De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Receiver om te beginnen

    Beste mensen,

    Op het moment ben ik aan het zoeken naar een nieuwe TV, het wordt waarschijnlijk plasma, de LG 32PG6000. Ik zit er over te denken om er gelijk een receiver bij aan te schaffen. Dit zou dan mijn eerste echte receiver worden. Het budget is rond de 300 euro (ben ik nog niet helemaal over uit maar het gaat echt om een receiver om te beginnen). Mijn ouders hebben een Sony STR-DG500 voor in de huiskamer. Ik doe meestal het aansluiten enzo maar ik weet er nog niet veel van.

    De receiver komt te staan in mijn slaapkamer. Ik heb al twee speakers die ik in ieder geval de komende tijd wil gebruiken. De speakers heb ik een aantal jaren geleden gekregen van iemand. Ze zijn al aardig wat jaartjes oud maar ik vind ze zelf goed genoeg klinken voor nu. Het rare is dat ik ook nergens een merk kan vinden. Misschien is het zelfbouw geweest...

    Foto:




    Ik wil dus beginnen met deze twee speakers. Met een surround versterker houd ik dan altijd de mogelijkheid om uit te breiden. Het lijkt me het leukst om klein en simpel te beginnen. Als het bevalt kan ik dan later nog uitbreiden.

    Nu heb ik al aardig wat van dit soort threads doorgelezen. Vaak zie ik merken voorbij komen als Onkyo, Yamaha en Pioneer. Nu is mijn vraag natuurlijk: waar moet ik op letten bij aanschaf van een receiver? Aansluitingen, vermogen, opties... Zoals gezegd ben ik op zoek naar een instapreceiver.

    Op internet lees ik veel over nieuwe audioformaten. Ik heb me hier nog niet echt in verdiept. In de tijd dat ik een beetje op de hoogte was, ging het om DTS en DD5.1... Ik ben wel van plan om over een tijdje een Blu-ray speler te kopen. Wat is het nadeel als mijn receiver niet de nieuwste audioformaten kan afspelen?

    Vandaag of morgen wil ik bij een aantal winkels langs gaan om te kijken. Als ik een TV en een receiver tegelijk koop, kan ik misschien nog een mooie prijs regelen:wink:

    Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven en dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt voor de reacties.

  2. #2

    Standaard

    Hi Sander,

    je vraag is lekker duidelijk, gelukkig, zoals je zelf ook weet is het wel eens anders.
    Je geeft een paar belangrijek zaken aan, je gaat plat (qua TV dan )en je wilt op den duur naar BR.

    De nieuwe geluidsformaten bevatten, omdat de bandbreedte van HDMI veel groter is en de ruimte op BR schijven ook veel groter is, veel meer informatie bevatten waardoor er dus in principe ongecodeerd surround geluid gebruikt kan orden en in ook het geval van de nieuwe geluidsformaten zijn ze alsnog gecomprimeerd maar bevatten nog steeds meer informatie dan de "oude" signalen. Het geluid heeft dus meer detail en kan meer kanalen bevatten.

    Met deze informatie is het dus belangrijk voor je receiver dat hij met de nieuwe geluidsformaten overweg kan en het liefst middels HDMI. De wat oudere receivers hadden wel HDMI maar waren feitelijk niets anders dan schakelbakken ipv gebruik te maken van het geluid via HDMI. De nieuwere receievers kunnen dat bijna allemaal, de verschillen (technisch) zullen zitten in het aantal HDMI aansluitingen (kan belangrijk zijn) en het aantal mogelijkheden met DSP of zelfs het aantal voorkeuze stations van de radio. Kijk dus eerst goed naar je eigen minimale eisen op dat gebied (PS3 of XBOX aansluiten, TV via de receiver (digitaal zelfs?), DVD speler, toekomstige BR speler, evt CD speler?).

    Als je die minimale eisen voor jezelf hebt neergelegd wordt het tijd om eens te gaan luisteren naar welk klankbeeld jouw het meest aanspreekt, elk merk heeft zo zijn eigen klankbeeld. Onkyo vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant net als Sony, Pioneer is wat te sterk qu middengebied, yaaha is vrij neutraal maar kan ook te klinisch overkomen en Marantz is wat warm (nadruk op laag). Jij kent jouw speakers, dus probeer in een audiozaak de verschillende merken op dezelfde speakers te beluisteren om een eerlijk vergelijk te maken. Neem wat muziek mee die je zeer goed kent.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie Edgar. Uitleg is lekker duidelijk. Ik zat zelf ook aan HDMI te denken. Kom je qua prijs niet veel hoger uit als je gaat voor een receiver die de nieuwe geluidsformaten ondersteunt? Weet je misschien een paar modellen zodat ik weet waar ik ongeveer naar moet kijken?

    Het is dus belangrijk om vooruit te kijken ivm aansluitingen. Eigenlijk heb ik geen flauw idee wat er allemaal mogelijk is met een receiver op het gebied van video/beeld en aansluitingen. Onze receiver in de huiskamer bijvoorbeeld, is zo simpel mogelijk aangesloten; speakers, tuner en geluid van DVD. Wat zijn de mogelijkheden qua beeld?

    Ik ben nu een beetje aan het nadenken over wat ik wil. 32 inch plasma TV, resolutie van 1024x720... Hoop dat dit geen probleem vormt voor Blu-ray? Simpele maar moderne receiver. Over een tijdje misschien (waarschijnlijk...) een Blu-ray speler. Op korte termijn wil ik digitale TV. Dus weer een ontvanger... Was nog vergeten te zeggen dat ik al een XBOX360 heb, die ik zolang als DVD-speler wil gaan gebruiken (HDMI). Dit wil ik natuurlijk zo goed mogelijk aansluiten maar daar weet ik nog vrij weinig van.

  4. #4

    Standaard

    Je receiver heeft vaak erg weinig mogelijkheden voor beeld .
    Het aantald HDMI aansluitingen is belangrijk mara let op, zowel IN als UIT, als je 10 uitgangen hebt en maar 1 ingang heb er niets aan.
    Meestal zijn er 2 tot 5 ingangen en 1 of 2 uitgangen. Als die allen met digitaal geluid overweg kunnen kun je dus heel simpel alles aan je receiver aansluiten op HDMI IN en 1 kabel van je receiver naar de TV via HDMI OUT, je receiver gebruik je dan als digitale schakelbox waarbij meteen het geluid ook via de reciever wordt weergegeven. Bronnen die geen HDMI hebben maar wel een digitale aansluiting voor geluid kun je dan gewoon rechtstreek voor het beeld op je TV aansluiten en via een digitale kabel op je receiver.

    Hier is het dus van belang dat je TV eventueel meerdere soorten ingangen heeft zoals bijvoorbeeld S-video/SCART/Component/HDMI.

    Om volledig van BR te genieten wordt gezegd dat je voor FullHD moet gaan en niet voor HDReady. Persoonlijk vind ik dat het enorm afhangt van je kijkafstand en hoeveel je kijkt op BR en normale TV.Kijk je bijv 1 keer in de week een film en de rest van de tijd is de TV voor normale TV en niet voor HD materiaal, zou ik persoonlijk voor een HDReady gaan. Maar als je je dan weer enorm gaat storen wanneer je dan die BR kijkt omdat het het voor je gevoel het net niet is, wat zeer realistisch is, dan moet je gewoon voor FullHD gaan. Maar ook hier geldt: let op hoeveel en welke aansluitingen je TV nodig moet hebben.

    Om het dus handig te maken, maak een klein schema welke apparatuur je op je receiver kan en wil hangen en met welke aansluiting en hetzelfde voor je TV.

    Vwb receivers, de jongste modellen, zelfs de instappers, van Onkyo kunnen overal mee overweg en kun je eigenlijk niet fout mee gaan als de klank je bevalt. Een film kijken in mooi stereo is immers ook geen straf.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar S. Bekijk bericht
    Je receiver heeft vaak erg weinig mogelijkheden voor beeld
    Ik bedoelde meer het aansluiten en schakelen:wink:

    Wederom goede uitleg. Ik moet dus vooral de aansluitingen goed in de gaten houden.

    Over de TV:
    Ik heb nu nog een oude Samsung 55 cm (geen breedbeeld) met analoog signaal. De TV komt op m'n (slaap)kamer en de kijkafstand wordt ongeveer 2,5 mss 3m. Ik wil eigenlijk niet groter dan 32 inch (82cm). Zo'n LCD of plasma zal dus al een hele vooruitgang zijn. Ik ben alleen nog een beetje aan het twijfelen over de resolutie van de LG 32PG6000, 1024x720. De meeste HD-ready LCD's die ik heb gezien hebben 1366x768 als resolutie. Vraag me af hoe groot dit verschil is en of dit is te zien op mijn kijkafstand... Het Blu-ray verhaal zal voor mij ook nog wel even duren hoor. Ik denk dat ik voorlopig nog wel even bij DVD blijf.

    Als ik zo een beetje op internet zoek naar een receiver met die nieuwe geluidsformaten kom ik bij de volgende modellen uit: Sony STR-DG820, Onkyo TX-SR606 en de Yamaha RX-V663.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sander Verheij Bekijk bericht
    Over de TV:
    Ik heb nu nog een oude Samsung 55 cm (geen breedbeeld) met analoog signaal. De TV komt op m'n (slaap)kamer en de kijkafstand wordt ongeveer 2,5 mss 3m. Ik wil eigenlijk niet groter dan 32 inch (82cm). Zo'n LCD of plasma zal dus al een hele vooruitgang zijn. Ik ben alleen nog een beetje aan het twijfelen over de resolutie van de LG 32PG6000, 1024x720. De meeste HD-ready LCD's die ik heb gezien hebben 1366x768 als resolutie. Vraag me af hoe groot dit verschil is en of dit is te zien op mijn kijkafstand...
    Kijk even bij carltonbale.com-1080p-does-matter/, daar zie je -gebaseerd op wat het menselijk oog fysiek aankan- of het wat uitmaakt. Het plaatje maakt alles duidelijk. In jouw geval zit je op 8.2 à 9.8 foot, met een 32 inch scherm.

  7. #7

    Standaard

    Mijn ervaring: voor Full HD, go all the way. Maar dat is dus flink in de buidel tasten! Als dat niet kan, niet doen. Maar ik wil je niet afschrikken en een receiver is t.o.v. geluid via de tv al een flinke vooruitgang. Wellicht is een tweedehands receiver een optie? Is volgens mij redelijk safe om te doen. Als ie geen HDMI heeft, zorg dan wel dat ie (minstens) 5.1 analoge ingangen heeft, kan je later een BR-speler met analoge uitgangen aanschaffen die audiocodecs on-board heeft.
    Bronnen | Oppo BDP-83 SE | Humax IR-5000C | AppleTV | Sonos
    Receiver | NAD T757(v1)
    Output (video) | Panasonic 50PZ800
    Output (audio) | Dali Piano Noble (fronts) | Dali Piano Vocal (center) | Dali Piano Agile (surrounds) | Dali Piano Ambient (back surrounds) | Elac SUB 301 ESP (sub)

    Bediend m.b.v. een Logitech Harmony 1000.

  8. #8

    Standaard

    Bedankt voor de reacties.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sjokotof Bekijk bericht
    Kijk even bij carltonbale.com-1080p-does-matter/, daar zie je -gebaseerd op wat het menselijk oog fysiek aankan- of het wat uitmaakt. Het plaatje maakt alles duidelijk. In jouw geval zit je op 8.2 à 9.8 foot, met een 32 inch scherm.
    Misschien lees ik de grafiek verkeerd maar klopt het dat ik dan een heel klein beetje profiteer van 720p? En wat is die 720p precies? Ben nog niet zo thuis in die resoluties...

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rrjobse Bekijk bericht
    Mijn ervaring: voor Full HD, go all the way. Maar dat is dus flink in de buidel tasten! Als dat niet kan, niet doen. Maar ik wil je niet afschrikken en een receiver is t.o.v. geluid via de tv al een flinke vooruitgang. Wellicht is een tweedehands receiver een optie? Is volgens mij redelijk safe om te doen. Als ie geen HDMI heeft, zorg dan wel dat ie (minstens) 5.1 analoge ingangen heeft, kan je later een BR-speler met analoge uitgangen aanschaffen die audiocodecs on-board heeft.
    Wil eigenlijk niet duurder en niet groter gaan. Ligt natuurlijk ook aan de voor- en nadelen. Het blijft een beetje twijfelen en overwegen. Een tweede hands receiver heb ik ook al aan gedacht. Ben er eigenlijk nog niet uit of ik een receiver wil die alle nieuwe geluidsformaten ondersteunt of een wat ouder model om te beginnen. Ik heb al even op dit forum en op een ander forum gekeken maar zag niet echt veel receivers te koop staan. Heb je misschien aanraders?

    Goed, ben vandaag even naar de lokale Expert geweest. Ik heb even rondgekeken bij de receivers en met de verkoper gepraat. Hij adviseerde mij de Onkyo 606 als het om nieuwe geluidsformaten ging. Volgens hem kwam ik dan bij de andere merken al gauw bij de duurdere modellen uit. De 606 kostte daar 599, op internet voor 390! Ik dacht dat 100 euro verschil bij de TV veel was... Ik heb verder nog wat onderhandeld over de prijs als ik TV en receiver tegelijk zou kopen maar het enige wat hij kon doen was er HDMI kabel van 60 euro gratis bij doen. Geen succes dus.

    Hij had nog een ouder model in de opruiming voor 298. Ik dacht dat het de Onkyo 505 was maar ik vind op internet een prijs van 400 euro dus dat zal wel niet... Was iig een Onkyo met HDMI maar zonder HD audio.

    Al met al ben ik wel wat geschrokken van de verschillen met internetwinkels... Ga nu toch serieus kijken naar internetwinkels. Is het misschien een goede keus om in Duitsland te kopen? Ik woon niet zo ver van de grens en ik zag dat internetwinkels daar soms ook flink goedkoper waren. Ook ben ik er nog niet uit of ik een receiver wil met ondersteuning voor nieuwe geluidsformaten. Misschien is 2e hands een goede optie... Ik kijk uit naar de reacties

  9. #9

    Standaard

    Internetwinkels zijn idd vaak goedkoper, maar let wel heel erg op, er zijn een aantal punten die nogal eens over het hoofd worden gezien:
    -Verzendkosten kunnen de prijs behoorlijk opdrijven
    -Garantievoorwaarden, vooral als je in het buitenland koopt
    -leverbaarheid, soms staat iets wel op de site voor een superprijs maar is het gewoon niet leverbaar en bieden ze een ouder model
    -kleur, soms betreft het aanbiedingen voor 1 kleur die weinig verkocht wordt

    VWB de resoluties, het is op zich heel simpel, je hebt HDready TV's met allerlei resoluties, HD ready betekend niets anders dan dat de TV met het HDMI signaal overwegkan/kan accepteren. Wat hij vervolgens met dat signaal doet (converteren naar een signaal wat hij kan weergeven) en hoe goed hij dat doet is per merk en soms zelfs per model verschillend. Hoe hoger de resolutie hoe beter het beeld is de theorie, helaas wijst de praktijk soms anders uit.

    FullHD is in principe altijd goed omdat dat het HD signaal 1 op 1 hoort weer te geven qua resolutie. Bij plasma heb je betere zwartwaardes dan bij CD hoewel de huidige generaties LCD schermen daar niet zo heel veel voor onder doet. Basis is dat Plasma vooral geschikt is voor grotere schermen vanaf zo'n 100cm diagonaal. Er is dan veel keuze want zowel plasma als LCD bieden deze modellen aan en de enige manier om een verstandige keuze te maken is veel kijken. Testbeelden van de TVzelf zien er altijd mooi uit natuurlijk, maar wat hoe ziet een regulier kabelsignaal eruit? Wat doet de TV bij hele snelle bewegingen (soms kan dat licht naijlen) zoals bijv explosies.
    En welk design spreekt je aan, de TV kan prachtig beeld geven maar als het design je tegenstaat gaat dat echt tegenstaan op den duur. Dat wordt dus een kwestie van veel kijken bij winkels. Panasonic, Samsung leveren zeer goed prijs-kwaliteitsschermen, wil je echt goed gaan kijk dan eens nara de topmodellen van deze merken maar vlak dan ook de Pioneer Kuro schermen niet uit, zeer mooi.

    Verder staat er van alles op het net over de resoluties maar ook over bijvoorbeeld de kijkafstand en de merkbaarheid van HDready of FullHD.
    hier bijvoorbeeldkun je een tooltje downloaden om heel snel en handig je kijkafstand en schermgrootte berekenen.

    hier nog een mooi overzichtje wanneer FullHD /HDready en reguliere signalen verschillen per schermgrootte en kijkafstand.

  10. #10

    Standaard

    Wederom bedankt Edgar, duidelijke uitleg weer

    De TV die ik op het oog het is de LG32PG6000 (plasma). Eerst keek ik naar een 32inch LCD maar deze 32inch plasma viel positief op tussen alle LCD's. Als ik de grafiek van '1080P Does Matter'' gebruik, zie ik dat ik amper profiteer van 720p. Of zie ik dit verkeerd?

    Als ik die Home Theater Calculator gebruik, komt er over het algemeen uit dat ik te ver van het scherm zit. De kijkafstand is zo'n 2,5 meter. Deze kan echter wel makkelijk veranderd worden...


  11. #11

    Standaard

    Om optimaal van FullHD te profiteren geld, hoe verder weg je zit, hoe groter je scherm moet zijn. Dat geeft je grafiek ook aan. Je zit dus niet te ver weg, maar je moet gewoon een grotere TVkopen .

    Dit zijn echter allemaal leidraden om je een indicatie te geven, waar het uiteindelijk op neer komt is dta jij er tevreden mee moet zijn en of dat nou een 19inch PCmonitor is op 5meter of een 50inch plasma op 1 meter, dat is volledig aan jou. Laat je niet gek maken door resoluties en groottes. ik kijk zelf nog op een 32inch CRT vanaf zo'n 3,5 meter en ik heb daar vooralsnog geen problemen mee.

    Dus, om optimaal te genieten/profiteren van een 32 inch moet je dichterbij gaan zitten of een grotere TV kopen. De tabel/calculator geven slechts aan bij welke afstand je de verschillen ziet tussen HDready en FullHD. De keuze om daar aan toe te geven ligt volledig bij jezelf. Uiteindelijk moet jij er tenslotte naar kijken en niet een of andere grafiek/toolbouwer. Je zou eens kunnen kijken welke grootte bij 2,5meter kijkafstand geschikt zou zijn en dat in een winkel op 2,5 meter bekijken naast een 32inch, zodat je ook daadwerkelijk kan zien of het veel verschil voor je uitmaakt.

  12. #12

    Standaard

    In de huiskamer hebben we een 32inch Panasonic LCD dus ik heb wel wat om mee te vergelijken. We waren wel snel aan het formaat gewend trouwens...:wink: Op 3 meter kun je nog prima kijken maar groot is het niet... Ik hoef echter ook geen echt groot scherm. De kijkafstand in m'n slaapkamer is toch wat anders dan dat ik eerst zei. 2,5 meter is ongeveer maximaal, ik kan nog een beetje schuiven maar niet veel. Het blijft een slaapkamer he... Op dit moment vind ik 32inch het goede formaat voor mij en dat is idd het belangrijkste.

    Bovendien heb ik zoiets van: laat ik nou maar 'klein' beginnnen. Dan kan ik een beetje wennen en wat dingetjes leren. Dat lijkt me ook het leuke van het hele HT-gebeuren.

    Ik heb een internetwinkel gevonden (in de buurt) waar ik de LG32PG6000 en de Onkyo TX-SR606 kan bestellen voor 909 euro. Kan ik het zelf afhalen voor een goede prijs dacht ik zo. Je moet je wel goed orienteren maar ik kijk er nu wel naar uit om ergens mee aan de slag te gaan. Denk dat ik die bestelling zo maar ga maken...

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sander Verheij Bekijk bericht
    In de huiskamer hebben we een 32inch Panasonic LCD dus ik heb wel wat om mee te vergelijken. We waren wel snel aan het formaat gewend trouwens...:wink: Op 3 meter kun je nog prima kijken maar groot is het niet... Ik hoef echter ook geen echt groot scherm. De kijkafstand in m'n slaapkamer is toch wat anders dan dat ik eerst zei. 2,5 meter is ongeveer maximaal, ik kan nog een beetje schuiven maar niet veel. Het blijft een slaapkamer he... Op dit moment vind ik 32inch het goede formaat voor mij en dat is idd het belangrijkste.

    Bovendien heb ik zoiets van: laat ik nou maar 'klein' beginnnen. Dan kan ik een beetje wennen en wat dingetjes leren. Dat lijkt me ook het leuke van het hele HT-gebeuren.

    Ik heb een internetwinkel gevonden (in de buurt) waar ik de LG32PG6000 en de Onkyo TX-SR606 kan bestellen voor 909 euro. Kan ik het zelf afhalen voor een goede prijs dacht ik zo. Je moet je wel goed orienteren maar ik kijk er nu wel naar uit om ergens mee aan de slag te gaan. Denk dat ik die bestelling zo maar ga maken...
    Ik denk dat die bestelling ophalen sowieso een must is, al was het alleen maar om transportschade te voorkomen.
    We zien de foto's in ieder geval wel verschijnen!

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar S. Bekijk bericht
    Ik denk dat die bestelling ophalen sowieso een must is, al was het alleen maar om transportschade te voorkomen.
    We zien de foto's in ieder geval wel verschijnen!
    Dat zeker. Beide producten zijn op voorraad en ik zou ze in principe nu al kunnen ophalen. Ga dit waarschijnlijk morgen doen. Nogmaals bedankt voor het advies, jullie horen nog van mij

  15. #15

    Standaard

    Nou, ik heb inmiddels de TV en receiver binnen. Heb ze voor het grootste gedeelte aangesloten en m'n eerste indrukken zijn goed. Analoog signaal op TV valt wat tegen maar dat had ik kunnen verwachten. Ga binnenkort toch over op digitale TV. M'n Xbox 360 heb ik met HDMI via de receiver aangesloten op de TV.

    Receiver heb ik nog niet echt veel gebruikt. Ik heb ingesteld dat ik maar 2 speakers heb en geen subwoofer. Toch mis ik persoonlijk nog wat lage tonen. Als ik de Pure Audio functie gebruik vind ik het al wat beter. Lekker veel opties op zo'n receiver, ik ben nog wel een tijdje bezig

    Verder best tevreden over de TV. Ben nog wel voorzichtig met instellingen ivm kans op inbranden en inspelen. Contrast en helderheid op 40, kleurweergave warm. Ik heb meerdere keren gelezen over een cinema mode bij inspelen. Op de LG zit wel een bioscoop mode; helderheid is 50 contrast is 80. Lijkt me niet zo slim op dit moment...? Ik kreeg een tip om de whitewash mode (wit scherm) te gebruiken om het plasma gelijkmatig te laten verbranden. Is het slim om dit bijvoorbeeld 7 of 8 uur per dag te doen mbv de timer? Beeld is trouwens wel donker en dof met contrast en helderheid op 40 maar ik wil geen risico nemen. Alle tips zijn welkom

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •