gelukkig wel waard. Ik geef hem een 8/10, als ik hem eens in optimale omstandigheden kan herbekijken komt daar misschien nog wel een puntje bij.

  6. #6

    Standaard Loft-discussie

    Een goeie tip als je 'Loft' gezien hebt: ik heb een (Belgische) site gevonden waar ze mogelijke fouten of onwaarschijnlijkheden van de 'perfecte' plot opsommen en debatteren.

    www.entertainment.be

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door blaffer Bekijk bericht
    Een goeie tip als je 'Loft' gezien hebt: ik heb een (Belgische) site gevonden waar ze mogelijke fouten of onwaarschijnlijkheden van de 'perfecte' plot opsommen en debatteren.

    www.entertainment.be
    En dat is natuurlijk vooral niet je eigen site?

    Tuurlijk zitten er onwaarschijnlijkheden en onvolmaaktheden in. Die kan je in de beste films ontdekken. Maar voor een Belgische productie is dit toch wel een thriller van hoog niveau geworden, met Hollywood-allures, en dat bedoel ik zeker als compliment. Van de punten die op die blog-site aangehaald worden vind ik enkel punt 1 een goede kritiek, de rest is een beetje muggeziften.

  8. #8

    Standaard

    De film doet het ook erg goed aan de kassa (misschien nog beter dan de hoge verwachtingen op dat vlak):

    60.000 man in het openingsweekend (2x zoveel als De Zaak Alzheimer), en nu, na 10 dagen in de cinema, zijn er al 300.000 bezoekers gegaan naar de film. Volgens het VRT-nieuws meer dan enige binnenlands OF buitenlandse film al heeft aangetrokken in ons land, ooit, in 10 dagen. Nou!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere Bekijk bericht
    De film doet het ook erg goed aan de kassa (misschien nog beter dan de hoge verwachtingen op dat vlak):

    60.000 man in het openingsweekend (2x zoveel als De Zaak Alzheimer), en nu, na 10 dagen in de cinema, zijn er al 300.000 bezoekers gegaan naar de film. Volgens het VRT-nieuws meer dan enige binnenlands OF buitenlandse film al heeft aangetrokken in ons land, ooit, in 10 dagen. Nou!


    En dan moest de film is echt bij iedereen tegenvallen. Goh, dat zou wat geven, denk ik.

  10. #10

    Standaard

    Is er al een releasedatum bekend voor de dvd en/of blu-ray van Loft? Aangezien ik in de Nederlandse media totaal niks heb gezien over deze film, verwacht ik ook niet dat de dvd of blu-ray in Nederland zal worden aangekondigd of zelfs zal worden verkocht. Daarnaast ben ik niet zo bekend met de (grote) winkelketens/webwinkels in België, dus alle info is welkom.
    Wouter van Gestel
    Anillusion Digital Productions
    THX Certified Professional

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door shadow Bekijk bericht
    Is er al een releasedatum bekend voor de dvd en/of blu-ray van Loft? Aangezien ik in de Nederlandse media totaal niks heb gezien over deze film, verwacht ik ook niet dat de dvd of blu-ray in Nederland zal worden aangekondigd of zelfs zal worden verkocht. Daarnaast ben ik niet zo bekend met de (grote) winkelketens/webwinkels in België, dus alle info is welkom.
    Hij zal ongetwijfeld wel in Nederland verkocht worden hoor Maar voor zover ik weet is er nog niks over een DVD/Blu-ray release bekend.

  12. #12

    Standaard

    Net de trailer gekeken, kan me lach niet inhouden met die vlaamse accentjes. Maar ondanks dat, ziet er goed uit, benne benieuwd gewordenkes.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Evil Hobbit Bekijk bericht
    Net de trailer gekeken, kan me lach niet inhouden met die vlaamse accentjes. Maar ondanks dat, ziet er goed uit, benne benieuwd gewordenkes.
    Dat hebben wij met Rotterdammers
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  14. #14

    Standaard

    "Loft" lokt 750.000 mensen naar bioscoop


    di 09/12/08 12:50 - De bioscoopfilm "Loft" heeft al meer dan 750.000 bezoekers naar de zalen gelokt. Daarmee doet de film van Erik Van Looy en Bart De Pauw het beter dan "De zaak Alzheimer", de vorige film van Erik Van Looy.


    De makers van "Loft" mogen met de kerstperiode in zicht beginnen te dromen van het bezoekersrecord voor een Vlaamse film.


    De best bezochte Vlaamse film ooit is "Koko Flanel", met 1.082.000 bezoekers. "Hector" (933.000) en "Daens" (848.000) staan op twee en drie in de lijst.

    "Loft" neemt voorlopig de vierde plaats in. De eerste drie films in de lijst van meest bezochte Vlaamse films werden geregisseerd door Stijn Coninx.



    1. 1.082.000 Koko Flanel (Stijn Coninx, 1990)
    2. 933.000 Hector (Stijn Coninx, 1987)
    3. 848.000 Daens (Stijn Coninx, 1993)
    4. 750.000 Loft (Erik Van Looy, 2008)
    5. 750.000 De zaak Alzheimer (Erik Van Looy, 2003)
    6. 700.000 Oesje (Ludo Cox, 1997)
    7. 644.000 Max (Freddy Coppens, 1994)
    8. 642.000 Mira (Fons Rademakers, 1971)
    9. 540.000 De Witte (Robbe de Hert, 1980)
    10. 500.000 Paniekzaaiers (Robbe de Hert, 1986)


    bron: deredactie.be
    Ik betwijfel of ze Koko Flanel kunnen inhalen, maar Van Looy heeft dus in ieder geval zijn vorige film al overtroffen qua bezoekersaantallen.

  15. #15

    Standaard

    "Loft" laat nu ook "Hector" achter zich

    di 06/01/09 11:30 - "Loft", de overspelthriller van Erik Van Looy en Bart De Pauw, staat op nummer 2 in de lijst van de meest succesvolle Vlaamse films aller tijden. Al bijna 950.000 Vlamingen zagen de film, die nu ook "Hector" van Stijn Coninx inhaalt, in de bioscoop.


    Nu de kerstvakantie voorbij is, staat de teller van "Loft" op 948.000 bezoekers. "Tijdens de kerstperiode is "Loft" samen met "Madagascar 2" de best bekeken film geweest in de Vlaamse zalen", meldt filmdistributeur Independent Films.

    De eerste langspeelfilm van productiehuis Woestijnvis heeft nu enkel nog "Koko Flanel", de populairste Vlaamse film aller tijden, voor zich staan.

    De top 10

    1. 1.082.000 Koko Flanel (Stijn Coninx, 1990)
    2. 948.000 Loft (Erik Van Looy en Bart De Pauw, 2008)
    3. 850.000 Hector (Stijn Coninx, 1987)
    4. 848.000 Daens (Stijn Coninx, 1993)
    5. 750.000 De zaak Alzheimer (Erik Van Looy, 2003)
    6. 700.000 Oesje (Ludo Cox, 1997)
    7. 644.000 Max (Freddy Coppens, 1994)
    8. 642.000 Mira (Fons Rademakers, 1971)
    9. 540.000 De Witte (Robbe de Hert, 1980)
    10. 500.000 Paniekzaaiers (Patrick Lebon, 1986)

    Bijna 2 miljoen mensen hebben in 2008 een Vlaamse film in de bioscoop meegepikt en die uitzonderlijke resultaten zijn vooral te danken aan "Loft". "Het nationale marktaandeel voor de Vlaamse film zal dit jaar voor het eerst in de buurt van 10% liggen", meldt het Vlaams Audiovisueel Fonds.

    Ook andere Vlaamse producties leverden sterke prestaties af: "Aanrijding in Moscou" (188.564), "Het huis Anubis en het pad der 7 zonden" (170.816) en "Samson & Gert: Hotel op stelten (141.051). Op internationaal vlak was de animatiefilm "Fly me to the moon" de best scorende Belgische film (wereldwijd meer dan 32,5 miljoen euro aan inkomsten).


    bron: deredactie.be

    De film blijft het dus indrukwekkend goed doen, wel vreemd dat ze bij de VRT ineens een heel ander bezoekersaantal vermelden voor Hector als in het vorige bericht. Lijkt me nog steeds sterk dat ze Koko Flanel zouden kunnen inhalen maar ik dacht dat ze ten tijde van het vorige nieuwsbericht ook al niet meer veel beter gingen doen, dus als de film nog een tijdje blijft draaien is het toch best mogelijk dat Loft de meest succesvolle Vlaamse film aller tijden wordt.

  16. #16

    Standaard

    En het is ze gelukt, Loft is nu de meest succesvolle Vlaamse film aller tijden.

    http://www.deredactie.be/cm/de.redac...absoluutrecord

  17. #17

    Standaard

    Zijn er al release data bekend?
    Kan iemand bevestigen of er een blu-ray versie gaat komen?
    Persoonlijke DVD-Website met gedetailleerde informatie van de films (niet de laatste updates)!
    Samsung LE40A656 | Epson TW-700 Projector met BD speler via PC | Harman Kardon AVR 335 | JBL 5.1 SCS speakers | JVC XV-N33 | Panasonic EH57 | Blu-Ray speler: Panasonic BD-55

    DVD: 1392 | Blu-ray: 279 [oa: Lost S1-S5 | Prison Break Collection | The Hangover | The Proposal ]

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door nmbs Bekijk bericht
    Zijn er al release data bekend?
    Kan iemand bevestigen of er een blu-ray versie gaat komen?
    Loft, Blu-Ray release staat gepland voor 15-09-2008

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door svensonite Bekijk bericht
    Loft, Blu-Ray release staat gepland voor 15-09-2008
    Je zal 2009 bedoelen. maar dat is toch bijna een jaar nadat die in de cinema was?

    Ik vind dat een beetje erg lang. lijkt wel of ze een 2de record wilden halen. (langst durende window)
    Mijn Collectie VHS: (100) /DVD: (800+) / HD DVD: (43) /Blu-Ray: (0)

  20. #20

    Standaard

    Die BR zal wel een overdreven hoge prijs hebben vrees ik. Maar toch ga ik het niet kunnen laten om deze te kopen... Gelukkig heb ik nog een bon van 25 euro van de FNAC. Maar dat zal nog niet voldoende zijn vrees ik
    Marantz AV7005 & MM8003 - Panasonic TH46PZ85 & Panasonic BD55 - B&W S3 reeks: 603 fronts - 602 Back Surround - 601 Surround - LCR600 - Sub: SVS PB12+

  21. #21

    Standaard

    Op 25-8 zal deze film te huur zijn, aldus de moviemax website.

  22. #22

    Standaard

    De DVD en Blu-Ray release is voorzien voor 15 September en is nu al te bestellen bij diverse shops,ik vindt de BR wel vrij prijzig 30 euro en meer.

    mvg
    Eric
    www.cinedream.be makes my dreams come true!!!

  23. #23

    Standaard

    hoe weet je dat reeds op voorhand zonder de bd uitgave gezien te hebben?een bol om in te kijken? lijkt me handig

  24. #24

  25. #25

    Standaard

    Vandaag Loft gezien op DVD, en moet zeggen dat de verhalen die ik gehoord heb over deze film dan toch waar zijn. Zeer sterke vlaamse triller met een einde dat ik zij van is dit nu zo verassend? Maar dan opeens totaal verdraaid werd dat ik toch even schrok, en niet zag aankomen.

    Regisseur Eric Van Looy heeft terug goed werk geleverd met jammer genoeg acteurs die we bijna in elke film terug zien, maar ja het zijn dan ook goeie acteurs.
    BD (1243) What i Watch

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •