De resultaten 1 tot 3 van 3 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Front speakers op large, hoe de rest van de instelligen?

    Hallo,

    Ik krijg binnenkort zuil-luidsprekers, en ik ben van plan om eerst toch de fronts op large te zetten.( Om het uit te proberen hoe het dan klinkt )
    Ik laat wel de center en de surrounds nog op small ( want het zijn ook kleine speakers, de Klipsch quintet 2 ).

    Wat ik nu graag zou willen weten is, hoe hoog moet dan de hz frequentie op mijn sub? Het staat nu op max ( 150 hz) ik zat zelf te denken om de hz op 80 te zetten, is dit ok? En de hz van mij overige speakers laat ik op 130 hz op mijn receiver.

    Ik heb ook nog een L.F.E high cutt instelling op mijn receiver, die staat nu op 150hz , net als mijn sub
    Maar moet dit dan ook op 80hz, zoals mijn sub?


    Alvast bedankt....
    Laatst aangepast door pstynman : 28-01-2009 om 08:56

  2. #2

    Standaard

    Wat veel belangrijker is is het frequentiebereik van je zuilspeakers. Je moet die pas op large zetten als ze echt goed hoorbaar tot 40Hz kunnen zakken anders heeft het geen nut om die op large te zetten. Ga dat dus eerst na.

    Wat je sub betreft. De crossover frequentie die ik zelf hanteer is 100Hz. Alles daaronder gaat naar de sub en alles daarboven naar de speakers. Dit omdat de bodemfrequentie van mijn speakers op 70Hz ligt en echt hoorbaar gaan ze tot 100Hz (de fronts gaan hoorbaar tot 60Hz, maar mijn center en surround niet). Bovendien heb ik dan een buffer.
    Je kunt het beste bijvoorbeeld de dvd van Digital Video Essentials gebruiken waar een frequenty sweep op staat zodat je weet hoe laag je speakers echt gaan. EN daar bedoel ik mee dat ze nog goed hoorbaar zijn.
    Ik zou persoonlijk de crossover op je sub zelf helemaal open zetten en dus alleen de crossover van je receiver gebruiken.

    Veelal is het een kwestie van proberen, maar wat ik wel weet is dat het maar bij weinig vloerstaanders nuttig is om ze op large in te stellen. Zelfs de duurdere merken halen die lage frequenties niet altijd.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard

    lees dit anders even vooral het eerste stukje. Voor film is het eigenlijk altidj aan te raden alle speakers op small te zetten, voor muziek kan Large een mooier geluid geven.
    Dit heeft te maken met het simpele feit dat muziek nagenoeg niet onder de 40Hz gaat terwijl film middels LFE echt enorm laag kan gaan.
    Door je speakers op small te zetten gaat alles onder de kantelfrequentie van je receiver naar je sub. Michael zegt het ook al, kantelfrequentie op je sub zelf volledig open zetten en die van je receiver gebruiken.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •