De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1

    Question Luidspreker aansluiting (Noob vraag)

    Heb via marktplaats een goede 2e hands pioneer receiver gekocht. Had nog aardige luidsprekers van mijn oude set. Maar ik wil de front luidsprekers aansluiten, en deze heeft 4 luidspreker kabels, 4 aansluitpunten op speaker. Rood-zwart en blauw-grijs. Receiver heeft 2 aansluitpunten voor elke box(rood-zwart). Iemand een idee hoe ik dit goed aan kan sluiten. Moet ik andere kabels halen of andere speakers?

  2. #2

    Standaard

    Die 4 aansluitingen zijn om te bi-ampen of te bi-wire'en.
    Bij bi-ampen versterk je het mid/hoog en het laag apart, oftwel 2 keer plus en min, voor 2 eindtrappen.
    Bi-wire is met 4 draden naar je speaker toe gaan, maar aan de kant van je receiver de 2 draden aan elkaar knopen, oftwel plus aan de plus en min aan de min.

    Normaal gesproken zit er een metalen brugjes tussen de aansluitingen, om het zaakje gewoon met 2 aders aan te kunnen sluiten.
    Vaak levert het een verbetering in het geluid op, als je dat brugje vervangt door een stukje gelijke luidsprekerkabel.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door -Jaap- Bekijk bericht
    Die 4 aansluitingen zijn om te bi-ampen of te bi-wire'en.
    Bij bi-ampen versterk je het mid/hoog en het laag apart, oftwel 2 keer plus en min, voor 2 eindtrappen.
    Bi-wire is met 4 draden naar je speaker toe gaan, maar aan de kant van je receiver de 2 draden aan elkaar knopen, oftwel plus aan de plus en min aan de min.

    Normaal gesproken zit er een metalen brugjes tussen de aansluitingen, om het zaakje gewoon met 2 aders aan te kunnen sluiten.
    Vaak levert het een verbetering in het geluid op, als je dat brugje vervangt door een stukje gelijke luidsprekerkabel.
    Dank voor je reactie.
    Ik kan gewoon rood aan zwart samenvoegen cq. aan elkaar draaien. En vice versa voor de blauw en grijze kabel?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door roelof Bekijk bericht
    Dank voor je reactie.
    Ik kan gewoon rood aan zwart samenvoegen cq. aan elkaar draaien. En vice versa voor de blauw en grijze kabel?
    nee dat kan niet, want rood-zwart is plus-min en gblauw-grijs ook.
    als het goed is zitten de blauwe en de rode aansluiting boven elkaar en kun je dus rood en blauw samenvoegen (2 keer plus) en zwart en grijs idem dito want dat ou 2 keer min moeten zijn. Uiteraard moet je grijs en blauw andersom lezen als rood boven grijs zit en niet boven blauw .

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar S. Bekijk bericht
    nee dat kan niet, want rood-zwart is plus-min en gblauw-grijs ook.
    als het goed is zitten de blauwe en de rode aansluiting boven elkaar en kun je dus rood en blauw samenvoegen (2 keer plus) en zwart en grijs idem dito want dat ou 2 keer min moeten zijn. Uiteraard moet je grijs en blauw andersom lezen als rood boven grijs zit en niet boven blauw .
    Maar goed dat ik het even heb gevraagd.:wink:
    Ga er morgen verder mee stoeien, nu werken.
    Bedankt voor de hulp.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door roelof Bekijk bericht
    Maar goed dat ik het even heb gevraagd.:wink:
    Ga er morgen verder mee stoeien, nu werken.
    Bedankt voor de hulp.
    graag gedaan e geen probleem.
    Mocht je het echt niet vertrouwen kun je altijd nog kijken of er een typenummer op je speaker staat en dat op de pioneersite opzoeken !

  7. #7

    Standaard

    Het kan zijn dat de luidsprekers van jouw oude set geen wisselfilter hebben omdat de versterker van jouw oude set daarvoor zorgde. Als je de luidsprekers van jouw oude set op jouw nieuwe receiver aansluit, kan het zijn dat alle frekwenties naar zowel het hoog als het laag gaan.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het kan zijn dat de luidsprekers van jouw oude set geen wisselfilter hebben omdat de versterker van jouw oude set daarvoor zorgde. Als je de luidsprekers van jouw oude set op jouw nieuwe receiver aansluit, kan het zijn dat alle frekwenties naar zowel het hoog als het laag gaan.
    Ik heb de Blu-ray speler en mijn tv op de receiver aangesloten en nog geen problemen ondervonden.
    Werkt gelukkig.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •