De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard HDMI Handshake problemen + Tips voor oplossingen

    Heb zelf al heel wat gelezen over dit probleem, ik schijn dan ook niet de enige te zijn die zo zijn eigenaardigheden van HDMI met het vervloekte HDCP meemaakt.

    Het verbaast mij dat er hier nog geen onderwerp over geopend is op dit forum.

    Ik ben benieuwd wat anderen zoal voor eigenaardigheden tegenkomen met hun HDMI apparatuur en hoe zij dat hebben opgelost.

    Voordat ik mijn 1e receiver met HDMI 1.3 kreeg, had ik nooit problemen. Ik had een HDMI switch waarop de EP35, PS3 en Oppo981 aangesloten waren, audio ging digitaal met coax en optisch naar de oude receiver. Het switchen ging snel en alles werkte probleemloos.

    Je gaat met de tijd mee en met een beetje pijn in het hart nam ik afscheid van mijn nog immer goed werkende oude Denon. Er kwam een Onkyo 875 voor in de plaats, het pijn in de hart maakte plaats voor grote vreugde, de lompe, cementzakkenzware Onkyo speelt als een lichtvoetige ballerina met de speakers. De logge dame jongleert met de klanken, het is net alsof je in het walhalla van het geluid woont. Deze Fee heeft mij bekoort . Op deze schoonheid is nu ook een Popcorn Hour 110 aangesloten. Met de eerder genoemde 3 apparaten maakt dat samen 4, daarmee zit de 875 vol op het gebied van HDMI, de 5e HDMI kabel gaat naar het scherm. Alle aangesloten apparaten kunnen zelfstandig een 1080p signaal genereren, op het gebied van beeld heeft zij dus een makkie, terwijl ze hele goede ingebouwde mogelijkheden schijnt te hebben om van allerlei bronnen te kunnen upscalen.

    Aan de andere kant heeft zij ook wat hekserigheid, ze is niet vlot met schakelen en meld af en toe dat er geen signaal is, zij houd dan halsstarrig haar denkbeeldige lippen op elkaar;


    HDMI handshake problemen.

    Als ik schakel naar een apparaat dat nog niet aan staat, dan heb ik 50/50 kans dat ik een no signal melding krijg. Oplossing kan zijn even met de 875 naar een ander apparaat schakelen en dan terug naar het reeds ingeschakelde apparaat, dat helpt niet altijd, zo moet ik de dame dan ook wel eens zelf de mond snoeren en weer aanzetten, en soms het aangeschakelde apparaat weer uit- en aanzetten. Als ze halsstarrig en traag reageert noem ik haar trut , maar dat schijnt haar niet te deren, ze is onverstoorbaar traag met de handshake en laat je rustig een paar seconden wachten.

    Nu mag ik met de 875 ook weer graag naar muziek luisteren, er staat wel eens een muziek DVD op. Ook een gewone CD is een genot, maar toen ik een keer een schijf met MP3's in de Oppo had gelegd kwam er nog een nuk van HDMI en HDCP aan het licht met mijn toch wel zeer gewaardeerde dame...... Nu heb ik MP3 schijfjes waarin alles in mappen zit, dat gaat prima in de auto, maar dat vind ik weer niet fijn met de Oppo, dan moet de TV aan om te bladeren in de mappen, dus ik heb ook schijfjes zonder mappen. Na het instellen van de speler heb ik de TV uitgezet..... en tot mijn stomme verbazing kwam trut :x na een kleine minuut met de melding dat ze no signal had en hield halsstarrig haar b.k Boos kijken hielp niet, ook niet een keer schakelen en nog wat proberen...... maar toen ik de TV weer aanzette kwam de heks weer tot leven.

    Nu bleek achteraf dat ook een CD niet met geluid wilde draaien als de TV niet aanstond, dit vind ik niet acceptabel, een TV moeten aanzetten om naar muziek te luisteren, link kijken deed mijn dame niet verblikken of verblozen, de TV moest aan of ze hield haar kaken. Ook de opvolger, de 876 schijnt hier problemen mee te kunnen hebben, maar daar wordt het dan tenminste nog in de gebruiksaanwijzing vermeld.... ook al staat er daar geen oplossing bij.

    Bij mij was de oplossing net zo geniaal als hij simpel is..... vrouwen worden graag voorgelogen :wink: , dus vertelde ik haar met een druk op de knop dat zij geen HDMI scherm meer had. Hiermee was zij tevreden en zij speelt nu zonder dat de TV aan hoeft te staan audiosignalen af. Het vervelende is wel dat je niet moet vergeten haar te vertellen dat ze weer wel een scherm heeft als je klaar bent met muziek luisteren, want ze laat het beeld op zwart als je daarna weer wat anders wilt starten.

    Nu, na een aantal weken met deze spookjesfee geleefd te hebben, valt het allemaal wel mee. Eigenlijk zijn alle problemen nu probleempjes geworden, en komen ze bijna niet meer voor, je moet alleen even het koppie er bijhouden, want anders houd ze je voor de gek met de boodschap no signal, en daar heb ik nu geen boodschap meer aan

    Ik heb begrepen dat er mensen zijn die programmeerbare AB's hebben, ze hebben die bijvoorbeeld zo ingesteld dat hun apparatuur met 1 druk op de knop zodanig in een bepaalde volgorde wordt gestart dat er dan geen handshake problemen optreden.

    Voor de liefhebbers, mijn receiver draait met software 87 1.07/08223A

    Hoe u achter uw software versie komt met een Onkyo? Druk op het knopje waarboven display staat, druk nu ook terwijl hij aanstaat op de standby knop, er wordt dan kortstondig de software versie getoont. Tip: ga niet zitten kl@ten met andere toetscombinaties, druk je op bijvoorbeeld het VCR/DVR knopje en de standby knop, dan reset de receiver zich en staan alle instellingen weer op nul.

    Mijn dame is wel een beetje ziek, ondanks dat ze nog niet oud is kwam ik er al na 2 weken achter dat ze zeer vergeetachtig is, als de stroom eraf gaat verliest ze alle instellingen, en dat is zeer vervelend. Ze gaat daarom binnenkort maar even logeren bij de receiverdokter, ik heb nog geen haast, heb tenslotte 2 jaar garantie en ze is nog piepjong, heb haar nog geen 2 maanden en houd van haar

    Ben echt benieuwd naar uw ervaringen en oplossingen en met welke apparatuur dat is en of u bijvoorbeeld al een software update heeft gehad/gedaan.
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 08-03-2009 om 09:07
    Have fun and enjoy your collection

  2. #2

    Standaard

    Zo, dat lucht op.....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  3. #3

    Standaard

    Ja dat luchtte op

    Weer een handshake probleeempje ontdekt.... en een oplossing natuurlijk

    Had tot mijn verbazing een enkele maal het fenomeen dat ik van een DVD geen DD5.1 of ander surround kreeg, ook schakelen hielp niet, op de receiver zoeken niet en ook het DVD menu bood geen uitkomst, het geluid bleef bij stereo hangen

    In dit geval bleek na enig puzzelen de speler het probleem te veroorzaken..... Oh, in mijn geval de spelers, een Oppo HD981 en een LG BD370(met de Toshiba EP35 niet geprobeerd, daar speel ik alleen HD DVD mee af), een echt HDMI handshake probleempje. Het geval was dat ik er achter kwam nadat het mij een paar keer was gebeurt.... (beide apparaten staan correct ingesteld, gecontroleerd en dubbel gecontroleerd)

    De oorzaak:
    Ook al stond alles reeds aan, doch waren op het moment van aanzetten niet alle verbindingen correct. Receiver stond bijvoorbeeld nog op de DVD speler, terwijl de ingang van de Blue Ray speler werd gestart..... Op het moment dat de spelers contact maken met de andere kant komt er geen juist antwoord en schakelen zij over op 2 kanaals PCM, net alsof zij zouden zijn aangesloten op een TV. Het daarna maken van de gewenste doorlussing op de receiver kon de spelers er toch niet meer toe brengen om terug over te schakelen naar de settings zoals zij staan ingesteld...... HDMI autosettings werkt blijkbaar maar 1x bij de start en laat zich niet simpelweg verleiden tot een herstel.

    De oplossing:
    Bij mij hielp alleen het uitzetten van de spelers en hen weer opnieuw de handshake te laten maken Gelukkig heb ik snelle starters, maar ik vind het wel irritant

    In geval van een hardnekkige stereo indicatie op uw receiver, terwijl er volgens de schijf meer mogelijk is..... u zou wel eens last kunnen hebben van bovenstaand probleem. HDMI... niet altijd even slim door de producenten in elkaar gezet, er zal voor mijn beleving nog wel wat door de heren fabrikanten aan gesleuteld mogen worden.
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4

    Standaard

    Zo, na dat gelezen te hebben wil ik hier ook mijn hart maar even luchten.

    Zelf ben ik sinds 2 weken de trotse eigenaar van het zusje van de 875, namelijk de 806.
    5x HDMI in en 1x out! WOW! Daar gaan we eens goed gebruik van maken!
    Alles eenmaal uit de doos en in de kast geplaatst begonnen met aansluiten en de 806 als switch te gaan gebruiken.

    De PS3 en de UPC HD-decoder beiden aangesloten op 2 HDMI aansluitingen.
    De Xbox360 op 1 van de component aansluitingen.
    De Nintendo Wii op de andere component aansluiting.
    De dvd-speler op een Coax aansluiting.

    De PS3, de XBOX360 en de dvd-speler werken allemaal zonder problemen.
    En dan beginnen de problemen:

    *De Nintendo Wii heeft altijd zonder problemen aangesloten gestaan op een 703 (ook een Onkyo die als switch gebruikt werkt).
    Nu wordt het beeld van 16:9 door de Onkyo teruggebracht naar 4:3 waardoor de 2 ronde ballonnen onderin het Wii-menu net ovaal gedrukt worden en net paaseieren zijn..
    De instellingen op de Wii staan goed, want als ik hem rechtstreeks met een componentkabal op mijn PZ80 van Panasonic aansluit is alles perfect en zijn de ballonen dus perfect rond.
    Ik heb hier al op gegoogled en er zijn veel meer mat dit probleem maar geen oplossing
    De XBOX360 staat ook component aangesloten en deze word perfect weergegeven.

    *De UPC-HDTV decoder:
    Als ik de TV, de decoder en de reciever aanzet knippert het HDMI lampje op de reciever.
    Verolgens gaat het analoog-lampje branden en na een seconde of 30 gaat weer het HDMI lampje knipperen en pakt hij het signaal pas op.
    Uiteindelijk werkt dit wel, maar duurt dit (naar mijn inziens) veel te lang.

  5. #5

    Standaard

    Veel van deze problemen worden veroorzaakt door het feit dat een receiver als "repeater" dient en daarom het signaal alleen maar doorstuurt naar een TV of een bron. Dit zorgt voor veel vertraging en ergernis omdat dit dubbel uitgevoerd wordt.

    Een voorbeeld van sleutelen:
    Een oplossing zou kunnen zijn dat receivers als "mirror" van de TV kan dienen. De receiver onthoudt dan de handshake met de TV en de TV zou je dan dus op "stand-by" gezet kunnen worden.

    Het probleem met component-video van de wii komt mogelijk door de resolutie van de wii die niet door firmware in de receiver herkend wordt. Deze zou het herkennen als 4:3 en dus ook als 4:3 uitvoeren naar de TV. Of is de resolutie van de wii via component ook 720p of 1080i?
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 20-04-2009 om 23:00
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •