De resultaten 1 tot 20 van 20 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Film - A Critical Introduction

    Graag wil ik dit boek onder de aandacht brengen:



    Dit boek kan ik iedereen aanraden die wat meer wil weten over film. Hierbij enkele hoofdstuktitels om een indruk te geven: An Approach to Film analysis, writing about film, Narrative form, Mise en Scene, Cinematography, Editing, Sound, Genre, Film Authorship etc etc etc. Het boek is bedoeld voor filmstudenten maar uiteraard ook voor iedereen die is geïnteresseerd in film en het analyseren ervan. Het zal zeker nieuwe inzichten geven, termen kun je beter plaatsen en je zal films ook van een andere, technische en meer kritische kant kunnen bekijken. Het is een vrij duur boek....zo'n 50 euro in de boekhandel. Echter bij www.thebookdepository.com is hij voor ruim de helft te krijg!! Het is de nieuwste druk....uit 2008. Een filmstudie in een notendop. Het boek bevat talloze illustraties om de tekst te ondersteunen. Uiteraard ook vele foto's uit films die bv bepaalde camerastandpunten uitleggen. Illustraties van cameraopstellingen....zeer interessant! Het is een vrij dik boek, 448 pagina's.

    Alles wordt echt belicht in dit boek en na het lezen weet je echt meer over film. Vooral mensen op dit forum zullen het zeer interessant vinden.

  2. #2

    Standaard

    Deze ga ik zeker eens aanschaffen, maar eerst maar eens de boeken die ik nu nog heb liggen doorwerken.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  3. #3

    Standaard

    Zelf ben ik opgevoed met dit boek:



    Film Art: An Introduction van David Bordwell en Kristin Thompson.

    Het standaardboek op zo ongeveer iedere filmopleiding en de perfecte companion van hun eveneens onmisbare Film History: an Introduction.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  4. #4

    Standaard

    Maar welke is dan het beste leesbaar en het meest interessant voor de niet-filmstudent?
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick van den Hul Bekijk bericht
    Maar welke is dan het beste leesbaar en het meest interessant voor de niet-filmstudent?
    Ik heb geen flauw idee, heb dat andere boek nooit gelezen. Het enige wat ik zeggen kan is dat Film Art altijd gebruikt wordt voor eerstejaars filmstudenten, dus mensen die net aan hun studie begonnen zijn en in principe niets van film weten.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  6. #6

    Standaard

    Ik heb die laatste ook gebruikt, ik heb het vak waarvoor het boek gebruikt werd succesvol afgerond. Het boek is heel interessant en leesbaar, sommige stukken gaan iets te lang door over hetzelfde (maar iedere heeft zijn interesse gebied dus wie weet is dat voor jou anders).
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Zelf ben ik opgevoed met dit boek:

    Film Art: An Introduction van David Bordwell en Kristin Thompson.

    Het standaardboek op zo ongeveer iedere filmopleiding en de perfecte companion van hun eveneens onmisbare Film History: an Introduction.
    Van dit boek staat een nieuwe editie gepland begin 2009. Mocht iemand in dit boek zijn geinteresseerd, wellicht handig om op de nieuwe editie te wachten.

    Het boek Film; a critical introduction....ik heb geen idee in hoeverre dat dezelfde lading dekt als Film Art; an introduction. Het eerste boek gaat in ieder geval over alle aspecten van film zoals ik al aangaf in mijn eerste bericht. Wellicht dat Film Art veel hetzelfde behandeld? Ik zal dat boek eerst wel eens in willen bladeren alvorens het aan te schaffen want ik denk dat beide boeken veel gemeen hebben.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Van dit boek staat een nieuwe editie gepland begin 2009. Mocht iemand in dit boek zijn geinteresseerd, wellicht handig om op de nieuwe editie te wachten.

    Het boek Film; a critical introduction....ik heb geen idee in hoeverre dat dezelfde lading dekt als Film Art; an introduction. Het eerste boek gaat in ieder geval over alle aspecten van film zoals ik al aangaf in mijn eerste bericht. Wellicht dat Film Art veel hetzelfde behandeld? Ik zal dat boek eerst wel eens in willen bladeren alvorens het aan te schaffen want ik denk dat beide boeken veel gemeen hebben.

    Film Art belicht de vorm van film (narratie, etc.), de stijl (grootste gedeelte van het boek), genres, filmkritiek en een heel klein stukje film geschiedenis (wil je meer over dat laatste weten dan kun je beter Film History aanschaffen die ik zelf iets leuker vond om te lezen). FA is voor de formele kant van de film een uiterst bruikbaar en goed boek en staat boordevol film frames (dus afkomstig van de filmkopieën zelf) en het is allemaal helder en duidelijk beschreven. David Bordwell is sowieso een leuke schrijver met een enorme kennis van films. Op zijn blog verschijnen ook regelmatig artikelen van hem terug (http://www.davidbordwell.net/blog/).Als ik kijk naar de inhoudsopgave van Film: a critical introduction dan lijken beide boeken inderdaad vrij veel op elkaar. De reviews van dat boek zijn ook positief dus dan blijft de persoonlijke voorkeur over.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Wav[e] Bekijk bericht
    David Bordwell is sowieso een leuke schrijver met een enorme kennis van films.
    Dat lijkt me nog een understatement: David Bordwell is in mijn ogen (en in de ogen van velen) de beste schrijver over film van de afgelopen 20 jaar.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  10. #10

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Ik dacht dat Roger Ebert dat was....8)

    Haha, Ebert, wat een kluns blijft dat zeg. Zijn grootste huzarenstukje is toch wel zijn recensie van Craven's 'Last House on the Left', die hij destijds als een guilty pleasure bestempelde. Hij presteert het om in een stukje van slechts enkele regels de ene op de andere feitelijke fout te stapelen (hij is zelfs niet in staat om het verhaal van de film juist te beschrijven) en bovendien de film de beste horrorfilm sinds 'Night of the Living Dead' te noemen, een film die hij ten tijde van release volledig de grond ingeboord had maar nu ineens een meesterwerk was. Wat een flapdrol
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  12. #12

    Standaard

    Trouwens, Brakhage, aangezien jij ook in Utrecht ook filmwetenschappen hebt gestudeerd (ik ben er dit jaar mee begonnen). Is het boek Film History van Bordwell en Thompson een goed boek? Ik las dat ze deze gaan gebruiken bij het vak filmgeschiedenis (heb jij dat boek toen ook gebruikt? wellicht een eerdere druk).
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door PascalE Bekijk bericht
    Trouwens, Brakhage, aangezien jij ook in Utrecht ook filmwetenschappen hebt gestudeerd (ik ben er dit jaar mee begonnen). Is het boek Film History van Bordwell en Thompson een goed boek? Ik las dat ze deze gaan gebruiken bij het vak filmgeschiedenis (heb jij dat boek toen ook gebruikt? wellicht een eerdere druk).
    Jazeker, dat boek gebruiken ze al jaren daar en met reden, het is simpelweg een van de beste en belangrijkste boeken die ik ooit over film gelezen heb. Succes met de studie in ieder geval, ik hoop dat het bij jou meer succes heeft dan bij mij
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    \Succes met de studie in ieder geval, ik hoop dat het bij jou meer succes heeft dan bij mij
    Hoezo? Heb je het niet gehaald?
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door PascalE Bekijk bericht
    Hoezo? Heb je het niet gehaald?
    Ik ben gestopt, om redenen die ik in mijn interview uiteen heb gezet.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Ik ben gestopt, om redenen die ik in mijn interview uiteen heb gezet.
    Ik heb dat interview vluchtig doorgelezen vandaar dat ik over je studie wist, ik heb het stuk nu volledig gelezen. Ik zit nu in het eerste jaar en ik kan nu al zeggen dat ik het op een paar punten met je eens ben, er zitten meer mensen die een filmpje op zn tijd wel leuk vinden dan mensen die er echt diep op in willen gaan. Nu moet ik zeggen dat ik nog lang niet alle studenten ken en dat de vakken nog heel algemeen zijn (meer media vakken dan filmvakken). Ik hoop dat dit volgend jaar ietwat veranderd wat betreft vakken. Ik heb vrijwel zeker minder voorkennis dan jij dus ik hoop er wél iets aan te hebben . Wel heb ik van Antonioni en Bresson gehoord, nog niet van Preminger hehe. Ik zie het allemaal wel, ik kijk iig uit naar het volgende blok met Filmgeschiedenis.
    Laatst aangepast door PascalE : 09-12-2008 om 15:38
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door PascalE Bekijk bericht
    Ik heb dat interview vluchtig doorgelezen vandaar dat ik over je studie wist, ik heb het stuk nu volledig gelezen. Ik zit nu in het eerste jaar en ik kan nu al zeggen dat ik het op een paar punten met je eens ben, er zitten meer mensen die een filmpje op zn tijd wel leuk vinden dan mensen die er echt diep op in willen gaan. Nu moet ik zeggen dat ik nog lang niet alle studenten ken en dat de vakken nog heel algemeen zijn (meer media vakken dan filmvakken). Ik hoop dat dit volgend jaar ietwat veranderd wat betreft vakken. Ik heb vrijwel zeker minder voorkennis dan jij dus ik hoop er wél iets aan te hebben . Wel heb ik van Antonioni en Bresson gehoord, nog niet van Preminger hehe. Ik zie het allemaal wel, ik kijk iig uit naar het volgende blok met Filmgeschiedenis.
    Filmgeschiedenis is een van de leukste vakken van de hele opleiding en ook iets waar je zeker wel wat aan zult hebben. Verder is het echt de krenten uit de pap vissen.

    Ik ben ook lid van een mailinglist rondom avant-garde cinema en naast filmmakers posten daar ook ontzettend veel universitaire docenten uit Engeland en VS. Toevallig is er de afgelopen 1,5 week ontzettend veel gepost over exact dit onderwerp en werkelijk iedereen komt met dezelfde verhalen: er is geen interesse meer, de maatschappij vlakt af, is enkel nog maar doelgericht, studeren om te ontwikkelen bestaat niet meer, hele filmcursussen worden geschrapt etc etc etc. Het is heel treurig om te lezen allemaal, maar het was allemaal *exact* hetzelfde als wat ik constant heb meegemaakt. Het educatieve systeem is tegenwoordig *alleen* nog maar gericht op het behalen van een diploma en het vinden van een baan. En dat is heel erg treurig.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  18. #18

    Standaard

    Is de 10de editie de laatste? Ik vind op amazon.co.uk deze maar de foto is anders dan deze:


    Ik zie sommige uitgaves van 90$, maar dat lijkt me redelijk irreëel. Kan iemand me vertellen wat de meest huidige uitgave is en waar ik deze online kan kopen?


  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Thomas Gabriel Bekijk bericht
    Is de 10de editie de laatste? Ik vind op amazon.co.uk deze maar de foto is anders dan deze:


    Ik zie sommige uitgaves van 90$, maar dat lijkt me redelijk irreëel. Kan iemand me vertellen wat de meest huidige uitgave is en waar ik deze online kan kopen?
    Als ik het goed heb, heeft de USA versie een zgn. Connect Access Card.

    Uit de beschrijving: "Along with updated examples and expanded coverage of digital filmmaking, the tenth edition also offers Connect for Film Art, a digital solution that includes multimedia tutorials along with web-based assignment and assessment tools."

    Ik kan bevestigen dat de UK versie deze niet heeft (al staat het wel in de beschrijving). Ik twijfel erg of ik mijn UK-exemplaar hou; het lijkt mij een erg leuke feature, zeker vanwege het samenwerkingsverband met Criterion dat ze hebben.

    Daarentegen is natuurlijk de prijs wel aantrekkelijk, maar ja, wil je daarop beknibbelen ?

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Als ik het goed heb, heeft de USA versie een zgn. Connect Access Card.

    Uit de beschrijving: "Along with updated examples and expanded coverage of digital filmmaking, the tenth edition also offers Connect for Film Art, a digital solution that includes multimedia tutorials along with web-based assignment and assessment tools."

    Ik kan bevestigen dat de UK versie deze niet heeft (al staat het wel in de beschrijving). Ik twijfel erg of ik mijn UK-exemplaar hou; het lijkt mij een erg leuke feature, zeker vanwege het samenwerkingsverband met Criterion dat ze hebben.

    Daarentegen is natuurlijk de prijs wel aantrekkelijk, maar ja, wil je daarop beknibbelen ?
    Goh, de US editie kost op amazon 96$, exclusief verzending en duanekosten. €100 voor een boek is wel veel. Maar zoals je zegt, die Connect ziet er heel interessant uit...


Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •