Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
De resultaten 26 tot 32 van 32 worden weergegeven.

Discussie: Stapels CD's zat!

  1. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Avalan Bekijk bericht
    Ik rol hier ook mijn ogen vol onbegrip. Hoe moeilijk is het nu om in te zien dat lossless gewoon echt lossless is ??? Als je de CD ript naar wav (dus geen compressie), dan er een lossless codec op loslaat (bvb FLAC) en dan terug decodeert dan ga je 100% exact terug de wav bekomen. Wie iets anders beweert moet misschien eerst eens bij zichzelf afvragen of hij genoeg technisch onderlegd is om dergelijke statements te maken.

    Er kunnen wel degelijk verschillen zijn tussen het afspelen van de originele CD en het afspelen van een lossless bestand, maar dat heeft NIETS met de codec te maken. Waar kunnen dan wel verschillen zitten ?

    1. Bij het rippen slaagde de CD-ROM er echter wél in om foutloos te rippen, die schreef ik dan terug op CD en ik had een CD copy die béter was dan het origineel. Dat was een heel extreem voorbeeld aangezien het origineel zelfs niet af te spelen was. Het is dan ook een logisch gevolg dat de verschillen veel subtieler kunnen zijn: een goede CD-speler zal er ook nog in slagen om via interpolatie ontbrekende bits zelf in te vullen (als de CD dermate beschadigd is dat de foutcorrectie ook faalt). Ook hier zal een rip beter zijn als de CD-ROM wel de data nog goed genoeg kon lezen om toch de originele bits te reproduceren.
    2. De DAC in de CD-speler vs de DAC in je digitale speler (squeezebox, pc, ...). Typisch zal die in een goede CD speler beter zijn en zal het afspelen van de originele CD beter zijn dan het afspelen van de FLAC/ALAC. Maar dat is dus helemaal niet omdat het lossless formaat data zou verloren hebben. Meer zelfs, een goede lossless rip met een goede digitale speler (bvb Squeezebox Transporter) zal BETER zijn dan de gemiddelde CD-speler.
    3. Zelfs als je de digitale uitgangen zou gebruiken van CD-speler en digitale streamer naar eenzelfde versterker, kan er nog verschil inzitten. Dat heeft dan te maken met de nauwkeurigheid van de klok in de digitale bronnen, wat verschil in de regelmaat van de bits op de bitstream kan veroorzaken, wat dan opnieuw zijn invloed kan hebben op de performantie van de DAC in de versterker.

    Wie claimt dat hij het verschil kan horen tussen een CD op een high end systeem en een lossless file afgespeeld op een high end streaming systeem, houdt zichzelf gewoon voor de gek en moet dringend eens een blinde test zien te doen.
    Heel moeilijk, omdat het niet te bewijzen is. We kunnen dus alleen suggereren dat iets beter of slechter is. Vandaar ook deze discussie. Als jij kunt genieten van weergave van lossless audiobestanden, heb ik er geen problemen mee. Maar als iemand denkt dat het de bedoeling is om op deze manier naar muziek te luisteren, dan wel. De plank wordt dan mis geslagen omdat lossless bestanden daar helemaal niet voor bedoeld zijn. Ze zijn er nl. voor bedoeld om muziek mee te nemen zonder veel verlies van kwaliteit en veel ruimte in te laten nemen.

    1. Dank zij de 'obstakels' waar ik het in mijn vorige reaktie over had, is een PC in staat om een CD beter te laten klinken. Een PC analyseert de data op een CD en kan vanwege de hogere rekencapaciteit fouten en beschadigingen beter hestellen of corrigeren dan een DAC van een CD speler. Dit noemen we het oplossend vermogen wat er voor zorgt dat een CD dan mooier klinkt.
    2. Het beste is om gebruik maken van speler die voor ontworpen is voor een bepaald soort bestanden of discs. In de praktijk zou dit betekenen dat je 3 of meer spelers in de keten op zou moeten. Omdat niet iedereen hier voor de ruimte heeft, hebben spelers tegenwoordig ook mogelijkheden om andere soorten discs en bestanden af te spelen.
    3. Het is dus afhankelijk van de gebruikte hardware.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 02-12-2009 om 12:49
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  2. #27

    Standaard

    Gerco brand eens een Cdeetje of wat van een paar flac bestanden en pak de originelen erbij. Ga geblindoekt op een stoel zitten en laat je vrouw de cd's verwisselen. Je gaat het veschil niet horen, omdat het er niet is.


  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Heel moeilijk, omdat het niet te bewijzen is.
    Het is volkomen mathematisch te bewijzen dat lossless bestanden ook effectief lossless zijn.
    Ben je het er mee eens dat bij het masteren van een CD de input simpelweg een 16bit stereo stream aan 44.1KHz is ? De bedoeling van een CD af te spelen is dat je dus exact terug die 44.1KHz stream terug reproduceert en dan door een DAC stuurt aangezien je luidsprekers nu eenmaal analoog zijn.
    Wel, een wav bestand bevat ook exact die bits uit die stream. Een wav bestand lossless encoderen levert een kleiner bestand op (FLAC, ALAC,...) maar is daarna perfect terug te decoderen naar de originele wav. Zoals hier al gezegd is een lossless codec niets anders dan Zip maar dan geoptimalizeerd voor wav bestanden.
    Dit wil zeggen dat je uit de lossless gecomprimeerde file, perfect dezelfde bits kunt halen als die origineel gebruikt zijn om de CD te masteren, en dus ook perfect dezelfde bits die je CD-speler uit de CD haalt.

    Nogmaals, het is een feit dat je andere hardware gebruikt bij het afspelen van een CD versus het afspelen van een FLAC bestand. Dit heeft echter niets met verlies op het coderen te maken. Als je een FLAC afspeelt op een Hi-End systeem, zal het gegarandeerd BETER zijn dan je originele CD afspelen op een middelmatig systeem.

  4. #29

    Standaard

    Ik ben van plan om een deel van m'n collectie weg te doen. Dan vooral cd-singles en cd-maxis. Deze liggen hier maar te liggen en ontzie me de moeite steeds van schijfje te wisselen Ik weet ook dat ik er geen winst zal mee maken, maar dat hoeft niet (tenzij plaatswinst).

    Momenteel alles aan het backuppen op 2 schijven (1 met apple lossless - andere wav). Is Apple Lossless evenwaardig met Flac? (Rippen doe ik met EAC).

    Op de duur wordt je huis een vuilnisbelt en zou je er depri van worden. DVD's zijn al grotendeels opgeruimd. VHS moeten nog deze vakantie allemaal op het vuilnis. Daarna volgen nog de muziekcassettes.

    Iemand ervaring met Dacmagic van Cambridge Audio in combinatie met degelijke hi-fi installatie (type Marantz, Denon, Roksan, Naim,...)?
    Nog betaalbaar en reviews zijn positief ...
    Laatst aangepast door .:Quadran:. : 26-12-2009 om 19:46 Reden: ...

  5. #30

    Standaard

    Deze lijkt me een leuke hd-speler, maar kost momenteel nog rond 2 000 USD las ik ergens.

    http://www.hifi-schluderbacher.de/sh...HD-2TB-Version

    Op termijn zou ik liever toch een component hebben dat ik rechtstreeks aan m'n hifi kan hangen (eventueel met dac tussen). Deze ziet er fantastisch uit.

  6. #31

    Standaard

    Enkel als flac of apple lossless is voldoende, je kunt deze bestanden zonder verlies omzetten naar wave.


  7. #32

    Standaard

    Doe het op deze wijze.

    1 keer lossless om te gebruiken (afzonderlijke files)
    1 keer wav als reservebackup (cd image)

    Ik ga er vanuit dat wav toch tijdlozer is dan compressieformaten. Voor wat een harde schijf tegenwoordig nog kost moet je het niet laten.
    Laatst aangepast door .:Quadran:. : 30-12-2009 om 10:56 Reden: .

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •