De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard (HELP)Hoogte front- en surroundspeakers

    Ik heb een aantal artikels gelezen over het plaatsen van de speakers.
    Ik heb mijn surroundspeakers nu op een statief gemaakt ongeveer 60 cm boven de luisterpositie. Dit is goed heb ik begrepen uit een aantal bronnen.
    Maar moeten de frontspeakers en centerspeaker nu wel of niet op gelijke hoogte met de surroundspeaker??
    Uit onderstaande site blijkt dat dit niet hoeft, graag jullie mening.

    http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.html

    Alvast bedankt,
    Camille

  2. #2

    Standaard

    maar dit word wel gezegd:

    Finally, the three front speakers should be as close as possible to the same height, at or near ear level (Figure 7).


    en aangezien de surround/rear speakers ook op "ear level" worden geplaatst kan je aannemen dat ze ongeveer op gelijke hoogten "moeten" staan.

  3. #3

    Standaard

    [QUOTE]Originally posted by Sander Dubbeldam
    [b]maar dit word wel gezegd:

    Finally, the three front speakers should be as close as possible to the same height, at or near ear level (Figure 7).

    Dat betekend dat de front-speakers op gelijke hoogte moeten hangen met de center speaker, maar het gaat mij erom of die weer net zo hoog moeten hangen als de surround-speakers

  4. #4

    Standaard

    zo ver ik dus lees ja

    Finally, the three front speakers should be as close as possible to the same height, at or near ear level (Figure 7). Because it is often easiest to place the center speaker on top of the TV set at a fixed height, consider mounting the left and right speakers on adjustable stands so that you can match their height to that of the center speaker.

  5. #5

    Standaard

    Gewoon tweeters op oorhoogte houden...?
    ligt een beetje aan de grootte van de ruimte...
    In kleinere ruimte misschien iets hoger plaatsen en richten..
    Upgrading is a neverending story...

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door PM
    Gewoon tweeters op oorhoogte houden...?
    ligt een beetje aan de grootte van de ruimte...
    In kleinere ruimte misschien iets hoger plaatsen en richten..
    Op oorhoogte, dus dit geldt alleen voor de frontspeakers.
    Want ik heb namelijk mijn surroundspeakers al gemonteerd op 60cm BOVEN de luisterpositie.

  7. #7

    Standaard

    Wat betreft de hoogte voor de surrounds zijn allerlei richtlijnen (tweeter op oorhoogte, ruim boven oorhoogte) maar meer als richtlijnen zijn het eigenlijk niet. Afhankelijk van het soort speaker en afstraalgedrag is oftewel oorhoogte of ruim boven oorhoogte te prefereren. Gewoon uitproberen wat in jouwn geval het best en lekkerst klinkt.

    Mvrgr

    Patrick

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    Wat betreft de hoogte voor de surrounds zijn allerlei richtlijnen (tweeter op oorhoogte, ruim boven oorhoogte)
    Maar het gaat mij niet om de surrounds.
    Het gaat om de front- en centerspeaker(S).

  9. #9

    Standaard

    Camille

    De tweeter van de fronts dienen op oorhoogte te komen. De tweeter van de Center dient op een lijn met die van de fronts te komen. Is gelijke hoogte niet mogelijk dan de hoek zo klein mogelijk proberen te houden.

    Mvrgr

    Patrick

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    Camille

    De tweeter van de fronts dienen op oorhoogte te komen. De tweeter van de Center dient op een lijn met die van de fronts te komen. Is gelijke hoogte niet mogelijk dan de hoek zo klein mogelijk proberen te houden.

    Mvrgr

    Patrick
    Ok bedankt, en dan maakt het verder niet uit hoe hoog de surrounds hangen, of wel?

  11. #11

    Standaard

    Camille

    De hoogte van de surrounds bepalen ook het uiteindelijk geluid. Hang je je surrounds hoger dan zal een diffuser geluidsbeeld ontstaan voor de surrounds. Plaats je de surrounds op oorhoogte dan creeer je vaak een wat direkter geluid. Dit is echter ook weer afhankelijk van het speakertype en afstraalgedrag. Heeft de surround speaker bv een smal afstraalgedrag dan zal plaatsing op oorhoogte een te direkt geluidsbeeld veroorzaken (hogere plaatsing is dan gewenst). Heeft de speaker echter een zeer breed afstraalgedrag dan is weer oorhoogte te prefereren omdat het geluid anders te diffuus wordt (bij hogere plaatsing). Hiermee moet je gewoon experimenteren totdat je de voor jouw beste hoogte hebt ontdekt.

    Mvrgr

    Patrick

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    Hiermee moet je gewoon experimenteren totdat je de voor jouw beste hoogte hebt ontdekt.

    Mvrgr

    Patrick
    Ja dat kan niet, want ik moet vaste maten doorgeven voor de hoogte van de statieven.

  13. #13

    Standaard

    Camille,

    Kun je niet vantevoren een beetje experimenteren? Zodoende kun je de juiste hoogte vaststellen voordat je de maten doorgeeft.

    Mvrgr

    Patrick

  14. #14

    Standaard Huiskamer en opstelling surround boxen

    Jammer dat de meeste huiskamer niet echt geschikt zijn voor de ideale surround opstelling.....
    Misschien een tip voor de toekomstige architecten

    cam

  15. #15

    Standaard

    Dat valt best wel mee hoor Je moet alleen niet de set-up gaan benaderen vanuit het geijkte patroon waarop huiskamers normaliter worden ingedeelt. Verken de ruimte maar eens en je zult zien dat er genoeg mogelijkheden zijn om een goede set-up neer te zetten.

    Eigenlijk moeten we ook stoppen met het noemen van huiskamer of woonkamer (waar slaat dat woord eigenlijk op?). Bekijk het gewoon als kamer

    Mvrgr

    Patrick

    ps. het enigste probleem is dan de partner welke wel vaak volgens het geijkte patroon de kamer probeert in te delen

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •