De resultaten 1 tot 17 van 17 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard [REG] Nicolas Winding Refn


    1. Valhalla Rising (2009) (post-production)
    2. Bronson (2009)
    3. Pusher 3 (2005)
    4. Pusher II (2004)
    5. Fear X (2003)
    6. Bleeder (1999)
    7. Pusher (1996)
    Nicolas Winding Refn (born September 29, 1970) is a Danishfilmmaker who currently resides in Copenhagen, Denmark. He went to the United States in 1981 and was educated at the American Academy of Dramatic Arts in 1993. On one recent occasion, he also acted in a major movie, though this is a rare occurrence. He is famous for directing the Pusher-trilogy. Bron: wikipedia.

    Ik kwam deze regisseur tegen naar een lovend stuk van wizz-art over de Pusher Trilogie. Meteen de trilogie samen met Bleeder en Fear X geimporteert. En voor mij is het een ware openbaring. Voor mij kan 2009 al niet meer stuk. Ik heb nu vijf films van de man gezien en er zit werkelijk geen enkele slechte tussen.

    Dit schreef ik zelf toen ik de Pusher gezien had:

    Ik wist dat de Pusher trilogie goed moest zijn maar zo goed had ik nooit kunnen dromen. Het eerste deel heb ik net achter de kiezen en moet ik eerlijk bekennen. Ik sta nog steeds op me benen te trillen terwijl ik dit schrijf. Ongelofelijk, het is bijna 2009 maar dan zie ik toch maar net even de film van het jaar. En dat voor een gegeven dat je al tig andere keren gezien hebt. Ongelofelijk maar waar. De manier hoe alles tentoongesteld wordt aan de kijker. Vanaf het allereerste begin waar Frank de straat overloopt met de camera die hem steeds blijft volgen alsof het zijn laatste overbleven vriend is die hij nog kan vertrouwen. Met de dag raakt hij steeds dieper in de stront, nog meer problemen, nog meer geld schulden. Een uitzichtloze wereld zonder het gebruik van effectbejag. Een film die je moet zien zonder al te veel te weten van het gegeven. Het einde is ook zo perfect. Lekker open. Zo abrupt. Lekker onconventioneel. Zo drastische. Zo perfect. Een film die voor mij het misdaadgenre compleet op zijn kop zet. Wat een film. Ongelofelijk! Ik heb er gewoon geen woorden voor. Ga dit aanschouwen dit is een meesterwerk van debutant Nicolas Winding Refn. Van een dergelijk debuut kun je alleen maar dromen. Deze film knalt dan ook zonder aan te geven even mijn top 20 binnen.

    ------------------------------------------------------------------------------------------
    Zijn nieuwste project met (alweer) Mads Mikkelsen, zie foto, klinkt behoorlijk intrigerend en zal wel weer top 10 materiaal opleveren. Een regisseur die weleens kan uitgroeien tot dat selecte groepje van de beste regisseurs ooit!



    Doofstomme slaaf Harald ontsnapt van zijn Schotse overheersers en vermoordt hen gruwelijk, voordat hij zich aansluit bij een groep Vikingen. Ze maken een lange reis terug naar Scandinavië om daar tegen de Christenen te vechten, terwijl Harald ondertussen zijn verloren identiteit wil terugvinden. De reis gaat gepaard met aanvallen door onzichtbare strijders waarbij velen sterven.

  2. #2

    Standaard

    Bronson (2009)

    De zwaar onderbelichte regisseur Nicolas Winding Refn is een regisseur die zijn klassiekers kent. Dat merk je wel als je "Bronson" tot je neemt. De film is nog wel het beste te vergelijken met "A Clockwork Orange" en "Chopper". Ja, inderdaad lekker gewelddadig met klassieke muziek eronder van verschillende grootheden. Een ballet van geweld, maar wat wil je ook met een onderwerp dat gaat over de meest beruchte crimineel van Engeland?

    Michael Gordon Peterson zit al 34 jaar van zijn leven in de gevangenis. Hij is niet alleen de langstzittende maar ook de meeste gevaarlijkste persoon van Engeland. Zonder dat hij iemand vermoord of dodelijk verwond heeft. Het meeste geweld wat hij tentoonstelt is tegen het gevangenispersoneel. Zijn bijnaam (Charles Bronson) kreeg hij tijdens zijn korte carrière als freefighter, waarbij hij iedere dag in de gevangenis 2500 push-ups uitvoerde en een aantal medegevangen totaal het licht uit hun ogen sloeg. En aan de andere kant publiceerde hij elf boeken, schrijft hij poëzie en is hij schilder. Een man met verschillende kanten en gezichten.

    Tijdens het kijken van deze 'tour de force' nam mijn adrenaline toe tot een vreemde hoogte. Dat kwam dan ook door de manier waarop regisseur Nicolas Winding Refn het geweld in deze film brengt. Nergens wijst hij met een zere vinger of wil hij iets vertellen in de vorm van een moraal. Nee, hij brengt het op een droge, humoristische manier waar je alleen met een grote glimlach naar kan kijken. Want iedere keer weet hij indrukwekkende cameravoeringen door te voeren tot ongelofelijke stilistische longshots vol met geweld met daaronder klassieke muziek. Iets wat je ook al nadrukkelijk terug kon zien in de "Pusher"-trilogie en "Bleeder". Ook in die films filmt hij veelvuldig met een rode kleurenfilter om de beelden een extra dimensie te geven. Nicolas Winding Refn weet heel goed wat hij doet en hoe hij het moet brengen. Een regisseur die voor mij zal uitgroeien tot één van de beste regisseurs uit Scandinavië, misschien wel uit Europa. Daarbij kunnen pretentieuze regisseurs als Ingmar Bergman en Lars von Trier voor mij de prullenbak in met hun beeldensymboliek, ontoegankelijkheid en arrogante houding tegenover iedereen en alles. Volgens mij is Nicolas Winding Refn zo’n regisseur die je rustig kunt aanspreken op straat en waarmee je een praatje kunt maken. Jammer dat hij niet op het IFFR was, want dan zou ik hem wel het één en ander gevraagd hebben.

    Om nog even terug te komen op de film. Het is duidelijk dat de Deen meer geïnteresseerd is in de persoonlijkheid van Bronson dan in iets anders. Dat zet hij ook prachtig uiteen. "Bronson" wordt voortreffelijk gespeeld door Tom Hardy. De man verdient alle lof van de wereld. Alleen al in de scènes bij het personeel, als hij als een gek tekeer gaat, of in de scènes waar hij geschminkt is aan de ene helft van zijn gezicht om duidelijk te maken dat we te maken hebben met een schizofreen persoon. Aan de ene kant een rustige, bedachtzame jongeman en aan de andere kant een demonische malloot in de vorm van The Joker uit "The Dark Knight". In de zaal waar hij als variété-artiest het publiek toespreekt juicht de ene helft van het publiek zijn provocaties toe, terwijl de andere helft van het publiek geen kik geeft en niet zo goed weet wat ze precies van de man moeten denken. En dat is precies hoe het publiek bij ons in de zaal van Luxor erop reageerde. De één vond het grof, verwerpelijk en liep weg en de ander joelde, juichte en ging tekeer alsof hij de avond van zijn leven had. En ik hoor precies bij die laatste categorie omdat ik weet dat de Deen niets pretendeert in zijn werk.

    Hoewel het natuurlijk banaal klinkt had ik na de film opeens zin om mensen in elkaar te rammen. Gewoon een klap verkopen. De eerste de beste voorbijganger, niet specifiek zwervers zoals in "A Clockwork Orange" maar gewoon de eerste beste voorbijganger. Wat een film! Wat een adrenalinekick, wat een ballet van geweld. Dit was met "Fixer: The Taking of Ajmal Naqshbandi" de enige film die ik vijf sterren gaf. En nu vergeet ik ook nog te melden dat als je de film gaat bekijken, je vooral moet opletten hoe het interieur van zijn cel is ingericht. De vele verwijzingen naar Alex de Large uit "A Clockwork Orange". Zijn opgemaakte oog kun je bijna niet missen. Of de kamerdeur met hetzelfde nummer dat ook te zien is in "Eyes Wide Shut" als ik me niet vergis. Of de klassieker muziek uit "2001: A Space Odyssey". Zoveel verwijzingen maar nergens een goedkope rip-off.

    Een film die ik stiekem zal binnenhalen in het filmhuis. Ik zie de vijftigplussers al raar opkijken in het filmhuis om vervolgens binnen een kwartier chagrijnig weg te lopen. Magnifiek, hoewel ik me afvraag of deze film wel een distributeur zal vinden. Zouden ze het aandurven? A-film, grijp je kans!



  3. #3

    Standaard

    Fear X (2003)

    Toch wel merkwaardig hoeveel mensen een dergelijk laag cijfer geven voor dit stilistische meesterwerk van Nicolas Winding Refn. De discussies op imdb en moviemeter kan ik ten zeerste aanraden, vooral om te zien wat mensen er zoal uithalen. Sommigen zien er dingen in van David Lynch, anderen weer van de gebroeders Coen en weer anderen dingen uit "The Shining" van Stanley Kubrick. Die laatste mensen hebben het bij het juiste eind...

    Hoewel ik niet wil beweren dat ik een duidelijk antwoord heb op de film, heb ik wel het gevoel dat je deze meditatieve ervaring enkele dagen moet laten bezinken voordat je een definitief oordeel velt over deze film. Neem nou het gebruik van de kleur rood in de film, of de beklemmende muziek die je in een soort van toestand, extase brengt. Dat het een merkwaardige film is uit het oeuvre van Nicolas Winding Refn, dat is wel duidelijk. Dat komt mede doordat ik hem alleen ken van ultrarealistische films met pompende muziek, en die nauwelijks gebruik maken van beeldsymboliek. Ook de stilistische manier van werken met de camera, lange shots maar dan opgenomen vanuit een statief, zagen er goed uit in deze film. Omdat de beelden rustig verlopen werkt de toestand waar de hoofdrolspeler in zit ook beter. Je wordt als het ware meegenomen in zijn nachtmerrie. En dat laatste moet je heel letterlijk nemen.

    Op de Nederlandse uitgave van Filmfreak staat een 'making of' van 25 minuten die een beeld geeft van de productie, maar ook een ongelofelijk goed beeld geeft van de regisseur zelf. Hij weet wat hij doet en spreekt liefdevol over zijn film en waar hij de inspiratie vandaan haalde. Ook het verschijnsel dat hij een miljoenenschuld opliep tijdens het schieten van "Fear X", waardoor hij noodgedwongen "Pusher’’ 2 en 3 heeft moeten maken om uit de schuld te komen is wel triest om aan te horen. Ook zijn manier van werken is fascinerend. Hij neemt alle films op chronologische wijze op en dat is toch wel heel erg merkwaardig te noemen, want dat gaat tegen de conventies van films opnemen in. Iets wat ik bijvoorbeeld helemaal niet wist. Wat ook wel grappig is om te zien, is dat er in zijn appartement/huis posters ophangen van "The Shining", "Supervixens" en "Cannibal Holocaust".

    Zal over een aantal dagen ook nog even de commentaar track beluisteren want ik ben wel benieuwd naar wat ik zoal gemist heb in de film en waar ik op één lijn zit met Nicolas Winding Refn. Een regisseur die ik onlangs ontdekt heb maar die naar mijn mening zwaar onderbelicht is. 8.0

  4. #4

    Standaard

    Pusher, Pusher II & Pusher 3 (Nicolas Winding Refn, 1996, 2004 & 2005) ****
    De Pusher films, een drieluik over de onderwereld van Copenhagen, is een uiterst realistische blik in de wereld van de crimineel. De intro van de films waarbij de karakters in het schemerdonker één voor één worden voorgesteld maakt al duidelijk dat de wereld van de personen zich afspeelt in het donker en dat hun daden het daglicht niet kunnen verdragen. De gelijkenis met de openingsgeneriek met The Godfather dringt zich op (de Gødfather zullen we maar zeggen), maar waar die film kiest voor een klassieke achtergrondmuziek worden de beelden in Pusher vergezelt met pompende muziek waarbij meteen duidelijk is dat de film zich in de hedendaagse tijd afspeelt. In Pusher centreert het verhaal zich rond Frank. Een criminineel van wie veel dreiging uitgaat en die het best te omschrijven is als een wandelende tijdbom. Een mislukte drugsdeal een vriend die hem verraadt, zorgen ervoor dat hij in het krijt staat bij de grote crimineel Milo. In een vernederende scene moet Frank afstand doen van zijn auto, horloge en sieraden. De crimineel die alles had is een bedelaar geworden. De jager is de prooi geworden, want gevaar loert...


    In deel 2 gaat het verhaal verder. Enkele jaren na dato komt de verrader uit deel 1(Mads Mikkelsen die aantoont dat hij één van de groten op deze aarde is) vrij. Hij vervalt al snel in zijn oude patroon van criminaliteit en drugs. De kale kruimeldief met de 'respect' tattoo op zijn achterhoofd wordt echter nooit voor vol aangezien. In een wanhoopsoffensief probeert hij het respect te krijgen, maar zit dit wel in hem?
    Bovendien blijkt hij ook nog eens vader te zijn geworden. Kan een crimineel wel vader zijn? Hij wordt gedwongen te kiezen voor één van de werelden.

    Het sluitstuk draait om Milo, de grote baas die in alle drie de delen dreigend aanwezig is. Milo is echter oud aan het worden en de nieuwe generatie criminelen dreigen hem voorbij te streven. De brenger van kwaad en andermans ondergang is voor het eerst in zijn leven kwetsbaar.
    De Pusher films moeten het niet hebben van groots opgezette scenes of composities. De film teert op zijn handgeschoten beelden die het intieme wereldje van de criminelen haarfijn weet vast te leggen. De camera is overal en ziet alles als een alwetend oog, loerend op de nakende ondergang van zijn slachtoffers. De kijker ziet alles en geniet, want dit is Europese topcinema!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  5. #5

    Standaard

    Zodra ik een CC heb maar eens wat films van de beste man aanschaffen, al die positieve verhalen! Daarnaast ben ik een groot liefhebber van het land Denemarken!!


  6. #6

    Standaard

    Als je van Deense films houdt, koop dan meteen de Anders Thomas Jensen box. Die ligt voor €15 bij de Van Leest (y0
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daan de G. Bekijk bericht
    Zodra ik een CC heb maar eens wat films van de beste man aanschaffen, al die positieve verhalen! Daarnaast ben ik een groot liefhebber van het land Denemarken!!
    Anders vraag hier even of iemand de trilogie kan bestellen, Daan!
    http://www.dvd.nl/forum/showthread.p...80#post1542280

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Als je van Deense films houdt, koop dan meteen de Anders Thomas Jensen box. Die ligt voor €15 bij de Van Leest (y0
    Bronson (2009)
    Fear X (2003)
    Bleeder (1999)

    Coen vergeet je deze titels niet te bestellen en bekijken. Bedank me later maar...
    Laatst aangepast door Oudlid_X5 : 18-03-2009 om 15:34

  9. #9

    Standaard

    Zijn die ook zo goed als de Pusher trilogie Verhoeven? Heb echt zwaar genoten van die films namelijk en ben wel benieuwd naar meer werk van deze Deen

  10. #10

    Standaard

    Misschien nog wel beter. Over Bronson en Fear X heb ik het een en ander geschreven. Check de tweede en derde post maar eens en over Bleeder heb ik eigenlijk niets geschreven. Waarom weet ik eigenlijk niet maar die is ook zekers weten de moeite waard. Klik hier eens voor wat meer uitleg over de film en drie trailers. En beoordeel zelf erna of je deze film wilt zien of langs je heen wilt laten gaan.

  11. #11

    Standaard

    Zijn die andere films al op dvd dan?
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  12. #12

    Standaard

    JAZEKER!

    De Nederlandse uitgave van Fear X ligt momenteel niet zo duur bij de van-leest en free record. Voor nog geen vijfje. Dan heb je de film, een making-of en een commentaar track!

    Ik zou ook meteen Bleeder aanschaffen die ligt voor een leuke prijs bij play.com. Ook een must-see...

  13. #13

    Standaard

    Op de sites staat Fear X voor 9 euro...
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  14. #14

    Standaard

    Hier staat de film een euro goedkoper en geen verzendkosten. Maar volgens mij ligt de film in de winkels voor minder dan dat geld. Althans hier in het zuiden van het land.

  15. #15

    Standaard

    Fear X (2002) nog eens een kans gegeven, maar blijft in mij ogen nog steeds hangen als een mislukt sub-Lynchiaans experimentje. Leuk geprobeerd, maar komt echt niet uit de startblokken. Als surrealistische nachtmerrie is het ook weer te zeer geworteld in een realistische setting. Stilistisch zie je er uiteraard wel wat terug van Refn, maar als film werkt het van geen kant.

    Bleeder daarentegen vond en vind ik nog steeds een geweldige film. Uiterst teder filmpje met voor een groot deel dezelfde acteurs als in de Pusher-films en tevens een portie geweld dat qua intensiteit nauwelijks onderdoet voor de Pusher-films. Voor de rest een zeer teder filmpje, de romantische verwikkelingen van Mikkelsen's personage en zijn worstelingen met volwassenwording dragen de film, meer nog dan Bodnia's verhaal, al zijn die twee plotlijnen eigenlijk perfect in balans.

    Bronson moet ik nog zien.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Camera Obscura Bekijk bericht
    Fear X (2002) nog eens een kans gegeven, maar blijft in mij ogen nog steeds hangen als een mislukt sub-Lynchiaans experimentje. Leuk geprobeerd, maar komt echt niet uit de startblokken. Als surrealistische nachtmerrie is het ook weer te zeer geworteld in een realistische setting. Stilistisch zie je er uiteraard wel wat terug van Refn, maar als film werkt het van geen kant.
    Ik blijf het vreemd vinden dat jij deze film niet goed vind. Ook dat sub-Lynchiaans experiment waar je over schrijft zie je verkeerd. Heb je de commentaartrack van Refn en de making off al bekeken want dan zul je erachter komen dat je film verkeerd interpreteerd.

    Alleen al het gebruik van de camera, muziek en de kleur rood kun je weerleggen op eerder werk van Refn. Het is alleen stukken stilistischer dan ander werk van hem. En ik vind dit dus echt goed uitpakken maar volgens mij ben ik daar echt de enige in...

  17. #17

    Standaard

    Drive regisseur maakt nieuwe Barbarella

    De Deense regisseur Nicolas Winding Refn, bekend van Drive, gaat aan de slag met een nieuwe versie van Barbarella. Het is de bedoeling dat Winding Refn een televisieserie gaat maken over het iconische personage.

    Barbarella was eerder op het grote doek te zien in de gelijknamige film uit 1968, toen met Jane Fonda in de titelrol. Barbarella was oorspronkelijk een Franse stripfiguur. In de film werd de rondborstige Barbarella opgeroepen door de president van de aarde om de jonge wetenschapper Durand-Durand te stoppen met zijn plan om de wereldvrede te verstoren.

    Winding Refn zou de pilot van de nieuwe serie regisseren en zou ook als uitvoerend producent aan de serie verbonden blijven. Welke actrice in de rol van Barbarella gaat kruipen, is nog onbekend.
    Bron: Filmtotaal.nl

    De serie als de film heb ik nog nooit gezien, dus kan hier weinig over zeggen.

    Wel kijk ik naar uit naar een ander project van Refn; Only God Forgives.
    Wederom met Gosling.
    Homer Simpson:"Please don't eat me! I have a wife and kids. Eat them!"
    YAH AZZURRI 87
    Barney Stinson:"Legen...Wait for it...Dary!"

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •