De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard zie door de kabels het bos niet meer

    Hallo

    Ik ben al een tijdje aan het frotten met HDMI- en andere kabels maar heb nog steeds niet het gewenste resultaat. Dan weer slecht beeld of geen geluid. Ik word er zo langzamerhand hopeloos van. Hopelijk kan iemand mij helpen.

    TV Panasonic TW 32 LX 85 F (3 HDMI aansluitingen)
    Receiver Onkyo 506 (3 HDMI ingangen en 1 uitgang)
    DVD recorder Panasonic DMR-EH 58 (1 HDMI aansluiting)
    Digitale ontvanger Samsung DCB-B270R (2 scart aansluitingen)
    Speakers Harman Kardon HKTS 7

    Ik heb op dit moment 1 HDMi kabel en bij de DVD recorder zat zo'n dropvetergeval met een rode, een witte en een gele stekker. Heb verder nog wel het e.e.a. aan kabels liggen (scarts en andere rood-witkabels) maar heb, na e.e.a. gelezen te hebben, gezien dat het wel een stukje beter kan.
    Hoe kan ik nu het beste alles aansluiten voor een optimaal resultaat. (tv over de speakers, goed beeld, goed geluid) Welke kabels kan ik hiervoor het beste gebruiken? Lees ook vanalles over optische en coaxicale kabels maar dat zegt me niks.
    Help?!?

    Groeten Paul

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door delapena24 Bekijk bericht
    Hallo

    Ik ben al een tijdje aan het frotten met HDMI- en andere kabels maar heb nog steeds niet het gewenste resultaat. Dan weer slecht beeld of geen geluid. Ik word er zo langzamerhand hopeloos van. Hopelijk kan iemand mij helpen.

    TV Panasonic TW 32 LX 85 F (3 HDMI aansluitingen)
    Receiver Onkyo 506 (3 HDMI ingangen en 1 uitgang)
    DVD recorder Panasonic DMR-EH 58 (1 HDMI aansluiting)
    Digitale ontvanger Samsung DCB-B270R (2 scart aansluitingen)
    Speakers Harman Kardon HKTS 7

    Ik heb op dit moment 1 HDMi kabel en bij de DVD recorder zat zo'n dropvetergeval met een rode, een witte en een gele stekker. Heb verder nog wel het e.e.a. aan kabels liggen (scarts en andere rood-witkabels) maar heb, na e.e.a. gelezen te hebben, gezien dat het wel een stukje beter kan.
    Hoe kan ik nu het beste alles aansluiten voor een optimaal resultaat. (tv over de speakers, goed beeld, goed geluid) Welke kabels kan ik hiervoor het beste gebruiken? Lees ook vanalles over optische en coaxicale kabels maar dat zegt me niks.
    Help?!?

    Groeten Paul
    TV modelnummer is waarschijnlijk TX-32LXD85F

    Je wil de beste mogelijkheden, oke, geen probleem, maar pak er dan wel even de gebruiksaanwijzingen van je apparatuur bij

    Komt het:

    Antenne kabel:
    Om op te kunnen nemen sluit je de antenne kabel als eerste aan op de videorecorder, daarna wordt hij doorgelust naar de decoder en van de decoder gaat hij als laatste naar de TV. Antenne kabel wordt ook wel een coax genoemd, zorg dat je een goede kwaliteit gebruikt met goede stekkers, dan houd je het mooiste beeld.

    Videorecorder aansluiten:

    De videorecorder (antenne kabel hadden we hierboven al aangesloten) sluit je zowel met scart als met HDMI aan op je TV (een panasonic ding)(staat trouwens op pagina 9 van je videorecorder gebruiksaanwijzing) Vervolgens sluit je de Videorecorder met een optische kabel, ook wel toslink genoemd, aan op je receiver. Toslink/Optisch ziet er oa zo uit:


    of zo:



    Decoder aansluiten:

    Antenne kabel hadden we reeds geplaatst, vervolgens sluit je de decoder aan op de TV en op de videorecorder, er gaat 1 scart naar de videorecorder en er gaat 1 scart naar de TV. Voor het geluid over de speakers gaat er 1 optische kabel van de decoder naar de receiver.

    TV aansluiten;

    Op je TV zit een rode en witte audio-out aansluiting, neem een witte en rode(andere kleuren mogen ook) tulpplug en sluit de audio-uit van de TV aan op een audio-in van je receiver.

    Receiver aansluiten:

    Daar hoef je in weze alleen maar een antennekabel in te stoppen voor de tuner om zo de radiozenders te kunnen horen en je sluit er de speakers op aan. Als het goed is heb je er al 2 optische kabels op aangesloten, 1 van de decoder en 1 van de recorder. Door deze optische aansluitingen kun je genieten van DD5.1 geluid als dat wordt uitgezonden door de decoder of de recorder. Je dient vanzelfsprekend wel de juiste ingang te kiezen op de reciever om het geluid ook te laten klinken, dat staat in de gebruiksaanwijzing van de receiver. In jouw geval sluiten we geen HDMI kabels aan op de receiver, heeft geen reet zin, want de reciever doet er toch niets mee, je zou het alleen kunnen gebruiken als je heel veel HDMI apparaten hebt en je hebt wat meer ingangen nodig, dan kun je de receiver als schakelaar gebruiken tussen de diverse apparaten die je er dan op hebt aangesloten.

    Als je alles hebt aangesloten zoals ik voorstel, dan moet alles het meest optimaal klinken en moet je goed beeld hebben. Werkt er iets niet, dan zou er iets stuk kunnen zijn, maar in bijna 99,99% van de gevallen is het een bedieningsfout of een loszittende kabel die door verschuiven van de apparatuur van zijn plek is geraakt.
    Dus voordat je in paniek raakt, eerst kijken of je de goede ingangsbron hebt gekozen, dat dien je bij al je apparaten te controleren als er iets zogenaamd niet werkt.

    Voorbeeld;
    DVD kijken, TV op HDMI kanaal zetten waarop recorder is aangesloten, receiver op de optische ingang zetten waarop de recorder is aangesloten.

    Hetzelfde geld natuurlijk ook voor de decoder, TV op de scartingang zetten van de de decoder, en de receiver op de optische ingang van de decoder.

    Geluid van de TV over de speakers.... kies de analoge ingang op de reciever waarop je de tulpjes hebt aangesloten. Waarschuwing, kies deze mogelijkheid niet als je een DVD draait of naar de decoder kijkt, kies dan de optiche ingangen waarmee die apparaten zijn aangesloten, dit omdat je anders geen echt surround geluid zult kunnen krijgen.

    Opnemen met de recorder is weer ingewikkelder, maar dat zul je ondertussen toch ook wel doorhebben

    Appeltje eitje, het moet nu lukken en als je nog vragen hebt...... laat maar horen
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Wauw, dank je wel voor je uitgebreide uitleg! Erg fijn voor een leek als ik.
    Ik moet dan nog wel 2 optische kabels kopen want die heb ik nog niet. Ik heb nog wel een paar vragen;

    * het doorlussen van de recorder naar de decoder gaat dat met zo'n mannetje-vrouwtje stekker? (of hoe heten die?)
    * de antennekabel die op de receiver aangesloten dient te worden (om radio te luisteren)doe ik dat met een splitter bij de recorder? (daar heb ik nu mijn antenne inzitten) En dan dus ook weer met zo'n mannetje-vrouwtje stekker van de splitter bij de recorder in de receiver?
    * Ik begrijp dus ook van je dat het niet zo is dat wanneer ik DVD op mijn receiver indruk, automatisch de beste instellingen voor DVD gebruik beginnen?
    * Met HDMI kabels van DVD naar TV en van receiver naar TV heeft dus geen zin?
    * Zou het, ik zeg niet dat ik dat zou doen, eventueel ook simpeler kunnen? Het klinkt voor mij namelijk behoorlijk ingewikkeld allemaal. Was altijd gewend om met één druk op de knop automatisch de beste instellingen te krijgen.

    Nogmaals, alvast bedankt voor je reactie.

    Groeten Paul
    Laatst aangepast door delapena24 : 09-01-2009 om 07:20

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door delapena24 Bekijk bericht
    Wauw, dank je wel voor je uitgebreide uitleg! Erg fijn voor een leek als ik.
    Ik moet dan nog wel 2 optische kabels kopen want die heb ik nog niet. Ik heb nog wel een paar vragen;

    * het doorlussen van de recorder naar de decoder gaat dat met zo'n mannetje-vrouwtje stekker? (of hoe heten die?)

    Die heten over het algemeen gewoon een antennekabel, daar zijn heel veel mogelijkheden in en verloopstukjes voor te krijgen. Een standaardkabeltje is over het algemeen wat minder van kwaliteit, beter is het om een knappe te laten maken, zie ook hieronder.

    * de antennekabel die op de receiver aangesloten dient te worden (om radio te luisteren)doe ik dat met een splitter bij de recorder? (daar heb ik nu mijn antenne inzitten) En dan dus ook weer met zo'n mannetje-vrouwtje stekker van de splitter bij de recorder in de receiver?
    Mmm, er zijn thuis- aansluitingen in de muur die een gescheiden uitgang hebben voor de radio en de TV en je hebt er met 1 aansluiting voor zowel Radio,TV en Internet. Soms levert de provider daarbij een filter/splitter aansluiting om zowel internet,tv en radio hierop aan te kunnen sluiten. Heb zelf wel zo'n enkele aansluiting in de woning, maar daarbij wel van de kabelboer een filter/splitter gekregen. Of je mannetje/vrouwtje stekkers nodig hebt zul je even ter plekke moeten bekijken. Het mooiste is om bij een satellietboer binnen te lopen en hem even een paar kabeltjes van goede kwaliteit met een paar stekkers erop te laten maken, dat hoeft niet eens duur te zijn Hij kan je ook een eventuele splitter leveren. Over het algemeen zijn de antennekabeltjes die bij bijvoorbeeld een videorecorder worden geleverd van matige kwaliteit. Het voordeel van laten maken is dat je ze ook mooi op lengte kunt krijgen.
    * Ik begrijp dus ook van je dat het niet zo is dat wanneer ik DVD op mijn receiver indruk, automatisch de beste instellingen voor DVD gebruik beginnen?
    Dat heb je heel goed begrepen, zeker als je de moeite hebt genomen om de gebruiksaanwijzing van je apparatuur door te nemen, en dat is tegenwoordig echt wel nodig! Je zult waarschijnlijk zelf die optische ingangen moeten koppelen aan een bron. En op de receiver zul je ook nog wel het eea kunnen aanpassen. Ook op de DVD speler dien je zelf een keus te maken naar welk audiokanaal je wilt luisteren etc etc etc
    * Met HDMI kabels van DVD naar TV en van receiver naar TV heeft dus geen zin?
    Dat had moeten zijn: van de DVD naar de Receiver en dan van de Receiver naar de TV. In jouw geval heeft dat echt geen zin, je receiver(de 506) doet namelijk helemaal niets met die HDMI signalen. Voor het geval je perongeluk het verkeerde typenummer hebt opgegeven zoals je bij je TV had gedaan, bij de 605 is het wel van belang dat het via HDMI naar de receiver gaat en van de receiver naar de TV, dan zou tevens de optische verbinding kunnen vervallen...... dit nog maar eens even aangescherpt om duidelijk te maken dat het heel belangrijk is om de juiste typenummers op te geven!!!!!
    * Zou het, ik zeg niet dat ik dat zou doen, eventueel ook simpeler kunnen? Het klinkt voor mij namelijk behoorlijk ingewikkeld allemaal. Was altijd gewend om met één druk op de knop automatisch de beste instellingen te krijgen.
    Ja het kan simpeler, je verkoopt dan je huidige set, neemt zo'n barrel van een alles in 1 zooitje en dan kan het wel eens met 2 a 3 drukken op de knop lukken om het voor elkaar te krijgen.
    Kom Kom, niet zo lui, voor een beetje mooi geluid mag je best die grijze massa daarboven even aan het werk zetten Geloof me, bij de meesten is het de angst voor hun apparatuur en het gebrek aan kennis om er goed mee om te gaan, maar als je toch een paar keer de moeite neemt de gebruiksaanwijzing erbij te nemen en wat te oefenen met de bediening, dan gaat het op den duur vanzelf

    Zie eerst maar eens de kabeltjes op hun juiste plek te krijgen, denk dat we je hier nog wel een keer terugzien met vervolgvragen


    Nogmaals, alvast bedankt voor je reactie.

    Groeten Paul
    Hoe lang heb je die set al? Kan me nu, na al die vragen, haast niet voorstellen dat het nu ook werkt als zoals het echt zou horen te werken.
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    BTW, je hebt je speakers toch wel allemaal netjes aangesloten? Alle + jes op de + jes en alle - tjes op de - tjes. Dit is ook belangrijk om een goed geluidsbeeld te krijgen.
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Wederom dank voor je uitleg. Heb de audiokabels inmiddels besteld bij kabeltje.com. Komen volgende week binnen. Verder ga ik eerst eens kijken hoe e.e.a. bevalt met de (antenne)kabels die ik nu nog heb. Zijn waarschijnlijk wel wat minder van kwaliteit maar dan kan ik altijd nog andere kopen. Speakers heb ik toch wel oke aangesloten dus dat moet goed komen. Zal inderdaad volgende week waarschijnlijk nog wel wat vragen hebben. Hopelijk kan ik daarna lekker

    Groeten Paul
    Laatst aangepast door delapena24 : 10-01-2009 om 10:07

  7. #7

    Standaard nog een paar vraagjes

    Nou, heb alles aangesloten ondertussen, op plusjes en minnetjes gelet, ingangen toegewezen. Zit nu echter met het volgende probleem;
    Het volume is nogal verschillend. Het volume staat prima als de tuner aanstaat maar zodra ik tv ga kijken moet het volume een heel stuk harder zetten. Ook als ik mijn i-pod eraan hang moet ik het geluid een stuk harder zetten. Hoe los ik dit op?

    Ook moet ik mijn subwoofer handmatig aan- en uitzetten. In de handleiding staat dat wanneer er op de receiver een trigger knop zit ik deze in kan stellen. Heb de hele handleiding van mijn receiver nagelopen maar zie niks terug over een trigger knop. Ik moet 'n dus elke keer han dmatig aan en uitzetten of zie ik iets over het hoofd.

    Ben nog niet toegekomen om de dvd recorden volledig te testen dus daar zal ik ook nog wel wat vragen over hebben later.

    Hopelijk kan iemand me zeggen wat ik verkeerd doe.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Videorecorder aansluiten:

    De videorecorder (antenne kabel hadden we hierboven al aangesloten) sluit je zowel met scart als met HDMI aan op je TV (een panasonic ding)(staat trouwens op pagina 9 van je videorecorder gebruiksaanwijzing) Vervolgens sluit je de Videorecorder met een optische kabel, ook wel toslink genoemd, aan op je receiver. Toslink/Optisch ziet er oa zo uit:


    of zo:


    Ik zit met hetzelfde probleem, ben hierdoor al een stuk wijzer geworden. Wat is alleen het verschil tussen bovenstaande kabels?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door bart8014 Bekijk bericht
    Ik zit met hetzelfde probleem, ben hierdoor al een stuk wijzer geworden. Wat is alleen het verschil tussen bovenstaande kabels?
    Geen, zie zien er wat anders uit en de bouw kwaliteit zal hoogstens verschillen maar beiden zijn in princiepe hetzelfde.
    Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn collectie

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door bart8014 Bekijk bericht
    Ik zit met hetzelfde probleem, ben hierdoor al een stuk wijzer geworden. Wat is alleen het verschil tussen bovenstaande kabels?
    Wat Hakker al zegt, in principe gelijk, er is een prijsverschil doordat de duurdere iets luxer zijn, de werking zal van beide gelijk zijn.
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    Hallo

    Nog even een vraagje;

    Heb alles aangesloten zoals beschreven. Het lukt me echter niet om digitaal op te nemen. Wat doe ik verkeerd?

    Groeten Paul

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door delapena24 Bekijk bericht
    Hallo

    Nog even een vraagje;

    Heb alles aangesloten zoals beschreven. Het lukt me echter niet om digitaal op te nemen. Wat doe ik verkeerd?

    Groeten Paul
    >>>>>>>>>>>Opnemen met de recorder is weer ingewikkelder, maar dat zul je ondertussen toch ook wel doorhebben<<<<<<<<<<<<<<<<


    Niet dus.


    Oke, als je alles hebt aangesloten zoals was uitgelegd, dan zit er een scart van je decoder in de scartingang van je recorder. Digitaal opnemen kan niet, je recorder kan enkel van de ingebouwde tuner opnemen of van de scart, beide zijn in dit geval analoog!

    Je wilt een digitale zender opnemen van je decoder, dat kan wel. Dat gebeurt wel digitaal, maar je neemt van analoge bron op.

    1 Zet de decoder op de zender die je wilt opnemen, je dient er wel zorg voor te dragen dat je dat op de juiste wijze doet, de zender wil je in dit geval over de scartuitgang laten gaan die naar je recorder gaat. Neem de gebruiksaanwijzing van de decoder er daarom maar beter bij.

    2 Zet de recorder op de aux/ of tewel de scartingang waarop de decoder is aangesloten.

    3 Druk op record, en je recorder neemt op.

    Om geprogrammeerd te kunnen opnemen dien je beide apparaten te programmeren, een hele klus, maar met wat oefenen moet dat lukken. Wel er even aan denken dat je op het moment van opnemen niet naar een andere Digitalezender kunt kijken, je decoder moet immers een signaal aan je recorder leveren. De Decoder programmeer je op de zender waarvan je wilt opnemen, de recorder programmeer je om op te nemen van de scartingang waarop de decoder is aangesloten, appeltje eitje

    Sterkte
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    Dus als ik het goed begrijp kan ik wel analoog opnemen maar niet met digitale kwaliteit. Ik bedoel daarmee dat het opgenomen beeld dus niet dezelfde kwaliteit heeft als digitale tv. (het is dus analoog?) Want wat ik nu ook probeer, de beeldkwaliteit van het opgenomen spul is een stuk minder dan de digitale tv kwaliteit. Ik had eigenlijk de hoop dat ik ook op digitale kwaliteit op kon nemen.

    Groeten Paul
    Laatst aangepast door delapena24 : 11-02-2009 om 17:30

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door delapena24 Bekijk bericht
    Dus als ik het goed begrijp kan ik wel analoog opnemen maar niet met digitale kwaliteit. Ik bedoel daarmee dat het opgenomen beeld dus niet dezelfde kwaliteit heeft als digitale tv. (het is dus analoog?) Want wat ik nu ook probeer, de beeldkwaliteit van het opgenomen spul is een stuk minder dan de digitale tv kwaliteit. Ik had eigenlijk de hoop dat ik ook op digitale kwaliteit op kon nemen.

    Groeten Paul

    Mmmm, ik begrijp de teleurstelling:sad:

    Voor zover mij bekent zijn er maar een paar apparaten waarmee je Digitaal kunt opnemen, en allen betreffen apparaten waarbij de HDD is ingebouwd in de decoder/satontvanger. Digitaal wordt beeld momenteel nog enkel via HDMI en DVI verstuurd, en van deze aansluitingen is bekend dat er met HDCP wordt gewerkt(een soort van copy protection systeem) dat voorkomt dat er kan worden opgenomen in hoge kwaliteit.

    Toch is het mogelijk om via scart RGB en met goede kabels tot goede resultaten te komen, helaas wordt het niet het origineel, bij analoog treden er altijd verliezen op, de verliezen zo klein mogelijk maken vergroot het resultaat. Vandaar dat het bij analoog zo belangrijk is om goede kabels te gebruiken en storingen te vermijden.
    Have fun and enjoy your collection

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Mmmm, ik begrijp de teleurstelling:sad:

    Voor zover mij bekent zijn er maar een paar apparaten waarmee je Digitaal kunt opnemen, en allen betreffen apparaten waarbij de HDD is ingebouwd in de decoder/satontvanger. Digitaal wordt beeld momenteel nog enkel via HDMI en DVI verstuurd, en van deze aansluitingen is bekend dat er met HDCP wordt gewerkt(een soort van copy protection systeem) dat voorkomt dat er kan worden opgenomen in hoge kwaliteit.
    niet helemaal > als je werkt met een mediacenter icm digitale tuner kan je direct op je hdd opnemen (zonder hdcp :P) , ik kan dit weer via s-video afkijken op mijn beeldbuis tv.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wicked Bekijk bericht
    niet helemaal > als je werkt met een mediacenter icm digitale tuner kan je direct op je hdd opnemen (zonder hdcp :P) , ik kan dit weer via s-video afkijken op mijn beeldbuis tv.
    >>>, ik kan dit weer via s-video afkijken op mijn beeldbuis tv.<<<

    Beeldbuis
    via s-video

    Wat is daar nu digitaal aan
    Have fun and enjoy your collection

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    >>>, ik kan dit weer via s-video afkijken op mijn beeldbuis tv.<<<

    Beeldbuis
    via s-video

    Wat is daar nu digitaal aan
    dat ik digitaal kan opnemen ging het over.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wicked Bekijk bericht
    dat ik digitaal kan opnemen ging het over.
    Dan is toch heel de functie van digitaal opnemen weg als je het analoog gaat bekijken? Is hetzelfde als ik koop digitale muziek en zet het op een cassettebandje...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •