Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 30 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Waar komen die prijsverschillen toch vandaan?

    Ik order zo nu en dan van play.com ... ik moet eerlijk zeggen, die prijzen daar bevallen mij over het algemeen beter dan de prijzen die wij hier hebben. Soms valt er wel eens wat uit, wat hier weer goedkoper is.

    Echter ... kijk een National Treasure 2 waar ik vandaag voor aan het kijken was ... hier nog overal tegen de 15 - 20 euro ... daar ... 6 euro !!! Blue Rays zijn daar gemiddeld toch richting 20+ euro, hier ... 30 en hoger. Alleen bij zaken als Mediamarkt wil je nog wel eens geluk hebben.

    Worden we hier nu genept, of ligt het aan mij?
    I find your lack of faith disturbing

  2. #2

    Standaard

    Welcome to the real world. NATUURLIJK worden we genept. Het is één groot circus. Soms belachelijke prijzen terwijl ze "aan de overkant" de helft goedkoper zijn
    Mijn Collectie VHS: (100) /DVD: (800+) / HD DVD: (43) /Blu-Ray: (0)

  3. #3

    Standaard

    Ik denk dat hij bedoeld waarom de prijzen in Nederland in vergelijking hoger liggen dan bestellen via play.com. Volgens mijn kan play het goedkoper aanbieden vanwege de belasting die er wordt geheven op de dvd's waar ze gevestigd zijn. Maar misschien heb ik het wel fout, waarschijnlijk zijn er hier wel mensen op het forum, die de reden weten.

  4. #4

    Standaard

    Enerzijds zal het inderdaad het feit zijn dat een internetwinkel een veel lagere kostenstructuur heeft. Daarnaast is het belastingklimaat daar misschien gunstiger.

    Maar er is denk ik nog een veel belangrijkere reden. De afzetmarkt is veel groter. De UK heeft bijna 4x zoveel inwoners als Nederland. Ervan uitgaande dat het percentage consumenten dat DVD's koopt voor beiden gelijk is, zijn de productieniveaus daar veel hoger. Je hoeft geen bedrijfskundige/econoom te zijn om te begrijpen dat een grotere productie tot lagere kosten per item leidt (de vaste kosten worden immers meer gespreid).

    Dan is er ook nog de uitzonderlijke situatie met de pond, voor de Britten zijn DVD's natuurlijk niet goedkoper geworden de afgelopen maanden, maar voor ons wel. Wanneer de UK uiteindelijk de euro overneemt zou het me niets verbazen als de pond prijzen wel weer keer een factor 1,4 gaan ongeveer.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  5. #5

    Standaard

    Play doet zaken vanaf het Kanaaleiland Jersey, een zgn belastingparadijs, dat bijvoorbeeld geen BTW kent.
    Play handelt alleen online en kan daarom goedkoper opereren dan winkelketens (besparing op winkelhuur, personeel, distributie etc.).
    Play heeft ca. 7 miljoen klanten en is dus een positie dat het (financiële) eisen kan stellen aan leveranciers.
    Play richt zich vooral op de Britse markt en de concurrentie onder DVD- en CD-retailers is daar moordend, waardoor bedrijven als Play genoegen moeten nemen met lage marges.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick van den Hul Bekijk bericht
    Enerzijds zal het inderdaad het feit zijn dat een internetwinkel een veel lagere kostenstructuur heeft. Daarnaast is het belastingklimaat daar misschien gunstiger.

    Maar er is denk ik nog een veel belangrijkere reden. De afzetmarkt is veel groter. De UK heeft bijna 4x zoveel inwoners als Nederland. Ervan uitgaande dat het percentage consumenten dat DVD's koopt voor beiden gelijk is, zijn de productieniveaus daar veel hoger. Je hoeft geen bedrijfskundige/econoom te zijn om te begrijpen dat een grotere productie tot lagere kosten per item leidt (de vaste kosten worden immers meer gespreid).

    Dan is er ook nog de uitzonderlijke situatie met de pond, voor de Britten zijn DVD's natuurlijk niet goedkoper geworden de afgelopen maanden, maar voor ons wel. Wanneer de UK uiteindelijk de euro overneemt zou het me niets verbazen als de pond prijzen wel weer keer een factor 1,4 gaan ongeveer.
    Ik snap wat je zegt. Er is alleen 1 maar ... Mediamarkt heeft toch ook een afzetmarkt in dat dure Nederland? Waarom staan daar wel Blue Rays van tussen de 14 en de 24 euro? Die snap ik namelijk niet.

    Laten we hopen dat de euro daar nooit een introductie heeft, ik als normale burger heb dit nog nooit gesnapt ... waarom we dat ooit geslikt hebben, en alles is er flink duurder op geworden. En dan introduceren ze die munt ook in arme landen in Oost Europe ... ben benieuwd wat daar het gevolg voor is !
    I find your lack of faith disturbing

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mjlfadriaans Bekijk bericht
    Ik snap wat je zegt. Er is alleen 1 maar ... Mediamarkt heeft toch ook een afzetmarkt in dat dure Nederland? Waarom staan daar wel Blue Rays van tussen de 14 en de 24 euro? Die snap ik namelijk niet.

    Laten we hopen dat de euro daar nooit een introductie heeft, ik als normale burger heb dit nog nooit gesnapt ... waarom we dat ooit geslikt hebben, en alles is er flink duurder op geworden. En dan introduceren ze die munt ook in arme landen in Oost Europe ... ben benieuwd wat daar het gevolg voor is !
    Er speelt natuurlijk nog iets anders, maar dat maakt de kwestie er niet gemakkelijker op, namelijk prijsperceptie. We zijn natuurlijk nogal een aparte groep met elkaar die veelvuldig via internet koopt. Doordat we zoveel vergelijken zijn we véél prijsbewuster dan de gemiddelde koper.

    Dat tweede wordt een beetje oftopic en daar heb ik ook niet echt verstand van, maar in theorie is de invoering van de Euro's natuurlijk goed voor de economie. Het bevordert international handel en daar profiteren we als exportland van. Anderszijds was het vast niet voorzien dat de invoering zou leiden tot prijsverhogingen (hangt wederom samen met prijspercepties, het absolute bedrag in Euro's is lager dan het voorheen was in guldens).

    De introductie in veel 'armere' landen zou tot deflatie kunnen leiden, maar dit maakt de Euro dan weer goedkoper voor de rest van de wereld, waardoor het aantrekkelijker wordt om zaken te doen met landen die de Euro hanteren. Beide effecten zijn dus verbonden. En dan is er ook nog de crisis die meespeelt...
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick van den Hul Bekijk bericht
    Er speelt natuurlijk nog iets anders, maar dat maakt de kwestie er niet gemakkelijker op, namelijk prijsperceptie. We zijn natuurlijk nogal een aparte groep met elkaar die veelvuldig via internet koopt. Doordat we zoveel vergelijken zijn we véél prijsbewuster dan de gemiddelde koper.

    Dat tweede wordt een beetje oftopic en daar heb ik ook niet echt verstand van, maar in theorie is de invoering van de Euro's natuurlijk goed voor de economie. Het bevordert international handel en daar profiteren we als exportland van. Anderszijds was het vast niet voorzien dat de invoering zou leiden tot prijsverhogingen (hangt wederom samen met prijspercepties, het absolute bedrag in Euro's is lager dan het voorheen was in guldens).

    De introductie in veel 'armere' landen zou tot deflatie kunnen leiden, maar dit maakt de Euro dan weer goedkoper voor de rest van de wereld, waardoor het aantrekkelijker wordt om zaken te doen met landen die de Euro hanteren. Beide effecten zijn dus verbonden. En dan is er ook nog de crisis die meespeelt...

    Met andere woorden ... de Nederlandse consument wil het toch wel, en als een groep kuddedieren betalen ze de hoofdprijs. We apart in een land waarin met zegt dat wij juist altijd op de prijs letten !

    Maar goed, ik bekijk het eventjes vanuit het oog van een consument, niet vanuit het oogpunt van een econoom :P. Je hebt overigens wel gelijk denk ik.

    Trouwens ... even off-topic ... net mijn eerste Blue Rays binnen ... Incredible Hulk en Batman Dark Knight ... beide zijn Nederlands ondertiteld ... dat was met DVDs van play eigenlijk nooit, dus ook dat is een positief punt voor velen, die het niet bestellen omdat er geen Nederlandse subs bij zitten. Voor mij nooit een punt, ik kijk hem liever zonder, mits het echt nodig is. Daarnaast ... komt er een dezer dagen een nieuw PS3 spel uit met de naam Resident Evil 5 ... die is daar 45 euro ... tegenover waarschijnlijk een 70 hier :P Tel uit je winst !!!
    I find your lack of faith disturbing

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mjlfadriaans Bekijk bericht
    Met andere woorden ... de Nederlandse consument wil het toch wel, en als een groep kuddedieren betalen ze de hoofdprijs. We apart in een land waarin met zegt dat wij juist altijd op de prijs letten !
    Men wil altijd lagere prijzen, maar doordat de gemiddelde consument niet op internet shopt/vergelijkt voor mediadragers, is de referentieprijs (de prijs die de gemiddelde consument bereid is te betalen voor een specifiek product) hoger voor hen dan voor ons hier op het forum.

    Stel FRS zou een aanbieding starten met een nieuw uitgekomen titel voor 15 euro. De gemiddelde koper denk: Goede deal! Wij denken: Die kan ik ook voor 10 euro halen via internet.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  10. #10

    Standaard

    Inderdaad, wij zijn een aparte groep en niet representatief voor de massa die af en toe een DVD of BR schijfje koopt. Die mensen hebben helemaal geen zin om op internet te gaan shoppen. Dat is iets wat je moet aanleren (kopen voordat je het produkt in handen hebt blijft voor sommige mensen "raar" en onzeker) en bovendien moet je enigszins je weg leren vinden in de jungle van internet mediawinkels; daar zijn er nogal wat van. Dan komen dingen als regio, ondertitels e.d. om de hoek kijken (subs zijn meestal niet goed aangegeven op de sites van de winkels dus die info moet je WEER ergens anders vandaan plukken; te ingewikkeld voor de meesten).

    De vraag die je had over waarom er zulke grote verschillen zijn binnen ons landje. Tja, dat is een goeie. MM weet regelmatig beneden de gangbare prijzen te komen en dat zal waarschijnlijk zijn omdat ze het in grote kwantiteiten inkopen. Dat drukt de prijs aanzienlijk. FRS en Music Store e.a zitten al geruime tijd op de 30 euro per titel en dat zie ik nog steeds niet zakken, helaas. Toch is bijvoorbeeld de FRS ook een erg grote keten. Die zouden toch dezelfde inkooptechnieken als MM kunnen toepassen maar blijkbaar doen ze dat niet OF ze willen gewoon zakkenvullen. Wie zal het zeggen?

    Ook internetwinkels in NL zijn relatief duur (kijk maar naar Bol; daar betaal je ook 30 euro voor een nieuwe BR titel). Sommige winkels hebben gelukkig wel een acties (3 = 2 bij mediadis op het moment bijvoorbeeld). Dat maakt de prijzen dan enigszins competatief met de UK. OVerigens vraag ik me af of het feit dat ze op Jersey zitten wat uitmaakt voor de prijs: blah, amazon e.v.a weten de prijzen toch ook zeer scherp te houden en meestal zelfs GOEDKOPER dan play. Die zitten toch echt niet allemaal op Jersey.
    Laatst aangepast door Raymond Gelmers : 15-02-2009 om 08:05
    Co-Startrader **Mijn DVD Collectie**
    Beeld: Panasonic PT AX-200E+Beamax A-Serie | plasma TV:Panasonic TH-42PX60E Blu Ray spelers: Marantz BD-5004 | PS3 HD-DVD Spelers: Toshiba EP-30 | XboX 360 Receiver: Onkyo TX SR-605
    Speakers: Magnat Quantum/Betasub | Wharfedale Diamons Series | KEF 2005.1 Mediaspeler : Emtec Moviecube S800 PVR (750 GB) WiFi
    Blu Raqy: 199 HD-DVD 164 DVD: 1899

  11. #11

    Standaard

    En het heeft niets te maken met kartelvorming? Ketens als FRS, Music Store, Van Leest die onderlinge afspraken maken wat betreft de verkoopprijs van DVD/Blu-Ray (en games)?
    Mijn Collectie VHS: (100) /DVD: (800+) / HD DVD: (43) /Blu-Ray: (0)

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond Gelmers Bekijk bericht
    MM weet regelmatig beneden de gangbare prijzen te komen en dat zal waarschijnlijk zijn omdat ze het in grote kwantiteiten inkopen. Dat drukt de prijs aanzienlijk. FRS en Music Store e.a zitten al geruime tijd op de 30 euro per titel en dat zie ik nog steeds niet zakken, helaas. Toch is bijvoorbeeld de FRS ook een erg grote keten. Die zouden toch dezelfde inkooptechnieken als MM kunnen toepassen maar blijkbaar doen ze dat niet OF ze willen gewoon zakkenvullen. Wie zal het zeggen?
    Het is niet alleen een kwestie van kosten. Ik kan me voorstellen dat MM ook andere doelstellingen m.b.t. de marges heeft. Voor winkels als FRS en Van Leest zijn dvd's een relatief groter aandeel van het assortiment dan voor MM. Ze zijn voor hun totale winst dus ook meer afhankelijk van deze productgroep dan MM, die misschien waarschijnlijk voldoende verdient met andere electronica om bij dvd's genoegen te nemen met lagere marges. Klassieke afweging tussen lage omloopsnelheid/relatief klein volume met relatief hoge winst per product of hoge omloopsnelheid/relatief groot volume met relatief lage winst per product. Ofwel: Ga je voor 10 x € 1 winst of 1 x € 10?
    Laatst aangepast door mark t : 15-02-2009 om 09:59
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bas Hokke Bekijk bericht
    En het heeft niets te maken met kartelvorming? Ketens als FRS, Music Store, Van Leest die onderlinge afspraken maken wat betreft de verkoopprijs van DVD/Blu-Ray (en games)?
    Van Leest en FRS zijn een en dezelfde firma. Denk je dat ze ook prijsafspraken maken met Bol.com? Ik denk het niet,want de prijzen van DVD's lopen behoorlijk uiteen, alleen voor BR's niet.
    Co-Startrader **Mijn DVD Collectie**
    Beeld: Panasonic PT AX-200E+Beamax A-Serie | plasma TV:Panasonic TH-42PX60E Blu Ray spelers: Marantz BD-5004 | PS3 HD-DVD Spelers: Toshiba EP-30 | XboX 360 Receiver: Onkyo TX SR-605
    Speakers: Magnat Quantum/Betasub | Wharfedale Diamons Series | KEF 2005.1 Mediaspeler : Emtec Moviecube S800 PVR (750 GB) WiFi
    Blu Raqy: 199 HD-DVD 164 DVD: 1899

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t Bekijk bericht
    Het is niet alleen een kwestie van kosten. Ik kan me voorstellen dat MM ook andere doelstellingen m.b.t. de marges heeft. Voor winkels als FRS en Van Leest zijn dvd's een relatief groter aandeel van het assortiment dan voor MM. Ze zijn voor hun totale winst dus ook meer afhankelijk van deze productgroep dan MM, die misschien waarschijnlijk voldoende verdient met andere electronica om bij dvd's genoegen te nemen met lagere marges. Klassieke afweging tussen lage omloopsnelheid/relatief klein volume met relatief hoge winst per product of hoge omloopsnelheid/relatief groot volume met relatief lage winst per product. Ofwel: Ga je voor 10 x € 1 winst of 1 x € 10?
    Dat is goed mogelijk al blijft het natuurlijk gissen. FRS heeft wel aangegeven haar formule te veranderen naar Gamestores omdat films (DVD en BR) niet meer winstgevend genoeg zouden zijn. Dat zet toch weer aan tot andere gedachten dan een weloverwogen keuze m.b.t het omzet/winst model.
    Co-Startrader **Mijn DVD Collectie**
    Beeld: Panasonic PT AX-200E+Beamax A-Serie | plasma TV:Panasonic TH-42PX60E Blu Ray spelers: Marantz BD-5004 | PS3 HD-DVD Spelers: Toshiba EP-30 | XboX 360 Receiver: Onkyo TX SR-605
    Speakers: Magnat Quantum/Betasub | Wharfedale Diamons Series | KEF 2005.1 Mediaspeler : Emtec Moviecube S800 PVR (750 GB) WiFi
    Blu Raqy: 199 HD-DVD 164 DVD: 1899

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond Gelmers Bekijk bericht
    OVerigens vraag ik me af of het feit dat ze op Jersey zitten wat uitmaakt voor de prijs: blah, amazon e.v.a weten de prijzen toch ook zeer scherp te houden en meestal zelfs GOEDKOPER dan play. Die zitten toch echt niet allemaal op Jersey.
    Play stuurt alles kosteloos op, volgens mij doet de rest dat niet. Daar zit ook wel aardig wat kracht in vind ikzelf !!!
    I find your lack of faith disturbing

  16. #16

    Standaard

    Een paar andere noemenswaardige zaken vanwege de internationale prijsverschillen.

    De verschijningsdatum van schijfjes verschilt behoorlijk. Soms loopt Nederland voor, meestal echter de UK. Voorbeelden te over.

    In beide landen hanteren winkels (Internet en winkelstraat) het model van een "dure" introductie (15-20 euro/dvd, 25-35 euro/BR), met na verloop van enkele maanden een reductie naar de "bargain basement". Bij FRS & VL betekent dit de 3 voor 25 of 2 voor 15 in de schappen, bij play.com hun discounts (9.49€, 7.99€ enz.).

    Combineer beide zaken en het is duidelijk waarom sommige schijven zo fors tussen landen in prijs verschillen. Extreem groot publicatieverschil was bijv. "Crank", meer dan een jaar. Al lang in de koopjes bij Play gekocht voordat 'ie hier uitkwam. Recent ook Hellboy II. Al begin december uit in de UK en deze week pas in NL. Terwijl de UK BR ook NL ondertitels heeft, het is hetzelfde schijfje wat hier gaat uitkomen... Ook op dit moment zijn titels als Gomorrah, Taken en "Burn after Reading" al minstens een week in de UK (lees: Play, amazon.co.uk) verkrijgbaar maar zo ver ik weet nog niet hier.

    Overigens wel goed kijken als je nu in een UK webwinkel bestelt. Het pond is aardig gekelderd, maar Play geeft dit langzaam door. Waardoor Amazon.co.uk, die wel de post apart erbij rekent maar in ponden afrekent, af en toe significant goedkoper. Vergeet ook de regiovrije BR's uit Canada en de USA niet (ik gebruik zelf Axelmusic hier).
    "Only one human captain has ever survived battle with a Minbari fleet. He is behind me, you are in front of me. If you value your lives, be somewhere else." (Babylon 5)

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mjlfadriaans Bekijk bericht
    Play stuurt alles kosteloos op, volgens mij doet de rest dat niet. Daar zit ook wel aardig wat kracht in vind ikzelf !!!
    Jawel, maar het blijft cosmetisch en "gemak voor de consument". Kwestie van doorrekenen. Zie mijn post hier vlak voor.

    Ander voorbeeld: de BR Firefly (regio A en B combo) heeft in de USA zelfs NL ondetitels. Maar online 20-35 € goedkoper bij Axelmusic (excl. postage) dan bij FRS en MM "in de straat".

    Overigens loont het de moeite ook in NL op te letten, speciaal op de BluRay combo-verpakkingen voor Predator I/II, National Treasure I/II, enz. MM vraagt in Maastircht meestal 40 € voor de combo, terwijl de BR's afzonderlijk duurder dan 20€ zijn. De najaaractie van MM (nu afgelopen) maakte de combo zelfs duurder dan Predator I/II los (15€ elk, toen). Wie niet oplette heeft 10€ voor het hoesje betaald...
    "Only one human captain has ever survived battle with a Minbari fleet. He is behind me, you are in front of me. If you value your lives, be somewhere else." (Babylon 5)

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t Bekijk bericht
    Het is niet alleen een kwestie van kosten. Ik kan me voorstellen dat MM ook andere doelstellingen m.b.t. de marges heeft. Voor winkels als FRS en Van Leest zijn dvd's een relatief groter aandeel van het assortiment dan voor MM. Ze zijn voor hun totale winst dus ook meer afhankelijk van deze productgroep dan MM, die misschien waarschijnlijk voldoende verdient met andere electronica om bij dvd's genoegen te nemen met lagere marges. Klassieke afweging tussen lage omloopsnelheid/relatief klein volume met relatief hoge winst per product of hoge omloopsnelheid/relatief groot volume met relatief lage winst per product. Ofwel: Ga je voor 10 x € 1 winst of 1 x € 10?
    Niet alleen dat. Hoe vaak loop je nu een winkel binnen met wasmachines, stofzuigers en TV's? Alleen als er wat kapot gegaan is...
    Door de CD's en DVD/BR's te verkopen heeft MM het neveneffect dat je óók geconfronteerd wordt met mooie, nieuwe zaken in het wit- en bruingoed. Als is het maar 1 op de x dvd-kopers, het is meer dan niets... In een goed ingerichte MM-winkel liggen de CD's en DVD's niet "naast de kassa", maar moet je eerst langs een significant deel van het wit- en bruingoed en kleinmateriaal. MM Leeuwarden is een voorbeeld hoe het niet moet, MM Den Haag, Aken en Herzogenrath hebben het wel begrepen...
    "Only one human captain has ever survived battle with a Minbari fleet. He is behind me, you are in front of me. If you value your lives, be somewhere else." (Babylon 5)

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond Gelmers Bekijk bericht
    Dat is goed mogelijk al blijft het natuurlijk gissen. FRS heeft wel aangegeven haar formule te veranderen naar Gamestores omdat films (DVD en BR) niet meer winstgevend genoeg zouden zijn. Dat zet toch weer aan tot andere gedachten dan een weloverwogen keuze m.b.t het omzet/winst model.
    Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat klopt. Als je bijvoorbeeld de Free Record Shop op de Lijnbaan (Rotterdam) ziet, staan de schappen voor de helft vol met dvd's. Ook stijgt volgens mij de omzet van dvd's per jaar nog steeds.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrianB Bekijk bericht
    Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat klopt. Als je bijvoorbeeld de Free Record Shop op de Lijnbaan (Rotterdam) ziet, staan de schappen voor de helft vol met dvd's. Ook stijgt volgens mij de omzet van dvd's per jaar nog steeds.
    FRS heeft dat wel aangegeven.

    Bedenk dat wat in de schappen ligt, voor risico van de winkelier door hem (v/m) is ingekocht en hij moet het maar zien kwijt te raken. Met de CD's (sinds ca. 1985) en DVD's (sinds ca. 1998) zijn er tienduizenden titels. Hoe de smaak van het publiek te voorspellen? Alles wat niet snel verkocht wordt, is dood kapitaal. Het ligt er niet voor risico van de fabrikant/distributeur!

    Met veel minder titels in de games en een gemiddeld veel hogere prijs (>50€ als het nieuw is) is het rendement van die winkelsectie veel en veel hoger. Ook al zijn er misschien minder fanatieke gamers dan filmkijkers en muziekluisteraars. En dat is nog zonder de verdiscontering van het vele downloaden van het net van muziek en film (veel minder met games, naar het schijnt) zonder dat iemand geld voor z'n inspanningen krijgt...
    Uiteindelijk moet de winkelpandhuur, de medewerkerssalarissen, de energierekening en ga maar door ergens van gefinancieerd worden.

    Er is dus een goede reden dat de "in de straat"winkel meestal duurder is dan de webwinkel. Nu heb ik weinig op met de vingerafdrukken van FRS en VL, en dat is de reden van mijn voorkeur voor MM. Prijs MM is vaak (soms niet) ook beter. Maar het moet niet significant duurder zijn dan een webwinkel.

    Soms is NL eerder met een film dan de UK, Dan dus bij MM gekocht en niet bij Play. FRS en VL alleen voor de bargain basement. Want MM prijst de arthouse en Asia segmenten niet na verloop van tijd af; FRS en VL gewoonlijk wel...
    "Only one human captain has ever survived battle with a Minbari fleet. He is behind me, you are in front of me. If you value your lives, be somewhere else." (Babylon 5)

  21. #21

    Standaard

    Een grote keten die zich vestigt in een kleiner land zoals Belgie of Nederland gaat ook altijd kijken naar de prijzen op de locale markt.

    Als hier DVD/BR X voor gemiddeld 20e verkocht wordt gaan zij die niet aan 10e verkopen omdat dit de prijs is van hun winkel in het grotere land waar ze ook gevestigd zijn. Zij volgen dus de locale marktprijs en zullen daar net iets onder gaan meestal. Dat is ook een reden waarom wij in onze kleinere landjes hogere prijzen moeten betalen.
    Marantz AV7005 & MM8003 - Panasonic TH46PZ85 & Panasonic BD55 - B&W S3 reeks: 603 fronts - 602 Back Surround - 601 Surround - LCR600 - Sub: SVS PB12+

  22. #22

    Standaard

    Ben het eens met de stelling dat "in de straat" winkels naar elkaars prijzen kijken, ook al is het een "buitenlandse" keten.

    Evenwel: Nederland (wellicht België daarmee ook) is een van de goedkoopste landen om DVD's en BR's in de winkel te kopen. Ik bezoek vaak genoeg de Duitse MM winkels in Aken en Herzogenrath en schrik mij dan een hoedje van de veel hogere prijzen. Dito als ik in Frankrijk ben, of het nu de hypermarchées zijn of andere winkels. Ook in de UK was het zelden echt goedkoper, alleen, nu in een paar maanden de koers van het pond zwaar geduikeld is ziet 't er wat beter uit.

    Waar we hier, in dit thread, mee vergelijken zijn de NL (B) winkelprijzen met de grote, internationale online retailers. Die kunnen vaak goedkoper zijn. En prijskopers als we zijn (Nederlanders hebben een reputatie hoog te houden), praten we daar dus veel over.

    Maar nogmaals, als ik naar de landen om mij heen kijk, zijn de winkelprijzen nog zo beroerd niet. (Ja, ik weet, we willen het liefste alles gratis. DREAM ON).
    "Only one human captain has ever survived battle with a Minbari fleet. He is behind me, you are in front of me. If you value your lives, be somewhere else." (Babylon 5)

  23. #23

    Post

    Citaat Oorspronkelijk gepost door EricO Bekijk bericht
    Maar nogmaals, als ik naar de landen om mij heen kijk, zijn de winkelprijzen nog zo beroerd niet.
    Dat klopt inderdaad, als je de buitenlandse prijzen alleen kent van het online shoppen, denkt men soms dat het in de gewone buitenlandse winkels ook voor die prijs wordt verkocht. Neem bijv. de VS, wordt hier gezien als een dvd/bd-walhalla qua prijzen. Het klopt inderdaad dat bijv amazon best lage prijzen heeft, maar de gewone winkelprijzen zijn echt zo laag niet. Ik kom regelmatig in de VS en daar valt me iedere keer op hoe duur de schijfjes in de winkels zijn! Ik vond er vorige week bijv. geen enkele BD onder de $29,90 (ook oude titels, en dat is dan nog zonder de btw, slechts 6% maar toch), wat toch vergelijkbaar is met de €24,95 waarvoor de meeste titels hier in de winkel liggen (en bij Van Leest zijn er nu al best al wat titels voor €15,00). En in Duitsland zijn dvd's/bd's pas echt schrikbarend duur in de winkel (zelfs in MM of Saturn). Een uitzondering is wellicht de UK, hoewel de online hmv-prijzen ook soms ponden lager liggen dan de prijs die je bij een 'gewone' hmv-store betaalt.

    Als je hier bij Van Leest of in de FRS komt, vind je veel titels (dvd dan wel natuurlijk) echt wel onder de €5,00 (in de 5 voor €10 actie zag ik laatst best leuke titels). Dat daar geen marge meer op zit, kan iedereen zich voorstellen.

    Ik denk dat we aleen een beetje pech hebben dat we geen goede online store in NL hebben (vergelijkbaar met een amazon of een hmv), maar zelfs bij online stores als NLStore vind je soms goede aanbiedingen zonder verzendkosten.

    Dat play geen verzendkosten meer rekent is ook niet meer helemaal waar; sinds je niet meer in ponden kunt afrekenen als niet-UK-klant, rekenen ze een prijs in € die absoluut geen relatie meer heeft met de werkelijke koers, ze tellen er een fors bedrag bij op. Iets dat bijv. £2.99 kost, moet in euro's €3.99 opleveren, terwijl dit volgens de wisselkoers €3.34 moet zijn. Is een prijsverhoging van 20%!
    Laatst aangepast door Oakey : 22-02-2009 om 16:00
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    ...
    Dat play geen verzendkosten meer rekent is ook niet meer helemaal waar; sinds je niet meer in ponden kunt afrekenen als niet-UK-klant, rekenen ze een prijs in € die absoluut geen relatie meer heeft met de werkelijke koers, ze tellen er een fors bedrag bij op. Iets dat bijv. £2.99 kost, moet in euro's €3.99 opleveren, terwijl dit volgens de wisselkoers €3.34 moet zijn. Is een prijsverhoging van 20%!
    Toen Play begon met de overgang om niet-UK klanten niet meer in ponden te laten afrekenen, was het vrij eenvoudig. De europrijs was de pondprijs x de wisselkoers PLUS 50 eurocent. Voor mij een acceptabele variant, gegeven dat Play ongetwijfeld een ander tarief moet betalen aan de post voor de internationale verzendingen.

    Waar Play recent m.i. de bocht uitvliegt is dat zij de de recente forse koersdaling van het pond niet/erg traag doorgeeft. Daardoor ontstaan betere deals bij andere UK-sites.

    Overigens, ik schreef het al eerder in dit thread, "inclusief" prijzen zijn cosmetisch, gemak voor de kopers. De verzending moet ergens uit betaald worden...
    "Only one human captain has ever survived battle with a Minbari fleet. He is behind me, you are in front of me. If you value your lives, be somewhere else." (Babylon 5)

  25. #25

    Standaard

    frs hanteert de tactiek: enkele zaken staan in promotie en de andere dingen zijn dan weer extra duur.
    elke week heb je wel wat cd's en dvd's in de aanbieding (die is dan ook wel nog altijd duurder dan op internet) en sommige cd's waarvan men weet dat ze zowieso goed gaan verkopen staan dan aan 21-22 euro of 30 euro voor dubbelcd's.
    Wie koopt dit nog denk je? Veel mensen, het zijn dan ook vooral cd's à la Frans Bauer, Schlagerfestival switch, donna, hitbox enz...de mensen die dit kopen zijn meestal occasionele kopers en geen muziekfreaks/fans. Die weten gewoon van niet beter;

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •