De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard ruzie met surround opties

    Hallo daar

    Ik heb nu sinds een paar dagen mijn setje binnen (zie signature) en de geluids (surround) opties kan ik maar niet over uitkomen.

    Als ik een blu ray of een dvd draai met 5.1 mogelijkheid, klinkt de Dolby PLII optie verreweg het mooist. Maar in de handleiding van mijn receiver staat dat die een 2 kanaals geluid omvormt naar surround.

    Kan iemand mij misschien wat duidelijkheid geven over, wat de juiste instelling is om een blu ray disc / dvd in mooi surround te luisteren?

    Bij voorbaat dank
    TV: LG 42LM640s
    CD/DVD/BLURAY: PlayStation 3 80gb
    GELUID: 2x Wharfedale 505.2
    VERSTERKER: Yamaha-RX...

  2. #2

    Standaard

    Ik ken die apparaten niet echt, maar ik denk dat je ervanuit moet gaan dat je geluid nooit mooier krijgt dat de originele bron.
    Als er 2 kanaals geluid is als bron kan dat nooit surround worden, want de bron is geen surround. Wat ik denk dat ze bedoelen is dat je receiver 2-kanaals geluid kan weergeven over alle boxen. Das niet hetzelfde als surround. Surround is nl. dat er vanuit verschillende boxen ander geluid komt. Bijv. bij een dvd: dialoog komt uit de center speaker, op de linkerspeaker hoor je dat er iemand van links komt aanlopen, etc. etc.
    Nu wordt alle geluid verspreid over alle boxen. Je hoort vanuit alle boxen hetzelfde.

    WIL je dit echt (bij bijvoorbeeld een muziekcd) dan moet er op je versterker een optie zitten om hem op 'concert' te zetten. Zelf heb ik een sony versterker, waarop ik kan kiezen voor multichannel: dan verdeelt ie alles over alle boxen, en zijn de lage tonen voor de subwoofer.

    Voor de rest is je vraag echt te algemeen. Sowieso omdat jij als enige kan bepalen wat jij mooi vindt klinken.
    Ikzelf zet de receiver altijd op multichannel. maar dat is ook omdat ik er gewoon te weinig van weet en dit gewoon mooi vind klinken. Weet dus niet of ik het onderste uit de kan haal.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pieterrijkers Bekijk bericht
    Ik ken die apparaten niet echt, maar ik denk dat je ervanuit moet gaan dat je geluid nooit mooier krijgt dat de originele bron.
    Als er 2 kanaals geluid is als bron kan dat nooit surround worden, want de bron is geen surround. Wat ik denk dat ze bedoelen is dat je receiver 2-kanaals geluid kan weergeven over alle boxen. Das niet hetzelfde als surround. Surround is nl. dat er vanuit verschillende boxen ander geluid komt. Bijv. bij een dvd: dialoog komt uit de center speaker, op de linkerspeaker hoor je dat er iemand van links komt aanlopen, etc. etc.
    Nu wordt alle geluid verspreid over alle boxen. Je hoort vanuit alle boxen hetzelfde.

    WIL je dit echt (bij bijvoorbeeld een muziekcd) dan moet er op je versterker een optie zitten om hem op 'concert' te zetten. Zelf heb ik een sony versterker, waarop ik kan kiezen voor multichannel: dan verdeelt ie alles over alle boxen, en zijn de lage tonen voor de subwoofer.

    Voor de rest is je vraag echt te algemeen. Sowieso omdat jij als enige kan bepalen wat jij mooi vindt klinken.
    Ikzelf zet de receiver altijd op multichannel. maar dat is ook omdat ik er gewoon te weinig van weet en dit gewoon mooi vind klinken. Weet dus niet of ik het onderste uit de kan haal.
    bedankt voor je reactie, ik denk dat mijn vraag beter te beantwoorden is door iemand die ook in het bezit is van een Onkyo receiver.
    Laatst aangepast door Advmedia : 08-08-2009 om 19:30
    TV: LG 42LM640s
    CD/DVD/BLURAY: PlayStation 3 80gb
    GELUID: 2x Wharfedale 505.2
    VERSTERKER: Yamaha-RX...

  4. #4

    Standaard

    Als ik een dvd kijk die dolby digital 5.1 heeft en ik heb de receiver op de "PLII Movie" stand.. wordt de film dan in surround getoond? Misschien domme vragen, maar ik kan er niet echt uit komen. Ook niet met de handleiding
    TV: LG 42LM640s
    CD/DVD/BLURAY: PlayStation 3 80gb
    GELUID: 2x Wharfedale 505.2
    VERSTERKER: Yamaha-RX...

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Advmedia Bekijk bericht
    Als ik een dvd kijk die dolby digital 5.1 heeft en ik heb de receiver op de "PLII Movie" stand.. wordt de film dan in surround getoond? Misschien domme vragen, maar ik kan er niet echt uit komen. Ook niet met de handleiding

    Nog een tip: ga gewoon naar de winkel, zoek jouw receiver op en vraag je vragen aan de verkoper. Die zou je toch moeten kunnen demonstreren hoe e.e.a. moet.
    Ik weet bijv. dat ze bij BCC in Oosterhout (en dan waarschijnlijk ook bij de anderen) een complete hoek hebben ingericht om een homecinema te kunnen demonstreren. Dan hebben ze misschien niet precies jouw receiver, maar PLII is op een Sony hetzelfde als op een Onkyo if you catch my drift.
    Zet gewoon van te voren je vragen even op papier zodat je niets vergeet en laat de verkopers doen waar ze voor worden betaald. (alleen dan niet zeggen dat je er al 1 thuis hebt staan natuurlijk )
    Verder zou ik als je er niet uitkomt ook hulp zoeken op een ander forum. Filmliefhebbers zijn ook niet per definitie echte audiofielen en die heb je hier toch wel nodig. Probeer het eens op www.hardwareinfo.nl op het forum.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pieterrijkers Bekijk bericht
    Nog een tip: ga gewoon naar de winkel, zoek jouw receiver op en vraag je vragen aan de verkoper. Die zou je toch moeten kunnen demonstreren hoe e.e.a. moet.
    Ik weet bijv. dat ze bij BCC in Oosterhout (en dan waarschijnlijk ook bij de anderen) een complete hoek hebben ingericht om een homecinema te kunnen demonstreren. Dan hebben ze misschien niet precies jouw receiver, maar PLII is op een Sony hetzelfde als op een Onkyo if you catch my drift.
    Zet gewoon van te voren je vragen even op papier zodat je niets vergeet en laat de verkopers doen waar ze voor worden betaald. (alleen dan niet zeggen dat je er al 1 thuis hebt staan natuurlijk )
    Verder zou ik als je er niet uitkomt ook hulp zoeken op een ander forum. Filmliefhebbers zijn ook niet per definitie echte audiofielen en die heb je hier toch wel nodig. Probeer het eens op www.hardwareinfo.nl op het forum.
    Bedankt voor je reactie, je hebt opzich wel gelijk. Maar ik woon niet in de stad, dus het is voor mij niet eventjes er heen gaan snappie.
    En aangezien hier een hoop kenners rondlopen, hoop ik hier mijn antwoord te kunnen krijgen
    TV: LG 42LM640s
    CD/DVD/BLURAY: PlayStation 3 80gb
    GELUID: 2x Wharfedale 505.2
    VERSTERKER: Yamaha-RX...

  7. #7

    Standaard

    Met welk apparaat speel jij je DVD/Blue-ray af, aan je sig te zien waarschijnlijk een ps3, toch?
    Hoe heb je deze aangesloten op de reciever, met HDMI? of via toslink (optisch) of misschien wel via cinc (tulpstekkertjes). Zonder deze informatie kan ik, en ook anderen wel gaan gokken wat het probleem, is maar echt verder kom jij daar ook niet mee.

    Aangezien Dolby PL aanspringt duid het waarschijnlijk op een output probleem op je PS3, staat deze wel goed ingesteld, dus niet op stereo output, maar gewoon op LPCM, via danwel HDMI of toslink?
    Sony KD-55X8505C 4K HDR | Philips BDP7500 (B) | Philips BDP3000 (A)|NAD T748 v2| 2x Dali Zensor 5 | 1x Dali Zensor Volkal | 2x Dali Zensor 1 | SVS PB-1000


  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Davidshadow13 Bekijk bericht
    Met welk apparaat speel jij je DVD/Blue-ray af, aan je sig te zien waarschijnlijk een ps3, toch?
    Hoe heb je deze aangesloten op de reciever, met HDMI? of via toslink (optisch) of misschien wel via cinc (tulpstekkertjes). Zonder deze informatie kan ik, en ook anderen wel gaan gokken wat het probleem, is maar echt verder kom jij daar ook niet mee.

    Aangezien Dolby PL aanspringt duid het waarschijnlijk op een output probleem op je PS3, staat deze wel goed ingesteld, dus niet op stereo output, maar gewoon op LPCM, via danwel HDMI of toslink?
    Mijn ps3 is via hdmi aangesloten op mijn receiver
    Ik keek net bij geluid instellingen van mijn ps3, de volgende dingen staan aangevinkt:
    - Dolby Digital 5.1 kanalen
    - DTS 5.1 kanalen
    - Lineaire PCM 2 kanalen 88,2 kHz
    - Lineaire PCM 2 kanalen 44,1 kHz
    - Lineaire PCM 2 kanalen 48 kHz
    - Lineaire PCM 2 kanalen 96 kHz

    Deed net een race spel via een game Listening mode en toen had ik wel duidelijk surround (hoorde achter me auto's botsen, slippen etc.). Maar met films kan ik maar niet de goeie Listening mode vinden. PLII Movie klinkt dan nog het mooiste vind ik, maar die maakt (voor zover ik gelezen heb) surround geluid van een 2 kanaals geluid, lijkt me niet de juiste luister modus.

    Is er niet ergens op internet een soort guide te vinden over de juiste instellingen van je AV receiver?
    Laatst aangepast door Advmedia : 09-08-2009 om 15:32
    TV: LG 42LM640s
    CD/DVD/BLURAY: PlayStation 3 80gb
    GELUID: 2x Wharfedale 505.2
    VERSTERKER: Yamaha-RX...

  9. #9

    Standaard

    Echte per model geschreven guides zijn er voor zover ik weet niet. Er zijn wel guides die meer de grote lijnen aangeven, zoals speakerplaatsing, beste instelling enzovoort.
    Echter zal jij zelf die instelling moeten vinden al dan niet met hulp van de handleiding.

    Als je op de audio knop drukt op de afstandsbediening moet je als het goed is verschillende geluidsinstellingen kunnen instellen, bijvoorbeeld E. Surround (Dolby PL) Multi Stereo en normaal. Als dit niet lukt kun je proberen de listening mode te veranderen naar Movie (als je dat nog niet geprobeerd hebt). Als dan nog steeds het Dolby PL logo in beeld ziet, probeer dan erachter te komen wat voor soort stream (PCM, DTS, DOlby) de reciever binnenkrijgt, dit kan door op de display knop te drukken op de voorkant van de reciever. Want dan heb je grote kans dat bij een dvd/blue-ray je PS3 een verkeerd signaal output.

    Edit:
    Heb net even in de handleiding van de PS3 gekregen, als jij ook eens Lineare PCM 5.1 Ch. 44.1 Khz aanvinkt. Dan zou de reciever bij Blue-ray namelijk 5.1 binnenkrijgen i.p.v. 2.0. Dit kan voor Blue-ray's wel eens heb probleem zijn.
    Laatst aangepast door Davidshadow13 : 09-08-2009 om 15:47
    Sony KD-55X8505C 4K HDR | Philips BDP7500 (B) | Philips BDP3000 (A)|NAD T748 v2| 2x Dali Zensor 5 | 1x Dali Zensor Volkal | 2x Dali Zensor 1 | SVS PB-1000


  10. #10

    Standaard

    Alles staat nu aangevinkt, behalve AACS. Die hoef ik niet aan te vinken? Heb nu wel surround geluid gelukkig
    TV: LG 42LM640s
    CD/DVD/BLURAY: PlayStation 3 80gb
    GELUID: 2x Wharfedale 505.2
    VERSTERKER: Yamaha-RX...

  11. #11

    Standaard

    AAC, hoef je niet aantevinken. Dit is het standaard audioformaat van Apple dus zolang je geen .MOV of .MP4 bestanden gaat afspelen, is dat niet nodig.

    Mooi dat alles werkt in ieder geval
    Sony KD-55X8505C 4K HDR | Philips BDP7500 (B) | Philips BDP3000 (A)|NAD T748 v2| 2x Dali Zensor 5 | 1x Dali Zensor Volkal | 2x Dali Zensor 1 | SVS PB-1000


  12. #12

    Standaard

    Ah oke, thanks..
    Ja moet je ook maar net ff weten.
    TV: LG 42LM640s
    CD/DVD/BLURAY: PlayStation 3 80gb
    GELUID: 2x Wharfedale 505.2
    VERSTERKER: Yamaha-RX...

  13. #13

    Standaard

    Heb je geen "Auto Dec" stand op je reciever? (automatische decoding) Gaat het altijd vanzelf goed....
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  14. #14

    Standaard

    De "Auto Dec" staat meestal aan als je gebruik maakt van DPL of DTS:Neo6.

    Staat de receiver in "Stereo" of gebruik je een ander DSP-programma, dan zal de receiver niet de bijbehorende decoder kiezen, maar de weergave aanpassen op het gekozen DSP-programma.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •