De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.

Discussie: blauwig beeld

  1. #1

    Standaard blauwig beeld

    Als ik digitale televisie kijk is er mooi beeld, mooie kleuren etc. op een Philips HD televisie. Na het opzetten van veel dvd's lijkt het beeld nogal blauwig te zijn. Niet alle dvd's.
    Wat ik me afvraag of de dvd's zo gemaakt worden met dus koele kleuren (lijkt blauwig beeld), omdat dit nogal verschilt van het gewone digitaal beeld?

    Is dit een kwestie van smaak? Ik kan natuurlijk het dvd kanaal af gaan stemmen dat de kleuren warmer worden maar eigenlijk staat het kanaal hetzelfde als de andere kanalen.

    Wat vinden jullie hiervan?, hoe gaan jullie hiermee om?
    surfer

  2. #2

    Standaard

    Volgens mij is het simpelweg zo dat je de ingang waar je dvd speler op aangesloten zitten apart moet instellen. Een dvd heeft niet een vooraf vastgestelde kleurtemperatuur. Kleurtemperatuur hangt ten alle tijden af van de smaak en de bedoeling van de regisseur. Het is zaak je tv af te stellen icm je dvd speler. Je kunt dit doen met een dvd die een thx menu heeft.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard blauwig beeld

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael H Bekijk bericht
    Volgens mij is het simpelweg zo dat je de ingang waar je dvd speler op aangesloten zitten apart moet instellen. Een dvd heeft niet een vooraf vastgestelde kleurtemperatuur. Kleurtemperatuur hangt ten alle tijden af van de smaak en de bedoeling van de regisseur. Het is zaak je tv af te stellen icm je dvd speler. Je kunt dit doen met een dvd die een thx menu heeft.
    Dit heb ik gedaan met een speciale dvd. Contrast op 56 en helderheid op 40. Kleuren zien er ook goed uit.

    Speel ik bijv. Body of Lies af dan vind ik dat beeld nogal blauwig. Zo zijn er veel films. Maar ja het zal dan wel zo bedoeld zijn. Ik vind waarschijnlijk warmere kleuren zoals de normale kleuren van de digitale televisie mooier.
    surfer

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door surfer Bekijk bericht
    Dit heb ik gedaan met een speciale dvd. Contrast op 56 en helderheid op 40. Kleuren zien er ook goed uit.

    Speel ik bijv. Body of Lies af dan vind ik dat beeld nogal blauwig. Zo zijn er veel films. Maar ja het zal dan wel zo bedoeld zijn. Ik vind waarschijnlijk warmere kleuren zoals de normale kleuren van de digitale televisie mooier.
    Je hebt het over contrast en helderheid, maar hoe is de kleurtemperatuur ingesteld op het kanaal waar je dvd op kijkt? (HDMI/Scart)
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  5. #5

    Standaard

    Er zjin dvd's, zoals die van DVE Video Essentials, die je met elk onderdeel van afstelling uit het gebruikers menu helpen om de tv af te stellen. Die werkt natuurlijk vooral voor het dvd kanaal maar daar kun je ook tips uit halen voor de andere bronnen zoals digitale tv.

    Een "manco" van Philips LCD's is dat ze standaard de greyscale vaak wat ver naar het blauw hebben staan. Dit kun je moeilijk zelf zomaar oplossen, een ISF callibratie, zoals die oa door Arnold van dit forum gedaan wordt, helpt dit vaak flink verbeteren.
    De greyscale bevat normaal al het detail van het beeld, maar als die zelf naar een van de kleuren afwijkt dan wijken de donkere, dan wel delen met eigenlijk weinig kleur, partijen van een film ook naar die kleur.

    Ik ken de film die je noemt zelf niet, maar als die dus vooral wat "kleurloze" delen heeft dan kan het goed zijn dat het beeld bij die film naar het blauw (koel) neigt. Dit effect kan bij "kleurrijke" films oa door kleurboosters etc al redelijk snel verbloemd worden terwijl het er toch is.

  6. #6

    Standaard blauwig

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael H Bekijk bericht
    Je hebt het over contrast en helderheid, maar hoe is de kleurtemperatuur ingesteld op het kanaal waar je dvd op kijkt? (HDMI/Scart)
    Kleurtemperatuur weet ik niet maar de instelling van de tv staat op van de kleuren.
    De home cinema is aangesloten via scart.

    Bij mijn vorige tv was het ook al zo dus het zal wel de bedoeling zijn alleen vroeg ik mij af of jullie dit ook vonden of dat ik het zo ervaar. Ik vind het in ieder geval een heel verschil met de normale digitale televisie. Dit vind ik overigens ook zo bij digitale camera's.
    surfer

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door surfer Bekijk bericht
    Dit heb ik gedaan met een speciale dvd. Contrast op 56 en helderheid op 40. Kleuren zien er ook goed uit.

    Speel ik bijv. Body of Lies af dan vind ik dat beeld nogal blauwig. Zo zijn er veel films. Maar ja het zal dan wel zo bedoeld zijn. Ik vind waarschijnlijk warmere kleuren zoals de normale kleuren van de digitale televisie mooier.
    bij Body of Lies hoort het volgens mij; wat je kan doen is enkele reviews (via dvdbasen b.v.) lezen, staat meestal wel iets over bepaalde intensies wat betreft kleuren
    When I die I don't want no part of heaven
    I would not do heaven's work well
    I pray the devil comes and takes me
    To stand in the fiery furnaces of hell

    from "Youngstown" by Bruce Springsteen

    mijn collectie mijn verkoop topic

  8. #8

    Standaard

    los van welke dvd of het gewone beeld bij tvt-programma's, is een gemiddelde philips (en zo ook de mijne) veel te koel afgeregeld en dat is dus in basis veel te veel blauw.
    bij de kalibratie van mijn philips moest hij heel veel warmer gezet worden om het beeld kloppend te krijgen zodat wit weer het juiste aantal graden kelvin had. (kleurtemperatuur)
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •