De resultaten 1 tot 12 van 12 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard C-Sales: Nieuwe Arthaus titels in augustus

    C-Sales: Nieuwe Arthaus titels in augustus



    Lees dit artikel

  2. #2

    Standaard

    Zoals gewoonlijk doet de klassieke afdeling weer weinig moeite.
    Alles braaf nog in PCM-stereo. En nog steeds dezelfde saaie beelden van 70 mensen op een stoeltje op een podium met een manneke er voor met een dirigeerstokje in zijn hand.
    Klassieke liefhebbers schijnen voor oudere opnames te gaan.
    Ik heb in mijn collectie slechts de AIDA VAN vERDI, die konn er nog net mee door.
    De klassieke muziek-DVD's hebben weinig toegevoegde awarde ten opzichte van de CD.
    Wederom een gemiste kans voor de klassieke hoek.
    Dat was ook al het geval bij overgang van grammofoonplaat naar CD.
    Stom, stom, stom, een gemiste kans.

  3. #3

    Standaard

    Klassieke stukken lenen zich er misschien minder voor om er een surround remix van te maken. Ik kan me voorstellen dat een zuivere PCM track in dat opzicht uitstekend kan boeien.
    Wellicht dat er tegenwoordig bij registraties wel rekening wordt gehouden met surround (voor o.a. DVD).
    Arnold van Oostrum kan hier, gezien zijn interesse voor het genre, ongetwijfeld meer over vertellen.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alexander de Mol
    Klassieke stukken lenen zich er misschien minder voor om er een surround remix van te maken. Ik kan me voorstellen dat een zuivere PCM track in dat opzicht uitstekend kan boeien.
    Wellicht dat er tegenwoordig bij registraties wel rekening wordt gehouden met surround (voor o.a. DVD).
    Arnold van Oostrum kan hier, gezien zijn interesse voor het genre, ongetwijfeld meer over vertellen.
    Eens, dat komt bijvoorbeeld omdat men klassieke muziek nog steeds weinig visualiseert. Het wordt nog steeds na vele honderden jaren statisch op een podium uitgevoerd. Men heeft bijvoorbeeld nu nog steeds niet de weg gevonden naar de klassieke videoclip. Voor Sarah Brightman en Andrea Bocelli wil ik een uitzondering maken, die knipogen al wel naar het modernisme, maar dat zijn uitzonderingen.

  5. #5

    Standaard

    Neem bijvoorbeeld het prachtige klassiek muziekstuk De Moldau van Smetana. Het beeld een rivier uit van ontspringen tot en met het uitlopen in een rivierdelta. Waarom dan niet de uitgebeelde muziek begeleiden met dienovereenkomstige beelden.
    Nog wat willekurig voorbeelden: De Alpensymphonie of de Symphonie Fantastique. makkelijk in fraaie beelden om te zetten. Maar nee, 70 instrumentalisten in zwarte kledij op een te klein podium op veel te kleine stoeltjes en een zwartrok met een stokje er voor. Statische cameraopstellingen, etcetera. Nee de klassiek muziek stopt er niet veel effort in om klassieke muziek aantrekkelijk voor het voetlicht te brengen.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Zoals gewoonlijk doet de klassieke afdeling weer weinig moeite.
    Alles braaf nog in PCM-stereo. En nog steeds dezelfde saaie beelden van 70 mensen op een stoeltje op een podium met een manneke er voor met een dirigeerstokje in zijn hand.
    Ik heb vorige week bij Ro-direct Rigoletto gekocht, is DD 5.1 en een verfilming, dus niet in theater. Met een Pavarotti in zijn hoogtijdagen
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Zoals gewoonlijk doet de klassieke afdeling weer weinig moeite.
    Alles braaf nog in PCM-stereo. En nog steeds dezelfde saaie beelden van 70 mensen op een stoeltje op een podium met een manneke er voor met een dirigeerstokje in zijn hand.
    Klassieke liefhebbers schijnen voor oudere opnames te gaan.
    Ik heb in mijn collectie slechts de AIDA VAN vERDI, die konn er nog net mee door.
    De klassieke muziek-DVD's hebben weinig toegevoegde awarde ten opzichte van de CD.
    Wederom een gemiste kans voor de klassieke hoek.
    Dat was ook al het geval bij overgang van grammofoonplaat naar CD.
    Stom, stom, stom, een gemiste kans.
    Zoals ik al had voorspeld heeft collega Arnold van Oostrum een uitgebreide kijk op de klassieke afdeling. Wegens zijn problemen met XP fungeer ik nog even als doorgeefluik:
    Henk, hier heb ik toch een andere mening. Je moet onderscheid maken tussen het genre (speel)films waarin een verhaal en mooie beelden, meestal ondersteund door filmmuziek die veela is afgeleid van klassieke muziek, ons moeten boeien enerzijds en het genre muziek in de breedste zin des woords anderzijds.
    Bij muziek zien we een grote populariteit van concerten. En daar zien we dan een artiest of groep zijn/haar concert geven op een podium. Niet anders is het met klassieke muziek waar het orkest eventueel met één of meer solisten hun uitvoering geven, onder begeleiding van een dirigent. Tja, en dat die muzikanten hierbij zitten en niet rondhuppelen zoals menig popmuzikant, dat hoort gewoon bij dit genre.

    Toch biedt opera hier een mooie dimensie bij. Niet alleen vanwege het gezongen verhaal, maar ook het bijbehorende 'toneelstuk' dat door zangers en zangeressen wordt uitgevoerd. Dit alles kan mooi en afwisselend in beeld worden gebracht, waarbij het orkest niet eens te zien is.

    Je opmerking dat bij klassieke muziek alleen maar een stereo PCM track voorhanden is, is niet geheel waar. Met name worden door C-Sales, onder het label ArtHaus Musik, diverse opera DVD's op de markt gebracht, waarbij naast de LPCM track ook een goede DD5.1 track voorhanden is. En veelal ook nog in 16x9 anamorf beeld (recente opnames).

    Ik heb al diverse klassieke DVD's beluisterd en ik moet zeggen dat een LPCM track toch echt de voorkeur geniet. In dat geval heb je namelijk geen compressie en die compressie valt juist bij klassieke muziek des te beter op. Bij oudere opnames wordt soms een DD track afgeleid van de stereotrack, en dat is echt zonde. Bij nieuwe opnames kan de DD5.1 track, mits mate zorg gemixt mooi klinken. Maar geef mij maar de LPCM stereo track. Goed, hier ieder zijn smaak.

    Arnold

  8. #8

    Standaard

    Originally posted by Alexander de Mol.
    [B]Arnold van Oostrum kan hier, gezien zijn interesse voor het genre, ongetwijfeld meer over vertellen.
    Vanwege mijn eveneens grote belangstelling voor klassiek ben ik benieuwd hoe Arnold e.e.a. ziet.
    Ik constateer dat men bij klassieke muziek altijd erg in is voor de perfecte uitvoering en die ligt soms ver in het verleden.
    Bij nieuwe uitvoeringen blijf ik echter zien dat men de "ouderwetse"visualisaties handhaaft. het begrip "clip" is vrijwel onbekend.
    Slechts 1 maal zag ik een visualisatie die de moeite waard was, men had de opera La Traviata van Verdi in filmvorm gegoten. Dat was al een verademing. Maar ja veel klassieke liefhebbers verfoeiden het dat de opera van het toneel af ging zo de film in. IK vond het wel een goed idee. Opera's omzetten in films, waarom niet? De zang en de muziek waren er niet minder om en er was tenminste iets om naar te kijken.
    Walt Disney doet het met Fantasia toch ook niet slecht.

  9. #9

    Standaard

    De "moderne klassieken" bewijzen dat beelden een sterk toegevoegde waarde hebben, zoals de West Side Story. The Wall bewijst als "moderne" hetzelfde. Nee, ik vind echt dat de klassieke werled te behouden is en absoluut museumstukken blijft neerzetten.
    Wel eens naar de laatste dagen van Schubert gekeken. Een prachtige combinatie van film en muziek. Het is nog net een film over het leven van Schubert, maar zijn muziek is er treffend in verwerkt. De film Amadeus liet ook de belangstelling voor Mozart herleven. Waarom dan bijvoorbeeld niet De Moldau in beelden tonen. Waarom moet dat statisch op het toneel worden uitgevoerd door 75 mensen op een stoeltje met het mannetje met het stokje ervoor?
    Er is zat klassieke muziek die zich in beelden laten omzetten, Peer Gynt, bijvoorbeeld.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Slechts 1 maal zag ik een visualisatie die de moeite waard was, men had de opera La Traviata van Verdi in filmvorm gegoten. Dat was al een verademing.
    Er zijn er nog wel een paar, Henk. Rigoletto bv, een verfilming met DD5.1
    Carmen en Otello zijn ook verfilmingen van als ik me niet vergis. Maar ik ben met je eens dat die niet kunnen tippen aan Traviata.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Maar ja veel klassieke liefhebbers verfoeiden het dat de opera van het toneel af ging zo de film in. IK vond het wel een goed idee. Opera's omzetten in films, waarom niet?
    Ben ik met je eens. Ik hoop nog eens Aida te zien ala Gladiator.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  11. #11

    Standaard

    [i]Originally posted by Lex v/d Moolen Carmen en Otello zijn ook verfilmingen van als ik me niet vergis. Maar ik ben met je eens dat die niet kunnen tippen aan Traviata.
    Ben ik met je eens. Ik hoop nog eens Aida te zien ala Gladiator.
    Wist niet dat er een goede verfilming van Carmen was. Ik bedoel waarbij de zang ook op niveau blijft. Ben hem in de winkel eerlijk gezegd nog niet tegengekomen. Heb wel grote belangstelling.
    Aida heb ik wel op DVD, maar is een PCM-stereo-uitvoering. Opgenomen op toneel. Wel een geslaagde uitvoering met compleet paard en wagens op het toneel bij de intocht. best knap voor een toneelversie. Maar da's dann eerlijk gezegd ook de enige echte klassieke die ik thuis heb en ik heb toch al aardigwat DVD's.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld

    Wist niet dat er een goede verfilming van Carmen was. Ik bedoel waarbij de zang ook op niveau blijft. Ben hem in de winkel eerlijk gezegd nog niet tegengekomen. Heb wel grote belangstelling.
    Hij is wel op R1 te koop, volgens http://us.imdb.com/Title?0087034. Met Domingo, dus een redelijk goed niveau dacht ik.

    Was die Aida in Verona ?
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •