Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 82 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Lord of the Rings - J.R.R. Tolkien

    Nu ben ik echt iemand die zelden naar een boek grijpt, maar ben toch erg benieuwd naar de boeken van "Lord of the Rings".
    Komen er in de boeken dingen voorbij die niet in de films te zien zijn?
    Hoe wordt er in de films inhoudelijk op de diverse karakters ingegaan?
    Wat heb je liever, het boek of de film?

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roy de Jong Bekijk bericht
    Komen er in de boeken dingen voorbij die niet in de films te zien zijn?
    Hoe wordt er in de films inhoudelijk op de diverse karakters ingegaan?
    De boeken kennen enorm veel detail. Tolkien heeft een groot deel van zijn leven gewerkt aan het creëren van Midden-Aarde, met al haar volkoren, talen en culturen. Dát was zijn voornaamste bezigheid. Lord of the Rings is eigenlijk een verhaal dat hij heeft geschreven binnen de wereld die hij al had bedacht.

    Om je vragen te beantwoorden: Ja, de boeken gaan in veel meer detail op alles in (wat wil je met ruim 1500 pagina's) en er zijn zelfs hele stukken die niet in de films zitten. Een mooi voorbeeld daarvan is het personage Tom Bombadilen het hele stuk in de Barrow Downs. In de film ga je in één keer van dat maisveld en de ontmoeting met de riders naar Bree. In het boek zit daar nog heel wat tussen.

    Wat betreft de personages, die zitten uiteraard ook allemaal in het boek en worden veel meer omschreven. Daarnaast zijn er dus nog extra personages die niet in de films genoemd worden maar wel in de boeken.

    Kortom: De echte fan moet de boeken minstens eenmaal gelezen hebben. De films zijn heel erg goed, maar zelfs in 12 uur is het niet mogelijk om alle diepgang en detail van de boeken over te brengen.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  3. #3

    Standaard

    Ik heb ten tijde van het uitkomen van de films steeds ervoor het desbetreffende boek gelezen (ik had ze steeds net op tijd uit). Zoals je misschien weet is LOTR niet zomaar een boek(je). Het bestaat net als de films uit 3 boeken en zelfs eigenlijk uit zes: 2 per deel (ik heb de engelstalige Millennium Editie, die is 6 boekdelen + een extra boek met achtergronden en een CD waar Tolkien zelf een stukje voorleest). De meest uitgaves die je tegenkomt zijn echter gewoon in 3 delen.

    JAH!! De boeken bevatten veel meer informatie dan de films. Dit kan ook eigenlijk niet anders met een dergelijk epos. Ik moet zeggen dat ik in dit zeldzame geval blij verrast was met het resultaat van eerst lezen en dan kijken. Het kijken van de film was een soort warme deken van herkenning waar op een originele manier een eigen draai aan het verhaal is gegeven zonder het origineel teveel onrecht aan te doen. Uiteraard zullen er puristen zijn die vinden dat Peter Jackson er een potje van heeft gemaakt maar ik denk dat de meerderheid er toch wel tevreden over is. Dit terwijl ik toch regelmatig teleurgesteld ben na een boekverfilming juist vanwege het gemis van diepgang.

    Zelf heb ik liever de films omdat je daarmee binnen het reëele tijdsbestek van 2 dagen het gehele epos kan beleven maar als je een keer een jaartje de tijd hebt om je er eens lekker in te verdiepen zou ik zeggen: lezen die hap want dat zal toch zeker een eye-opener zijn. Neemt niet weg dat de boeken zeker niet eenvoudig zijn om te lezen. Zeker de eerste helft van het eerste deel is redelijk taaie kost waarin je voornamelijk continu aan een paar oudgedienden van Middle Earth wordt voorgesteld (in mijn boekversie dan) maar zo gauw de boel op gang komt is het zeker interessante kost. NEEN het is geen actieroman die je even binnen een paar daagjes uitleest. De slechtste plek voor deze boeken, is voor mij gebleken, is het nachtkastje. Als je dit even voor het slapen gaan wilt lezen dan zal je er zo ongeveer 3 jaar over doen want dan haal je zeer waarschijnlijk nog geen pagina per dag. Niet voor niets heet dit Engelse Literatuur te zijn en dan ook nog geschreven halverwege de vorige eeuw. Beter dus per hoofdstuk lezen om enigszins het verhaal begrijpelijk te houden. Want zeker met alle personages is dat af en toe niet makkelijk om in de gaten te houden.

    Het is dus geen Ludlum of Michael Crighton (RIP!!! Las ik zojuist JEezz 66 jaar nog maar)

  4. #4

    Standaard

    Een ander fors stuk dat in de film ontbreekt is de zuivering van de Gouw, dat zich afspeelt nadat de Hobbits terugkeren van hun lange reis.

    Overigens zijn er ook weer stukken in de film die niet in de boeken voorkomen. De aanval van de Wargs tijdens de toch naar de Helmsdiepte komt bijvoorbeeld in de boeken niet voor (en is m.i. meteen ook een van de zwakste stukken in de trilogie).
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t Bekijk bericht
    Een ander fors stuk dat in de film ontbreekt is de zuivering van de Gouw, dat zich afspeelt nadat de Hobbits terugkeren van hun lange reis.

    Overigens zijn er ook weer stukken in de film die niet in de boeken voorkomen. De aanval van de Wargs tijdens de toch naar de Helmsdiepte komt bijvoorbeeld in de boeken niet voor (en is m.i. meteen ook een van de zwakste stukken in de trilogie).
    Mee eens, plus het veschijnen van het geestenleger in Minas Tirith en het veschijnen van Elfen in Helms Deep.

    Ik heb toch wel een voorkeur naar de boeken vanwege het nog grotere detail, en dat ik daardoor de hele wereld kan inbeelden, al vind ik dat de films de boeken vrij tot erg goed benaderen.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  6. #6

    Standaard

    Hmmm, ik ben helemaal geen leesfanaat, maar door jullie reacfuies begin ik wel steeds meer geinterreseerd te raken in de boeken.
    Mischien dat ik eerdaags het 1e boek aanschaf en er met de kerst eens goed voor ga zitten.

  7. #7

    Standaard

    Gewoon doen! Ik kan niet meer vertellen als datgene wat hier al is verteld, maar gewoon doen dus! Het verrijkt je leven in Middle-earth nog meer!

    Ow...en nog wat, ik ben totaal geen lezer, maar Tolkien's pil van 1400 pagina's had ik binnen een paar maanden uit! :wink:
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  8. #8

    Standaard

    1 tip voor het lezen: lees eerst "The Hobbit". Hoewel het niet strikt noodzakelijk is, de LOTR trilogie kan makkelijk los van The Hobbit gelezen worden, vind ik toch dat het het een en ander toevoegt aan het verhaal.

    Enkele karakters (Gandalf, Bilbo, Gollum) worden hierin geintroduceerd en je zit meteen in de sfeer van Middle-Earth.

    Wel lijkt The Hobbit iets eenvoudiger geschreven te zijn dan LOTR (voor mijn gevoel vergelijkbaar met de Harry Potter boeken, die ook met ieder nieuw deel grimmiger, volwassener werden).

    Opvallend in de boeken is ook dat de Hobbits vaak een lied zingen tijdens het reizen, daar moet je als lezer soms even doorheen prikken.

    Maar de karakterontwikkeling in de boeken is geweldig en scenes zoals de zuivering van de Gouw en vooral scenes met Saruman die niet in de film zaten, voegen echt wel iets aan het verhaal toe.
    Send a maniac to catch a maniac...

  9. #9

    Standaard

    Boeken absoluut boven de films... de films zijn schitterend, de boeken zijn nog zoveel meer imho.
    Turn around and feel the vibe.....

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen Bekijk bericht
    Mee eens, plus het veschijnen van het geestenleger in Minas Tirith en het veschijnen van Elfen in Helms Deep.

    Ik heb toch wel een voorkeur naar de boeken vanwege het nog grotere detail, en dat ik daardoor de hele wereld kan inbeelden, al vind ik dat de films de boeken vrij tot erg goed benaderen.
    Ik ook. De tijd speelt in de films geen rol. Als Gandalf in de film zegt tegen Frodo om de ring te verstoppen om daarna te vertrekken is ie even later terug. In de boeken is ie dacht ik 7 jaar weg voordat ie weer bij Frodo komt.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roy de Jong Bekijk bericht
    Hmmm, ik ben helemaal geen leesfanaat, maar door jullie reacfuies begin ik wel steeds meer geinterreseerd te raken in de boeken.
    Mischien dat ik eerdaags het 1e boek aanschaf en er met de kerst eens goed voor ga zitten.
    Vooral de eerste paar hoofdstukken zijn erg pittig en het is dan echt even die knop omzetten en niet te veel letten op details en de moeilijke namen. Op den duur verdwaal je steeds dieper in het verhaal en zul je zien dat Tolkien een ongelooflijk oog had voor detail. Voor mij persoonlijk is de geografische precisie van Middle-Earth en het verhaal van LOTR daarbinnen echt geweldig!

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pascal Barroso Bekijk bericht
    Ik ook. De tijd speelt in de films geen rol. Als Gandalf in de film zegt tegen Frodo om de ring te verstoppen om daarna te vertrekken is ie even later terug. In de boeken is ie dacht ik 7 jaar weg voordat ie weer bij Frodo komt.
    In de films is dat uiteraard ook wel zo, alleen merk je dat gewoon niet In de boeken word (als ik me goed herinner) ook heel erg beschreven wat Gandalf in die tijd uitspookt. Onderzoek dus. Dit zie je in de film later in een flashback even.

    Ik heb de boeken geprobeerd te lezen in het Nederlands, maar daar kwam ik niet echt doorheen. Toen ben ik het in het Engels gaan lezen, en toen leefde het toch veel meer, vond ik Boeken zijn inderdaad veel mooier dan de films, maar de films kijken zo lekker weg Maar zeker wel een aanrader om te lezen!


  13. #13

    Standaard

    De boeken (LOTR + The Hobbit in een box) heb ik zien liggen bij Fame voor 15 euro. Dus sla je slag als je ze nog niet hebt
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  14. #14

    Standaard

    Gisteren het 1e boek gehad van de goedheiligman, dus dat word komende kerst lezen geblazen

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick van den Hul Bekijk bericht
    De boeken (LOTR + The Hobbit in een box) heb ik zien liggen bij Fame voor 15 euro. Dus sla je slag als je ze nog niet hebt
    Is dat die luxe versie met illustraties en hardcover in het Engels? Want dat zou erg goedkoop zijn. Een paar jaar terug deed Edel ze allemaal van de hand voor 25 euro en toen heb ik er met mazzel nog 1 gevonden want die gingen als warme broodjes. Een schitterende uitgave.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roy de Jong Bekijk bericht
    Gisteren het 1e boek gehad van de goedheiligman, dus dat word komende kerst lezen geblazen
    Veel plezier!
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pascal Barroso Bekijk bericht
    Is dat die luxe versie met illustraties en hardcover in het Engels? Want dat zou erg goedkoop zijn. Een paar jaar terug deed Edel ze allemaal van de hand voor 25 euro en toen heb ik er met mazzel nog 1 gevonden want die gingen als warme broodjes. Een schitterende uitgave.
    Die heb ik ook inderdaad!

    Veel plezier Roy, zoals gezegd, laat je niet ontmoedigen door het lastige begin. Én, probeer je eigen LOTR te creeëren, hoe moeilijk dit ook mag zijn.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pascal Barroso Bekijk bericht
    Is dat die luxe versie met illustraties en hardcover in het Engels? Want dat zou erg goedkoop zijn. Een paar jaar terug deed Edel ze allemaal van de hand voor 25 euro en toen heb ik er met mazzel nog 1 gevonden want die gingen als warme broodjes. Een schitterende uitgave.
    Het is niet die grote box met LOTR + The Hobbit uitgebreide illustraties, die heb ik zelf ook vorig jaar ofzo gekocht voor iets van 30 euro.

    Het was een wat kleinere box, maar wel met een stevig kartonnen omhulsel en volgensmij waren de boeken ook hardcover. Ik heb er verder niet ingekeken, ik heb de boeken immers al dubbel in het Engels en Nederlands.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  19. #19

    Standaard

    Die met de illustraties van Alan Lee?
    Heb ik inmiddels al wat jaartjes in de kast staan, maar veel meer voor betaald, ik meen iets van 100 gulden.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen Bekijk bericht
    Die met de illustraties van Alan Lee?
    Heb ik inmiddels al wat jaartjes in de kast staan, maar veel meer voor betaald, ik meen iets van 100 gulden.
    Yep, die was dus vorig jaar ergens heel fors in de aanbieding, ik geloof 25 euro oid.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  21. #21

    Standaard

    Ik ben nog altijd op zoek naar een hardcover versie van The Hobbit, die is hier maar niet te krijgen...
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Oosterhuis Bekijk bericht
    Ik ben nog altijd op zoek naar een hardcover versie van The Hobbit, die is hier maar niet te krijgen...
    Hmmm dan heb je blijkbaar niet (echt) gezocht!!

    Bij bol de NL versie:
    http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-ho...ct_description

    Bij Amazon.UK de UK versie met Alan Lee tekeningen:
    http://www.amazon.co.uk/Hobbit-illus...8727504&sr=8-3

    En als je de Nederlandse boekwinkels hoog in het vaandel hebt en wilt houden, gewoon even "The Hobbit" intypen bij
    http://www.selexyz.nl
    Dan heb je altijd wel een paar hits die aan je eisen voldoen en kan je bestellen naar een Selexys winkel bij je in de buurt.

    Veel leesplezier!

  23. #23

    Standaard

    Hmm...had al een tijdje niet meer gezocht, maar toen had bol.com nog niks staan. Bedankt voor je links!
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  24. #24

    Standaard

    Ik weet niet meer wie het zei (zal wel ergens op de Extended Editions gezegd zijn) maar als je daadwerkelijk de 3 boeken hebt gelezen (FotR/TTT/RotK) dan kom je tot de conclusie dat de boeken te kort zijn.

    En dat is ook zo Het is namelijk zo mooi!

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc T. Bekijk bericht
    Ik weet niet meer wie het zei (zal wel ergens op de Extended Editions gezegd zijn) maar als je daadwerkelijk de 3 boeken hebt gelezen (FotR/TTT/RotK) dan kom je tot de conclusie dat de boeken te kort zijn.

    En dat is ook zo Het is namelijk zo mooi!
    Zijn de boeken te kort of zijn de films te kort?

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •