De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Joris Ivens Wereldcineast

    Nadat Just Entertainment ons vorig jaar getrakteerd heeft op een Bert Haanstra box nu een Joris Ivens box set.




    Op dinsdag 18 november 2008, de 110e geboortedag van de Nijmeegse filmmaker Joris Ivens, presenteert de Europese Stichting Joris Ivens een DVD-box met hoogtepunten uit zijn filmoeuvre. Joris Ivens (1898-1989) wordt wereldwijd beschouwd als een van de pioniers van de documentaire filmkunst met avant-garde films als De Brug en Regen uit de jaren twintig en sociale films als Borinage en The Spanish Earth. Twintig filmklassiekers van zijn hand, van zijn jeugdfilm De Wigwam uit 1912 tot zijn filmtestament Het Verhaal van de Wind uit 1988, worden in de DVD-box opgenomen, waaronder films die de Gouden Palm in Cannes of de Gouden Leeuw in Venetië hebben gewonnen. Van alle films heeft de Ivensstichting na uitgebreid onderzoek in diverse collecties de meest authentieke versie gevonden of gereconstrueerd. Bij het Nijmeegse bedrijf Edit’B is de afgelopen twee jaar intensief gewerkt aan de digitale restauratie, in totaal ruim een miljoen filmframes. Bij de DVD-box verschijnt een uitgebreid boek over de films.
    André Stufkens, directeur van de Ivensstichting, zegt: ‘Ook twintig jaar na zijn overlijden worden de films van Ivens wereldwijd vertoond op festivals, maar ik ben blij dat straks met deze box de films voor iedereen beschikbaar zijn’.
    De DVD-box verschijnt in drie talen: Nederlands, Engels en Frans. Naast de films is er veel uniek bonusmateriaal opgenomen op de box, zoals een nog nooit eerder vertoond filminterview met Joris Ivens uit 1983, waarin hij een uur lang over zijn leven spreekt. Ook een levendig filminterview van de Franse filmmaker Jean Rouch met Ivens maakt deel uit van de box. Van meerdere films zijn bijzondere versies opgenomen, zo zal de film Regen, vorig jaar opgenomen in de film canon van Nederland, in drie verschillende geluidsversies te horen zijn. De beroemde documentaire The Spanish Earth over de Spaanse Burgeroorlog zal met zowel de commentaarstem van Ernest Hemingway als Orson Welles te horen zijn. In een speciale film wordt getoond wat het proces van digitale restauratie van de Ivensfilms heeft ingehouden.

    De presentatie zal zowel op 18 november plaatsvinden in LUX Nijmegen en op 21 november in het Filmmuseum in Amsterdam door Marceline Loridan-Ivens (de vrouw van Joris Ivens), door de Duitse filmmaker Edgar Reitz (Heimat-serie) en de Amerikaanse filmwetenschapper Tom Gunning. Tijdens het IDFA -International Documentary Festival Amsterdam- zal dagelijks een Ivensprogramma in het Filmmuseum worden getoond.

    In Parijs zal de Cinémathèque Française aansluitend op het Nederlandse programma in het voorjaar van 2009 een groot retrospectief aan Ivens wijden, wanneer de DVDbox in Frankrijk door ARTE wordt gelanceerd. In de Verenigde Staten organiseert het MoMA, Museum of Modern Art, in New York een Ivensprogramma t.g.v. de box. Voor de Joris Ivens DVD-box werkt de Europese Stichting Joris Ivens samen met CAPI Films in Parijs en het Filmmuseum in Amsterdam.
    In Nederland wordt de DVDbox uitgebracht door JUST Entertainment, in Frankrijk door ARTE en in de Verenigde Staten door Facets.


    Ik heb hem zelf laatst aangeschaft, maar hoor er verder vrijwel niemand over. Vandaar dit topic. Hij is €49.99 en ligt in zo ongeveer iedere winkel.
    Misschien ben ik wel een gokjunkie en een leugenaar, maar ik heb hulp nodig. Kan ik misschien wat geld van je lenen?
    Scorsese te ruil

  2. #2

    Standaard

    De presentatie zal zowel op 18 november plaatsvinden in LUX Nijmegen en op 21 november in het Filmmuseum in Amsterdam door Marceline Loridan-Ivens (de vrouw van Joris Ivens), door de Duitse filmmaker Edgar Reitz (Heimat-serie) en de Amerikaanse filmwetenschapper Tom Gunning. Tijdens het IDFA -International Documentary Festival Amsterdam- zal dagelijks een Ivensprogramma in het Filmmuseum worden getoond.
    Lekker ''oud'' nieuws. :razz:

    Verder is dit zeker een must voor mij alleen zit ik momenteel krap bij kas. Dus dit word een aanschaf in 2009.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht


    Lekker ''oud'' nieuws. :razz:

    Verder is dit zeker een must voor mij alleen zit ik momenteel krap bij kas. Dus dit word een aanschaf in 2009.
    Waarom is dit voor jou een must? Het betreft hoofdzakelijk oude avant-gardistische documentaires. De laatste keer dat ik keek was dat nu niet direct jouw kopje thee, of wel?
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Waarom is dit voor jou een must? Het betreft hoofdzakelijk oude avant-gardistische documentaires. De laatste keer dat ik keek was dat nu niet direct jouw kopje thee, of wel?
    Daarom.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Daarom.
    Maar volgens mij zijn dit wat andere documentaires dan jij denkt, maar goed. Ik ben benieuwd wat je van 'Regen' vindt
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  6. #6

    Standaard

    Njah, er staat ook wat fraai propaganda werk op. Ik denk dat hij met Regen of de Brug weinig kan, maar iets als Nieuwe Gronden, daar zou hij best wat mee kunnen denk ik. En er staat ook nog een western op.
    Misschien ben ik wel een gokjunkie en een leugenaar, maar ik heb hulp nodig. Kan ik misschien wat geld van je lenen?
    Scorsese te ruil

  7. #7

    Standaard

    Regen klinkt anders behoorlijk intrigerend. Klik hier.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Regen klinkt anders behoorlijk intrigerend. Klik hier.
    Ow help! Wordt die site nu ook al hier geciteerd :sad:
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  9. #9

    Standaard

    Box is na die van Haanstra ook weer een complimentje waard, ook door het bijbehorende boek. Grootste 3 Nederlandse cineasten (Ivens, Rademakers en Haanstra) hebben ieder een mooie box gekregen. Misschien nu toch eens tijd om ook zoiets te gaan maken voor Verhoeven.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Ow help! Wordt die site nu ook al hier geciteerd :sad:
    Wat is er mis met die site?

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Wat is er mis met die site?
    Het is nogal.. ehm... pretentieus.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  12. #12

    Standaard

    Dat kan ik helemaal beamen.

    Lees af en toe de stukjes op de voorpagina maar op het forum kom ik niet meer.

  13. #13

    Standaard

    Ik zit te loeren op deze set. Maar ik vroeg me af: kan het zijn dat er (net als met de Haanstra-set) meerdere versies van deze box zijn? Ik kom namelijk een box tegen die er iets anders uitziet als die uit het plaatje van de begin-posting.

  14. #14

    Standaard

    De set is op dit moment €14,50 bij Mediadis.

  15. #15

    Standaard

    Ik heb de box een tijdje geleden eindelijk gekocht en deze week bekeken. Ivens was politiek erg naïef maar z'n films zijn zeker wel de moeite waard.

    Net als iemand op het forum van IMDB vraag ik me eigenlijk af of de volledige 763 minuten durende versie van Comment Yukong déplaça les montagnes ergens op dvd te krijgen is. Weet iemand dat?

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •