Pagina 81 van 85 EersteEerste ... 3171777879808182838485 LaatsteLaatste
De resultaten 2.001 tot 2.025 van 2117 worden weergegeven.

Discussie: Top Asian films

  1. #2001

    Standaard

    Afgelopen week "A Tale of Two Sisters" (Janghwa, Hongryeon - 2003) gekocht en gekeken.



    Wow. Eindelijk weer eens een film die me af en toe echt een beetje 'bang' wist te maken. Dat was niet meer gebeurd sinds ik op m'n 7e de film "It" zag. Spannende film dus, met een uitstekend plot. De eerste 'plotwending', [spoiler:70e30174c1]dat Su-yeon dood blijkt te zijn[/spoiler:70e30174c1], zag ik vanaf de allereerste scène al aankomen. [spoiler:70e30174c1]De vader sprak vanaf het allereerste moment, als hij en Su-mi thuis aankomen, alleen maar met en tegen Su-mi. Altijd was het 'jij' in plaats van 'jullie'. Beste voorbeeld is natuurlijk zijn eerste zin: 'Kom je er nog uit?' Waarna beide zusjes uitstappen.[/spoiler:70e30174c1] De plotwending die zich daarna voltrok, had ik echter niet verwacht, maar is ijzersterk! Die plotwending zorgt er ook voor dat ik deze film graag nog eens kijk, om te kijken 'of alles klopt'. [spoiler:70e30174c1]Daarnaast wil ik dat ook graag nog eens om erachter te komen waarom je in heel veel scènes een klok hoort tikken en in sommige andere scènes juist weer niet. Misschien heeft het iets te maken met wat we door de ogen van Su-mi zien en wat niet.[/spoiler:70e30174c1] Dat is tevens een van de weinige vragen waar ik nog mee zit. De rest heb ik volgens mij redelijk op een rijtje.
    De hele film ademt een heerlijk, duister sfeertje en de acteerprestaties zijn geweldig! Klein minpuntje is dat alles vaak zo donker werd weergegeven (kan ook aan m'n scherm liggen, overigens). Soms was gewoon niet te zien wat er precies gebeurde. En dan heb ik het nog niet eens over de 'enge' dingen, die de duisternis in zekere zin goed kunnen gebruiken, maar ook over gewone handelingen.

    Al met al en ondanks de duisternis erg genoten van deze film. Blijvertje in de collectie die ik zeker nog eens zal gaan kijken.

    8+ / 10

    Verder ook nog gezien: "The Duel Project".



    "The Duel Project" is een soort wedstrijd tussen twee Japanse regisseurs: Ryuhei Kitamura (bekend van onder anderen "Versus" en "Azumi") en Yukihiko Tsutsumi (bekend van "Chinese Dinner"). De uitdaging was een film te maken volgens de volgende formule: één locatie, twee personages, maximaal één overlevende. Beide regisseurs hadden hierbij gelijke middelen en een gelijk aantal filmdagen tot hun beschikking. Tijdens een speciale vertoning in Tokyo konden de aanwezigen na het zien van de films (die allebei 70 minuten duren) stemmen. De film met de meeste stemmen was de winnaar.

    De Filmfreak heeft dit "Duel Project" op DVD uitgebracht in een mooie 'limited special edition' van 1000 exemplaren. Beide films, met behoorlijk wat extra's, een klein boekje en een cd met de soundtrack van één van de films, zitten in een nette slipcase. "The Duel Project" bestaat uit de volgende films:



    "2LDK" is de film van Yukihiko Tsutsumi. De titel van de film slaat op het soort appartement waarin deze film zich afspeelt: 2 slaapkamers, een huiskamer en een badkamer. In dit appartement wonen twee aankomende actrices die beide azen op dezelfde hoofdrol, Lana en Nozomi. Ze hebben allebei auditie gedaan en wachten nu gespannen op een telefoontje van hun manager. Al vanaf het begin 'proef' je de rivaliteit tussen de twee, als het ware. Niet alleen vanwege die rol, maar ook vanwege een bepaalde jongen waar ze allebei nogal gek op blijken te zijn. Lana en Nozomi beginnen zich aan elkaar te ergeren en irriteren elkaar expres. Dan escaleert de boel en vliegt het tweetal elkaar in de haren. Schreeuwen, slaan, bijten en een hoop huishoudelijke apparaten wordt ingezet om elkaar kapot te maken. Prachtig! De climax, waarbij beide 'dames' bont en blauw met elk een mes op de keel tegenover elkaar staan is geweldig! Tsutsumi weet mooi gebruik te maken van humor en zoals ik al zei is de rivaliteit en de ergernis gewoon te voelen. Erg geslaagd!



    Ryuhei Kitamura's inzending in dit duel is "Aragami". Deze film begint als een gewonde samurai bij de poort van een tempel instort. Wanneer hij de volgende ochtend in de tempel wakker wordt, zijn al zijn wonden echter genezen. Zijn gastheer en redder blijkt echter Aragami te zijn, de 'God van Oorlog en Geweld'. Aragami daagt de samurai tijdens een (nogal saai) feestmaal uit voor een duel op leven en dood. Alleen op die manier kan Aragami rust vinden en de samurai de tempel verlaten. Wat volgt is een prachtig zwaardgevecht. En hoewel dit zwaardgevecht erg sterk is, duurde de opbouw ernaartoe me gevoelsmatig toch te lang. Beide regisseurs gebruiken evenveel tijd voor de opbouw, maar bij "2LDK" werd dit geen enkel moment vervelend, terwijl "Aragami" op dit punt af en toe wat saai neigt te worden.

    Het is ook om die reden dat "2LDK" voor mij het duel tussen de twee regisseurs met verve heeft gewonnen. Beide films zijn op hun eigen manier sterk, maar "Aragami" gaf me net even wat minder het gevoel van 'in een film zitten'. Het kon me niet heel veel schelen wie van de twee zou winnen, terwijl ik daar in "2LDK" juist wél heel erg benieuwd naar was.

    De interviews met de regisseurs (±20 min. p/s) en making of van beide films (ook ±20 min. p/s) zijn erg leuk en interessant om te kijken. Daarnaast staat er op elk van beide DVD's nog een korte inleiding op de film van de twee regisseurs met hun hoofdrolspelers (±5 min. p/s). Kortom: een prachtige uitgave van De Filmfreak!

    "2LDK": 8- / 10
    "Aragami": 7+ / 10
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

  2. #2002

    Standaard

    Ow, en ook nog even m'n recensie'tje van "Three... Extremes" (Saam gaang yi - 2004):



    "Three... Extremes" is een drieluik van korte horrorfilms van Aziatische regisseurs. Fruit Chan (Hong Kong) maakte "Dumplings" (later ook als lange film uitgebracht), Chan-Wook Park (Korea, bekend van de "Vengeance"-trilogie) regisseerde "Cut" en Takashi Miike (Japan, bekend van o.a. "Ichi the Killer" en "Audition") zorgde voor "Box". Drie korte horrorfilms van hooguit drie kwartier die me positief wisten te verrassen. Ik had qua Aziatische horror alleen "Audition" eerder gezien en die wist me niet geheel te bekoren. Ik vond het meer een lang, opbouwend verhaal naar een tegenvallende en vooral korte climax. Deze drie films waren echter een en al climax, vooral "Dumplings" en "Cut". Wat een ranzige scènes zitten daarin! [spoiler:19a29bb88b]Ik denk aan het jezelf aborteren in "Dumplings" en het één voor één afhakken van vingers in "Cut"...[/spoiler:19a29bb88b] Prachtig! "Box" vond ik de minste van de drie. Die kwam mijns inziens niet helemaal uit de verf en had niet echt een 'ranzigheid-gehalte', om het maar zo te noemen. Al met al erg genoten van deze 'two extremes' en een Boxvormig aanhangsel.

    "Dumplings": 8,5
    "Cut": 8,5
    "Box": 7,0

    "Three... Extremes": 8 / 10
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

  3. #2003

    Standaard

    Weet iemand wanneer a bittersweet life uit zal komen

    Ik dacht dat hij er had moeten zijn, maar kan hem nergens vinden. Zelfs geen release datum meer..
    I always tell the truth. Even when I lie.

  4. #2004

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rotterdam5314
    Weet iemand wanneer a bittersweet life uit zal komen

    Ik dacht dat hij er had moeten zijn, maar kan hem nergens vinden. Zelfs geen release datum meer..
    A-film heeft een asiamania release op 22/2/2007 staan

  5. #2005

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik Hagen
    Citaat Oorspronkelijk gepost door JJB
    Hm, zit te overwegen om die DVD ook aan te schaffen. Blijkbaar is er flink geknipt in de asiamania versie van dumplings, aangezien er op imdb staat dat ie 91 minuten duurt, en achterop de asiamania DVD staat dat ie 87 minuten is. Vraag me echt af waarom...
    Heb vandaag "Three... Extremes" aangeschaft en zojuist "Dumplings" daarvan gekeken. Die duurt maar 33 minuten, maar de door jou bedoelde scène zit hier inderdaad in. [spoiler:8cf81a58b8]In de scène voor de eindscène aborteert ze zichzelf in bad, waarna ze in de eindscène de knoedel die van haar eigen foetus gemaakt is opeet. [/spoiler:8cf81a58b8]
    Bedankt, ik zal em vd week even aanschaffen! 't zal mij benieuwen!

    @Bob Hiemstra, thanks voor de info, maar heb geen verstand van dat soort dingen hehe.

  6. #2006

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JJB
    @Bob Hiemstra, thanks voor de info, maar heb geen verstand van dat soort dingen hehe.
    O dat is heel simpel joh, het gaat hier om een film opgenomen naar de Amerikaanse standaard NTSC. In Europa gaat men uit van PAL. Als men een NTSC film naar PAL converteert treedt er een versnelling op van 4 procent. Dat is hier waarschijnlijk gebeurd en daarom is het onwaarschijnlijk dat erin geknipt is. Het gaat hier simpelweg om een PAL-uigave.

  7. #2007

    Standaard

    Dus als ik het goed begrijp gaan er zoveel frames verloren dat 't in prinicipe (en in dit geval) met 4% ingekort wordt? Vreemd, heb dit soort tijdsverschillen nog niet eerder gezien eigenlijk, maar goed.. morgen even Three extremes aanschaffen!

  8. #2008

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JJB
    Dus als ik het goed begrijp gaan er zoveel frames verloren dat 't in prinicipe (en in dit geval) met 4% ingekort wordt? Vreemd, heb dit soort tijdsverschillen nog niet eerder gezien eigenlijk, maar goed.. morgen even Three extremes aanschaffen!
    Hehe, zoiets ja.
    De belangrijkste conclusie is iig dat er in de NL release dus niet geknipt is.
    When I was your age, they would say you could become cops or criminals. What I'm saying is this: When you're facing a loaded gun, what's the difference?
    - Frank Costello (The Departed)

    Mijn Collectie

  9. #2009

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JJB
    Dus als ik het goed begrijp gaan er zoveel frames verloren dat 't in prinicipe (en in dit geval) met 4% ingekort wordt? Vreemd, heb dit soort tijdsverschillen nog niet eerder gezien eigenlijk, maar goed.. morgen even Three extremes aanschaffen!
    Er gaan geen frames verloren, de film loopt gewoon sneller en daarom is ie eerder afgelopen, even heel simpel uitgelegd.

  10. #2010

    Standaard

    Zojuist "Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring" (Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom - 2003) gezien.



    Hoewel ik drie films van Ki-duk Kim in m'n collectie heb ("Bin-Jip", "Samaritan Girl" en deze) en er een vierde onderweg is ("The Isle"), ben ik er pas nu toe gekomen om er eentje van te kijken. Had ik dat maar eerder gedaan!

    In vijf delen (een lente, een zomer, een herfst, een winter... en weer een lente) vertelt Kim over het leven van een oude en een jonge Boeddhistische monnik, die als kluizenaars in een drijvende tempel, midden op een meer, wonen en leven. Ieder seizoen staat symbool voor bepaalde aspecten van het leven. Zo zien we de lente symbool staan voor jeugdigheid, geboorte en een nieuw begin. De zomer staat voor verliefdheid, liefde en lust, terwijl er in de herfst woede, boetedoening, spijt en dood is. Zo heeft elk van de seizoenen zijn eigen kenmerken en dit zien we terug in het verhaal van de film.

    Naast inhoud wilde het oog natuurlijk ook wat, en ook daarin wist Ki-duk Kim me positief te verrassen. De tempel op het meer is een lust voor het oog en ook de acteerprestaties (vooral die van de oude monnik) zijn voortreffelijk.

    Al met al is "Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring" een prachtige film, zowel visueel als inhoudelijk. Ki-duk Kim heeft mijn blinde aankopen nu al beloond. Petje af.

    8+ / 10
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

  11. #2011

    Standaard

    ichi the killer roeleert zwaar.
    Welcome to the worst nightmare of all. REALITY

  12. #2012

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sanderzzz
    ichi the killer roeleert zwaar.
    vind je?? vond de film zeer matig eigenlijk
    Ach ja smaken verschillen :wink:

    Ik vond de film veels te overdreven nep
    I always tell the truth. Even when I lie.

  13. #2013

    Standaard

    Net "Samaritan Girl" (Samaria - 2004) gekeken.



    Na zojuist "Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring" gezien te hebben (zie enkele berichten hierboven), was dit dus mijn tweede film van Ki-duk Kim. Nog steeds ben ik blij dat ik op de gok zijn films aan het verzamelen ben. Hoewel deze in mijn ogen iets onderdoet voor "Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring", blijft "Samaritan Girl" toch een prachtige film.

    "Samaritan Girl" gaat over twee schoolmeisjes van een jaar of 15 die door middel van prostitutie een ticket naar Europa bij elkaar willen verdienen. Jae-Young gaat met de mannen naar bed, Yeo-Jin regelt de rest. Yeo-Jin heeft het er echter moeilijker mee dan Jae-Young (ze is volgens mij verliefd op Jae-Young en kan maar moeilijk verkroppen dat die haar lichaam aan andere mannen geeft), maar de Jae-Young weet haar toch over te halen ermee door te gaan. Dan gaat het mis: de politie valt binnen wanneer Jae-Young aan het werk is en het meisje springt uit het raam om uit hun handen te blijven. Dit alles onder de ogen van Yeo-Jin, die op de uitkijk stond. Jae-Young sterft in het ziekenhuis en bij Yeo-Jin knapt er op dat moment iets. Ze voelt zich schuldig omdat ze haar vriendin niet op tijd had weten te waarschuwen. Ze besluit de klanten van Jae-Young háár diensten aan te bieden en ze daarbij hun geld nog terug te geven ook, om zo haar en Jae-Youngs pijn te verzachten.

    Tot zover het eerste deel van de film. De acteerprestaties van de meisjes is fris en vrolijk en ik voelde me op een of andere manier verbonden met de twee. Je ziet hoe iets wat in eerste instantie als grappig en spannend begint, uitloopt op een drama.

    Het tweede deel van de film staat meer in het teken van de vader van Yeo-Jin, die achter haar activiteiten komt en daardoor volledig de weg kwijtraakt. Denk je maar eens in: je komt er als vader achter dat je dochter van 15 zich als hoer verkoopt aan mannen van je eigen leeftijd... In plaats van met zijn dochter te praten, start hij een soort van kruistocht tegen de mannen die met haar naar bed gaan. Dit loopt flink uit de hand.

    Toen de film net afgelopen was, vroeg ik me af hoe het kwam dat het eerste deel zo persoonlijk was, terwijl het tweede deel van de film me nogal afstandelijk overkwam. Ergens vond ik dat een minpunt, maar toen ik er nog eens over nadacht, kon ik het goed begrijpen. De vader van Yeo-Jin is helemaal van slag, weet niet goed wat 'ie moet doen, voelt geen binding meer met wat dan ook. Ook Yeo-Jin zelf, die in dit gedeelte met al die mannen naar bed gaat (zonder dat het ook maar ergens expliciet wordt, overigens) leeft in haar eigen wereldje en is de realiteit uit het oog verloren. En in dat licht leek het me ineens heel niet vreemd of raar meer dat ook ik als kijker een afstand voelde. Ik weet niet of het de bedoeling van Kim is geweest, maar indien dat wel het geval is: chapeau!

    8 / 10
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

  14. #2014

    Standaard

    Over Kim Ki-Duk te spreken, weet iemand waar ik andere films van hem tegen redelijke prijzen kan bestellen? Ik heb al wel enkele van hem (bad guy, spring summer fall winter and spring, bin jip, the isle, the bow, samaritan girl), maar ik begreep dat hij er nog meer heeft gemaakt.

    Dit topic is trouwens niet goed geweest voor mijn inkomsten. Ben in een paar maand tijd van 20 asian dvd´s naar meer dan 60 asian dvd´s gegaan..En ik blijf maar zoeken naar films

  15. #2015

    Standaard

    Zojuist "Phone" (Pon - 2002) gekeken.



    Heb er eigenlijk niet erg veel over te melden. De acteerprestatie van het kleine meisje dat Yeong-ju (hoe oud zal ze zijn, 5?) is voortreffelijk. Vooral in de scène dat ze bovenaan de trap staat. Verder is "Phone" een aardige Koreaanse film. Niet meer, niet minder. Plottwisten waren enigszins voorspelbaar.

    6,9 / 10

    Verder heb ik vandaag kans gezien om weer een film van Ki-duk Kim aan te schaffen, namelijk "Bad Guy" (bedankt voor de tip, Miksel). En wel de mooie eerste versie, niet die lelijke () QFC.


    Nu alleen nog "The Bow" en dan heb ik alle films van Kim die in Nederland zijn uitgebracht.

    Ik ben trouwens nog wel op zoek naar de niet-QFC uitgave van "Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring", dus als iemand me daaraan zou kunnen helpen...
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

  16. #2016

    Standaard

    Haha, you' re welcome. Ben benieuwd wat je er van vindt.. Ik kan je helaas niet helpen aan een niet QFC versie van Spring etc. Ik heb zelf de QFC, het gaat bij mij meer om de film dan om het hoesje Cd-wow.nl heeft hem http://www4.cd-wow.nl/detail_results...subcat=region2, maar dan alleen met engelse ondertiteling.

  17. #2017

    Standaard

    Voor de geinteresseerden heb ik in mijn verkooptopic momenteel de R2NL versies van Oasis en Taste of Tea aangeboden staan.

  18. #2018

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Miksel
    Cd-wow.nl heeft hem http://www4.cd-wow.nl/detail_results...subcat=region2, maar dan alleen met engelse ondertiteling.
    Ik ben een moeilijk persoon en verzamel alleen maar R2NL... Maar bedankt voor het zoeken.

    Ik heb zelf wel de versie met de niet-QFC hoes, maar dat is een huurversie. Die is weliswaar nooit in de verhuur geweest en door mij uit het seal gehaald, maar toch hè... Dat 'huur'-symbooltje...
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

  19. #2019

    Standaard

    Haha, ik zag dat je me alweer voor was met Taste of Tea :d Beetje jammer weer

  20. #2020

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Miksel
    Haha, ik zag dat je me alweer voor was met Taste of Tea :d Beetje jammer weer
    Hangt ervanaf of Stefan iets tussen mijn ruiltitels ziet. Heb voor kopen even geen geld helaas, dus dan is 'ie voor jou. (Ben dan wel heel benieuwd wat je ervan vindt, dus laat me dat iig wel even weten.)
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

  21. #2021

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik Hagen
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Miksel
    Haha, ik zag dat je me alweer voor was met Taste of Tea :d Beetje jammer weer
    Hangt ervanaf of Stefan iets tussen mijn ruiltitels ziet. Heb voor kopen even geen geld helaas, dus dan is 'ie voor jou. (Ben dan wel heel benieuwd wat je ervan vindt, dus laat me dat iig wel even weten.)
    Ghe, is goed Heb er al zoveel over gehoord, dus ben ook wel erg benieuwd naar de hele film.

  22. #2022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Miksel
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik Hagen
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Miksel
    Haha, ik zag dat je me alweer voor was met Taste of Tea :d Beetje jammer weer
    Hangt ervanaf of Stefan iets tussen mijn ruiltitels ziet. Heb voor kopen even geen geld helaas, dus dan is 'ie voor jou. (Ben dan wel heel benieuwd wat je ervan vindt, dus laat me dat iig wel even weten.)
    Ghe, is goed Heb er al zoveel over gehoord, dus ben ook wel erg benieuwd naar de hele film.
    Hij is dus voor Miksel... Wat vond jij er trouwens van Erik? Ik vond het een nogal onsamenhangend geheel. Mooi geschoten in een lekker rustig tempo, maar een (voor mij) nietszeggend verhaal met ondefinieerbare 'aparte' lijnen...

  23. #2023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door stefanovic
    Hij is dus voor Miksel... Wat vond jij er trouwens van Erik? Ik vond het een nogal onsamenhangend geheel. Mooi geschoten in een lekker rustig tempo, maar een (voor mij) nietszeggend verhaal met ondefinieerbare 'aparte' lijnen...
    Ik heb 'm nog niet gezien, daarom wilde ik 'm graag met je ruilen. Het lijkt mij een erg mooie film. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar die 'dromerige sfeer' waarover de cover spreekt.
    Balen dat ik echt even geen geld heb.
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

  24. #2024

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik Hagen
    Citaat Oorspronkelijk gepost door stefanovic
    Hij is dus voor Miksel... Wat vond jij er trouwens van Erik? Ik vond het een nogal onsamenhangend geheel. Mooi geschoten in een lekker rustig tempo, maar een (voor mij) nietszeggend verhaal met ondefinieerbare 'aparte' lijnen...
    Ik heb 'm nog niet gezien, daarom wilde ik 'm graag met je ruilen. Het lijkt mij een erg mooie film. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar die 'dromerige sfeer' waarover de cover spreekt.
    Balen dat ik echt even geen geld heb.
    Ok, dacht me te herinneren van de dvdlijstjes site dat jij 'm ook al gezien had, maar dat is iemand anders. De sfeer is inderdaad bijzonder, maar laten we het er maar op houden dat je ervan moet houden. A tale of 2 sisters blijft mijn favo als het gaat om recente Aziatische films die ik dit jaar heb gezien.

  25. #2025

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door stefanovic
    A tale of 2 sisters blijft mijn favo als het gaat om recente Aziatische films die ik dit jaar heb gezien.
    Die staat bij mij ook vrij hoog, maar heb er nog vijf Aziatische films boven staan:

    Brotherhood of War / Taegukgi hwinalrimyeo (2004): 9.0
    Infernal Affairs / Mou gaan dou (2002): 8.7
    In the Mood for Love / Fa yeung nin wa (2000): 8.5
    Hero / Ying xiong (2002): 8.5
    2046 (2004): 8.4

    Maar ik zie dat jij deze films allemaal nog niet hebt gezien sinds je je bekeken films invoert op de site. Ooit wel?

    Daarna komt bij mij: A Tale of Two Sisters / Janghwa, Hongryeon (2003): 8.3
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

Pagina 81 van 85 EersteEerste ... 3171777879808182838485 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •