Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 62 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 4 vloerstaanders of 2 vloer en 2 boek?

    Hallo mensen van dit forum.

    Ik heb recentelijk een paar JBL ES80 vloerstaanders gekocht en gister een onkyo 607 (Is nog niet binnen, komt maadag).

    Nu heb ik op dit moment nog een crappy 25 jaar oude akai am-52 en daardoor kinken de boxen niet beter dan mijn oude logitech z-5500 (ik luister alleen cd's en FLAC muziek en dvd/blue ray).

    Gaat dit nog drasttisch veranderen met de onkyo? Want in de mediamarkt klonken ze een stuk beter.

    Vraag 2 zoals de titel zegt, is het verstandig om achter (surround) ook 2 vloerstaanders te nemen? Met andere woorden zit er veel verschil in kwa geluid als ik nog 2 ES80's koop in plaats van 2 ES30's? Ik kan de ES80's nieuw voor 149 euro per stuk krijgen, dus kwa prijs met de ES30's (129 euro per stuk) verschilt het niet veel. Ik zal voornamelijk veel hoge kwaliteit muziek via pro logic II music luisteren en ik ben ook niet vies van een leuke dvd/blue ray film.

    Zijn de ES80's trouwens wel goede luidsprekers voor muziek en blue ray? (even niet naar de prijs kijken).

    Graag hulp (zelf ben ik een nieuweling op dit gebied).
    Laatst aangepast door Bansh33 : 15-05-2009 om 11:07

  2. #2

    Standaard

    Welkom op het forum.
    Het leuke van deze hobby is dat elke speaker goed is als jij er tevreden over bent en laat niemand je anders wijsmaken. Het is een beetje als met auto's, als je tevreden bent met een fiat panda waarom zou je dan een mercedes gaan kopen?

    Maar goed, hoe luister je je muziek, stereo of suuround?
    Als je veel surround luistert dan zijn 4 zuilen aan te raden, als je de rears alleen zou gaan gebruiken voor films kun je het ook met boekenplanken af.

    Of je sound gaat verbeteren met de onkyo? Ik schat in van wel maar verwacht op stereogebied geen plotselinge supersound, daar zou je echt een stereoversterker voor moeten gaan gebruiken (maar dit geld alleen als je erg kritisch bent). Probeer ook eens wat spelen met de stand van de speakers, soms kan een beetje schuiven wonderen doen voor het geluidsbeeld en schuiven kan de hele speaker ergens anders zetten zijn maar ook iets naar binnen of juist naar buiten draaien.

    succes ermee en schroom niet om te blijven vragen.

  3. #3

    Standaard

    Ik heb destijds m'n Pioneer van slechts enkele jaren oud vervangen door een Onkyo 606 en met de boxen die ik toen had was het verschil al enorm. Voor muziek en film was de ervaring compleet anders. Dus het kan zeker anders gaan klinken ja.
    | Blu-Ray: +/- 70 | DVD: +/-800 | Music: +70.000 songs |
    | JVC LT-32A90 | Onkyo TX-SR606 | Panasonic DMP-BD35 | XBOX360 |
    | KEF Q7 | KEF CRESTA 20C | KEF Q3 |

  4. #4

    Standaard

    Ik heb zelf 4 zuilspeakers staan. Achter 1 maatje kleiner dan voor. Ik luister veel naar m'n SACD's en muziek DVD's. Ik ervaar dan wel degelijk een toegevoegde waarde van zuilspeakers als surrounds.

    Daarnaast vond m'n vriendin zuilspeakers achter mooier, dus dan doe ik dat uiteraard gelijk!
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  5. #5

    Standaard

    Ik luister voornamelijk veel surround, dus 2 extra zuilen is aan te raden? Mijn probleem met die oude versterker was, dat er weinig bas uit kwam en tja ik hou toch wel een beetje van bas.

  6. #6

    Standaard

    Sry voor de dubbele post, maar een half uur geleden kwam opeens een man van de tnt een pakketje bij mijn deur afleveren. De Onkyo! K heb hem al ingesteld en hij klinkt goed. Een stuk beter dan de oude stereo reciever. k heb een foto van mijn tijdelijke setup gemaakt:



    De kleine satalietjes horen bij de logitech z-5500 en die word vanavond verkocht zodat ik er weer een zuil bij kan kopen . Ik ben maar student dus met geld zit ik altijd krap.

    Heb ik de boxen zo goed neer gezet? Of kunnen ze anders?

    Ik weet dat k een nieuw bureau moet kopen maar dat komt nog.

    Ik gebruik trouwens 2.5mm dik universeel koper draad. Is dat genoeg voor de speakers?

    Ik heb de speakers bi-wired aangesloten.
    Laatst aangepast door Bansh33 : 15-05-2009 om 14:46

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bansh33 Bekijk bericht
    Ik luister voornamelijk veel surround, dus 2 extra zuilen is aan te raden? Mijn probleem met die oude versterker was, dat er weinig bas uit kwam en tja ik hou toch wel een beetje van bas.
    Wat Edgar al aangaf, het hangt ervan af of je met name films kijkt of ook veel muziek in surround gaat beluisteren. Bij films zijn het vooral effecten die naar de surrounds worden gestuurd. Daarom zou je voor films de keuze kunnen maken voor kleinere (goedkopere) speakers uit dezelfde serie als je fronts, omdat zuilen dan een beetje overkill zijn.

    Daarnaast is het zo dat je wel de ruimte moet hebben voor zuilen. Ze hebben meer ruimte nodig omdat ze meestal niet te dicht bij de muur moeten staan, om ze goed to hun recht te laten komen.

    Kleinere speakers zijn vaak makkelijker te plaatsen in een surroundopstelling. Je kunt ze ophangen of op stands zetten.

    Tipje: Op de foto lijkt het alsof de frontspeakers erg ver naar binnen staan ingedraaid. Volgens mij klinkt 't beter wanneer je ze iets minder indraait. Maar da's een kwestie van even uitproberen, spelen en concluderen wat 't beste klinkt.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  8. #8

    Standaard

    Ja met dat ik veel surround luister bedoel ik voornamelijk met muziek. Ook wel met film maar de geluidskwaliteit zal er met film niet minder op worden als ik voor zuilen zal kiezen toch?

    De front speakers staan precies op mijn luister positie gericht, maar k zal wel ff gaan experimenteren.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bansh33 Bekijk bericht
    Ja met dat ik veel surround luister bedoel ik voornamelijk met muziek. Ook wel met film maar de geluidskwaliteit zal er met film niet minder op worden als ik voor zuilen zal kiezen toch?

    De front speakers staan precies op mijn luister positie gericht, maar k zal wel ff gaan experimenteren.
    het is heel simpel, als je veel surround muziek luistert en je kan de zuilen betalen, doen. Voor film is het theoretisch ook beter om 4 zuilen te hebben maar in veel woonkamers kan dat gewoon niet en velen van ons hebben daarom boekenplankmodellen achter staan.

    Vwb het richten fronts, soms is het juist beter om ze niet te richten maar juist recht naar voren te laten "stralen" omdat je dan vaak een breder stereobeeld hebt. Als je gaat richten en je leunt even naar links of rechts hoor je vaak duidelijk die ene speaker meer dan de andere terwijl je bij recht vooruitstralen dan nog steeds een mooi stereobeeld hebt. Het kan wel afhangen van de opbouw van de speakers dus gewoon een beetje mee expirimenteren en veel luisteren.

    Feli met je aanschaf in ieder geval en geniet er van!

  10. #10

    Standaard

    Bedankt voor alle reacties .

    Maar ik heb nog 2 vragen en dan zijn jullie van me af .

    Ten eerste, ik kan in de setup van de onkyo alleen maar kiezen voor 4 of 6 ohm terwijl mijn JBL's toch echt 8 ohm zijn. Weten jullie waarom dit is? Komt het door het bi-wire'en en bi-ampen?

    Ten tweede, wat klinkt volgens jullie beter, Neo 6 music of Pro logic II music?

    (Ik ga trouwens voor nog 2 zuilen sinds de jbl's toch maar 149 euro per stuk zijn)

    @ Edgar S,

    Ik ga mijn hele setup straks nog veranderen met een smaller bureau en dan zal ik de zuilen wel recht neer zetten, want je hebt 100% gelijk met het richten verhaal.
    Laatst aangepast door Bansh33 : 15-05-2009 om 21:43

  11. #11

    Standaard

    Heb je al eens geluisterd of bi-wire echt een verbetering is?
    meestal ben je wel dubbel zoveel kosten aan kabel kwijt maar is er geen verbetering te horen. Bi-amping daarentegen kan wel verbetering opleveren. Als je niet bi-amped maar wel een bi-wire aansluiting hebt op je speaker is het eigenlijk net zo makkelijk om de afgemonteerde bruggetjes te vervangen door een stukje speakerkabel, vaak levert dat meer verbetering (of net zoveel eigenlijk) als bi-wire aansluiten maar het kost een berg minder (vooral bij je rears omdat daar de langste kabels naar toe moeten).

    Zolang je verstandig met de volumeknop omgaat zal het aantal ohm niet zo heel veel uitmaken, dat gaat pas echt spelen als je echt belachelijk hard gaat spelen.

  12. #12

    Standaard

    Even voor de duidelijkheid, via de onkyo reciever kun je bi-ampen. Dus heb ik dat met beide fronts gedaan. Of is dit gewoon kletspraat van Onkyo en heb ik een extra versterker nodig? Kabel kosten maak ik me trouwens niet druk over. De kabel kost toch maar 0.95 euro per meter.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bansh33 Bekijk bericht
    Even voor de duidelijkheid, via de onkyo reciever kun je bi-ampen. Dus heb ik dat met beide fronts gedaan. Of is dit gewoon kletspraat van Onkyo en heb ik een extra versterker nodig? Kabel kosten maak ik me trouwens niet druk over. De kabel kost toch maar 0.95 euro per meter.
    Het is geen kletspraat. De Onkyo kan idd bi-ampen, maar als dit beter klinkt dan mono-amping, kun je beter de ES30's voor surround gebruiken. Wanneer je ES80 ook voor surround zou gebruiken zou je deze dus ook moeten bi-ampen voor een gebalanceerd geluidsbeeld en dit is bij receivers niet mogelijk voor surrounds.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 18-05-2009 om 15:52
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  14. #14

    Standaard

    Oke dat is mooi ..

    De es30's kun je trouwens ook bi ampen dus wat het geluidsbeeld betreft zullen de es80's nog steeds beter zijn denk ik.

    Ik heb trouwens al 2 besteld en binnen gekregen gisteren. Nog vergeten te melden.

    Bedankt voor alle reacties, wat mij betreft heb ik in dit topic alle antwoorden gekregen die ik zocht dus hier kan een slotje op.

  15. #15

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar S. Bekijk bericht
    ....Vwb het richten fronts, soms is het juist beter om ze niet te richten maar juist recht naar voren te laten "stralen" omdat je dan vaak een breder stereobeeld hebt. Als je gaat richten en je leunt even naar links of rechts hoor je vaak duidelijk die ene speaker meer dan de andere terwijl je bij recht vooruitstralen dan nog steeds een mooi stereobeeld hebt...!
    En nog voordat ie op slot gaat ook mijn +jes richting Edgar! Ik heb m'n speakers meestal gericht staan maar het viel me wel erg op dat 'een metertje naar links' het opeens heel anders klonk, tijd voor wat experimentjes, ook in mijn huis!
    | Blu-Ray: +/- 70 | DVD: +/-800 | Music: +70.000 songs |
    | JVC LT-32A90 | Onkyo TX-SR606 | Panasonic DMP-BD35 | XBOX360 |
    | KEF Q7 | KEF CRESTA 20C | KEF Q3 |

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bansh33 Bekijk bericht
    Oke dat is mooi ..

    De es30's kun je trouwens ook bi ampen dus wat het geluidsbeeld betreft zullen de es80's nog steeds beter zijn denk ik.

    Ik heb trouwens al 2 besteld en binnen gekregen gisteren. Nog vergeten te melden.

    Bedankt voor alle reacties, wat mij betreft heb ik in dit topic alle antwoorden gekregen die ik zocht dus hier kan een slotje op.
    Voor wat betreft het geluidsbeeld hoef je de ES30's niet te bi-ampen omdat deze minder vermogen vragen van de receiver dan de ES80's. Het heeft dus niet te maken met de klankeigenschappen maar met de verschillen tussen de belastbaarheid en het uitgangsvermogen. Specs zijn er dus niet voor niets.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  17. #17

    Standaard

    Ik snap wat je bedoelt Gerco. Ik ga binnenkort voor een paar jbl es100 of jbl studio l880 of l890, ligt eraan wat beter presteerd en dan gaan er weer 2 jbl es 80's weg. Als ik een paar goede focals voor 400 euro per stuk kan kopen dan ga ik daarvoor (hoogstonwaarschijnlijk). Na de zomer zal ik de onkyo 607 waarschijnlijk inruilen voor een 806, 876 of 906 of iets gelijkswaardig van een ander merk.

    Even nog voor dat er een slot op gaat heb ik nog een foto van hoe ik het nu heb staan. Niet meer gericht en het klinkt nu nog steeds goed als ik mijn stoel een beetje verplaats.


  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bansh33 Bekijk bericht
    Ik snap wat je bedoelt Gerco. Ik ga binnenkort voor een paar jbl es100 of jbl studio l880 of l890, ligt eraan wat beter presteerd en dan gaan er weer 2 jbl es 80's weg. Als ik een paar goede focals voor 400 euro per stuk kan kopen dan ga ik daarvoor (hoogstonwaarschijnlijk). Na de zomer zal ik de onkyo 607 waarschijnlijk inruilen voor een 806, 876 of 906 of iets gelijkswaardig van een ander merk.

    Even nog voor dat er een slot op gaat heb ik nog een foto van hoe ik het nu heb staan. Niet meer gericht en het klinkt nu nog steeds goed als ik mijn stoel een beetje verplaats
    Als je wilt dat je set goed presteert, moeten alle luidspreker (bijna) dezelfde klankeigenschappen hebben en moet deze klankmatig en technisch "matchen" met een receiver. Voor de luidsprekers betekent dit in de praktijk vaak dat alle luidsprekers uit dezelfde serie komen.

    Wanneer je tevreden bent met de ES80, kun je misschien beter de set upgraden met een (ES25C), een subwoofer (ES150P) en een stel surrounds (ES30).
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  19. #19

    Standaard

    Ja 'tevreden' komt bij mij wel voor met die jbl es80's maar ik mis wel een sub en een center (die komen erbij als ik mijn volgende loonstrook krijg). Er is wel altijd een probleem in mijn hoofd met die 2 woorden 'meer' en 'beter' (komt vast wel bij meer mensen voor.

    Even voor de duidelijkheid, ik heb al 4 jbl es80's maar ik ben er wel achter gekomen dat de achterste 2 net zo goed boekenplank speakers konden zijn.

    Ik wil zo veel maar dat is vaak onnodig. K koop die sub (es250p) en center (misschien nog een Transducer) en dan ga ik sparen voor een paar maanden verder en dan komt er een nieuwe reciever.

    Is de JBL ES serie trouwens een geupdate versie van de northridge E serie?

  20. #20

    Standaard

    Zelf heb ik de JBL Northridge E100 staan, en ze lijken qua opzet inderdaad erg op de ES100. Zelf vindt ik de ES100 wel wat mooier omdat de chassis er wat beter in passen en niet zo ingepropt lijken. Zullen qua geluidsbeeld wel bij elkaar in de buurt komen al kan ik me vergissen. ES100 is btw 4 weg, en de E100 3 weg.

    Grt Roger.


    Laatst aangepast door Roger Weerts : 18-05-2009 om 21:46
    Onze site : www.BillyGates.nl

    LG 50PV350 | Onkyo TX-SR806B | Denon DVD/SACD 1930 | A.C. RYAN PLAYON HD mini | Cisco 8455 DVB HD PVR |
    JBL Northridge E100 | JBL Northridge EC35 | JBL Northridge E80

  21. #21

    Standaard

    Ik wil ze toch wel graag die ES100 zuilen. Maar sinds 2 es80 zuilen 300 euro kosten en 1 es100 zuil al 320 euro kost word dat nog een moeilijke beslissing.

    Weet iemand waar ik de ES100 kan beluisteren en dan vooral in combinatie met de onkyo 607? Of kan ik zelf ook mijn reciever meenemen en dan op die boxen aansluiten?

    @ Roger,

    Heb jij toevallig nog naar de verschillen tussen de E80 en de E100 serie geluisterd en zo ja tot welke conclusie kwam je? Want als het enige verschil een beetje meer wattage is en een lager klankbeeld, dan is er geen reden voor mij om te upgraden (Ik koop zowieso een es250p sub)
    Laatst aangepast door Bansh33 : 18-05-2009 om 22:30

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bansh33 Bekijk bericht
    Ik wil ze toch wel graag die ES100 zuilen. Maar sinds 2 es80 zuilen 300 euro kosten en 1 es100 zuil al 320 euro kost word dat nog een moeilijke beslissing.

    Weet iemand waar ik de ES100 kan beluisteren en dan vooral in combinatie met de onkyo 607? Of kan ik zelf ook mijn reciever meenemen en dan op die boxen aansluiten?

    @ Roger,

    Heb jij toevallig nog naar de verschillen tussen de E80 en de E100 serie geluisterd en zo ja tot welke conclusie kwam je? Want als het enige verschil een beetje meer wattage is en een lager klankbeeld, dan is er geen reden voor mij om te upgraden (Ik koop zowieso een es250p sub)
    Tot welke conclusie je komt weet je eigenlijk pas echt als je ze naast elkaar ziet staan, en dat was bij mij toen een groot deel van wat de emmer deed overlopen.
    Als je ze namelijk naast elkaar ziet, valt direct het enorme verschil van grootte op.
    De E100 is namelijk maar liefst 10cm breder (31 ipv 21 cm afgerond) en daarbij nog het hoogteverschil van 14 cm. Qua geluidsbeeld kan ik niet zoveel zeggen, ik vondt ze beide goed klinken (Destijds met Dire Straits "Brothers in Arms" onder andere) Heb me denk ik wel laten leiden door het voor mijn gevoel imense verschil qua postuur. En ik ben altijd iemand geweest van "Size still Maters" en dan wel qua klankkast
    Ik kan je in elk geval vertellen dat de E100 "discocapaciteiten" heeft, ze kunnen werkelijk overweg met ontzettend veel vermogen. De verschillen van de 25 cm bass drivers van de E100 tov de 17 cm drivers van de E80 zul je beslist wel kunnen waarnemen.Het ligt er maar aan wat je belangrijk vindt. Hoe groot of hoeveel vermogen een speaker kan verwerken zegt nog niet dat iedereen hem ook mooi vindt klinken.

    Leuk om te vermelden, de bass drivers van de E100 (2 X 250mm (10") PolyPlas™) zijn dezelfde waarvan er één wordt gebruikt in de JBL ES150P subwoofer !

    Zelf luisteren is nog altijd het beste. Wie weet gaat er voor mij ook een nieuwe wereld open als er binnenkort een zwaardere receiver aan mijn speakers komt te hangen. Het zal me benieuwen.
    Laatst aangepast door Roger Weerts : 19-05-2009 om 16:58
    Onze site : www.BillyGates.nl

    LG 50PV350 | Onkyo TX-SR806B | Denon DVD/SACD 1930 | A.C. RYAN PLAYON HD mini | Cisco 8455 DVB HD PVR |
    JBL Northridge E100 | JBL Northridge EC35 | JBL Northridge E80

  23. #23

    Standaard

    Dus als ik je goed begrijp kunnen de ES100 bass drivers als subwoofer dienen, zodat ik er niet nog een subwoofer bij hoef te halen?

    Of heeft een subwoofer altijd meerwaarde?

    Ik was af en toe al onder de indruk van de es80 6 inch bass drivers, met name in de film Transformers (Zo'n transformer vliegt daar over een vrouw heen en creert een gigantische bass door in de grond te knallen).

  24. #24

    Standaard

    een subwoofer heeft altijd meerwaarde en wel hierom:
    een sub kan tot 20Hz en soms zelfs lager, dat haalt een speaker niet zonder ergens anders in te moeten leveren.
    een sub is gebouwd om alleen enorm laag weer te geven.
    een sub wordt normaliter aangesloten op een aansluiting waar alleen LFE (Low Frequency Effects) uit komen dus echt de superlage effecten. Het voorbeeld wat je geeft van de transformer, ga dat eens beluisteren met een sub en zonder sub, dan snap je exact wat ik bedoel.
    Een sub is ongeacht je speakers een toevoeging aan je set die voor film eigenlijk een must is.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar S. Bekijk bericht
    een subwoofer heeft altijd meerwaarde en wel hierom:
    een sub kan tot 20Hz en soms zelfs lager, dat haalt een speaker niet zonder ergens anders in te moeten leveren.
    een sub is gebouwd om alleen enorm laag weer te geven.
    een sub wordt normaliter aangesloten op een aansluiting waar alleen LFE (Low Frequency Effects) uit komen dus echt de superlage effecten. Het voorbeeld wat je geeft van de transformer, ga dat eens beluisteren met een sub en zonder sub, dan snap je exact wat ik bedoel.
    Een sub is ongeacht je speakers een toevoeging aan je set die voor film eigenlijk een must is.
    De meerwaarde van een subwoofer kan wel kleiner zijn wanneer lage tonen van de front luidsprekers krachtiger zijn dan van de subwoofer. Heb je ES100's als front dan moet je dus waarschijnlijk een ES250P nemen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •