Pagina 2 van 169 EersteEerste 1234561252102 ... LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 4207 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    De zuivering wordt ook wel een peroonlijke passage over Tolkiens menings hoe het kwaad (lees: de moderne industrie) zijn geboortestreek heeft bedoezeld.
    Dat zeker. En het is een van de onderliggende thema's van het verhaal dat er vaak niet uitgehaald wordt.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  2. #27

    Standaard

    Zover ik eens gelezen hebt op aintitcool.com komt de zuivering van de schouw niet in de film terecht en gaat Saruman dood in deel 2. Vraag me niet hoe want dat was niet verteld.

    Op zich heb ik ook geen probleem dat de zuivering er uit is gehaald alhoewel dit wel in het boek zit. Hoop ik toch dat dit als extra mag verschijnen op de dvd. (zal wel niet gebeuren maar toch).

    Aan de andere kant is het toch jammer dat PJ het boek niet aanhoudt zoals in deel 1. Als je Saruman laat sterven in deel 2 zal dat toch denk ik aan het einde van de film zijn en niet halverwege anders zit je met een leeg iets. Alhoewel Saruman toch een groot deel in het boek in zijn toren in Orthanc zit opgesloten door de Ents en pas op het eind wordt vrijgelaten (en later richting de Shire gaat). En hoe zit het dan met Grima, wanneer gaat die dood ???

    Verder hebben ze Shelob in deel 3 geplaats omdat anders de film te kort en te weinig actie zou bevatten. Nou vraag ik me af hoezo weinig actie. Voor de gene die het boek hebben gelezen zitten er 2 veldslagen in. 1 bij de dead marshes met Faramir en de gang en 1 voor de poorten van Mordor waar de luitenant van de Ringwraiths en daarna wordt vernietigd door een spreuk die Gandalf uitspreekt. (Dacht ik).

    Verders hoop ik niet dat ze het verhaal van Frodo en Sam te langdradig maken door het hele pad uit te stippelen over de moerassen. Wat me wel leuk lijkt is dat ze aan het begin van de grot staan wat leidt naar Shelob en dat Glooum hun verraadt aan haar. Ik ben zeer benieuwd naar deze 2 delen, was het maar december 2002 en 2003.
    If there is a God, it is only logical that there be a devil.
    When there is an Overfiend the Mad Regent must also exist.
    Mijn collectie - updated 25 mei 2005

  3. #28

    Standaard

    Ik hoop niet dat ze de zuivering eruit hebben gehaald in deel drie. Maja ik kan hiernog enigszins mee leven als dit het enige hoofdstuk uit het boek is dat PJ weghaalt en als ze maar het vertrek uit de havens als laatste hebben.

    Dit lijkt me geschikter dan dat ze als einde nemen als Sam thuiskomt zoals in het boek het geval is. Het lijkt me dat je dan een beetje met een leeg gevoel de bioscoop verlaat (jaja ik weet het - erg poetisch).

    Groetjes,
    The world is changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air. Much that once was is lost, for none now live who remember it.

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Hogaarts
    Alhoewel Saruman toch een groot deel in het boek in zijn toren in Orthanc zit opgesloten door de Ents en pas op het eind wordt vrijgelaten (en later richting de Shire gaat). En hoe zit het dan met Grima, wanneer gaat die dood ???
    Er wordt misschien meer gemaakt van het verraad van Saruman aan Sauron en misschien zien we meer van de Witch-king vs Saruman.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Hogaarts
    Verder hebben ze Shelob in deel 3 geplaats omdat anders de film te kort en te weinig actie zou bevatten. Nou vraag ik me af hoezo weinig actie. Voor de gene die het boek hebben gelezen zitten er 2 veldslagen in. 1 bij de dead marshes met Faramir en de gang en 1 voor de poorten van Mordor waar de luitenant van de Ringwraiths en daarna wordt vernietigd door een spreuk die Gandalf uitspreekt. (Dacht ik).
    Niet helemaal. De veldslag met Faramir is al in de TTT. En in ROTK is er een veldslag voor de poorten van Minas Tirirth, waar de Witch-king om wordt gelegd door Merijn en Eowyn. En de tweede veldslag is voor de poorten van Mordor, maar die duurt heel kort want dan wordt de Ring vernietigd en is alles over.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  5. #30

    Standaard

    Ik heb het gevoel dat dit een interessante thread kan worden, vooral die onderliggende thema's zijn denk ik erg interessant voor iedereen. Is er misschien een site waar alles staat...Mark?

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Ik heb het gevoel dat dit een interessante thread kan worden, vooral die onderliggende thema's zijn denk ik erg interessant voor iedereen. Is er misschien een site waar alles staat...Mark?
    Één site? Nee, wel tientallen, zo niet honderden. En dan nog de nodige boeken en documentaires. Ik heb op het moment even geen tijd om er een paar op te duiken (de baas zou er niet blij mee zijn), maar ik zal me er vanavond eens in verdiepen.

    In de tussentijd is het misschien wel aardig om eens te kijken welke dingen in de film een positieve aanpassing zijn t.o.v. het boek. Ik bedoel nadrukkelijk geen verbeteringen (dat zou niet makkelijk zijn -al is het maar omdat het om 2 aparte media gaat), maar aanpassingen die min of meer iets interessants toevoegen aan het verhaal. Of aanpassingen die terecht worden gemaakt omdat elementen uit het boek niet zouden 'werken' op het witte doek.

    Voorbeelden zijn het weglaten van de zuivering van de gouw en het weglaten van Tom Bombadil. Over het eerste heb ik m'n mening al gegeven. Wat Tom Bombadil betreft: Een leuk stuk in het boek, maar het heeft weinig te maken met de rest van het verhaal. Daarom kan ik wel leven met het weglaten van dit stuk in de film -hoe jammer ook. Het zou de film gewoon te veel ophouden. Bovendien zou ik niet weten welk stuk anders weggelaten moet/kan worden om wat tijd te winnen (vooropgesteld dat de film geen 20 uur mag duren).

    Ander voorbeeld: Het fragment waarin Aragorn met Arwen praat over zijn voorvader Isuldur. Hij is bang dat hij uiteindelijk net als Isuldur zal zwichten voor de verleiding van de ring (en dus zal falen). Als ik het me goed herinner van literatuur-les, hebben we hier met het klassieke vraagstuk van predestinatie te maken. Tenzij ik me sterk vergis, komt dit stuk in het boek niet voor. Ik vond het wel een aardige scène in de film.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Er wordt misschien meer gemaakt van het verraad van Saruman aan Sauron en misschien zien we meer van de Witch-king vs Saruman.
    Niet helemaal. De veldslag met Faramir is al in de TTT. En in ROTK is er een veldslag voor de poorten van Minas Tirirth, waar de Witch-king om wordt gelegd door Merijn en Eowyn. En de tweede veldslag is voor de poorten van Mordor, maar die duurt heel kort want dan wordt de Ring vernietigd en is alles over.
    Er is minstens nog een veldslag in ROTK. Deze wordt alleen 'in flashback' verteld (net als de bestorming door de Enten in TTT). Het gaat dan om het 'geestenleger' dat een slag levert om een oude schuld aan het geslacht van Aragorn te vereffenen. In hoeverre dit in de film verwerkt wordt, weet ik (nog) niet.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  8. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    Voorbeelden zijn het weglaten van de zuivering van de gouw en het weglaten van Tom Bombadil. Over het eerste heb ik m'n mening al gegeven.

    Tenzij ik me sterk vergis, komt dit stuk in het boek niet voor. Ik vond het wel een aardige scène in de film.
    Ik ben het helemaal met je eens, alleen is het jammer ...ik vind het echt een heel mooi gedeelte. Het betekent ook dat er voor de rest in de films niet gesproken kan en mag worden over Tom.

    En idd, in het boek hebben Arwen en Aragorn het nooit met elkaar gehad over Isildur. Maar het is goed dat het er in zit, want de relatie tussen Arwen en Aragorn moest duidelijk worden gemaakt.

  9. #34

    Standaard

    Er zou trouwens ook sprake van zijn -door PJ himself) dat de totale duur van de trilogy 7 uur is. Zal dit echt het geval zijn, of zullen deel II en III ook zo'n 3 uur gaan duren? Of zal er na de DC's (ervan uitgaande dat de andere delen ook een DC krijgen) toch nog zo'n 9 uur aan film overblijven?

    Ik hoop het laatste, want 7 uur is mij veeeel te kort

  10. #35

    Standaard

    Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat PJ een eerste gedeelte maakt van drie uur en dat hij voor de delen twee en drie (wat toch de belangrijkste delen van het boek zijn) in totaal maar 4 uur uittrekt.

    Volgens mij heb je alleen voor deel twee al minstens 2.5 a 3 uur nodig om het fatsoenlijk te brengen. Dan zou je een deel drie van een uur of anderhalf krijgen. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk

    Groetjes,
    The world is changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air. Much that once was is lost, for none now live who remember it.

  11. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jason Bourne
    Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat PJ een eerste gedeelte maakt van drie uur en dat hij voor de delen twee en drie (wat toch de belangrijkste delen van het boek zijn) in totaal maar 4 uur uittrekt.

    Volgens mij heb je alleen voor deel twee al minstens 2.5 a 3 uur nodig om het fatsoenlijk te brengen. Dan zou je een deel drie van een uur of anderhalf krijgen. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk

    Groetjes,
    idem

  12. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t


    Er is minstens nog een veldslag in ROTK. Deze wordt alleen 'in flashback' verteld (net als de bestorming door de Enten in TTT). Het gaat dan om het 'geestenleger' dat een slag levert om een oude schuld aan het geslacht van Aragorn te vereffenen. In hoeverre dit in de film verwerkt wordt, weet ik (nog) niet.
    In TTT werd wel de reis door de Paden der Doden tot de steen van Erech beschreven en ik hoop wel dat dat in dit deel wordt vertoond. Die slag met het geestenleger werd in ROTK eigenlijk door Gimli en Legolas verteld, maar pas na de slag bij Minas Tirith. Ik heb trouwens in de trailer wel gezien dat Aragorn een soort zwaardgevecht hield met volgens mij Eowyn.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Ik heb het gevoel dat dit een interessante thread kan worden, vooral die onderliggende thema's zijn denk ik erg interessant voor iedereen. Is er misschien een site waar alles staat...Mark?
    zoek en gij zult vinden

    http://lordoftherings.pagina.nl/
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  14. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    zoek en gij zult vinden

    http://lordoftherings.pagina.nl/
    Ik had vanmiddag zelf al een aantal pagina's aan m'n favorieten toegevoegd. ik ben inmiddels ook te vinden op het thetolkienforum.com

  15. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Ik heb trouwens in de trailer wel gezien dat Aragorn een soort zwaardgevecht hield met volgens mij Eowyn.
    Idd, dat staat niet in het boek

  16. #41

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Ik ben het helemaal met je eens, alleen is het jammer ...ik vind het echt een heel mooi gedeelte. Het betekent ook dat er voor de rest in de films niet gesproken kan en mag worden over Tom.
    En ik vind het ook jammer, en niet alleen Tom, maar ook het Oude Woud, de Oude Wilg en later de Grafheuvels. Bovendien komt hier de zwaarden van Sam, Pepijn en Merijn vandaan. En vooral de laatste zal nog een belangrijke rol gaan spelen tegen de Nazgul-leider. Toch een belangrijk punt.


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    En idd, in het boek hebben Arwen en Aragorn het nooit met elkaar gehad over Isildur. Maar het is goed dat het er in zit, want de relatie tussen Arwen en Aragorn moest duidelijk worden gemaakt.
    Niet in de drie delen, maar wel in de aanhangsels
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  17. #42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Niet in de drie delen, maar wel in de aanhangsels
    Aha, die moet ik dus nog steeds lezen, ik kan me er zelf nooit toe zetten.

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Idd, dat staat niet in het boek
    Nee, meer een soort mentale strijd tussen die twee. Wel interessant
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  19. #44

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Nee, meer een soort mentale strijd tussen die twee. Wel interessant
    In het boek is er wel een soort strijd, maar geen fysieke. Voor de film is dat natuurlijk moeilijk weer te geven en misschien heeft PJ er voor gekozen om het voor iedereen duidelijker te maken door de 2 tegen elkaar te laten vechten

  20. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    In het boek is er wel een soort strijd, maar geen fysieke. Voor de film is dat natuurlijk moeilijk weer te geven en misschien heeft PJ er voor gekozen om het voor iedereen duidelijker te maken door de 2 tegen elkaar te laten vechten
    Zo dacht ik er ook over, en het karakter van Eowyn wordt zo visueel beter weergegeven.

    In de aanhangsels staat ook nog beschreven wat er nog na de oorlog om de ring gebeurt, totdat alle Reisgenoten tenslotte dood zijn, of over zee vertrokken.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  21. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    In de aanhangsels staat ook nog beschreven wat er nog na de oorlog om de ring gebeurt, totdat alle Reisgenoten tenslotte dood zijn, of over zee vertrokken.
    Na de Silmarillion zal ik maar beginnen met de aanhangsels. En na de aanhangsels moet ik beginnen met de Nagelaten Vertellingen. Die moet ik dus ook nog in het Engels hebben

  22. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Na de Silmarillion zal ik maar beginnen met de aanhangsels. En na de aanhangsels moet ik beginnen met de Nagelaten Vertellingen. Die moet ik dus ook nog in het Engels hebben
    Ik heb die ook nog niet in Engels, alleen The Hobbit en Lord of the Rings
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  23. #48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Ik heb die ook nog niet in Engels, alleen The Hobbit en Lord of the Rings
    ik dus ook

  24. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Ik heb die ook nog niet in Engels, alleen The Hobbit en Lord of the Rings
    Op www.fireandwater.com kun je alles op het gebied van Tolkien bestellen, erg ggoeie site.

  25. #50

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Op www.fireandwater.com kun je alles op het gebied van Tolkien bestellen, erg ggoeie site.
    ziet er mooi uit, veel keuzes als ik Tolkien intyp
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

Pagina 2 van 169 EersteEerste 1234561252102 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •