De resultaten 1 tot 19 van 19 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Gomorra (nu beste film Europa 2008)

    Heb net het boek uit; een zeer uitgebreide vertelling over hoe deze maffiagroep is georganiseerd en hoe men van hoog tot laag te werk gaat. Zeer interessant.

    Ben dan ook zeer benieuwd naar de film die als het goed is begin volgend jaar hier uitkomt.
    Zie http://nl.youtube.com/watch?v=wk8Kee...eature=related.

    Heeft iemand er al wat over gehoord/gezien?? Ik kijk er in ieder geval naar uit.
    Laatst aangepast door Frank Bedijn : 08-12-2008 om 17:56

  2. #2

    Standaard

    De film heeft het weekend diverse prijzen binnen gehaald en is nu officieel beste Europese film 2008 !

    Ben zeer benieuwd.

    Zie http://www.cuttingedge.be/movies/tel...-europese-film

  3. #3

    Standaard

    Ik ben ook zeer benieuwd. ik hoop dat een dvd/bluray release niet al te lang op zich laat wachten. Het boek heb ik deels gelezen. goed boek maar het leest niet effe lekker snel weg. dit genre is toch mijn lievelings genre en alle andere maffia films heb ik al. Ik hoop dat hij echt goed is want de vorige italiaanse maffia film viel mij erg tegen. kan even niet op de titel komen

  4. #4

    Standaard

    Ik heb al wel een paar zaken gehoord over deze film of randzaken ervan...onder andere dat de schrijver van het boek onmiddelijk na de uitgave ervan is moeten onderduiken voor de Napolitaanse maffia omdat deze een prijs op zijn hoofd heeft gezet.

    Ik wil hem zeker zien, de trailer ziet er goed uit vind ik...erg rauw en realistisch.
    Sonny: "What the hell is this?"
    Clemenza: "It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes."
    - The Godfather (1972) -


    whatiwatch

  5. #5

    Standaard

    Zal hem denk ik op het IFFR gaan zien.

  6. #6

    Standaard

    Optimum Home Entertainment has announced the DVD and Blu-ray release of Gomorrah for the 9th of February 2009, priced at around £19.99 and £24.99 respectively. A list of confirmed bonus material can be fond below, along with the artwork (both retail and HMV exclusive).


    • Interview with Roberto Saviano
    • Interview with Toni Servillo, Salvatore Cantalupo, Gianfelice Imparato
    • Deleted Scenes
    • Gomorrah: 5 Stories Making of Featurette
    • Trailer


    "I grew up in the cinema, almost. Both my parents worked there. My life, my reading, everything about me revolves around the cinema. So for me, cinema is life, and vice versa."
    - Sergio Leone

  7. #7

  8. #8

    Standaard

    Daar ga jij zeker wel heen frenkie?

  9. #9

  10. #10

    Standaard

    Ik heb Gomorra ondertussen gezien. Wat ik er van vond:

    Het verhaal van de Gomorra wordt vanuit het perspectief van 5 verschillende personages in beeld gebracht. Het gaat hier met name om de onderkant van het 'systeem', dus de straatboefjes die onder aan de ladder staan en in dienst zijn van een maffiaclan (soms zonder dit te weten). Je krijgt het verhaal te zien van een kleermaker, 2 jongens die nergens bij willen horen, een geldschieter, een jonge jongen aan het begin van zijn 'carriere' en een 'don' die geld verdient met illegaal afvaldumpen.

    Het verhaal van de Don was voor mij het minst interessante; je ziet korte scenes waarin duidelijk wordt hoe de Maffia geld verdient door afvalverwerkingscontracten 'op te kopen' en het afval niet verwerkt maar gewoon dumpt in de natuur.

    Het verhaal van de kleermaker zal voor sommigen niet te begrijpen zijn; er wordt weinig uitgelegd. Het boek gaat hier heel diep op in. Kort samengevat betaalt de Gomorra kleermakers die normaal voor Armani, D&G enz enz werken, om de kleding na te maken met dezelfde stoffen. Het boek vertelt dat hier wereldwijd tientallen miljoenen mee verdient word en dat de Gomorra kledingwinkels hebben van New York tot de PC Hooftstraat in Amsterdam. Raar idee als je bij een bekende winkel gewoon een fake-broek kan kopen. Het verschil met een echte merkbroek zie je niet. De stoffen zijn het zelfde en degene die het maken ook!

    Het verhaal van de man die geld brengt bij mensen van wie familieleden in dienst zijn bij de Gomorra, is ook iet wat summier. De man houdt de familie tevreden van wie een man/zoon omgekomen is of vast zit. Ook hier gaat het boek wat verder en geeft de film hierin helaas geen diepgang.

    Het meeste boeiende verhaal is van de 2 jongens die zich niet aansluiten bij het systeem maar hun eigen weg kiezen. Ze leven op straat van dag tot dag, plegen af en toe een overval tot de Gomorra hun pad kruist. Ik kan hier niet te veel over zeggen zonder wat te verklappen maar dit verhaal is keihard en geeft goed aan hoe de Gomorra alles in de hand houdt.
    Het acteerwerk van deze 2 jongens is overigens ook erg overtuigend, eigenlijk net als de rest van de cast, die een goed beeld van de werkelijkheid neerzet.

    Het laatste verhaal is van een jongen die onderaan de ladder begint en als loopjongen fungeert. Ook dit stuk is erg interessant om te zien hoe jonge mensen eigenlijk geen kans hebben om wat anders te gaan doen.
    In een scene worden de loopjongens voorbereid op 'praktijksituaties' door met een pistool op ze te schieten. De jongens, eigenlijk kinderen, dragen een kogelvrijvest en raken er zo gewend aan dat er op ze geschoten wordt. De kinderen beginnen als loopjongen, daarna worden ze uitkijkposten om door te groeien naar dealer en eventueel Capo te worden.

    Ongelovelijk als je beseft dat dit geen fictie is maar werkelijkheid!

    Alles bij elkaar is Gomorra een film die je niet als film moet bekijken. Eigenlijk is het een docu die zeer dicht tegen de realiteit aan zit en mij af en toe bij m'n strot pakte.

    Misschien dat sommige teleurgesteld worden omdat ze een Goodfellas of Scarface verwachten. Toch is dit een aanrader. Het acteerwerk is prima en de cinematografie is erg donker en dramatisch zonder daarin door te slaan.

    In de film wordt overigens niet ingegaan op de grote oorlog begin 2000 en de organisatie van de bovenlaag, de Don's en de clans. Het boek, een aanrader, gaat hier wel uitgebreid op in.

    Ik kijk erg uit naar de dvd/blu-ray release.

    8/10

  11. #11

    Standaard

    Ik heb hem klaarliggen om te kijken. Verheug me erop. Doet me denken aan "Falcone" met Chaz Palmintieri. Een film met sterke docu-eigenschappen.
    Ik heb gehoord dat enkele acteurs die meespelen zelf opgepakt zijn voor mafia banden!

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tenesse_stud Bekijk bericht
    Ik heb gehoord dat enkele acteurs die meespelen zelf opgepakt zijn voor mafia banden!
    Ik heb begrepen dat ze onder ex-gevangenen en ex-leden hebben gescreend om een realistische setting te creeren.
    Veel plezier met de film. Laat even weten wat je er van vond.

  13. #13

    Standaard

    Gomorra Matteo Garrone, 2008
    Prima film met eigenlijk een groot minpunt. Om daar ook maar mee te beginnen, de film is behoorlijk traag en duurt te lang. Op zich is de aanpak (documentaire stijl) prima, maar er hadden zeker wel enkele scènes weggelaten kunnen worden, twee uur en twintig minuten was iets te veel van het goede. Wat men verder wel erg goed doet is het belichten van een aantal van de takken van de maffia, van het handelen in drugs tot het namaken van designkleding. Het acteerwerk is ook prima en visueel is het ook allemaal dik in orde. De rauwe aanpak waarbij men dicht op de personages zit draagt bij aan het realisme. Niet iedereen kon de film waarderen trouwens, liepen vrij veel mensen weg tijdens de film. Denk dat ik het boek ook maar eens ga lezen aangezien dat nog heel wat meer verhaallijnen bevat. 7.8

  14. #14
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ha, mijn roots in beeld gebracht als Napolitaan!
    Alleen het dialect is al prachtig!

    De scene waarin jongentjes zich moeten bewijzen is even bizar als realitisch.
    Gelukkig zijn mijn ervaringen beperkt tot de verhalen die ik van mijn familie hoorde

    Maar idd erg lang!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  15. #15

    Standaard

    Na de film eindelijk gezien te hebben ben ik toch ligt teleurgesteld. Ik vond hem toch tegenvallen. Aardige film maar voor mij geen topper. Terwijl dit genre mijn favoriet is. Jammer maar voor mij geen hoger cijfer dan een 6. Heb het boek ook gelezen en die ovnd ik ook tegenvallen. Veel goede informatie enz enz maar het leest totaal niet lekker weg. De karakters zijn totaal niet uitgewerkt en de film gaat eigenlijk nergens over. Ik vind de 5 verhalen dan ook zeker niet goed uitgewerkt. Deze filmmaker kan nog veel leren van het geweldige City of God. Die heeft een beetje hetzelfde principie maar is subliem uitgewerkt. Jammer want het had veel potentie. Ik snap dan ook niet dat dit de beste europese film is geworden. Als ze wat meer aandacht aan de karakters hadden besteed en het verhaal beter hadden kunnen uitwerken dan zou het wel een topper kunnen zijn. Nu hangt alles een beetje losjes aan elkaar.
    Laatst aangepast door Roffa : 01-03-2009 om 11:42

  16. #16

    Standaard

    Zijn er nog meer projecten die dit genre behandelen?? Kunnen we in de toekomst nog een echte misdaadtopper verwachten

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roffa Bekijk bericht
    Na de film eindelijk gezien te hebben ben ik toch ligt teleurgesteld. Ik vond hem toch tegenvallen. Aardige film maar voor mij geen topper. Terwijl dit genre mijn favoriet is. Jammer maar voor mij geen hoger cijfer dan een 6. Heb het boek ook gelezen en die ovnd ik ook tegenvallen. Veel goede informatie enz enz maar het leest totaal niet lekker weg. De karakters zijn totaal niet uitgewerkt en de film gaat eigenlijk nergens over. Ik vind de 5 verhalen dan ook zeker niet goed uitgewerkt. Deze filmmaker kan nog veel leren van het geweldige City of God. Die heeft een beetje hetzelfde principie maar is subliem uitgewerkt. Jammer want het had veel potentie. Ik snap dan ook niet dat dit de beste europese film is geworden. Als ze wat meer aandacht aan de karakters hadden besteed en het verhaal beter hadden kunnen uitwerken dan zou het wel een topper kunnen zijn. Nu hangt alles een beetje losjes aan elkaar.
    Het is eigenlijk helemaal geen film. Het zijn gewoon beelden aan elkaar geplakt. Je krijgt geen enkele binding met de karakters en daardoor maakt de 'film' geen indruk.
    Zware tegenvaller.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel v/d H. Bekijk bericht
    Gomorra Matteo Garrone, 2008
    Prima film met eigenlijk een groot minpunt. Om daar ook maar mee te beginnen, de film is behoorlijk traag en duurt te lang. Op zich is de aanpak (documentaire stijl) prima, maar er hadden zeker wel enkele scènes weggelaten kunnen worden, twee uur en twintig minuten was iets te veel van het goede.
    vond dit niet, wat mij betreft had de film langer mogen duren om zo meer in te gaan op dingen die in het boek wel duidelijker naar voren kwamen.
    de film vond ik van het begin tot het einde boeiend.

  19. #19

    Standaard

    Normaal vind ik dit soort films echt leuk om te kijken maar dit kon me echt totaal niet boeiend. Ben na anderhalf uur de zaal uitegelopen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •