De resultaten 1 tot 17 van 17 worden weergegeven.

Discussie: Alfred Hitchcock

  1. #1

    Standaard Alfred Hitchcock

    Voor al uw Hitchcock gerelateerde literatuur...



    Robert E. Kapsis - Hitchcock: The Making of a Reputation

    Niet helemaal wat ik ervan gehoopt had, maar dat kan ook goed aan mijn voorkennis liggen. Dit boek bekijkt hoe de repuatie van Hitchcock door de jaren heen geschommeld heeft en wat de oorzaken daarvan zijn. Omdat de ontwikkeling van de reputatie van Hitchcock volledig parallel loopt met de ontwikkeling van de filmkritiek zijn er ontzettend veel overeenkomsten met David Bordwell's omvangrijke studie 'Making Meaning'. Je zou kort door de bocht dan ook kunnen stellen dat dit hetzelfde boek is maar dan met Hitchcock als casestudy, terwijl Bordwell's boek grotendeels abstract blijft, hoewel dat boek natuurlijk ook zeven verschillende benaderingen van 'Psycho' naast elkaar legt. Voor de minder theoretisch ingestelde lezer is dit boek vermoedelijk te verkiezen boven dat van Bordwell omdat het allemaal iets praktischer en makkelijker leesbaar is. Toch vond ik niet alle hoofdstukken in dit boek even overtuigend en blijft het vaak wat hangen in pure beschrijving zonder echt te overtuigen met argumenten. Het bevat ook hoofdstukken over de kritische ontwikkeling van het thriller/horror genre en de reputatie van Brian De Palma. Al met al zeker geen slecht boek en zeer geschikt voor mensen die meer inzicht willen krijgen in de tendensen van filmkritiek/receptie tot begin jaren '90.

    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  2. #2

    Standaard

    Maikel, heb jij het boek The Women Who Knew Too Much: Hitchcock and Feminist Theory ook gelezen? Is dat aan te raden? PM me indien ja

  3. #3

    Standaard

    Heeft iemand (vooral jij Brakhage/Maikel) nog tips voor boeken/artikelen over Alfred Hitchcock. Ik ga voor school een historiografie schrijven over Hitchcock (vermoedelijk over de periode na WOII om het wat af te bakenen). Het bovenstaande boek staat iig genoteerd. Het liefst zoek ik (net als dat boek) boeken/artikelen waarin ook de ontwikkeling van filmkritiek en filmstudie naar voren komt.

    Alvast ontzettend bedankt!
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  4. #4

    Standaard

    "Truffaut on Hitchcock" is een aanrader.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jimmy Simons Bekijk bericht
    "Truffaut on Hitchcock" is een aanrader.
    Bedankt! Ik ga eens kijken of ze die in onze bieb hebben.
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  6. #6

    Standaard

    Ik heb wat reviews van het boek gelezen en las dus dat het boek voornamelijk gaat over Truffaut die Hitchcock interviewde. Ik denk dat ik helaas daar weinig mee kan voor een historiografisch onderzoek. Toch bedankt en ik ga hem voor mezelf zeker opzoeken.
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  7. #7

    Standaard

    Ik kan je Tania Modleski's The Women Who Knew Too Much aanraden. Enorm goed boek dat diep ingaat op de theorie achter 7 of 8 van Hitchcock's films (met name die van na WO II). Verder is Charlotte Chandler's It's Only A Movie een interessant biografisch boek dat niet alleen Hitchcock's films bespreekt maar dus ook ingaat op de ontwikkeling van zijn carriere. Wat wil je precies gaan doen met je historiografisch onderzoek?

  8. #8

    Standaard

    Ik wil dus kijken hoe er geschreven is over het na-oorlogse werk van Alfred Hitchcock. De bedoeling is dat ik dus een soort discussie creeer tussen diverse uitspraken/boeken/artikelen van bepaalde auteurs. En dan ook gericht op filmstudie in het algemeen, mensen benaderen filmstudie etc toch vanuit een bepaalde invalshoek. Directe hevige discussie hoeft niet (zal in dit geval ook niet aan de orde zijn).

    Ik ben nu bezig met het zoeken van literatuur. Ik denk dat uitvoerige filmbesprekingen wel voldoen, maar het dienen geen recensies te zijn.

    Gaat die The Women Who Knew Too Much vanuit het feminisme te werk, gezien jou eerdere post over dat boek? Komt dit uitvoerig terug in het boek?

    Ik noteer je boeken iig, alvast ontzettend bedankt. Bundels en artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften zijn ook welkom trouwens.
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  9. #9

    Standaard

    Modleski's boek heeft inderdaad wel een feministische inkijk maar in principe ligt daar ook wel jouw uitgangspunt, namelijk de discussie over Hitchcock's werk. Je zou ook eens kunnen kijken naar het werk van Robin Wood en Laura Mulvey, beide critici die uiteenlopende meningen hebben over Hitch' zijn films.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jordy van Buel Bekijk bericht
    Modleski's boek heeft inderdaad wel een feministische inkijk maar in principe ligt daar ook wel jouw uitgangspunt, namelijk de discussie over Hitchcock's werk. Je zou ook eens kunnen kijken naar het werk van Robin Wood en Laura Mulvey, beide critici die uiteenlopende meningen hebben over Hitch' zijn films.
    Thanks! Ik heb nu 4 boeken uit de bieb meegeplukt:

    David Sterritt The Films of Alfred Hitchcock
    David Boyd Perspectives on Alfred Hitchcock
    Robert E. Kapsis Hitchcock
    En een bundel: Alfred Hitchcock Centenary Essays met o.a. een essay van Slavoj Zizek waar ik zeer benieuwd naar ben.
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  11. #11

    Standaard

    Ik ben net bij mijn docent langsgeweest, blijkt dat ik toch niet helemaal in de goede richting zat. Het moet een puur historiografisch onderzoek zijn, filmtheorie hoort daar dus niet bij. Analyses, semiotiek etcetera horen er niet bij . Gaat nog lastig worden om historische boeken te vinden over Hitchcock want de boeken gaan voornamelijk over filmkritiek.
    Anyway het boek van Robert E. Kapsis is waarschijnlijk wel bruikbaar, de rest niet. Als iemand tips heeft, bedankt.
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door PascalE Bekijk bericht
    Ik ben net bij mijn docent langsgeweest, blijkt dat ik toch niet helemaal in de goede richting zat. Het moet een puur historiografisch onderzoek zijn, filmtheorie hoort daar dus niet bij. Analyses, semiotiek etcetera horen er niet bij . Gaat nog lastig worden om historische boeken te vinden over Hitchcock want de boeken gaan voornamelijk over filmkritiek.
    Anyway het boek van Robert E. Kapsis is waarschijnlijk wel bruikbaar, de rest niet. Als iemand tips heeft, bedankt.
    Ah, TFTV in Utrecht zeker? Heb ooit ook nog zo'n historiografisch onderzoek moeten schrijven, is weinig enerverend, maar goed :razz:

    Volgens mij ben je met mijn openingspost al zo ongeveer uit de brand, want dat Kapsis boek is zo ongeveer alles wat je nodig hebt denk ik. Is gewoon een kwestie van de grote lijn daar uit halen en op papier zetten met je eigen naam er onder :wink:

    Daarnaast zou je Bordwell's 'Making Meaning' willen raadplegen, aangezien er een heel hoofdstuk in staat over verschillende benaderingen van 'Psycho' door de jaren heen, historiografie dus. Ik denk dat je daarmee zo ongeveer klaar bent, ik heb destijds ook maar een boek gebruikt voor mijn opdracht en dat werkte ook prima.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Ah, TFTV in Utrecht zeker? Heb ooit ook nog zo'n historiografisch onderzoek moeten schrijven, is weinig enerverend, maar goed :razz:

    Volgens mij ben je met mijn openingspost al zo ongeveer uit de brand, want dat Kapsis boek is zo ongeveer alles wat je nodig hebt denk ik. Is gewoon een kwestie van de grote lijn daar uit halen en op papier zetten met je eigen naam er onder :wink:

    Daarnaast zou je Bordwell's 'Making Meaning' willen raadplegen, aangezien er een heel hoofdstuk in staat over verschillende benaderingen van 'Psycho' door de jaren heen, historiografie dus. Ik denk dat je daarmee zo ongeveer klaar bent, ik heb destijds ook maar een boek gebruikt voor mijn opdracht en dat werkte ook prima.
    Jup. Het punt is dat ik minimaal 12 werken op mijn lijst moet hebben staan. Minimaal 1 handboek, 3 monografieën een aantal artikelen etc. etc. En het moet dus niet gericht zijn op filmtheorie (wat de andere 3 boeken wel zijn)... maar op filmgeschiedenis en context, helaas.
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door PascalE Bekijk bericht
    Jup. Het punt is dat ik minimaal 12 werken op mijn lijst moet hebben staan. Minimaal 1 handboek, 3 monografieën een aantal artikelen etc. etc. En het moet dus niet gericht zijn op filmtheorie (wat de andere 3 boeken wel zijn)... maar op filmgeschiedenis en context, helaas.
    Ja ok, maar 12 werken zijn voor Hitchcock erg makkelijk te vinden natuurlijk, die hoeven echt niet allemaal 100% gerelateerd te zijn. En met Making Meaning heb je je handboek al te pakken

    En ik zie niet goed hoe filmtheorie gescheiden kan worden van filmgeschiedenis en context, dat valt grotendeels samen lijkt me, zeker in een onderzoek wat jij doet. Want is het niet gewoon de bedoeling om de geschiedenis van de receptie van Hitchcock door de jaren heen in kaart te brengen? Of met andere woorden, hoe door de jaren heen verschillende theoretische posities gebruikt zijn om naar Hitchcock te kijken? Historiografie is in dit geval niets anders dan de geschiedenis van theorie natuurlijk :wink:
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Ja ok, maar 12 werken zijn voor Hitchcock erg makkelijk te vinden natuurlijk, die hoeven echt niet allemaal 100% gerelateerd te zijn. En met Making Meaning heb je je handboek al te pakken

    En ik zie niet goed hoe filmtheorie gescheiden kan worden van filmgeschiedenis en context, dat valt grotendeels samen lijkt me, zeker in een onderzoek wat jij doet. Want is het niet gewoon de bedoeling om de geschiedenis van de receptie van Hitchcock door de jaren heen in kaart te brengen? Of met andere woorden, hoe door de jaren heen verschillende theoretische posities gebruikt zijn om naar Hitchcock te kijken? Historiografie is in dit geval niets anders dan de geschiedenis van theorie natuurlijk :wink:
    Dat mag je tegen mijn docent gaan vertellen:P. Ik heb het er met hem over gehad en ik zei al dat het gros van de boeken over Hitchcock over filmkritiek/theorie gaan. De opdracht is juist dat het gericht is op de (film)historie... Al ben ik het natuurlijk met je eens dat die twee hand in hand gaan.
    Ik ga hem nog maar eens aanspreken, bedankt iig.
    Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

  16. #16

    Standaard



    Dit boek maar eens aangeschaft voor een tientje op Amazon (nieuw). Het schijnt hét boek te zijn over het leven van deze man, ben benieuwd, 900 pagina's!

  17. #17

    Standaard

    Toch is juist Truffaut on Hitchcock ook op film-historisch vlak zeer geschikt voor wat je zoekt.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •