De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.

Discussie: Interview: 1101

  1. #1

    Standaard Interview: 1101

    Hieronder volgt het interview met 1101

    De vragen staan hier. Deze kan de geïnterviewde kopiëren naar zijn post.

    P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat 1101 zijn interview geplaatst heeft.

    Alhier staan de toelichtingen, vriendelijk verzoek aan iedereen die aan de beurt is of komt dit even door te lezen.

  2. #2

    Standaard

    Algemeen gedeelte:

    Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?
    Bjorn, zonder de umlaut, of trema, zo u wilt. Het is geen principekwestie, ik hecht niet zeer aan de 5 letters van mijn naam, onder andere doordat mensen me nooit in 1 keer verstaan. Kan aan mijn gemompel liggen dat mensen me dan aanzien voor een Willem of een Johan. Ik vermoed echter dat de klank van mijn naam, met ò en niet met eu, bij weinig mensen in de regelmatig gebruikte lade met klanken ligt en er dus direct een referentie met een aanverwante klank wordt gelegd. Als gevolg moet ik nogmaals, en duidelijk articulerend, mijn naam gaan uitspellen alvorens ik word begrepen. Dat is irritant en genant. Ik betrap mezelf erop dat ik mijn eigen naam weinig uitspreek, juist om dergelijke situaties te voorkomen. Dan ligt een pseudoniem lekkerder in het gehoor.
    Overigens is Bjorn niet mijn officiële naam. Mijn vader heeft de twee voornamen van mijn beide grootvaders opgegeven bij de burgerlijke stand. Dat maakt het nog extra ingewikkeld. Ik heb altijd iets uit te leggen. Maar voor zover ik dat kan beoordelen ben ik nog niet in een identiteitscrisis geraakt.
    Wat is je geboortedatum?
    Nou, 11-01 dus. Een effectieve screenname bedenken is niet mijn sterkste kant, omdat er altijd veel te veel suggesties door mijn hoofd tollen. Om toch maar iets te nemen dat raakt aan mijn persoonlijkheid maar gegrepen naar mijn geboortedatum. Geboren in het jaar 1982.
    Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?
    Ik woon nu in Utrecht, sinds een jaar of 4. Daarvoor altijd in mijn native Culemborg gewoond. Nog altijd ben ik daar regelmatig voor mijn (bij)baan en mijn familieleden, die allemaal in een radius van 10 kilometer te vinden zijn. Ik woon op de Uithof omdat ik daar studeer. Uitstekende plaats moet ik zeggen. Veilig en rustig.
    Wat is je burgelijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?
    Niks geen officiële verbintenissen met wie dan ook, behalve mijn vader en mijn moeder. Wel een vriendin, maar die heeft ook een eigen kamer. Al ligt zij regelmatig in mijn bed en ik in het hare. Tezamen.
    Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?
    Ik heb Audiovisuele Vormgeving gestudeerd in Rotterdam, aan de Willem de Kooning academie. Dat was geinig, maar niet meer dan dat. Het kon me niet bekoren. Ik heb er, feitelijk, weinig geleerd dat ik niet zelf kan uitzoeken door een handjevol boekjes door te nemen. Wel heb ik daar een interessante stageperiode gehad die een duidelijk inzicht gaf in de wereld van de praktijk, inzake motion graphics en de entertainment/televisiewereld. Maar dat is niet mijn wereld. Dus ik heb de lat hoger gelegd en studeer nu het fraai genaamde Liberal Arts & Sciences aan de Universiteit Utrecht. Het houdt in dat je je met meer dan alleen 1 hoofdstdie bezighoudt, maar ook volkomen onaanverwante zaken tot je neemt. Mijn hoofdrichting is kunstgeschiedenis en ik maak uitstapjes naar onder andere Sociale Wetenschappen, Informatica, Filosofie, Klimaatfysica, Wiskunde en Televisiewetenschappen. Ik ben breed geïnteresseerd en leg graag verbanden, dan is dit echt het perfecte ding.
    Heb je nog andere hobbies en/of passies naast film; leg uit/vertel?
    Ik luister graag naar uiteenlopende stijlen muziek zonder me ergens echt in te verdiepen. Ik ben a-muzikaal, dus hou ik me slechts bezig met de ervaring die het me geeft. Ik ben geïnteresseerd in experimentele muziek en electronische, en waar die twee samenkomen. Maar ik hou ook van rauw analoog en aansprekende teksten.
    Daarnaast praktiseer ik graag analoge fotografie en knoei ik er een beetje mee. Heb ervaring met het ontwikkelen en afdrukken, alleen ontbreken mij nu de faciliteiten daartoe. En ook de tijd, overigens. Ik doe ook digitaal, maar niet bijzonder intensief. Techniek is iets waar ik me niet zo druk om maak, vooral de creatieve resultaten vind ik leuk, en het geknoei met het medium. Filmpjes maken, zoals ik dat op de academie deed, doe ik al een tijdje niet meer. Zo nu en dan wel wat motion graphics, waar ik nog altijd in geïnteresseerd ben, maar eigenlijk ontbreekt me de motivatie en de tijd.

    Ervaring met het Medium Film:

    Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?
    Ergens tussen VHS en bioscoop... Ik weet niet meer wat de oerervaring was, maar ik kan me nog wel herinneren dat we thuis aan de lopende band films huurden en dat de videotheek een fascinerende verzamelplaats van plaatjes en thema's was. Vooral de horror-sectie was boeiend, maar eng. Het had een vreemde aantrekkingskracht, al die geschilderde, suggestieve covers en hun gruwelijke verhalen. De eerste bioscoopervaringen zijn met tekenfilms en kinderfeestjes geweest. Ik heb er echter nooit de deur platgelopen. Nog altijd ga ik zelden naar de bios, om de reden dat ik me daar eerder erger aan de medebezoekers dan dat ik me op kan laten gaan in de vertelling of het beeld. Thuis lukt dat me beter.
    Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?
    De enge horrorcovers in de videotheek dus, en Frank en Frey, als ik me niet vergis. Al schijn ik Jungle Book ook in de bios te hebben gezien, maar daar staat me niks meer van bij. Ook het achteruit spelen van video's vond ik fascinerend, zeker als er ook geluid bij zat. De onvolkomenheden van VHS vind ik nog altijd erg charmant.
    Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?
    Toen ik op de academie de overstap waagde van Advertising naar Audiovisuele Vormgeving. Een vriend van mij deed dat laatste en was een filmfan, en ik ben in zijn kielzog geraakt. Ik heb me dieper in de alternatieve film gestort en bevonden dat ik dat tamelijk interessant vond. Op een gegeven moment ging ik er bepaalde filosofische connotaties bij plaatsen en toen vond ik dat ik er met iemand over moest kunnen praten, wat resulteerde in een zoektocht naar een platform wat deze website werd.
    Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?
    Film is heel breed, misschien wel de meest toegankelijk kunstvorm die er is. Daarom kun je er alle kanten mee op. Als je het hebt over het echte oude film, celluloid, de verhalenvertellers (die ik overigens niet echt goed ken) dan heb je het over een kunstige manier van entertainen, mijns inziens. Tegenwoordig loopt het veel kanten uit: puur esthetische verzadiging staat tegenover hoogdravende boodschappen van ethisch en politiek niveau. Beide kunnen mij niet echt bekoren, ik hou van iets in het midden, denk ik. Ik hou van een mooie vorm die me verleidt de film te kijken, maar ik moet wel vastgehouden worden door de inhoud. Het belangrijkste voor mij, nu, in film is de onderliggende filosofie, maar die kun je lang niet altijd uit de oppervlakte opmaken. Toch vereist het een vakmanschap en waardeer ik filmmakers die de extra mile gaan om iets over te brengen. Ik moet dan ook voor kunst gaan. Het zuivere entertainen is me net iets te kort door de bocht. Chewing gum for the eyes.
    In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?
    Niet zo heel erg. Ik vind het leuk en interessant, maar als er geen film is stort ik me wel op iets anders. Vooralsnog ben ik blij dat het bestaat, want ik kan er aardig wat in kwijt, en film in mij.
    Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?
    De hoge kwaliteit die gehaald wordt is mijns inziens vooral leuk voor de industrie. Ik hoef niet per se een haarscherp beeld van 1920 pixels breed. Ik heb leren werken met 720*576 PAL, en als ik zelf iets maak in 16:9 anamorfic ben ik al zo blij als een kind, maar verder dan dat dient het slechts de hightechfreaks waarvan ik er geen ben. Wel beschik ik nu over een HD-televisie (als overgebleven meubilair) en een DVI output op de MacBook, en geniet ik van de scherpte die uit de laptop komt, maar ik kan niet zeggen dat ik dat nodig heb.
    Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?
    Dat heb ik gedaan. Ik heb dingen gemaakt tijdens mijn stageperiode die in het publiek domein terecht zijn gekomen, mijn eindexamenfilm heeft gedraaid op het Nederlands FilmFestival (in een studentenblok, dus behoorlijk laagdrempelig, maar goed) en ik heb nu iets staan bij het NOFF, wat heel leuk is. Ik heb in Gorinchem bij een klein festival eens de eerste prijs gewonnen (veegde met een 3 minuten productie een 50 minuten productie van de kaart, ook leuk) maar de filmwereld zoals ik die heb leren kennen staat me tegen. Ik kijk wel naar de resultaten.

    Film Algemeen:

    Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?
    Dit soort vragen zijn natuurlijk bijna niet te beantwoorden, maar als ik een shortlist moet maken:
    - Cloaca (Willem van de Sande Bakhuyzen †): beste Nederlandse film met de beste muziek en de beste acteurs. Werkelijk fantastisch, ik ben direct in ontspannen modus bij deze film, en dat is de bedoeling, vind ik.
    - Caché (Michael Haneke): een ontzettend diepe film die mij hard raakte, niet om de politieke boodschap, maar het paradoxale zelfreferentiële karakter. De kijker is getuige en is tegelijkertijd een onderdeel van de film... Ik ben er nog altijd niet helemaal over uit. Nog voor Funny Games Haneke's absolute meesterwerk.
    - The Return/Vozvrashcheniye (Andrey Zvyagintsev): beeldschone vertelling in lege verlatenheid. Prachtige referenties naar een geschiedenis aan kunst en film.
    - The Big Lebowski + Fargo (Coen brothers): Uiteraard. Hier hoef ik niets over te zeggen denk ik.
    Wat is je favoriete filmgenre en waarom?
    Hmm... Ik weet wel wat ik absoluut niet hoef: musicals. Alle films waar in gezongen en gedanst wordt mogen van mij op de Codex 2.0 en ritueel verbrand worden. Met zo hier en daar een kleine uitzondering voor wat animaties zoals Jungle Book ('Ooo ooo ooo, I wanna be like you-oo!') en Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel ('...Ik denk met diep berouw aan Joost...'). Ik kan verder alles wel verteren, van animatie (cell / 3d) tot dacumentaire. Als het maar goed gemaakt is. Politiek engagement kan ik, nu ik erover nadenk, eigenlijk ook slecht hebben. Geen idee waarom.
    Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?
    Net als mijn voorganger ben ik een groot fan van Steve Buscemi. Ik merkte hem op in Con Air en was direct verkocht. Ook zijn Fargo-maatje Peter Stormare vind ik fijn om naar te kijken. De algemene Coen-school vind ik erg goed, ook George Clooney in Intolerable Cruelty en O Brother... Op een gedeelde eerste plaats, met Buscemi dus, staat wel Benoit Poelvoorde, die de sterren van de hemel speelde in C'est arrivé pres de chez vous, die eigenlijk ook in mijn lijstje met beste film moet. Zo ook wat werk van Aki Kaurismäki trouwens. Maar zo blijf je bezig.
    Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?
    Onder meer Michael Haneke, alhoewel hij wel diep is gevallen na Funny Games US. Ook was ik voorheen groot fan van David Lynch, wiens Mulholland Dr. in kwaliteit bijna raakt aan Caché, maar na Inland Empire ben ik wel klaar met Lynch. Teveel de artsy kant op doorgeslagen, vind ik. Overigens vind ik van Lynch ook Lost Highway een vermelding waard! Eraserhead heb ik en heb ik gezien, maar ik geloof niet dat ik helemaal klaar ben voor dat soort werk.
    Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?
    Een van mijn favorieten, uiteraard. Ik vind het leuk om elke filmster te ontmoeten, als ik ze maar iets zinnigs te vragen had. Elke mogelijke tienerster uit elke mogelijke blockbuster mag daarbij wegblijven, overigens.
    Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?
    Er gaan slechte verhalen over Caché, en ik hoor te weinig over Nederlandse films, omdat ze per definitie slecht zouden zijn. Ik hou wel van die camperige Hollandse cinema. Slecht is dan goed, vind ik. Het zijn prachtige tijdsdocumenten en ik word er melancholisch en nostalgisch van, vooral als er stukjes oud Nederland in voorkomen die ik ken.
    Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?
    Films die technsisch uitmuntend zijn maar vaak niet veel dieper gaan dan dat. Of films die inhaken op een rage. Dat daar nog naar gekeken wordt, vraag ik me dan af. Maar ook de extreme aandacht voor heeeeele slechte film ontgaat me, zoals splatterhorror enzo. Die films hebben geen identiteit en bestaan slechts in een contingent van andere horror. Veel is niet per se beter.
    Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?
    O, nu komt het mietje in mij naar boven... Olie B. Bommel die de grot van Zwelgje verlaat, die vervolgens met witte penen terugkomt en zich verlaten ziet. Maar ook mooie slotscenes als alles samen komt, zoals Billy Elliot (is alweer een tijdje terug) en herkenbare situaties zoals Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Soms is het ook enkel al de muziek, zoals die fantastische muziek bij Le Huitième Jour van Jaco Van Dormael. Ook goede muziek zat er in Le Conseguenze dell'Amore, die ook in mijn shortlist moet, evenals Once Upon A Time In The West, uiteraard.
    Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?
    Vroeger was ik een sucker voor grote thema's: Indiana Jones, Back to the Future, Beverly Hills Cop, Rain Man, Chariots of Fire, Apocalypse Now, Blade Runner, Ghostbusters,... maar nu ken ik al die riedeltjes wel en ontdek ik erg goeie oude en nieuwe muziek in films die ik goed vind, zoals bijvoorbeeld die ik hierboven noemde. Die van Amelie heb ik natuurlijk ook, en daarmee hoef ik verder niks meer van Yann Tiersen... Alles lijkt erop. En de muziek en de stijl van Harry Gregson-Williams vind ik erg goed, vooral die van Spy Game. Maar bestaande muziek vind ik vaak minstens zo goed in de context van de film.
    Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?
    Vanmiddag naar Le Mans gekeken, naar aanleiding van Andere Tijden Sport gisteren. Ik ving de film een keer op op TCM en was gegrepen door de fantastisch gefilmde racescenes van op de bumper van Steve McQueen. Ik hou sowieso van die pretentieuze jaren '70 cinemascopefilms, het echte grote werk, voorbehouden aan de grote meesters en de toen nog kleine elite supersterren. De democratisering van film, zoals ik die zelf ervaar, doet mijns inziens alleen maar af aan de kwaliteit. Het gemiddelde gaat aardig omlaag en van exclusiviteit is al helemaal geen sprake meer.
    Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?
    Laat op de avond en dan thuis. Of in een bioscoop en dan in de middag, als er niemand bijzit. Alleen dus. Niet met chips en bier, maar met mijn hoofd leeg zodat ik me vol kan zuigen met de film. Alleen komt er dan die ochtend, bah.
    Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?
    Mensen moeten vooral niet vragen wat er gebeurt/gebeurd is, wat iets betekent, waarom, en daarbij juist de belangrijke elementen vergeten te kijken omdat ze niet opletten. Ook als ik eigen werk laat zien wil ik dat er van begin tot eind geconcentreerd naar het scherm wordt gekeken, opdat je niets mist. Niets is zo erg als nog een keer moeten laten zien omdat mensen niet opletten.

    Van DVD tot HT:

    Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?
    Een aaridge tijd terug. Een kennis van een kennis had een beeldplaat, zo noemde hij dat, zal wel een laserdisc geweest zijn ofzo, met een dikke vette stereo erbij. Dat was wel geinig, en dat leek me ook wel fijn. Voordelen van dvd zijn dat de kwaliteit niet minder wordt bij intensief kijken en dat je er dingen uit kunt 'lenen' en hergebruiken of laten zien als inspiratie ofzo. Mijn eerste dvd was American Psycho, de zilveren cover! Gekocht bij de Blokker met Rocks-tientjes van mijn werk. Die moest ik toen wel op de computer kijken, want we hadden nog geen dvdspeler. Pas later kocht ik er een, een CyberHome model supersimpel, maar hij doet het nog steeds!
    Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?
    Zoals hierboven te lezen was: de kwaliteit is veel beter, het beeld is origineel, als het meezit, dus niet vies gepanscand ofzo, en helder en scherp. Dat kun je zeker van oude VHS niet zeggen. Het draagt bij aan de bewaarbaarheid van film en dat heeft me ertoe gebracht DVD's te gaan verzamelen.
    Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?
    Tegenwoordig koop ik heel zelden meer een DVD, om financiële redenen en omdat je alles overal kunt krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar de goeie wil ik altijd wel hebben. Ik heb veel DVD's in mijn kast staan, allemaal origineel, gebrande shit hoef ik echt niet. Ik gok dat ik een kleine 300 schijfjes heb met heel uiteenlopend werk erop.
    Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?
    Er zijn altijd films die ik nog moet kijken, maar ik hou er geen lijst van bij. Ik wacht het juiste moment af. Elke film krijgt wel een keer een beurt. Maar liever nog kijk ik Cloaca nog eens. Of Fargo.
    Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?
    Een ander groot voordeel van DVD boven VHS zijn de extra's. Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in hoe een film tot stand komt en wat er aan restmateriaal bestaat. Ik was een trouwe kijker van René Mioch's programma toen hij nog niet zo irritant was, op de publieke Veronica, en dat FilmBlik met Jac Goderie vond ik ook leuk. Tegenwoordig is er niet veel meer van dat soort tv, afgezien van Cinema.nl. Maar dat kijk ik ook niet veel, omdat ik de info dus van de schijfjes haal. Bovendien bezoek ik nog weleens een festival. Een mooie verpakking is leuk, maar een absolute must is de originele beeldverhouding. Ik kan echt onwijs pissig worden van gepan&scande cinemascope.
    Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?
    Ik denk mijn speciale editie van 2001: A Space Odyssey, die ik, shame on me, ook niet in mijn shortlist heb staan. Denk die er maar even bij dan. Deze film is werkelijk geestverruimend, en ik wilde per se de goeie transfer van het originele 70mm positief hebben. Het is een geweldige film, geestverruimend, met prachtige muziek en sfeer, en die special edition is me tamelijk dierbaar.
    Ben je van plan over te stappen naar Blu-Ray DVD binnen afzienbare tijd?
    Nee, omdat het niet hoeft van mij. Het is al leuk genoeg dat ik de films kan bewaren en ze niet slechter van kwaliteit worden.

    Heb je een Home Theater setup thuis
    Ik heb nu dus een HD-tv, wat er toch wel leuk uitziet als je goede input hebt, en een aansluiting op een stereo, maar mijn kamer/huis is niet in dienst van de televisie. Ik heb daar simpelweg teveel dingen naast die me bezighouden.

    De site van DVD.nl:

    Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?
    Er staat 11-02-2005. Toch al wel een tijdje.
    Hoe ben je hier terecht gekomen?
    Op zoek naar een platform waar discussies werden gevoerd over film, een plek om mijn ei kwijt te kunnen.
    Wat heb je geleerd van deze site?
    Dat het internet niet altijd een vriendelijke plaats is... Maar daar kan de site zelf niets aan doen.
    Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?
    Het forum, de enige plek waar ik de site om bezoek.
    Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?
    Nee, ik heb daar niet genoeg kennis van zaken voor. Ook ontbreekt me de tijd en waarschijnlijk de motivatie om stukjes te schrijven en topics te verhuizen.
    Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?
    Ik heb in het verleden veel films gekocht en geruild via het forum, wat me prima bevallen is. Ik vermoed dat ik geld bespaard heb .
    Hoe vaak ben je op de site te vinden?
    Ik check bijna elke dag of er nieuwe posts zijn in topics die ik bijhou.
    Ben je verslaafd aan deze site?
    Ik krijg geen ontwenningsverschijnselen bij het wegblijven, nee. Ik denk eerder dat het een afleiding is die ik zoek als ik zou moeten werken aan zaken die belangrijk zijn, op de computer.
    Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?
    Nee. Dan ga ik bubbels schieten of nu.nl f5-en. Of misschien een essay schrijven?
    Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?
    Ik heb een paar van dat soort meetings aan me voorbij laten gaan omdat ik me graag hul in anonimiteit. Maakt, voor mij, de communicatie makkelijker.

    Tot slot:

    Hoe vond je dit interview?
    Leuk. Al denk ik dat het behoorlijk uit de kluiten gewassen is, zo naar het einde toe. Toch een uurtje typen geweest,
    Wie is er volgende week aan de beurt?
    De lijst zegt Timothy.
    Welke vraag wil je aan de volgende geïnterviewde stellen?
    Mijn vraag aan Timothy: Gebruik je het internet, of deze website, als een platform om een nieuwe identiteit aan te meten en je te verschuilen achter anonimiteit? Oftewel: biedt internet je de gelegenheid vorm te geven aan zaken die de dagelijkse werkelijkheid eigenlijk niet toestaat?

    De vraag van vorige week: Tegenwoordig worden er zeer veel boeken verfilms (al dan niet verdienstelijk). Heb je een favoriete recente boekverfilming? Welk boek zouden ze van jou wel eens mogen verfilmen? En welke had absoluut NOOIT verfilmd mogen worden?
    Ik las vroeger niet. En als ik wat las, dan was het iets wat ik al kende, omdat ik dan wist waar het heen ging. Later is dat wel enigszins goedgekomen, al lees ik nog steeds weinig. Het is verbazingwekkend hoeveel films er op boeken zijn gebaseerd. Een filmisch genie als Stanley Kubrick heeft zelfs, naar ik weet, al zijn grote films gebaseerd op een boek! Ik kan niet zeggen dat ik het boek ooit heb gelezen, maar The Shining (alweer een film voor in mijn shortlist, wordt bijna een longlist), vind ik fantastisch. Dat hij het boek geen recht doet, interesseert me dan niet. Verder heb ik geen ervaringen met boeken die verfilmd werden die ik in de juiste chronologische volgorde heb gelezen, maar als ik een boekverfilming mag wegdenken uit het universum is dat misschien wel The Lord of the Rings-trilogie... Omdat er zo'n ontzettende hype op gang is gekomen. Ik heb de films gezien, maar ik ben geen fan. Iets in mij klaagt over de commerciële machine die achter zo'n verfilming schuilgaat. Zelfde bezwaar bij Harry Potter. Verfilm toch eens vage boeken! Of korte verhalen! Geen gegarandeerde kassuccessen.


    Goed, ik laat het hierbij. Hoop dat jullie erdoorheen kunnen komen... Dan ga ik nu slapen.
    Laatst aangepast door 1101 : 16-06-2009 om 02:36
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101 Bekijk bericht
    Verfilm toch eens vage boeken! Of korte verhalen! Geen gegarandeerde kassuccessen.
    The Curious Case of Benjamin Button is daar een goed voorbeeld van

    Leuk interview Bjorn

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jordy van Buel Bekijk bericht
    The Curious Case of Benjamin Button is daar een goed voorbeeld van
    Hier geldt hulphypothese 1: Indien wel een kort of vaag verhaal wordt verfilmd, niet met gegarandeerde publiekslievelingetjes zoals Brad Pitt... Vertroebelt toch het oordeel. Bovendien zijn het hele dure producties die uit een studio komen, en niet uit één creatieve mastermind, me dunkt.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101 Bekijk bericht
    Hier geldt hulphypothese 1: Indien wel een kort of vaag verhaal wordt verfilmd, niet met gegarandeerde publiekslievelingetjes zoals Brad Pitt... Vertroebelt toch het oordeel. Bovendien zijn het hele dure producties die uit een studio komen, en niet uit één creatieve mastermind, me dunkt.
    Nou, ik vind David Fincher toch wel een vrij creatieve filmmaker. Ben het overigens wel met je eens dat er wel eens wat meer afwisseling mag komen in bepaalde verhalen of vertelwijzen.

  6. #6

    Standaard

    Mag ik je complimenteren met je verhaal! Lekker met het hart op de tong geschreven!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  7. #7

    Standaard

    Prachtig interview. Ik heb genoten van je mooie bewoordingen.

    En ja, wie moet er nou niet snikken bij die scene in Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  8. #8

    Standaard

    Leuk interview weer
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  9. #9

    Standaard

    Je maakt het me niet makkelijk met zo'n filosofische vraag


  10. #10

    Standaard

    Boeiend en eigenzinnig interview. Waarderen wij

  11. #11

    Standaard

    Dank! Ben voor de verandering erg open geweest. Dit soort dingen werken ook altijd als een stukje reflectie en introspectie.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  12. #12

    Standaard

    Als ik sterren voor dit interview mag uitdelen krijg je er zeker 56 van me
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  13. #13

    Standaard

    En de meme blijft gaan

    56 buigingen :P
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  14. #14

    Standaard

    Zeer fijn en diepgravend interview.

    Wat vond je eigenlijk van The Banishment..?

  15. #15

    Standaard

    Helaas, ons sterrenmeisje is een dikke vette hoax gebleken

    56 zweepslagen zeg ik voor straf, of een bukhake met 56 mannen ter beloning omdat we er toch zijn ingetuind...
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Wat vond je eigenlijk van The Banishment..?
    Dank en ik heb geen idee, niet gezien. Zal er eens naar uitkijken.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •