De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Floorstanders combineren met 'eitjes'?

    Hoi, in verband met ruimtegebrek wil ik mijn grote Kef centerspeaker en rearspeakers vervangen door veel kleinere 'eitjes', ook van Kef. Mijn twee frontspeakers wil ik echter niet kwijt, dat zijn zelfbouwspeakers van Dynaudio waar ik veel geld en tijd in gestoken heb en die fantastisch klinken.

    Nu is mijn vraag: kun je kleine speakers combineren met grote vloerstaande speakers in een home theater setup? Zijn er bijvoorbeeld receivers die je zó kunt instellen dat ze alléén voor de center- en rearspeakers de bassen naar de sub sturen? Of zijn er minispeakers die wel een redelijke basweergave hebben?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

  2. #2

    Standaard

    ja dat kan prima
    vrijwel alle receivers van onkyo, marantz, sony , denon en yamaha hebben de mogelijkheid om de center en de surround op small in te stellen
    al het laag van deze speakers onder de 80 hz gaat dan naar je subwoofer als je die gebruikt
    je zet je fronts dan op large , deze worden dan gewoon full range aangestuurd
    Onkyo tx-sr605, Toshiba EP35, Sony BDP-s350
    Sony bravia LCD 40V2000, sony sacd speler, Ipod nano wharfedale Evo 2-10 en 2-8, Evo center,
    BK electronics monolith en xls300PR,

  3. #3

    Standaard

    Je zult wel wat klankkleur verschilen hebben tussen de vloerstaanders en de 'eitjes' maar je kunt ze prima op elkaar afstemmen voor wat betreft het laag.

  4. #4

    Standaard

    OK, dan ga ik me daarop oriënteren. Bedankt voor jullie hulp!

  5. #5

    Standaard

    Wanneer je de eitjes met vloerstaanders combineert, is de kans groot dat je een ongebalanceerd geluidsbeeld krijgt. Dit komt dan doordat de kracht van het geluid niet bij alle luidsprekers hetzelfde is. Dit zal je met name merken wanneer je bij verschillende geluidssterktes luistert.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Ja, maar ik vind dat eerlijk gezegd bij films niet zo'n groot probleem. Het valt mij in elk geval niet (hinderlijk) op. Wat ik wil bereiken, is dat ik met twee grote, goede vloerstaanders prima stereo muziek kan luisteren, en met de combinatie met de kleine speakers en een sub ook surround geluid heb. Dat de kracht of klankkleur dan iets verschilt, is mijns inziens bij films nauwelijks merkbaar. Maar misschien is mijn gehoor wat minder kritisch...

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Earv Bekijk bericht
    Ja, maar ik vind dat eerlijk gezegd bij films niet zo'n groot probleem. Het valt mij in elk geval niet (hinderlijk) op. Wat ik wil bereiken, is dat ik met twee grote, goede vloerstaanders prima stereo muziek kan luisteren, en met de combinatie met de kleine speakers en een sub ook surround geluid heb. Dat de kracht of klankkleur dan iets verschilt, is mijns inziens bij films nauwelijks merkbaar. Maar misschien is mijn gehoor wat minder kritisch...
    Surround is het verlengde van stereo. Het stereobeeld kan daardoor breder en dieper worden dan bij stereo.

    Om deze breedte en diepte goed te kunnen weergeven heb je eigenlijk 5 of meer dezelfde luidsprekers nodig, anders kun je de klankmatige verschillen horen tussen de luidsprekers. Wanneer bvb stemmen worden weergegeven door de luidsprekers voor jou en achter jou, kan het zijn dat door de verschillen in de klankkleur dan bvb de lage stemgeluiden meer van voren komen en de hoge van achteren. Je hoort dan dus het verschil tussen de voor en de achter luidsprekers en dit is nu juist niet de bedoeling.

    Kracht van het geluid, heeft te maken het bereik van een luidspreker. Een luidspreker die krachtiger is heeft een groter bereik en kan daarom gaan overstemmen. Het geluidsbeeld raakt dan uit balans omdat de geluiden niet meer juist in het geluidsbeeld geplaatst zijn. Dit geldt overigens ook voor de subwoofer. Deze moet daarom krachtiger zijn dan de andere luidsprekers om deze te kunnen overstemmen. Voor de front luidsprekers geldt dat deze wel wat krachtiger mogen zijn vanwege de hoeveelheid geluiden die deze vaak moeten weergeven en de afstand die het geluid moet afleggen voordat het bij jouw oren is.

    Je hoeft dus niet kritisch te zijn om te kunnen horen of er luidsprekers gebruikt worden die dezelfde klankkleur hebben en even krachtig zijn. Daarnaast zal het merkbaar zijn wanneer een geluidsbeeld gebalanceerd is. Bij een ongebalanceerd geluidsbeeld wordt het kijken en luisteren vaak minder boeiend omdat je dan meer naar de luidsprekers luistert i.p.v. het geluid.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Kef eitjes en Kef vloerstaanders klinken prima.
    Beoordeeld met Finding Nemo en LotR TTT Theatrical.
    De Nemo ''Time for School'' scene klonk mooi ruimtelijk.
    Bij het liedje van Mister Ray klonk het zelfs alsof Ray over je heen zwom!
    Beluisterd met alle speakers op Small, crossover op 80, een REL subwoofer, allemaal afgesteld met DB meter.
    Recevier: Arcam AVR300.

    Dit is niet mijn setup, maar van iemand anders die ik geholpen met het kalibreren van zijn audiosetup.
    Laatst aangepast door -Jaap- : 28-11-2008 om 17:21

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door -Jaap- Bekijk bericht
    Kef eitjes en Kef vloerstaanders klinken prima.
    Beluisterd met alle speakers op Small, crossover op 80, een REL subwoofer, allemaal afgesteld met DB meter.
    Recevier: Arcam AVR300.

    Dit is niet mijn setup, maar van iemand anders die ik geholpen met het kalibreren van zijn audiosetup.
    Tussen vloerstaanders en vloerstaanders zit wel een verschil. Bij de één wordt het kastvolume optimaal gebruikt door de extra weergevers en bij de ander is alleen het kastformaat van een boekenplankmodel veranderd. De ene is daardoor veel krachtiger dan de andere.

    Om het verschil te ervaren, moet je het aantal dB's meten bij de zelfde niveaus en een lagere en/of hogere geluidssterkte. Wanneer het geluidsbeeld goed in balans is, zal het aantal dB's bij een andere geluidsstrekte voor alle luidsprekers, m.u.v. de subwoofer, hetzelfde zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •