De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.

Discussie: SACD op BR speler

  1. #1

    Standaard SACD op BR speler

    Hoi,

    ik ben nog nieuw met het idee van SACD, en heb net een schitterende CD van de Moody Blues gekocht alleen had niet gezien dat het SACD was. Dus ik hield mijn hart vast toen ik dat las en stopte em toch maar in mijn Sony BDPS350 speler, en hoorde wel degelijk zeer mooi geluid. Hoe speelt ie dit op dit moment af? Op mijn receiver staat PCM en het geluid is erg mooi, maar mis dus waarschijnlijk het echte 5.1 doordat het geen SACD-speler is. Weet iemand wat het formaat is dat ie nu afspeelt?

    Gr
    Chris

  2. #2

    Standaard

    De normale CD laag, je schijf is duallayer/hybride.

  3. #3

    Standaard

    Is dan idd een normale audio cd (PCM stereo)

    Er zijn wel BR spelers die ook SACD kunnen afspelen. Ik geloof de Pioneers...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  4. #4

    Standaard

    Ik weet niet of je nog een (redelijk recente) dvd-speler hebt? Die speelt mischien wel SACD af.

    Dat staat trouwens altijd in het functie-overzicht in het boekje van de spelers welke formaten er ondersteund worden. Zo speelt mijn Sony BR geen DVD-audio af en dat is een van de enige redenen dat ik nog een Harman Kardon dvd-speler ernaast heb staan, die dit wel slikt.
    Send a maniac to catch a maniac...

  5. #5

    Standaard

    Ah ok, dus ik zit gewoon een nette weliswaar geremasterde audio cd te luisteren. Evengoed erg mooi hoor maar wel jammer dat het niet in 5.1 is. DVD speler heb ik niet meer, met de komst van BR eruit gedaan. Was toentertijd een Pioneer maar kon geloof ik geen SACD's afspelen.

  6. #6

    Standaard

    Nieuwe duurdere denon modellen spelen het nu wel af SACD en DVD-Audio.
    Denon AVR-4306
    Denon DVD-3930
    4x Mission M35i Front + Surround
    2x Mission M32i Surround Back
    1x Mission M3C2i Center
    1x Rel Stata 5

  7. #7

    Standaard

    Ben ook nieuw in het sacd-gebeuren.

    Ik zou in de toekomst misschien de Cambridge Audio Azur 650bd willen kopen. Deze kan overweg met sacd, hdcd, blu-ray audio, en als ik het goed voor heb een regiovrije blu-ray en dvd-player. Hij lijkt erg op één van de recentste Oppo-spelers (zelfde basis) maar de afwerking van het audio-gedeelte zou bij Cambridge beter afgewerkt zijn.

    Het is niet zozeer de bedoeling om hem als blu-ray- of dvd-speler te gebruiken, maar deze toe te voegen aan m'n audio setup en te gebruiken voor sacd en hdcd.

    Een domme vraag misschien ... SACD is toch hoofdzakelijk bedoeld als stereo en niet als multikanaals? Aangezien hij in m'n audio setup komt te staan zou het namelijk hoofdzakelijk gebruikt worden voor 2.0 stereo content.

    Ik heb een 2.1 (met virtual surround) home theatre opstelling aangezien ruimte te klein is voor 5.1 of 7.1 opstelling. Waardoor ik vrees dat dvd-audio en blu-ray-audio niet echt tot z'n recht zullen komen?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door .:Quadran:. Bekijk bericht
    Ben ook nieuw in het sacd-gebeuren.

    Ik zou in de toekomst misschien de Cambridge Audio Azur 650bd willen kopen. Deze kan overweg met sacd, hdcd, blu-ray audio, en als ik het goed voor heb een regiovrije blu-ray en dvd-player. Hij lijkt erg op één van de recentste Oppo-spelers (zelfde basis) maar de afwerking van het audio-gedeelte zou bij Cambridge beter afgewerkt zijn.

    Het is niet zozeer de bedoeling om hem als blu-ray- of dvd-speler te gebruiken, maar deze toe te voegen aan m'n audio setup en te gebruiken voor sacd en hdcd.

    Een domme vraag misschien ... SACD is toch hoofdzakelijk bedoeld als stereo en niet als multikanaals? Aangezien hij in m'n audio setup komt te staan zou het namelijk hoofdzakelijk gebruikt worden voor 2.0 stereo content.

    Ik heb een 2.1 (met virtual surround) home theatre opstelling aangezien ruimte te klein is voor 5.1 of 7.1 opstelling. Waardoor ik vrees dat dvd-audio en blu-ray-audio niet echt tot z'n recht zullen komen?
    Ik heb een mooie Denon dvd/sacd speler hier staan (van m'n ouders kado gehad toen ze een nieuwe setup kochten) maar sacd is juist heel vaak multikanaals. Correct me if i'm wrong.

    Roger.

    Een kleine greep uit onze SACD (Super Audio CD) collectie...
    SACD is een nieuw type cd met prachtig geluid. Het geluid is vaak surround en de kwaliteit is verbluffend. Oudere SACD's (van voor 2003) kan je alleen afspelen in speciale SACD-spelers, echter steeds meer SACD's zijn hybride, in ieder geval de nieuwste generatie, hetgeen inhoudt dat je ze zowel in een gewone cd-speler als in een sacd-speler kan afspelen. Het surround geluid werkt alleen in sacd-spelers mits deze aangesloten zijn op een surround audio set (bv een home-cinema set), in gewone cd-spelers zal een hybride sacd echter ook veel beter klinken dan een gewone cd. Dit komt omdat sacd's gebruik maken van meerder lagen waardoor er veel meer informatie kan op 1 cd.


    Bron: Velvet Music

    -------------------------------


    SACD staat voor Super Audio Compact Disc.

    De werking van een hybride Super Audio CD


    Een nieuw formaat voor de digitale opslag van geluid, ontwikkeld door Philips en Sony. De eerste SACD-speler werd in 1999 geïntroduceerd. De wijze waarop de audiosignalen worden gecodeerd noemt men direct stream digital, een 1-bits audioformaat met een samplefrequentie van 2,8224 MHz.
    De data worden op discs van 4,7 GB geschreven, hetzelfde type schijf dat voor DVD-video wordt gebruikt.
    De SACD leent zich in het bijzonder voor multi-channel- of surround sound-opnamen (5.1) van zeer hoge kwaliteit (state-of-the art), en bevat afzonderlijke signalen per geluidskanaal, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dolby digital waarbij er één signaal is waarin alle geluidskanalen samengevoegd zijn.
    Binnen de SACD-standaard zijn er 3 typen:
    • De enkellaags SACD, met alleen het DSD-signaal, met plaats voor 4,7 GB aan gegevens,
    • De dubbellaags SACD, die logischerwijs meer data kan opslaan (ongeveer 8,5 GB),
    • De hybride enkellaags SACD. Deze combineert een SACD-laag van 4,7 GB met een laag van een gewone audio-CD (PCM). De hybride SACD kan daardoor tevens afgespeeld worden op gewone cd-spelers.
    De laser van een SACD-speler stelt zich scherp op de af te spelen laag. De golflengte van de laser voor de SACD-laag is anders dan die voor de CD-laag.
    Om de ruimte en bandbreedte (2,8 Mbps per kanaal) van DSD te beperken wordt een verliesloze compressietechniek gebruikt genaamd direct stream transfer (DST). DST is standaard voor multi-kanaals muziek en optioneel voor stereo. Er wordt gecomprimeerd met een factor 2 à 3, wat resulteert in een disc die ongeveer 80 minuten van zowel stereogeluid als 5.1-surround sound kan bevatten.
    De SACD heeft dezelfde vorm en grootte als de CD, maar verschilt in playback methodes, audiokwaliteit en opslaggeheugen. CD’s worden opgenomen met de PCM-technologie, met een sample-frequentie van 44.1 kHz ge-encodeerd als 16-bit resolutie. Bij SACD wordt het DSD-proces gebruikt (zie eerder.) Playback op CD’s hebben een maximumfrequentie van 22kHz en een dynamisch bereik van 96dB. Bij SACD ligt deze frequentie boven de 100 kHz en het dynamisch bereik haalt waarden boven 120dB.

    Bron: Wikipedia
    Laatst aangepast door Roger Weerts : 02-04-2010 om 07:26
    Onze site : www.BillyGates.nl

    LG 50PV350 | Onkyo TX-SR806B | Denon DVD/SACD 1930 | A.C. RYAN PLAYON HD mini | Cisco 8455 DVB HD PVR |
    JBL Northridge E100 | JBL Northridge EC35 | JBL Northridge E80

  9. #9

    Standaard

    Ondertussen wat titels aangeschaft, niettegenstaande ik nog geen speler heb (is voor deze zomer). Ik denk dat ik me wel ga beperken tot stereo, want een 5.1-opstelling zie ik niet onmiddellijk zitten.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Is dan idd een normale audio cd (PCM stereo)

    Er zijn wel BR spelers die ook SACD kunnen afspelen. Ik geloof de Pioneers...
    Even een oude quote van mij oprakelen. Heb nu de Sony BDP-S370 en die speelt ook SACD. En netjes ook. Gisteren mijn eerste SACD geluisterd. The Dark Side of the Moon van Pink Floyd. Klonk echt prachtig. Kippenvel gewoon!
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  11. #11

    Standaard

    Ik heb ook een Sony Blu-ray speler die SACD aan kan en 5.1 audio en die Pink Floyds SACD is ook de eerste SACD die ik heb. De andere is Jeff Wayne's The War Of The World (voor 5 euro ofzo).
    Hoe geweldig het ook klinkt, ik twijfel of het daadwerkelijk 5.1 is, aangezien ik op de tv Stereo zie staan en geen 5.1 of wat dan ook...

    Maar stop ik een gewone audio-cd in de speler, dan mis ik wel ineens het echte ruimtelijke geluid. Van mij mag met terugwerkende kracht de SACD een echte doorstart krijgen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •