De resultaten 1 tot 22 van 22 worden weergegeven.

Discussie: Beeldverbeteraars

  1. #1

    Standaard Beeldverbeteraars

    Ik hoor vaak verhalen over problemen die ontstaan door diverse beeldverbeteraars die op huidige moderen tv's toe worden gepast. Ik weet dat de mogelijkheid er is om deze uit te zetten maar komt het beeld dan wel goed over als vertrouwd ? Ik ben van plan spoedig een Philips tv te kopen maar telkens als ik in de winkels kijk zie ik dat onnatuurlijke beeld bij films het idee alsof het met een HD camcorder is opgenomen. Dat haalt mij persoonlijk erg uit de film anderen vinden het wellicht wel mooi. Ik wil namelijk niet dat ik dalijk een sloot geld uit geef en nog thuis zit met een beeld wat me niet bevalt......

  2. #2

    Standaard

    Uitzetten die hap.
    Wat jij bedoeld is bv. HD Natural Motion.
    Echt VERSCHRIKKELIJK!

    Als je echt je TV 100% wilt hebben, laat je TV dan kalibreren.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door neo123 Bekijk bericht
    Ik weet dat de mogelijkheid er is om deze uit te zetten maar komt het beeld dan wel goed over als vertrouwd ?
    Als je met vertrouwd natuurgetrouw bedoeld dan doen de 'beeldverbeteraars' niets goeds, maar juist alles verkeerd. Ze kunnen beter de voorinstellingen SCHREEUW1, SCHREEUW 2 en IK SCHREEUW HET HARDST IN DEZE WINKEL, noemen.

    Zoals hierboven al is gezegd, een tv laten kalibreren levert het beste en meest natuurgetrouwe resultaat en tot je een tv laat kalibreren al die opties uit zetten, contrast flink omlaag schroeven en afstellen met een THX dvd of iets dergelijks...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Als je met vertrouwd natuurgetrouw bedoeld dan doen de 'beeldverbeteraars' niets goeds, maar juist alles verkeerd. Ze kunnen beter de voorinstellingen SCHREEUW1, SCHREEUW 2 en IK SCHREEUW HET HARDST IN DEZE WINKEL, noemen.

    Zoals hierboven al is gezegd, een tv laten kalibreren levert het beste en meest natuurgetrouwe resultaat en tot je een tv laat kalibreren al die opties uit zetten, contrast flink omlaag schroeven en afstellen met een THX dvd of iets dergelijks...
    Inderdaad bedoel dat je een film gewoon ziet zoals je hem wil zien. Wat ik tot nu toe vaak in zaken als Media Markt zie is dat alle toeters en bellen aangezet zijn en je een extreem kunstmatig beeld krijgt. Ik zie het vooral als de camera draait van biv links naar rechts het is bijna onrealistisch. Helaas zie je in dat soort winkels bijna nooit een tv aan zonder dat al die troep is ingeschakeld. Eigenlijk zonde dat je voor al die beeldverbeteraars wel betaalt maar ze eigenlijk niks toevoegen.

  5. #5

    Standaard

    Dat komt omdat de algemene markt, lees de mensen die er totaal geen verstand van hebben, graag wel die kunstmatig hoge scherpte en bewegingsvloeiendheid zien. Dat zeggen ze, kijk toch eens wat een vloeiend beeld! Nog vloeiender dan in het echt, dus dat is supergoed! Mijn broertje is er ook zo een. Die heeft een Philips LCD met Ambilight en als ik daar de tv aan zie staan dan krijg ik al hoofdpijn. Hij wil geen bluray kijken omdat het 'schokt', maar heb het bij hem gezien en dat is gewoon die 24 frames per seconde die hij al vindt schokken. Hij is dus zo iemand die er totaal geen verstand van heeft en hij is ook zo eigenwijs om niet even een THX dvdtje ofzo te draaien en zijn beeld af te stellen... Ach ja....
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Dat komt omdat de algemene markt, lees de mensen die er totaal geen verstand van hebben, graag wel die kunstmatig hoge scherpte en bewegingsvloeiendheid zien. Dat zeggen ze, kijk toch eens wat een vloeiend beeld! Nog vloeiender dan in het echt, dus dat is supergoed! Mijn broertje is er ook zo een. Die heeft een Philips LCD met Ambilight en als ik daar de tv aan zie staan dan krijg ik al hoofdpijn. Hij wil geen bluray kijken omdat het 'schokt', maar heb het bij hem gezien en dat is gewoon die 24 frames per seconde die hij al vindt schokken. Hij is dus zo iemand die er totaal geen verstand van heeft en hij is ook zo eigenwijs om niet even een THX dvdtje ofzo te draaien en zijn beeld af te stellen... Ach ja....
    De meeste volgelingen*) willen hetzelfde hebben als een voorganger maar dan mooier zonder te kijken naar de werkelijke meerwaarde van al die toevoegingen. Dat is op zich niet erg, maar zorgt wel voor frustraties bij voorgangers. Andersom is dit natuurlijk ook zo, maar of zij dat zo ervaren, laat ik in het midden.

    In een goede gebruiksaanwijzing staat keurig beschreven dat je beeldverbeteraars beter uit kunt zetten als het beeld er niet mooier van wordt. Dit kan een gebruiker opvatten als mooi beeld wat dan nog mooier wordt en lelijk beeld wat dan nog lelijker wordt. Ze maken het beeld dus extremer i.p.v. mooier.

    Het belangrijkste voor een mooi beeld is nog steeds:
    1. Een schone bron.
    2. Een hoge resolutie.
    3. Een goede projectie-methode("interlaced" of bvk "progressive" )
    Voor een goede signaalverwerking en mooie weergave betekent dit
    1. De originele beeldwisselings-frekwentie(24, 50 of 60HZ)
    2. Juiste instellingen(Callibratie of test-DVD/BD)
    3. Makkelijke aanpassing van de resolutie.
    4. Weinig toevoegingen die het beeld mooier zouden moeten maken.
    5. Geen spijt hebben van jouw toestel als het technisch iets achterloopt op dat van jouw volgeling.
    6. Niet te oppervlakkig naar de bron kijken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Dat komt omdat de algemene markt, lees de mensen die er totaal geen verstand van hebben, graag wel die kunstmatig hoge scherpte en bewegingsvloeiendheid zien. Dat zeggen ze, kijk toch eens wat een vloeiend beeld! Nog vloeiender dan in het echt, dus dat is supergoed! Mijn broertje is er ook zo een. Die heeft een Philips LCD met Ambilight en als ik daar de tv aan zie staan dan krijg ik al hoofdpijn. Hij wil geen bluray kijken omdat het 'schokt', maar heb het bij hem gezien en dat is gewoon die 24 frames per seconde die hij al vindt schokken. Hij is dus zo iemand die er totaal geen verstand van heeft en hij is ook zo eigenwijs om niet even een THX dvdtje ofzo te draaien en zijn beeld af te stellen... Ach ja....
    Hoog tijd dat Arnold van Oostrum bij hem langskomt, want zulke misselijk makende denkwijzen moeten de wereld uit geholpen worden!

  8. #8

    Standaard

    Tja... ik krijg het niet aan zijn verstand....
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  9. #9

    Standaard

    Even een joker inzetten:
    Als jullie beide "gitaar" kunnen spelen heb ik voor hem het volgende ezelsbruggetje:

    Een Aap Die Geen Bananen Eet.

    Misschien lukt het dan wel om beide "instrumenten" op elkaar af te stemmen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Tja... ik krijg het niet aan zijn verstand....
    maar wat vind hij dan van jouw beeld vraag ik me dan af?

  11. #11

    Standaard

    Vindt ie veel te donker en te flets zegt ie. Terwijl ik juist een zo goed mogelijke afstelling heb zonder dat mijn tv gekalibreerd is. Ik heb ook al aangegeven dat het een kwestie van wennen is. Hij heeft gewoon totaal geen smaak, maar dat zijn dus wel de mensen die de markt op deze manier beïnvloeden. Mijn broer is dus iemand die al dat soort dingen aanzet...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  12. #12

    Standaard

    Dus in de bioscoop vindt hij het beeld ook donker en flets?

  13. #13

    Standaard

    Daar gaat ie ook al niet heen. Maar goed, laten we vooral niet discussiëren over wat hij wel of niet prettig vind. Het was maar als voorbeeld bedoeld. Nu is het inmiddels het 'wat-vind-het-broertje-van-michael-topic'
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Vindt ie veel te donker en te flets zegt ie. Terwijl ik juist een zo goed mogelijke afstelling heb zonder dat mijn tv gekalibreerd is. Ik heb ook al aangegeven dat het een kwestie van wennen is. Hij heeft gewoon totaal geen smaak, maar dat zijn dus wel de mensen die de markt op deze manier beïnvloeden. Mijn broer is dus iemand die al dat soort dingen aanzet...
    pas jij de hoeveelheid donker aan per film of verander je niks aan deze instelling (brightness) ? ikzelf pik bij begin elke film een donkere scene (b.v. een donker pak), zet het beeld stil en pas brightness aan zodat evt details (b.v. knoopjes op het pak) net zichtbaar zijn zonder dat het totaal beeld minder wordt; werkt niet altijd (vooral bij dvd's) omdat de resolutie van sommige (vooral oudere) dvd's niet goed genoeg is

    ik merk gewoon dat er verschil zit tussen films en dit is een makkelijke methode om het beeld zelf aan te passen
    When I die I don't want no part of heaven
    I would not do heaven's work well
    I pray the devil comes and takes me
    To stand in the fiery furnaces of hell

    from "Youngstown" by Bruce Springsteen

    mijn collectie mijn verkoop topic

  15. #15

    Standaard

    Als je gewoon een gamma hebt van rond de 2.2/2.3 is dit helemaal niet nodig.
    Zonder anaylzer kom je hier niet achter, dus laat je TV kalibreren.

    Trouwens, als ik bij bv. Sweeney Todd opzet en draai vervolgens de brightness zodanig omhoog draai dat ik alle zwartdetails goed zie, dan is het beeld hartstikke flets.

    Je kan om te beginnen je brightness instellen met een PLUGE pattern, maar als je gamma te hoog is, helpt dit niet tegen onnodig verlies van schaduwdetail.
    Laatst aangepast door -Jaap- : 01-09-2009 om 22:13

  16. #16

    Standaard

    ik kijk natuurlijk of de rest niet minder wordt, gaat vaak ook maar om 1-3 streepjes meer of minder

    zijn er al geen tv's op de markt die je zelf kunt kalibreren (b.v. zelf gamma instellen, inclusief grafiekjes) ? dacht dat de nieuwste Panasonic plasma's dit hadden maar weet dit niet zeker

    Citaat Oorspronkelijk gepost door -Jaap- Bekijk bericht
    Als je gewoon een gamma hebt van rond de 2.2/2.3 is dit helemaal niet nodig.
    Zonder anaylzer kom je hier niet achter, dus laat je TV kalibreren.

    Trouwens, als ik bij bv. Sweeney Todd opzet en draai vervolgens de brightness zodanig omhoog draai dat ik alle zwartdetails goed zie, dan is het beeld hartstikke flets.

    Je kan om te beginnen je brightness instellen met een PLUGE pattern, maar als je gamma te hoog is, helpt dit niet tegen onnodig verlies van schaduwdetail.
    When I die I don't want no part of heaven
    I would not do heaven's work well
    I pray the devil comes and takes me
    To stand in the fiery furnaces of hell

    from "Youngstown" by Bruce Springsteen

    mijn collectie mijn verkoop topic

  17. #17

    Standaard

    Iedereen kan uiteindelijk bij de instellingen komen om een tv te kalibreren, maar als je niet de juiste kennis en apparatuur hebt haalt dat niets uit en doe je meer kwaad dan goed.

    En nee, ik schuif niet met mijn instellingen bij donkere scènes. Als je tv goed is afgesteld is dat nergens voor nodig en is je tv gekalibreerd dan heb je zelfs ook die behoefte niet meer om aan die knoppen te zitten heb ik me laten vertellen...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter van santbrink Bekijk bericht
    pas jij de hoeveelheid donker aan per film of verander je niks aan deze instelling (brightness) ? ikzelf pik bij begin elke film een donkere scene (b.v. een donker pak), zet het beeld stil en pas brightness aan zodat evt details (b.v. knoopjes op het pak) net zichtbaar zijn zonder dat het totaal beeld minder wordt; werkt niet altijd (vooral bij dvd's) omdat de resolutie van sommige (vooral oudere) dvd's niet goed genoeg is

    ik merk gewoon dat er verschil zit tussen films en dit is een makkelijke methode om het beeld zelf aan te passen
    Het is niet de bedoeling dat je de TV eerst helemaal in gaat stellen m.b.v. een test-DVD en dan bij iedere DVD/BD het beeld opnieuw gaat aanpassen om het voor jezelf mooier te laten lijken. Het beeld is bij iedere DVD/BD anders omdat het door de makers zo bedoeld is en niet omdat ze denken dat iemand die er naar kijkt het zo mooier zal vinden. Op sommige DVD/BD's staan wel eens extra's die laten zien waarom de kleuren van een bepaalde film zo zijn.

    Je kunt dus beter een TV in één keer goed instellen en er dan voorlopig niet meer aan komen. Dit is wat o.a. Michael Hamers en ik proberen uit te leggen.

    Het is wel verstandig om dit af en toe, bvb. 1 keer per jaar, opnieuw te doen omdat de weergave-kwaliteit van een TV langzaam achteruit gaat en daardoor helderheid en kleur verliest. Zou dit niet zo zijn dan zou een TV ook in een fabriek gecallibreerd kunnen worden en de mogelijkheden om het beeld in te stellen overbodig zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  19. #19

    Standaard

    nogmaals, ik heb het niet over kleuren etc of uitgebreide veranderingen per film, gewoon 1-3 steepjes meer of minder zodat in donkere stukken detail iets beter wordt;

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het is niet de bedoeling dat je de TV eerst helemaal in gaat stellen m.b.v. een test-DVD en dan bij iedere DVD/BD het beeld opnieuw gaat aanpassen om het voor jezelf mooier te laten lijken. Het beeld is bij iedere DVD/BD anders omdat het door de makers zo bedoeld is en niet omdat ze denken dat iemand die er naar kijkt het zo mooier zal vinden. Op sommige DVD/BD's staan wel eens extra's die laten zien waarom de kleuren van een bepaalde film zo zijn.

    Je kunt dus beter een TV in één keer goed instellen en er dan voorlopig niet meer aan komen. Dit is wat o.a. Michael Hamers en ik proberen uit te leggen.

    Het is wel verstandig om dit af en toe, bvb. 1 keer per jaar, opnieuw te doen omdat de weergave-kwaliteit van een TV langzaam achteruit gaat en daardoor helderheid en kleur verliest. Zou dit niet zo zijn dan zou een TV ook in een fabriek gecallibreerd kunnen worden en de mogelijkheden om het beeld in te stellen overbodig zijn.
    When I die I don't want no part of heaven
    I would not do heaven's work well
    I pray the devil comes and takes me
    To stand in the fiery furnaces of hell

    from "Youngstown" by Bruce Springsteen

    mijn collectie mijn verkoop topic

  20. #20
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het ligt uiteraard ook aan het type tv en hoe hij met zwartwaarde en zwarter dan zwart omgaat.
    De ene tv verlangt meer helderheid om details in het zwart te kunnen tonen dan de ander.
    Dit had mijn oude LG en daarna de Pio 615 Ex ook.
    Dan was het meer de som der delen.

    Echter nu ik al enige tijd de Kuro heb, is die behoefte geheel vervlogen.
    Heb hem één keer geheel ingesteld en alles wordt perfect weergegeven.
    Alle mogelijk optische verbeteraars staan uit.
    Het is nooit meer dan de illusie van beter, en gaat altijd ten koste van iets anders.....cruciaals!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  21. #21

    Standaard

    dit vind ik dus een interresant punt: waarom worden de tv's niet gecallibreerd aangeleverd ? lijkt me vrij normaal dat als je iets koopt dat het gelijk optimaal is ingesteld en zo niet dat de leverancier dit voor je doet;

    Het is wel verstandig om dit af en toe, bvb. 1 keer per jaar, opnieuw te doen omdat de weergave-kwaliteit van een TV langzaam achteruit gaat en daardoor helderheid en kleur verliest. Zou dit niet zo zijn dan zou een TV ook in een fabriek gecallibreerd kunnen worden en de mogelijkheden om het beeld in te stellen overbodig zijn. [/quote]
    When I die I don't want no part of heaven
    I would not do heaven's work well
    I pray the devil comes and takes me
    To stand in the fiery furnaces of hell

    from "Youngstown" by Bruce Springsteen

    mijn collectie mijn verkoop topic

  22. #22
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    In de showroom moet merk A natuurlijk merk B overtreffen.
    Ook zijn daar de Tl verlichtingen een boordoener.
    Dus worden alle TV's geleverd met showroomshine.
    In de hoop de consument te overtuigen van hun overtreffende product!

    Echter hebben veel schermen een cinema stand die enigzins in de beurt komt!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •