De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Van optische aansluiting naar HDMI

    Hey allemaal.

    Ik heb vandaag een nieuwe panasonic Plasma tv gekocht en deze heeft enkel HDMI ingangen. Nu had ik eerder een bose 321systeem gekocht en heeft enkel een optische uitgang. Heeft er iemand enig idee hoe ik deze kan aansluiten?
    Bestaat er een tussenstuk om van optisch naar HDMI te gaan?
    Toen ik de tv ging afhalen had ik aan de verkoper gevraagd of ik mijn bose systeem met optische uitgang kon aansluiten op de plasma tv, en zijn antwoord was uiteraard ,JA.
    Maar nu bij mijn thuiskomst was ik erg teleurgesteld hierin. Wie, owie kan mij helpen?
    Ik ben hier nog een leek in hoor...

    Alvast bedankt.

    Groetjes, Johan

  2. #2

    Standaard

    Dat kan niet met 1 kabel.

    Mogelijk zijn er losse kastjes die het signaal kunnen omzetten. Eigenlijk geen idee.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  3. #3

    Standaard

    Ik dacht toch dat dit beiden digitale kabels waren hé, dan zou zoiets toch moeten kunnen???
    Help me please :neutral:

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1972 Bekijk bericht
    Ik dacht toch dat dit beiden digitale kabels waren hé, dan zou zoiets toch moeten kunnen???
    Help me please :neutral:
    eerst: welkom op het forum.
    helaas gaat dit niet werken, een optisch signaal is namelijk weliswaar digitaal maar is opgebouwd uit lichtpulsen, HDMI is een "normaal" digitaal signaal. De enige manier waarop je dat zou kunnen realiseren is middels een omschakelapparaat wat een optisch signaal kan omzetten naar een HDMI signaal.

    Overigens, een optisch signaal is alleen voor digitale audio bedoeld dus ik neem aan dat je het geluid van je TV via de Bose set wilt horen?
    Als dat zo is is er namelijk een heel eenvoudige oplossing, neem een digitale ontvanger, deze hebben vaak naast HDMI (die dan naar je TV gaat) ook een optische uitgang die je dan in je Bose set zou kunnen prikken.
    LETOP, dan moet de optisch aansluiting van je Bose set wel geschikt zijn om dus een inkomend signaal te verwerken, als het echt een uitgang is zoals je zegt werkt dit dus niet maar kun je alleen je Bose set op een externe receiver aansluiten.

  5. #5

    Standaard

    Hallo Edgar,

    En hoe kom ik te weten of het een in-of uitgang is?
    Ik denk dat het zo is, maar ben hier niet echt zeker van.
    Het is uiteraard de bedoeling om het geluid vd tv via het bose systeem te krijgen.

    Alvast bedankt voor uw reactie.

    Groeten, Johan

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1972 Bekijk bericht
    Hallo Edgar,

    En hoe kom ik te weten of het een in-of uitgang is?
    Ik denk dat het zo is, maar ben hier niet echt zeker van.
    Het is uiteraard de bedoeling om het geluid vd tv via het bose systeem te krijgen.

    Alvast bedankt voor uw reactie.

    Groeten, Johan
    dat staat ongetwijfeld in de handleiding van je bose appraat, anders kun je even kijken of het bij de fysieke aansluiting staat vermeld (EXT OUT of Optical out of Toslink Out) Optisch en toslink is namelijk hetzelfde.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1972 Bekijk bericht
    Hey allemaal.

    Ik heb vandaag een nieuwe panasonic Plasma tv gekocht en deze heeft enkel HDMI ingangen. Nu had ik eerder een bose 321systeem gekocht en heeft enkel een optische uitgang. Heeft er iemand enig idee hoe ik deze kan aansluiten?
    Bestaat er een tussenstuk om van optisch naar HDMI te gaan?
    Toen ik de tv ging afhalen had ik aan de verkoper gevraagd of ik mijn bose systeem met optische uitgang kon aansluiten op de plasma tv, en zijn antwoord was uiteraard ,JA.
    Maar nu bij mijn thuiskomst was ik erg teleurgesteld hierin. Wie, owie kan mij helpen?
    Ik ben hier nog een leek in hoor...

    Alvast bedankt.

    Groetjes, Johan
    Onvoorstelbaar

    >>>>>>Ik ben hier nog een leek in hoor...<<<<<<<

    Dat schijnt een kwaal van een hoop Bose eigenaren te zijn

    Je Bose geval heeft enkel 1 optische ingang.
    Je plasma zal ongetwijfeld nog andere ingangen hebben dan alleen maar HDMI!


    Geef het modelnummer van je TV maar, het model van je Bose 321 geval en dan gaarne even vermelden of dat Bose geval een HDMI aansluiting heeft. (Bij de technische gegevens zoals ze bij Bose online staan wordt je ook niet veel wijzer, tjonge jonge jonge wat kunnen ze bij Bose toch een hoop shit verkopen maar daar waar het om draait vermelden ze niet erg duidelijk, zo staat er bij de technische gegevens:
    3 audio-ingangen (3 analoog, 3 coaxiaal digitaal, 1 optisch digitaal)
    2 videodoorvoeringangen (composiet en S-video)
    Video-uitgang voor tv (composiet, S-video en component)
    Afmetingen (h x b x d):
    Media center • 8,3 x 34,9 x 25,4 cm • 3 kg
    Afstandsbediening • 3 x 6,5 x 22,9 cm
    GEMSTONE®-luidsprekers • 6,4 x 14 x 10,5 cm • 0,45 kg per stuk
    ACOUSTIMASS® module • 36,7 x 22,2 x 48,5 cm • 10,6 kg
    Inhoud van de doos
    • ACOUSTIMASS® module
    • Media center
    • 2 luidsprekers
    • Universele afstandsbediening voor het 3 2 1™-systeem
    • Installatie dvd
    • Antennestatief
    • Stereokabel
    • Videokabel
    • Luidsprekerkabel
    • Modulekabel
    • HDMI-kabel
    • Rubbervoetjes voor ACOUSTIMASS® module
    • Rubbervoetjes voor luidsprekers
    • Batterijen
    • AM-antenne
    • FM-antenne
    • 230 V netsnoer
    • Beknopte handleiding
    Belangrijk voor jou is:

    ****Video-uitgang voor tv (composiet, S-video en component)****

    Wat ik nu niet begrijp is wat die HDMI kabel in de doos doet als er niet eens een HDMI uitgang op de set zit (althans volgens de technische gegevens dan)


    Leken moeten niet mekkeren over optische in en uitgangen als zij niet weten waarvoor deze dienen, ze brengen daarmee anderen onnodig op het verkeerde been.

    Voor het beste beeld dien je in dit geval, als ik van de technische gegevens uit ga dan, gebruik te maken van de component uitgang van dat Bose geval, het is te hopen dat je Plasma over zo'n ingang beschikt. Geluid hoef je niet door te voeren naar je TV, dat laat je gaan over dat Bose geval.

    Zo ziet een component kabel eruit:



    Je kan het geluid van je TV ook over dat Bose geval laten gaan, moet je even laten weten of je dat wil, kan ik als je het modelnr. van je Plasma geeft even voor je opzoeken.

    In het geval van je TV en dat Bose 321 apparaat heb je geen nut van een optische kabel, optische kabels dienen er voor om audio signalen digitaal te transporteren, een optische kabel transporteerd geen video(beeld)signalen.

    Was die beknopte handleiding niet bijgevoegd, of is die net zo duidelijk als de technische gegevens?

    Sorry als ik niet erg positief over Bose overkom.... het is 10x niet mijn ding
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Hey, je bent blijkbaar niet de enige die zo denkt over Bose.
    Ik had plannen om een andere set te kopen, maar hab geen zin om een hoop bedrading te trekken. de meeste surroud systemen zijn met 2 rearspeakers en dat wilde ik niet.
    Qua geluid komt de Bose inderdaad niet in de buurt van een 5.1 systeem, maar vind het niet echt slecht spelen. Nu, hier heeft iedereen zijn mening over, en ik respecteer elke mening...
    Wat de aansluitingen betreft: Bij de 321 van bose is nu inderdaad een HDMI kabel bijgesloten, omdat de nieuwe sets wel een HDMI hebben, en de mijn die nu een kleine 2jaar is nog niet had.
    Dus mijn bedoeling is dat alle geluid via het Bose ding gaat. En dat ik natuurlijk ook DVD kan zien met het Bose ding. Aansluitingen die ik zie op de Bose zijn:
    - audio input: video 1 met een zwarte(D), rode(R) en witte(L) hier staat ook de optical bij.
    - audio input: video 2 met een zwarte(D), rode(R) en witte(L) aansluiting
    - AUX: zwarte(D), rode(R) en witte(L)
    - video input: een gele(C) en een speciale met 5 pinnekes
    - video output: een gele(C) en een speciale met 5 pinnekes
    - audio output: wit(L) en rood(R)

    Wat de TV betreft, het is een panasonic TH-50PX8EA met volgende aansluitingen:
    - 2x HDMI
    - audio out: L en R
    - audio in: L en R
    - component: Y , Pr en ik denk Pb
    - AV1 scart
    - AV2 scart

    Ik hoop dat je hier meer met bent en me een oplossing kan geven.
    Ik wil jullie al zeker op voorhand bedanken, want nu heb ik aan dat Bose spul niets en zou dit heel graag aangesloten hebben...

    Thanks, Johan

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1972 Bekijk bericht
    Hey, je bent blijkbaar niet de enige die zo denkt over Bose.
    Ik had plannen om een andere set te kopen, maar hab geen zin om een hoop bedrading te trekken. de meeste surroud systemen zijn met 2 rearspeakers en dat wilde ik niet.
    Qua geluid komt de Bose inderdaad niet in de buurt van een 5.1 systeem, maar vind het niet echt slecht spelen. Nu, hier heeft iedereen zijn mening over, en ik respecteer elke mening...
    Wat de aansluitingen betreft: Bij de 321 van bose is nu inderdaad een HDMI kabel bijgesloten, omdat de nieuwe sets wel een HDMI hebben, en de mijn die nu een kleine 2jaar is nog niet had.
    Dus mijn bedoeling is dat alle geluid via het Bose ding gaat. En dat ik natuurlijk ook DVD kan zien met het Bose ding. Aansluitingen die ik zie op de Bose zijn:
    - audio input: video 1 met een zwarte(D), rode(R) en witte(L) hier staat ook de optical bij.
    - audio input: video 2 met een zwarte(D), rode(R) en witte(L) aansluiting
    - AUX: zwarte(D), rode(R) en witte(L)
    - video input: een gele(C) en een speciale met 5 pinnekes
    - video output: een gele(C) en een speciale met 5 pinnekes
    - audio output: wit(L) en rood(R)

    Wat de TV betreft, het is een panasonic TH-50PX8EA met volgende aansluitingen:
    - 2x HDMI
    - audio out: L en R
    - audio in: L en R
    - component: Y , Pr en ik denk Pb
    - AV1 scart
    - AV2 scart

    Ik hoop dat je hier meer met bent en me een oplossing kan geven.
    Ik wil jullie al zeker op voorhand bedanken, want nu heb ik aan dat Bose spul niets en zou dit heel graag aangesloten hebben...

    Thanks, Johan
    Je geeft nu knappe informatie, daar kan ik wat mee

    Heb wel een beetje compassie met je..... je Bose ... en je toch wel knappe TV , zowel formaat als kwaliteit, passen slecht bij elkaar. Geen enkele video aansluiting die ze met elkaar delen

    Ben je echt nergens die: component: Y , Pr en ik denk Pb op je Bose tegengekomen? , jammer als je die mist, dat was dan nog een beetje knappe oplossing geweest.

    Nu moet je het doen met die gele..... dat is composiet, dat is niet echt geweldig:sad: , maar laten we eerst de mogelijkheid van die 5 pinnekes eens bekijken...met die 5 pinnekes denk ik dat je S VHS bedoeld Dat is beter, hoop alleen dat je TV dat ondersteund, kun je altijd Panasonic even laten bevestigen of laten ontkennen, dien je hen te vragen of je type TV S VHS over scart ondersteund..... zou haast zeggen, kom het is een Pannie, die doet dat wel, maar dat weet ik niet zeker.(ja...ik weet ook niet alles )

    Voor het geval je TV het wel doet:

    Koop deze kabel:

    http://www.allekabels.nl/Scart-Kabel...essioneel.html

    kost effe 10 euro en ziet er zo uit:



    In het geval dat je voorzichtig wilt zijn...... dan kies je voor deze optie:



    Kost effe 3 euro en je kan er zowel de composiet (gele plug) als de S VHS ( 5 pinnekes) kant mee op. Nu nog even een paar kabeltjes kopen, of je hebt ze al....een S VHS kabeltje van 2,5 meter kost niet meer dan 3 euro en die gele.... daar kun je ook een witte of een rode voor gebruiken als je die nog ergens over hebt (zelf barst ik van de rode en de witte tulp pluggen, je krijgt ze zowat overal bij) en je kan kijken naar je Bose geval.

    Het geluid van je TV breng je ook simpel naar je Bose geval, een rode en witte tulpplugkabel(al maakt de kleur niet echt uit, het gaat om tulppluggen) Je stopt de kabeltjes in de audio out van je TV en in de rode en witte audio in (aux bijvoorbeeld) van je Bose geval. Als je TV kijkt zet je het Bose geval aan en selecteer je de ingaang waarop je TV hebt aangesloten en je hoort het geluid van de TV over je Bose geval.

    In het geval dat je beeld van je Bose op je TV kijkt, zul je geluid krijgen over de Bose, je kan er ook voor kiezen om het geluid ook over je TV te krijgen, je dient dan behalve de S VHS of de gele tulp aansluiting , ook de rode en witte tulp aan te sluiten.

    Echt waar, appeltje eitje, laat maar even weten of het gelukt is.... en als het niet gelukt is, dan kom je hier ook weer terug, dan helpen we je verder, net zolang totdat die Bose doet waar die voor gemaakt is ...werken

    BTW.... die zwarte D, dat is een digitale coax aansluiting en wil je echt een beetje knap beeld op je TV in combinatie met dat Bose geval en je TV, dan kun je er altijd nog een losse DVD of BR speler op aansluiten
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Ik ga dit morgen ff bekijken en hoop op een goede oplossing. Maar met uw professionele uitleg kan het niet anders dan werken...

    1000X bedankt man.

    Groetjes, Johan

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1972 Bekijk bericht
    Ik ga dit morgen ff bekijken en hoop op een goede oplossing. Maar met uw professionele uitleg kan het niet anders dan werken...

    1000X bedankt man.

    Groetjes, Johan
    Het gaat je lukken, hoop dat de S VHS oplossing werkt, dan heb je het betere beeld, Ik ben benieuwd
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12

    Standaard

    Dus als ik het goed begrijp(ben niet blond) moet ik van het kastje op uw foto de scart in m'n tv pluggen en de rode-witte en s vhs in het Bose geval.
    Klopt dit zo?
    Ik ga morgen naar een elektrozaak om te kijken of ze deze daar hebben en ga dan beginnen knutselen.
    Ik houd u zeker op de hoogte.
    Ik heb navraag gedaan voor digitale tv hier in België, maar deze ligt nog niet hier in de straat. Dan zou het volgens hen wel moeten lukken met de optische kabel.
    Van Bose met optische kabel naar de digitale box en van de box met HDMI naar de TV. Ik weet niet zeker of het zo kan, aangezien het niet al te slimme jongens waren van Belgacom TV. Hadden hier draadloos internet komen leggen en zijn bijna hele dag bezig geweest om uit te zoeken wat er fout was. Ze hadden in de garage één draadje verkeerd gestoken en werkte uiteraard niet zolas het moest.
    Nou ja, ik ga het in elk geval eerst proberen zoals u zegt en zie dan later wel als ik digitaal neem.

    Groetjes

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1972 Bekijk bericht
    Dus als ik het goed begrijp(ben niet blond) moet ik van het kastje op uw foto de scart in m'n tv pluggen en de rode-witte en s vhs in het Bose geval.
    Klopt dit zo?
    Ik ga morgen naar een elektrozaak om te kijken of ze deze daar hebben en ga dan beginnen knutselen.
    Ik houd u zeker op de hoogte.
    Ik heb navraag gedaan voor digitale tv hier in België, maar deze ligt nog niet hier in de straat. Dan zou het volgens hen wel moeten lukken met de optische kabel.
    Van Bose met optische kabel naar de digitale box en van de box met HDMI naar de TV. Ik weet niet zeker of het zo kan, aangezien het niet al te slimme jongens waren van Belgacom TV. Hadden hier draadloos internet komen leggen en zijn bijna hele dag bezig geweest om uit te zoeken wat er fout was. Ze hadden in de garage één draadje verkeerd gestoken en werkte uiteraard niet zolas het moest.
    Nou ja, ik ga het in elk geval eerst proberen zoals u zegt en zie dan later wel als ik digitaal neem.

    Groetjes
    Het kastje op de foto heet een scartbreakout, er zijn er in heel veel, en je hebt ze in verschillende vormen en maten. Voorbeelden:

    kost 8,95

    Deze:

    Kost 3,85

    Deze:

    geen aanrader

    Deze:



    Dit om je een idee te geven...... het doel is om van een scart een S VHS of composiet aansluiting te maken zodat je daarop je apparatuur kunt aansluiten. Een euro of 6 a 7 is dik betaald in een gewone winkel.

    In het kastje stop je inderdaad een S VHS kabel (is voor mooier beeld) of de gele plug, of welke andere kleur dan ook tulpplug(als ie maar op de gele aansluiting wordt aangesloten) heet composiet en is de minste kwaliteit. Als je ook geluid naar je TV wilt, dan sluit je ook de witte en rode aan.

    Je verft toch niet toevallig je haar hé

    Ik kan je nog wel het eea vertellen over digitale TV en hoe daar aan te komen, maar doe eerst dit klusje maar..... (zou toch niet het verhaal alvast willen vertellen aan 1 die het haar stiekem donker kleurt.... )
    Have fun and enjoy your collection

  14. #14

    Standaard

    Hey, heb me zo'n kastje en s video kabel gekocht en aangesloten.
    Ik krijg geluid en beeld, maar jammer genoeg is het beeld in zwart-wit.
    Enig idee wat hierban de oorzaak kan zijn? Dus enkel als ik de DVD van het Bose geval opzet , krijg ik geen kleuren...

    Help me pleae

    Groetjes

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1972 Bekijk bericht
    Hey, heb me zo'n kastje en s video kabel gekocht en aangesloten.
    Ik krijg geluid en beeld, maar jammer genoeg is het beeld in zwart-wit.
    Enig idee wat hierban de oorzaak kan zijn? Dus enkel als ik de DVD van het Bose geval opzet , krijg ik geen kleuren...

    Help me pleae

    Groetjes
    In zwart wit....mmmmm, dat kan een paar oorzaken hebben.

    Heb heb je de uitgangsettings van de Bose correct staan? Ik ken ze bij Bose niet, op hun website staat geen knappe handleiding. Iets met een setting als RGB zou moeten werken.

    Ik had al vermeld dat het voor zou kunnen komen dat het eventueel niet zou kunnen werken als de TV het niet ondersteund, ik weet niet of je nog een belletje met Pana hebt gedaan? Oke, de ene scart aansluiting is de andere niet, mocht het op de ene niet werken, probeer het dan op de andere, check ook even de settings van de TV, bij veel TV's is het mogelijk om een scart ingang in te stellen op RGB of composiet, de setting RGB zou het eventueel kunnen gaan doen, maar een beetje proberen kan geen kwaad.

    Nog steeds zwart wit .... dan blijft er niets anders over om de composiet aansluiting te gaan gebruiken.... dat is de enkele gele tulpplug aansluiting. Er hoeft niet speciaal een geletulp plug gebruikt te worden. Nu zou je in elk geval kleur moeten krijgen. Het beeld is met composiet niet het mooist...

    Je bent niet tevreden over het beeld en je wilt meer halen uit de kwaliteit van je TV Dan kun je overwegen om er knappe losse upscalende DVD speler met HDMI en optische aansluitmogelijkheid bij te kopen. Je kunt ook overwegen om er een Blu Ray speler bij aan te schaffen( beide mogelijkheden zijn met HDMI op je TV aan te sluiten, het geluid laat je via optisch door de Bose verwerken). Hoop wel dat het lukt met de tips en dat de Pana met eventuele andere settings wel bereid is om een plaatje in kleur neer te zetten via de SVHS aansluiting.

    Sterkte, ben benieuwd of het lukt
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Heb vandaag alles geprobeerd, maar niets hielp. Ik heb dan de gele stekker geprobeerd, en het werkte wel. Het enige wat ik niet krijg is dat ik het gewoon op tv zet, er geen geluid via het Bose geval doorkrijg. Waarschijnlijk verkeerd aangesloten, maar is geen lachertje om telkens de TV van de muur te schroeven. Daarom nog eens laatste oproep, waar moet de rood -witte stekker in op de tv en het bose ding?

    Ik ga vroeg of laat toch opteren om het Bose geval weg te doen en een 'deftig' systeem aan te sluiten waarvoor ik enkel een hdmi nodig heb...

    Thanks

  17. #17

    Standaard

    Intussen kunnen oplossen. Dus het werkt nu allemaal.

    Thanks voor de reply's

    Groetjes, Johan

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1972 Bekijk bericht
    Intussen kunnen oplossen. Dus het werkt nu allemaal.

    Thanks voor de reply's

    Groetjes, Johan

    Oke graag gedaan.... en ook de witte en rode tulppluggen waren vermeld
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •