De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard HTPC of losse componenten

    Ik ben voornemens om een home theatre te bouwen op mijn zolder. Het volgende wil ik aanschaffen:

    Projectie:
    - Full HD Beamer

    Speakers:
    - 5.1 speakers set (geen satelieten!!)

    Input:
    - Blue Ray HD DVD
    - xBox en WII game console
    - Digitaal kabel televisie (caiway)
    - Andere digitale content via een NAS (voor muziek en films)

    Nu zit ik te twijfelen tussen een HTPC of losse componenten. Een HTPC kan de meeste van de bovenstaande eisen afdekken (zelfs meer zoals PVR functionaliteit) maar mijn gevoel is losse componenten kwalitatief beter is. Als ik voor HTPC ga, heb ik dan ook nog een 5.1. versterker nodig? Hebben iemand advies of mening op dit gebied?

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fbie Bekijk bericht
    Ik ben voornemens om een home theatre te bouwen op mijn zolder. Het volgende wil ik aanschaffen:

    Projectie:
    - Full HD Beamer

    Speakers:
    - 5.1 speakers set (geen satelieten!!)

    Input:
    - Blue Ray HD DVD
    - xBox en WII game console
    - Digitaal kabel televisie (caiway)
    - Andere digitale content via een NAS (voor muziek en films)

    Nu zit ik te twijfelen tussen een HTPC of losse componenten. Een HTPC kan de meeste van de bovenstaande eisen afdekken (zelfs meer zoals PVR functionaliteit) maar mijn gevoel is losse componenten kwalitatief beter is. Als ik voor HTPC ga, heb ik dan ook nog een 5.1. versterker nodig? Hebben iemand advies of mening op dit gebied?
    Vraag, wat is je budget?

    HTPC dien je aan te sluiten op een versterker, speakers hebben nu eenmaal vermogen nodig om geluid te kunnen voortbrengen. Zie het als PC speakers, die hebben allemaal een soort van versterker, de audiokaarten hebben nu eenmaal geen versterker...... en wees blij, een PC heeft geen andere onderdelen nodig om warmte op te wekken, een een beetje knappe versterker zou alleen nog maar meer vermogen(zwaardere voeding) nodig hebben en de daarbij vrijkomende warmte opwekken. Een multi media tank (bijv. een Popcorn 110) wordt nu al vaker ingezet om allerlei formaten af te spelen en op te slaan.
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je antwoord. Budget is ongeveer 2500 euro. Je zegt dat je een eindversterker nodig hebt. Ik neem aan dat een 7.1 A/V receiver dan volstaat.Hoe sluit je dan je PC op de versterker aan, HDMI?

    Nog een andere vraag. Hedendaagse 7.1 A/V receivers kunnen alle allerlei HD audio formaten aan. Nu heb ik gelezen dat er nog geen geluidskaarten zijn die dit ook ondersteunen. Als ik dan blue ray in de HTPC inbouw, hoe krijg ik dan HD audio op mijn speakers. Via een HDMI verbinding tussen HTPC en receiver?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fbie Bekijk bericht
    Bedankt voor je antwoord. Budget is ongeveer 2500 euro. Je zegt dat je een eindversterker nodig hebt. Ik neem aan dat een 7.1 A/V receiver dan volstaat.Hoe sluit je dan je PC op de versterker aan, HDMI?
    Je kan inderdaad een A/V receiver met HDMI nemen. Echter hebben de meeste geluidskaarten nog geen HD-audio. Dus ik zou je adviseren om gewoon een standalone Blu-Ray speler te nemen en voor je TV een digitale decoder met PVR functie. En het liefst dan een TV decoder die ook HD doet.

    Nog een andere vraag. Hedendaagse 7.1 A/V receivers kunnen alle allerlei HD audio formaten aan. Nu heb ik gelezen dat er nog geen geluidskaarten zijn die dit ook ondersteunen. Als ik dan blue ray in de HTPC inbouw, hoe krijg ik dan HD audio op mijn speakers. Via een HDMI verbinding tussen HTPC en receiver?
    Met de PC moet je dan gewoon een digitale verbinding kiezen. Coax of optisch. Dan heb je dus geen HD-audio, maar alleen de core, dus dolby Digital of DTS.

    Let wel dat een PC kan crashen, judder kan benadrukken omdat codecs niet goed zijn of CPU power max staat. Als je te weinig van video weet via PC, dan vooral niet doen .

    Groet,

    Bjorn

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor de uitleg. Dus uiteindelijk kan ik via de (HT)PC geen 7.1 HD audio naar mijn receiver krijgen. Op zich is 5.1 prima hoor.

    Samenvattend kom ik dan hier op uit of zie ik het verkeerd?
    - 7.1 A/V Receiver met ondersteuning voor HD audio formaten. Via HDMI aansluiten op beamer
    - Losse Blue Ray speler en via HDMI aansluiten op A/V receiver
    - DVB-C Dititale TV Tuner met PVR functie. Via HDMI aansluiten op A/V receiver
    - Mediacenter (non Windows) of (HT)PC met voor streamen van MP3 en SD en HD Content (vanaf een NAS). Aansluiten via HDMI, optisch of coax op A/V Receiver.
    - Eventuele game consoles aan te sluiten op A/V Receiver

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fbie Bekijk bericht
    Bedankt voor de uitleg. Dus uiteindelijk kan ik via de (HT)PC geen 7.1 HD audio naar mijn receiver krijgen. Op zich is 5.1 prima hoor.

    Samenvattend kom ik dan hier op uit of zie ik het verkeerd?
    - 7.1 A/V Receiver met ondersteuning voor HD audio formaten. Via HDMI aansluiten op beamer Aanraders in de betaalbare prijsklasse zijn de Denon 1909, de Onkio 606 en de Pioneer 1018
    - Losse Blue Ray speler en via HDMI aansluiten op A/V receiver Voor nog geen 200 euro zit je gebeiteld.
    - DVB-C Dititale TV Tuner met PVR functie. Via HDMI aansluiten op A/V receiver Als het een HD decoder is wel, de gewone SD decoders hebben meestal alleen maar scart en soms als je mazzel hebt een optische uitgang.
    - Mediacenter (non Windows) of (HT)PC met voor streamen van MP3 en SD en HD Content (vanaf een NAS). Aansluiten via HDMI, optisch of coax op A/V Receiver. HD streamen is niet echt je van het, draadloos al helemaal niet. Ga je licht ook eens opsteken over Mediatanks zoals bijvoorbeeld de Popcorn Hour 110
    - Eventuele game consoles aan te sluiten op A/V Receiver Yep


    Een losse receiver, speakersetje, Popcorn Hour 110, HD HDMI Cable-decoder en een PC zijn wel aan te schaffen voor 2500 euro. Je kan zelfs geld overhouden, maar ik zou zeker investeren in een leuke speakerset, en zou dan eerder geld tekortkomen8)
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Thank again... Het wordt me allemaal een beetje duidelijk. Was net ook ff aan googlen op mediaservers en kwam ook al snel op de Popcorn Hour 110. Lijkt me een zeker een goed alternatief. Ondersteunt ook de nieuwe HD audio formaten. Dan kan ik overwegen om geen PC te kopen. Een PC voegt niet zo veel toe op de Popcorn Hour met een NAS. En je hebt gelijk om niet te besparen op speakers en ga ik ook niet doen. Dan ga ik het kostenplaatje maar eens opmaken.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •