Pagina 3 van 169 EersteEerste 12345671353103 ... LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 4207 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    ziet er mooi uit, veel keuzes als ik Tolkien intyp
    Zeker, vooral die Silmarillion boxset is erg mooi, die ga ik in ieder geval bestellen...na de vakantie

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Zeker, vooral die Silmarillion boxset is erg mooi, die ga ik in ieder geval bestellen...na de vakantie
    Ik heb niet eens de tijd om te lezen, maar ik ga hem denk ook bestellen.

    In oktober vlieg ik naar Midden-Aarde, dan heb ik wel de tijd om te lezen
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    zoek en gij zult vinden

    http://lordoftherings.pagina.nl/
    Volgens mij staan hier wel de belangrijkste links bij. Verder neus ik regelmatig in sites als kranten.com en findacticles.com, waar je nogal wat artikelen kunt vinden uit 'de media'. Daarnaast uiteraard de nodige film-sites als aint-it-cool-news.com e.d. Hier staat vaak de bronvermelding erbij, hetgeen weer interessante links oplevert.

    De belangrijkste boeken zijn natuurlijk de originele trilogie, de Hobbit, de aanhangsels en de silmarillion. Verder vond ik met name de biografie van Humphrey Carpenter wel een aardige inleiding over de schrijver. In aanvulling op de nodige documentaires die er rond het verschijnen van de film op tv te zien zijn. Ik neem aan dat dit zo omstreeks december weer zal gaan gebeuren.

    Edit: Toch nog een paar links gevonden in m'n oude bookmarks die niet op lordoftherings.pagina.nl staan:
    http://www.awrbooks.com/Discussions/tolkienEssay.html
    http://icarus.cc.uic.edu/~dmadur1/fu...n/analysis.htm
    http://www.tolkien-archives.com/libr...lk-world.shtml
    http://tolkien.cro.net/tolkien.html
    http://www.jrrtolkien.org.uk/skeparnides_essay.htm

    Oh, ja. Vergeet ook tolkien.pagina.nl niet, met een link naar de voor fans van Led Zeppelin en Tolkien aardige pagina http://www.geocities.com/Athens/2406/
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  4. #54

    Standaard

    Er is over Tolkien en zijn werk gigantisch veel te vinden op het internet. Niet door te komen
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  5. #55

    Standaard

    Nog een aardige gedachte om over na te denken: De ring is het ultieme Über-wapen, de doomsday-machine, de 'Hamer of the Gods' etc. In een zichzelf respecterende Hollywood-film zouden 'de Goeden' de ring daarom waarschijnlijk uiteindelijk gebruiken om 'de Kwaden' te bedwingen. In Lord of the Ring gaat het juist om het niet-gebruiken van de ring. Sterker nog, er wordt een schier onmogelijke queeste ondernomen om dit ultieme wapen te vernietigen. Het gebruik van de ring zou immers rampzalige gevolgen hebben. De goeden zien dit in, de slechten en de zwakkere goeden onderschatten dit gevaar.
    Alleen al daarom werd en wordt het verhaal gezien als een waarschuwing tegen de atoombom (die je zonder al te veel moeite als het ultieme wapen van na WO 2 kunt opvatten) en tegen de wapenwedloop die in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw fors uit de hand liep.
    Tolkien zelf ontkent overigens dat hij zijn verhaal als waarschuwing tegen de atoombom heeft bedoeld.

    Gezien zijn voorliefde voor oud-Engelse mythologie (samen met Noorse en Germaanse mythologie), kun je Lord of the Ring in ieder geval zien als een omgekeerde graal-queeste. Dit is een van de belangrijkste onderdelen in de Middeleeuwse mythologie.

    Wie vult aan?
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    Nog een aardige gedachte om over na te denken: De ring is het ultieme Über-wapen, de doomsday-machine, de 'Hamer of the Gods' etc. In een zichzelf respecterende Hollywood-film zouden 'de Goeden' de ring daarom waarschijnlijk uiteindelijk gebruiken om 'de Kwaden' te bedwingen. In Lord of the Ring gaat het juist om het niet-gebruiken van de ring. Sterker nog, er wordt een schier onmogelijke queeste ondernomen om dit ultieme wapen te vernietigen. Het gebruik van de ring zou immers rampzalige gevolgen hebben. De goeden zien dit in, de slechten en de zwakkere goeden onderschatten dit gevaar.
    Alleen al daarom werd en wordt het verhaal gezien als een waarschuwing tegen de atoombom (die je zonder al te veel moeite als het ultieme wapen van na WO 2 kunt opvatten) en tegen de wapenwedloop die in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw fors uit de hand liep.
    Tolkien zelf ontkent overigens dat hij zijn verhaal als waarschuwing tegen de atoombom heeft bedoeld.

    Gezien zijn voorliefde voor oud-Engelse mythologie (samen met Noorse en Germaanse mythologie), kun je Lord of the Ring in ieder geval zien als een omgekeerde graal-queeste. Dit is een van de belangrijkste onderdelen in de Middeleeuwse mythologie.

    Wie vult aan?
    Ik kan me daar wel in vinden, ik heb er zelf zo ook over gedacht
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Ik kan me daar wel in vinden, ik heb er zelf zo ook over gedacht
    Zo krijgen we dus geen discussie...
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  8. #58

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t


    Zo krijgen we dus geen discussie...
    Nee, maar ik denk er gewoon hetzelfde over en heb daar (nog) niets aan toe te voegen
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    Tolkien zelf ontkent overigens dat hij zijn verhaal als waarschuwing tegen de atoombom heeft bedoeld.

    Gezien zijn voorliefde voor oud-Engelse mythologie (samen met Noorse en Germaanse mythologie), kun je Lord of the Ring in ieder geval zien als een omgekeerde graal-queeste. Dit is een van de belangrijkste onderdelen in de Middeleeuwse mythologie.

    Wie vult aan?
    Je zegt het zelf al, Tolkien heeft het niet zo bedoeld. Lijkt mij ook onzin, want waarom kan het verhaal niet gewoon uit pure fantasie en liefde voor de middeleeuwse tijd zijn geschreven?? De Hobbit is ook niet meer dan een voor-het-slapen-gaan-verhaaltje voor zijn (of iemand anders, weet ik niet meer zeker)kinderen...
    Of er een diepere bedoeling achter zit of niet, dat maakt het niet een minder meesterwerk. Sommige mensen moeten misschien eens leren om ook gewoon te genieten van een verhaal, boek of film. Zonder daar meteen allemaal theorieën op los te laten (no offence Mark...).
    Ben het dus niet met de "atoombomstelling" eens (niet dat het niet aannemelijk klinkt, maar is gewoon niet de bedoeling van de schrijver geweest) en geniet gewoon van het verhaal op zichzelfstaand. Deze benadering werkt ook veel ontspannender...

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen Driessen
    Of er een diepere bedoeling achter zit of niet, dat maakt het niet een minder meesterwerk. Sommige mensen moeten misschien eens leren om ook gewoon te genieten van een verhaal, boek of film. Zonder daar meteen allemaal theorieën op los te laten (no offence Mark...).
    Tuurlijk is het een meesterwerk op zich, maar er moet toch iets meer zijn. Er zijn niet voor niets zoveel miljoenen Tolkienliefhebbers.

    Ik vind trouwens het hele verhaal aan de Bijbel denken. Vooral als je The Simarillion en LOTR combineert.

  11. #61

    Standaard

    Ik heb trouwens toch nog een vraagje. Zoals jullie wel weten zijn de Enten geschapen. Dan lijkt me toch dat al die Enten even oud zijn, maar in LOTR lees je van jongere en oudere Enten.

    Nog iets, er waren 7 dwergen geschapen, maar hoe is het ras dan uitgebreid, want vrouwen waren er dus niet

  12. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen Driessen
    Je zegt het zelf al, Tolkien heeft het niet zo bedoeld. ... Deze benadering werkt ook veel ontspannender...
    Ik zie het verhaal ook niet als waarschuwing tegen de atoombom. Maar deze (verkeerde) interpretatie geeft wel een aardig beeld van de tijd waarin ze haar opwachting maakte; de hoogtij-dagen van de koude oorlog (en de opkomst van de steeds mondigere jeugd).
    Overigens werd Tolkien zelf gestoord van veelal nachtelijke telefoontjes van dronken/stonede hippies en al dan niet gesjeesde studenten uit Amerika die hun 'visie' op zijn werk even met hem wilde bespreken.

    Wel denk ik dat veel mensen er juist plezier aan hebben om invloeden te ontdekken in het werk van schrijvers -en andere kunstenaars. Ik heb daar geen moeite mee. Het kan het verhaal juist leuker maken.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  13. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Nog iets, er waren 7 dwergen geschapen, maar hoe is het ras dan uitgebreid, want vrouwen waren er dus niet
    Ik denk dat men in die tijd niet moeilijk deed over gemengde huwelijken...

    Maar goed, je moet het als mythologie zien. En geen enkele mythologie is volkomen vrij van tegenstrijdigheiden of slordigheidsfoutjes. Pluis er nota bene de bijbel maar eens op na...
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  14. #64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Ik heb trouwens toch nog een vraagje. Zoals jullie wel weten zijn de Enten geschapen. Dan lijkt me toch dat al die Enten even oud zijn, maar in LOTR lees je van jongere en oudere Enten.

    Nog iets, er waren 7 dwergen geschapen, maar hoe is het ras dan uitgebreid, want vrouwen waren er dus niet
    Volgens de aanhangsels waren er wel vrouwen, maar zeer weinig en werden nooit gezien. Volgens de Elfen komen de Dwergen daarom uit steen voort.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Volgens de aanhangsels waren er wel vrouwen, maar zeer weinig en werden nooit gezien. Volgens de Elfen komen de Dwergen daarom uit steen voort.
    In De Silmarillion wordt heel duidelijk gezegd dat er 7 Dwergvaders werden geschapen en dat daaruit het ras dwergen voortkwam

  16. #66

    Standaard

    Het blijft natuurlijk een fantasyverhaal en de nodige mystiek moet daarbij niet ontbreken. Dat er geen vrouwtjes waren is dus een gegeven, waarvoor geen rationele verklaring is. Hoeft ook niet in de fantasywereld, wat het juist weer zo leuk maakt!
    Ik heb de Silmarillion nog niet gelzen...kunnen we niet even wachten met de discussie tot ik hem gelezen heb

  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen Driessen
    Ik heb de Silmarillion nog niet gelzen...kunnen we niet even wachten met de discussie tot ik hem gelezen heb
    schiet op dan

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    schiet op dan
    Moet eerst ROTK nog in het Engels en dan de Hobbit en dan kan ik er pas mee beginnen... druk druk druk etc.

  19. #69

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen Driessen
    Moet eerst ROTK nog in het Engels en dan de Hobbit en dan kan ik er pas mee beginnen... druk druk druk etc.
    Ik ken het, ik probeer gewoon altijd voor het slapen minimaal 1 hoofdstuk te lezen, dan hou je het altijd bij

  20. #70

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    In De Silmarillion wordt heel duidelijk gezegd dat er 7 Dwergvaders werden geschapen en dat daaruit het ras dwergen voortkwam
    Ja, maar de Vader der vaders was toch Durin ?
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  21. #71

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Ja, maar de Vader der vaders was toch Durin ?
    Durin is er 1 van, maar wordt gezien als de belangrijkste...en terecht

  22. #72

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Ik ken het, ik probeer gewoon altijd voor het slapen minimaal 1 hoofdstuk te lezen, dan hou je het altijd bij
    Zo'n planning heb ik ook wel, alleen komt het er vaak niet van of niet een heel hoofdstuk. Soms is het best vermoeiend en zeker in het Engels.
    Maar discussieer maar lekker door...dan begrijp ik het straks meteen allemaal goed!

  23. #73

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Durin is er 1 van, maar wordt gezien als de belangrijkste...en terecht
    Hij was dan ook de 1e en dus ook de oudste van de 7 vaders. Maar er waren dus wel vrouwen, maar hoe die dan zijn geboren blijft een beetje vaag.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  24. #74

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Hij was dan ook de 1e en dus ook de oudste van de 7 vaders. Maar er waren dus wel vrouwen, maar hoe die dan zijn geboren blijft een beetje vaag.
    Maar waar kwamen die vrouwen dan vandaan, dat staat nergens

  25. #75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Maar waar kwamen die vrouwen dan vandaan, dat staat nergens
    Volgens de aanhangsel werd daar geheimzinnig over gedaan door de Dwergen, vandaar dat de Elfen van mening waren dat Dwergen uit steen gecreeerd werden
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

Pagina 3 van 169 EersteEerste 12345671353103 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •